Fixa SSD + HDD till iMac 27"

Permalänk
Medlem

Fixa SSD + HDD till iMac 27"

God afton kära Mac användare

Nu är det så jag är så hemsk sugen att lägga in SSD i datorn tillsammans med en vanlig hårddisk. Jag har tre frågor om detta.
1.Är det möjligt till generation 1 av iMac 27" ? Vad jag har sökt så verkar det bara finnas till det bärbara.
2.Jag har lyckats få reda på jag har en Seagate hårddisk i min. Jag tycker den knastrar och låter för mkt för mig, tänkte byta ut den till en annan så tipsa gärna om en tyst hdd. Vilken storlek har hårddiskarna i iMac? Är det 2,5 eller 3,5?
3.Fattat som OSX inte ska vara officiellt optimerat för SSD för det saknas trim som finns för windows. Undrar när detta kommer till OSX kommer man få en update så man får detta eller måste man göra med hårddisken för att få det isåfall?
Det var vad jag kom på just nu. Tack i förhand,
Notred

Permalänk
Medlem

Bör väl bara vara att köpa en SSD och en HDD samt lägga in nytt OS på SSD'n? Och sedan installera drivrutinerna till allt igen:P

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

1. Ja, det är ett helvete och du måste öppna upp hela datorn(ta bort skärmen, logikkortet osv har jag för mig), men visst det går! Köp en "konverterare" eller hållare för 3,5, som denna typ:
Adapter 2.5" till 3.5" inkl. monteringskit - Inet.se

Installing iMac Intel 27" Hard Drive Replacement - iFixit

2. Välkommen till de mekaniska hårddiskarnas värld. Om du vill att det ska vara helt tyst så köper du en SSD, och en hållare(3,5" till 2,5") eftersom det är 3,5" hårddiskar standard i dem. Tror inte att det finns hårddiskar som är mindre högljudda än andra sålänge de har samma rotationshastighet(5400 rpm), menmen...det får någon annan svara på isf.

3.TRIM finns ej inbyggt i OSX, dock så KOMMER det komma..det är bara en fråga om när. Och den frågan har ej besvarats utav apple i dagsläget. Eftersom de säljer sina egna burkar med förinstallerad SSD så borde det inte dröja allt för länge...När det kommer så blir det troligtvis bara en större uppdatering utav operativsystemet, inget du behöver köpa extra eller göra om med din SSD i så fall.

Jag har själv en SSD (intel x-25m 80gb) och den är helt underbar, har inte märkt av att min hårddisk skulle bli segare än, och då har jag ändå använt min flitigt i snart 4 månader... Aja, hoppas någonting av detta kunde vara till hjälp, God natt!

Småfix
Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt verkar tyvärr inte vara så det finns sån lösning som det finns till det bärbaar att man kan ha SSD och en HDD. Jag tycker min är lite för högljudt funderar att kanske köpa en Samsung EcoGreen F3 2 TB så länge för kommer behöva det utrymmet.

Permalänk
Medlem

Det är svårare att byta hårddisk på en iMac än vad det är att bygga en dator.

För fråga tre tror jag att du enkelt kan bootcampa till Windows och köra TRIM där.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det är svårare att byta hårddisk på en iMac än vad det är att bygga en dator.

För fråga tre tror jag att du enkelt kan bootcampa till Windows och köra TRIM där.

Jag har sett nu guide på det det verkar skit svårt. Kanske inte värt att lägga in en vanlig hdd då..bättre med SSD om man ändå ska krångla och öppna.

Då är det väl bara för Windows?

Permalänk
Avstängd

Eller be en Applebutik installera den disk du vill ha?:) Jag menar nu då det verkar så krångligt att ordna/"joxa" med detta själv?^^ Synd om någon garant ryker liksom.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Eller be en Applebutik installera den disk du vill ha?:) Jag menar nu då det verkar så krångligt att ordna/"joxa" med detta själv?^^ Synd om någon garant ryker liksom.:P

Antar det tar en fet summa för det..för jag tycker det tar för mycket för raminnen.

