Permalänk

problem!

Jag formaterade om hårddisken och installerade en ny windows xp och då blev skärmen helkonstig, allt dras ut i sidled - jag har widescreen och datorn tror att skärmen är fyrkantig. Lösningen skulle då vara att installera nya drivrutiner till grafikkortet, eftersom de inställningar jag kan välja på min dator är alla lika felaktiga. Jag ska tydligen ha ett integrerat grafikkort på min maxtor stm 3160815as men jag hittar inte det. Jag letar i enhetshanteraren, men det står ju inte "grafikkort" på nånting där. Vad göra? Och jag begriper noll om datorer, så om någon kan förklara vad jag ska göra utan teknisk jargong så vore jag ytterst tacksam! Helst vill jag inte öppna datorn heller . . .

Permalänk
Medlem

Även utan drivrutiner ska du kunna ändra upplösning på skärmen. Tror du kan gå via skrivbordet, t.ex. högerklick, anpassa bildskärm sedan anpassa skärmen till önskad upplösning (upp till sådan skärmen stödjer såklart). Jag kommer inte ihåg hur Xp ser ut, men du kan garanterat ändra skärmupplösning i kontrollpanelen, exakt vart vet jag inte.
Annars kan du prova ladda ner/installera drivrutiner till moderkortet då du har integrerad grafik, då bör alla funktioner finnas tillängliga, t.ex. ändra skärmupplösning om ovanstående lösning inte fungerade.

Drivrutiner till just ditt moderkort bör finnas på skiva, om inte så kan du säkert hitta de på tillverkarens hemsida, borde inte vara alltför svårt att google namnet/produkt för att hitta.

Mvh

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till skärmen? (som medföljer på skivan till skärmen)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Det går tyvärr inte att ändra på inställningarna i skrivbordet eller kontrollpanelen, det är just det som är problemet, ALLA inställningar för skärmen som finns där ser precis lika konstiga ut. Jag har nu försökt med det i två dar. Jag kollade runt på nätet och det verkar vara den allmänna åsikten att drivrutiner till grafikkortet är lösningen till problemet. Några drivrutiner till skärmen fanns inte med, bara en installations cd. Grafikkortet skall vara integrerat men hur hittar jag det? Måste jag öppna hårddisken och rota runt? Skall det inte stå någonstans, typ kontrollpanelen, enhetshanteraren eller dyl? Fast jag har kollat och hittar inget. Står det något, en kod, en bokstavskombination, på alla grafikkort så man vet att det är just det? I enhetshanteraren står ju bara massa obegripliga siffror och bokstäver som inte säger mig nånting. Och jag hittar inte drivrutiner till moderkortet heller fast jag googlat på det, jag får upp sidor som återigen är helt obegripliga för mig.

Permalänk
Medlem

Knapphändig info

Ja vet va din hårddisk heter, men de hjälper föga. Jag vet vilket operativsystem du anänder, samma som mitt men de hjälper föga.

* Är de en märkes dator (compaq, HP, Dell, Fujitsu Siemens etc.

* Följde de med några skivor till datorn, i så fall vilka?

Du verkar sakna drivrutiner. Dessa lär du inte hitta i hårddisken tyvärr, så där kan du sluta leta. (kan ghöra mer skada än nytta i de här läget).

Så leta fram skivorna som följde med, alternativt ta reda på vad förslags komponenter som sitter i datorn med hjälp av Everest: Downloads | Lavalys.com

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vad heter ditt moderkort då? Finns ju säkert på deras hemsida. Ta reda på vad det heter så finns säkert grafik-drivrutinen på deras hemsida.

Permalänk

Inga skivor följde med,det är ingen märkesdator Vet vad moderkortet heter och har varit på deras hemsida men där begriper jag inte vad jag ska göra. Det fanns ngt som verkade vara drivrutiner till moderkortet - grafikkort hittade jag inte - men det är zip-filer som man tydligen ska packa upp? på ngt sätt som inte avslöjas där, så jag vet inte vad jag ska göra med dem. Jag hittade en sida på nätet där nån förklara hur man gör med zip-filer men det fungerar inte på min dator, här fanns inget sådant på enhetshanteraren som de snackade om. Man ska tydligen kunna packa upp dem i xp utan ngt särskilt program men hur gör man? När jag öppnar dem så står det att man ska extrahera? Gör man det så händer det ingenting ändå dvs man kan inte öppna filerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av förvirrad gumma:

Inga skivor följde med,det är ingen märkesdator Vet vad moderkortet heter och har varit på deras hemsida men där begriper jag inte vad jag ska göra. Det fanns ngt som verkade vara drivrutiner till moderkortet - grafikkort hittade jag inte - men det är zip-filer som man tydligen ska packa upp? på ngt sätt som inte avslöjas där, så jag vet inte vad jag ska göra med dem. Jag hittade en sida på nätet där nån förklara hur man gör med zip-filer men det fungerar inte på min dator, här fanns inget sådant på enhetshanteraren som de snackade om. Man ska tydligen kunna packa upp dem i xp utan ngt särskilt program men hur gör man? När jag öppnar dem så står det att man ska extrahera? Gör man det så händer det ingenting ändå dvs man kan inte öppna filerna.