Permalänk
Medlem

Nu är jag här igen. Det känns som jag har bestämt mig för en SSD och bara ha det viktigaste på den. Kan ha allt annat på externa hårddiskar eller kanske skaffa NAS. Undrar om man ska välja är det att före dra 2,5 framför 3,5? Om det blir en 2,5 så kan jag ju skaffa sån där 2,5 till 3,5 konverter för det blir inte långsammare om man använder en sån? Här är några jag har kollat in som jag tycker verkar bra för runt 3k som jag är villig att lägga:

CorsairNova Series V128

Corsair Reactor R120

Corsair 128Gb 128 Performance

Agility 2

Agility 120GB

E Series

OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Nu är jag här igen. Det känns som jag har bestämt mig för en SSD och bara ha det viktigaste på den. Kan ha allt annat på externa hårddiskar eller kanske skaffa NAS. Undrar om man ska välja är det att före dra 2,5 framför 3,5? Om det blir en 2,5 så kan jag ju skaffa sån där 2,5 till 3,5 konverter för det blir inte långsammare om man använder en sån? Här är några jag har kollat in som jag tycker verkar bra för runt 3k som jag är villig att lägga:

CorsairNova Series V128

Corsair Reactor R120

Corsair 128Gb 128 Performance

Agility 2

Agility 120GB

E Series

OCZ Vertex 2

Klart den inte blir långsammare det är en adapter att fästa SSD'n på.. Ta en Corsair Force 120GB eller en Intel x25-M 80GB

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Då är det väl bara för Windows?

Sant, vad tänker jag med.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

God kväll!,

Nu är det så att jag har nu skaffat en OCZ SDD. Jag har nu lyckats installera OSX, men datorn datorn hittar varken tangentbordet eller musen och så låter fläkten sjukt högt. Hur löser man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

God kväll!,

Nu är det så att jag har nu skaffat en OCZ SDD. Jag har nu lyckats installera OSX, men datorn datorn hittar varken tangentbordet eller musen och så låter fläkten sjukt högt. Hur löser man detta?

Kortslöt du temperatur-mätaren som vanligtvis sitter i original-hårddisken? Det måste du göra om du byter ut den annars går HDD-fläkten på full styrka.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Kortslöt du temperatur-mätaren som vanligtvis sitter i original-hårddisken? Det måste du göra om du byter ut den annars går HDD-fläkten på full styrka.

Det jag nog inte för den passade inte SDD:n. Ska jag ta bort den helt nudå? Kommer den inte behövas alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Det jag nog inte för den passade inte SDD:n. Ska jag ta bort den helt nudå? Kommer den inte behövas alls?

Den sladden passar inte i SSD:n, men du måste kortsluta den.. brygga de hålen med sladdarna i med en liten sladd så kommer den bete sig som vanligt igen.

iMac 27" SSD Upgrade - Important Tip! - Mac Forums

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Den sladden passar inte i SSD:n, men du måste kortsluta den.. brygga de hålen med sladdarna i med en liten sladd så kommer den bete sig som vanligt igen.

iMac 27" SSD Upgrade - Important Tip! - Mac Forums

jag märkte den inte passade in då trodde jag inte den skulle behövas längre. Nu blir det svårt för mig.

Permalänk

Jag lånar tråden,

Nu är det så jag har skaffat en SSD till min iMac men den är inte så stor det kommer bara räcka OS X och programmen. Hur gör ni som använder SSD? Har ni allt annat på en NAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Jag lånar tråden,

Nu är det så jag har skaffat en SSD till min iMac men den är inte så stor det kommer bara räcka OS X och programmen. Hur gör ni som använder SSD? Har ni allt annat på en NAS?

Jag har nya iMac-modellen och har satt in SSD:n extra, så jag har kvar den interna 1TB-disken (har även en extern 1TB-disk sedan tidigare).

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Jag har nya iMac-modellen och har satt in SSD:n extra, så jag har kvar den interna 1TB-disken (har även en extern 1TB-disk sedan tidigare).

Jag har den första generation 27". Jag funderade på om NAS kunde vara nåt. Antar du inte har nån erfarenhet av detta ?

Permalänk
Avstängd

Jag har bytt på min iMac 27" i5, 4gb ram, 4850... bara skriv om du/ni undrar något, så hjälper jag jätte gärna till.

Installing iMac Intel 27" Hard Drive Replacement - iFixit extremt bra guide! följde den o det fungerar klockrent :). Du behöver inte följa hela utan be en vän och hålla upp LCD skärmen medan du skruvar i SSD så slipper du dra bort sladdarna då det ger en hel del extra meck bara för en disk. Morsan höll upp min skärm

Permalänk
Skrivet av sican_90:

Jag har bytt på min iMac 27" i5, 4gb ram, 4850... bara skriv om du/ni undrar något, så hjälper jag jätte gärna till.

Installing iMac Intel 27" Hard Drive Replacement - iFixit extremt bra guide! följde den o det fungerar klockrent :). Du behöver inte följa hela utan be en vän och hålla upp LCD skärmen medan du skruvar i SSD så slipper du dra bort sladdarna då det ger en hel del extra meck bara för en disk. Morsan höll upp min skärm

Jag tänkte skaffa en MaXconnect så man slipper csläsaren maxupgrades.com: MaxConnect System Hard Drive kit and Optical Bay SSD kits for iMacs