Du verkar inte vilja ha hjälp utan bara trolla? Om du nu vet vad ditt moderkort heter varför skriver du inte de här, som efterfrågades?

En liten obetydlig fråga bara, hur lyckades du in stallera om operativsystemet? De är mej veterligen svårare än att ladda ner, öppna och installera en drivrutin....

Du gör inget som efterfrågas utan maler på och maler på med en massa rörig text. Inte speciellt hjälpfullt eller hur?

Märkes dator eller inte, men en skiva till moderkortet följer alltid med....

Visa signatur

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Skriv vad moderkortet heter då? om du nu vet det.. så ska jag leta upp drivrutiner till det.

Permalänk

vad moderkortet heter vet jag inte, hur tar man reda på det? måste jag öppna datorn och titta där eller? datorn har jag fått och det följde verkligen inte med några som helst skivor. att installera operativsystemet kunde jag göra när någon mer välinformerad förklarade hur jag skulle göra, mest skulle man ju klicka på "nästa" och så var det gjort. inte för att jag begrep ngt av det jag gjorde eller varför, men det fungerade ändå. om någon snäll människa kunde nu förklara för mig nu hur jag kan lösa problemet med skärminställningarna så försöker jag följa dom råden så gott det går. här har nu föreslagits att jag skall gå till enhetshanteraren, skrivbordet, hårddisktillverkarens hemsida - allt detta har jag gjort, men problemet återstår. är det nu namnet på moderkortet som är lösningen så kan jag ta reda på det också om ngn först berättar hur? och om de drivrutinerna till moderkortet är sk zipfiler så skulle jag också behöva få veta hur man öppnar dem?

Permalänk
Medlem

Högerklicka på skrivbordet > egenskaper > inställningar

Vad står det där? Kan vara något i stil med standardbildskärm på xxxxxx

Du hittar även information om skärmupplösning och färgkvalitet. Berätta vad de står på nu, och om du kan ändra skärmupplösningen så berätta vilka alternativ du har att välja på.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

där finns skärmupplösning med alternativen800x600, 1024x768,1280x1024,1600x1200,1920x1440
alla dessa har fel förhållande mellan lång- o kortsidan för widescreen?
väljer jag en inställning högre än 1024x768 släcks skärmen o det står "input not supported"
det finns också inställning för bildkvalitet, mellan 16 bitar och hög 32 bitar, det verkar som man måste ha lägre bildkvalitet för en högre upplösning?
men ingen av dessa värden eller kombinationer av olika värden hjälper, jag har provat alla o alla ser lika konstiga ut dvs bilden strecks ut i sidled
det måste vara ett annat förhållande mellan kort- o långsidan för att det ska fungera o det är det jag vill åstadkomma - om det nu är genom att installera nya drivrutiner för ngt eller vad det nu kan vara för trolleri?

Permalänk
Medlem

Troll!
Först vet du vad moderkortet heter, sedan vet du inte?
Att det inte finns upplösning till widescreen är pga du inte har drivrutiner till grafikkortet, vilket vi kan leta upp till dig om du ger oss namnet på moderkortet..

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

det luktar ju troll stora vägar här ? <.<

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

Jag formaterade om hårddisken och installerade en ny windows xp och då blev skärmen helkonstig, allt dras ut i sidled - jag har widescreen och datorn tror att skärmen är fyrkantig. Lösningen skulle då vara att installera nya drivrutiner till grafikkortet, eftersom de inställningar jag kan välja på min dator är alla lika felaktiga. Jag ska tydligen ha ett integrerat grafikkort på min maxtor stm 3160815as men jag hittar inte det. Jag letar i enhetshanteraren, men det står ju inte "grafikkort" på nånting där. Vad göra? Och jag begriper noll om datorer, så om någon kan förklara vad jag ska göra utan teknisk jargong så vore jag ytterst tacksam! Helst vill jag inte öppna datorn heller . . .

Integrerat grafikkort då, på MODERKORTET alltså .. inte på din hårddisk.

Ja? Vad heter moderkortet då? För bland drivarna till det finns med 100% säkerhet drivrutiner för grafiken också.
Gratis program för att packa upp t.ex. zip-filer hittar du via den här klistrade tråden:

Mvh

Permalänk

jag har väl blandat ihop moderkort och hårddisk, jag vet verkligen inget om datorer, som sagt var, inte så underligt då att jag inte hittade rätt på HÅRDDISKtillverkarens hemsida, där fanns ju också en del "drivers" som jag då i min enfald trodde var något jag skulle ha. hur ser det här berömda moderkortet ut nu då och var nånstans kan man hitta det?

Permalänk
Medlem

jag har väl blandat ihop moderkort och hårddisk, jag vet verkligen inget om datorer, som sagt var, inte så underligt då att jag inte hittade rätt på HÅRDDISKtillverkarens hemsida, där fanns ju också en del "drivers" som jag då i min enfald trodde var något jag skulle ha. hur ser det här berömda moderkortet ut nu då och var nånstans kan man hitta det?

Ladda ner detta programmet och installera det.

http://www.lavalys.com/sites/default/files/releases/everestultimate550.exe

Starta det och gå in på "Dator" och sedan "Sammanställning".
Där finns information om moderkort och grafikkort.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

tack så mycket, där står att grafikkortet är Intel GMA 950, moderkortet Dual Core Intel Pentium E2160, fanns det nån snäll som hade drivrutiner till det grafikkortet?

Permalänk

namnet som du skrev på moderkortet är processornamnet, inte moderkortet

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090T @3,9Ghz, Corsair xms3 1600Mhz 8GB, ASUSteK Crosshair IV formula Rev 1.xx, 2x XFX Radeon HD 6950 2GB crossfire, 2x corsair 60GB ssd, corsair AX850

Permalänk

MSI MS-7267 då? Är grafikkortet intel GMA 950 eller vad är det då? Vilket av dom skall man ha nya drivrutiner till?

Permalänk

MSI MS-7267 då? Är grafikkortet intel GMA 950 eller vad är det då? Vilket av dom skall man ha nya drivrutiner till?

Grafikkortet är Intel GMA 950. MSI MS-7267 är moderkortet. Drivrutiner hittar du här. Där finns även drivrutiner för ljud och ethernet, men grafikdrivrutinerna är högst upp, "Intel VGA Driver".
Se till att välja rätt version beroende på om du har 32- eller 64-bitarsvarianten av XP (nästan säkert 32, men lika bra att kolla). Högerklicka på "Den här datorn" och välj "egenskaper" så ska det stå, om jag minns rätt.

Permalänk

nu har jag laddat ner drivrutinen,som är en sån där zipfil - jag laddade ner winzip också som ngn här tyckte att man skulle göra (fast jag har läst att man inte ska behöva ngt särskilt program för zip i xp, fast det har jag väl missförstått i vanlig ordning). Så nu har jag winzip och drivrutiner, vad gör jag nu? och jag behöver detaljerade instruktioner . . . det verkar ju som man kan komprimera i winzip, men hur "okomprimerar" man?

Permalänk

jag har "extraherat" drivrutinerna, men vad gör jag nu? hur skall dom gå igång?

Permalänk
Medlem

jag har "extraherat" drivrutinerna, men vad gör jag nu? hur skall dom gå igång?

Är där någon fil som heter setup eller install?
Kör den i sådana fall, annars följ nedan:

Annars högerklicka på "Den här datorn" och på egenskaper.
Därefter på fliken maskinvara och enhetshanteraren.
Klicka på pluset vid bildskärmskort.
Högerklicka på grafikkortet och välj uppdatera drivrutin.
Välj att inte söka på windows update, klicka nästa.
Klicka att välja från plats, nästa.
Bocka ur sök igenom flyttabara media, bocka i inkludera denna plats..
Tryck på Bläddra.
Välj den mapp där du har packat upp drivrutinerna och tryck ok.
Tryck på nästa och vänta.
Är allt gjort rätt så kommer det meddelande om att det lyckats, annars skriv här vad det står för felmeddelande.

Lägger in en klickbar bild på de olika stegen.

Visa signatur

Permalänk

det finns inget som heter bildskärmskort, bildskärm, grafikkort eller liknande i enhetshanteraren, kan det heta ngt annat eller finnas ngn annanstans?

Permalänk
Medlem

det finns inget som heter bildskärmskort, bildskärm, grafikkort eller liknande i enhetshanteraren, kan det heta ngt annat eller finnas ngn annanstans?

Då finns det under "Andra enheter" och står som VGA/Bildskärmskort eller liknande.
Oftast under en gul flik längst upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När du har zippat upp mappen, gå in i mappen och dubbelklicka på setup.exe filen.
Klicka sedan nästa på dom flesta rutor så ska det nog lösa sig.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

det fanns videostyrenhet, VGA kompatibel, jag försökte uppdatera drivrutinerna på den, men det går inte för att "nödvändig programvara saknas"

Permalänk

Nu - äntligen! ser det ut som det ska, jag försökte två gånger med setup.exe, först påstod den att filen innehåller "folder information" och man måste använda Actions/check out i stället. Det gjorde jag och då fick jag en samling filer i startmenyn under program i stället, till ingen nytta. Men skam den som ger sig! Jag dubbelklickade på setup igen och då, till min stora förvåning installerade den drivrutinerna!!! Nu har jag startat om datorn och det ser normalt ut, till slut. . . tack så hemskt mycket för allt besvär och jag hoppas innerligt att jag aldrig mer behöver installera nånting!

Permalänk

Det verkar fungera fortfarande så ngt har jag gjort rätt, men kanske även ngt fel - när jag slår på datorn kommer det upp dialogrutor där det frågas om jag vill köra filen igfxpers.exe. Jag tog bort den filen och nu frågas det om jag vill köra igfxtray.exe. Vad är det för filer? Tar jag inte bort drivrutinerna om jag tar bort dem? Irriterande med rutan som inte vill försvinna heller, den dyker upp litet då och då.