Permalänk
Medlem

Tyst och fint GTX 460?

Hejsan,
skulle behöva införskaffa ett GTX 460 (1gb) rätt snart.
Vilka varianter är tysta (under load också)?
Finns det några 3dje parts kylare som funkar bra annars?

Sitter idag på ett Corsair VX450w, en dual core @ 3ghz samt fyra diskar (två av dem är 5400rpm).
Kommer det bli strul med strömförsörningen?

Tack!

Permalänk
Antielefant

Beroende på chassit är Gigabyte's kort tystast, men kräver bäst ventilation.

450W ska tveklöst räcka.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag använder gigabytes 1gb och kan verkligen rekommendera det.
Väldigt tyst med prestanda som räcker gott iaf för mig.

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem

MSI Cyclone ska också vara rätt tyst har jag läst Kan ha fel dock.

Permalänk
Medlem

Mja, det verkar inte spela så stor roll vilken man tar om man nu inte ska klocka upp dem nåt helt extremt, jag plockade hem ett från Sparkle (finns på webhallen för 1790kr nu). Och man kan väl säga att den hörs när fläkten går över 50%, i alla fall om man har en i övrigt hyfsat tyst låda.

Men jäklar vad den här serien klockar bra, man har ju visserligen läst om det överallt men det är helt vansinnigt, jag peta upp den i 800mhz core rakt av, utan minsta problem och det på stock volten, uppe i 825 nu och forfarande inga tendenser till att ha nått gränsen, men jag får se om jag vill gå högre då tempen ligger på 80C i furmark load, och fläkten är lite väl jobbig i högre varv som sagt.

Bara det att det är svårt att låta bli att inte göra det

Blir en rolig lite leksak helt enkelt, oavsett vilket fabrikat du väljer.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk

kör med gigabyte och hör inte fläkten på kortet alls.

dock är inte min dator jätte tyst då jag kör på filosofin högljudd dator ? höj volymen

som sagt har du bra ventilation för övrigt är gigabytes kort kanonbra

jag har ca
45*c idle, ca 55*c load

kör
850/1700/2000mhz 1050 mV

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Blir nog Gigabytes version.
Upptäckte nu att mitt nätagg bara har 1x 6pin kabel, så det sket ju sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

funkar inte en splitter?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredlovebot:

Det följer med adapters med kortet..Så det är bara att beställa

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kör med gigabyte och hör inte fläkten på kortet alls.

dock är inte min dator jätte tyst då jag kör på filosofin högljudd dator ? höj volymen

som sagt har du bra ventilation för övrigt är gigabytes kort kanonbra

jag har ca
45*c idle, ca 55*c load

kör
850/1700/2000mhz 1050 mV

Testa furmark i 10min, för 55C i load låter lite väl lågt i 850 core

Visa signatur

Permalänk

Jag har hört att Gigabyte ska vara tystast, men att Zotac är de enda som faktiskt låter mer än vanligt. Notera dock att i regel är det inte någon större skillnad på hur mycket korten låter om du inte börjar klocka upp dem.

Permalänk
Medlem

Finns de som har lyckats med att kyla ett GTX460 med AC Accelero S1 (dock bara Palit och Gainward versionerna då de har passande håldimensioner) tillsammans med en tyst 120 fläkt, kylaren behöver moddas dock för att få plats. Länk
Annars kommer ju Thermalright ut med en ny GPU kylare som ska passa GTX460 kort...

Permalänk
Medlem

Åh, det var ju bra med splitter.
Sitter faktiskt på Accelero S1 nu, så man skulle ju kunna fundera över det.
Har du nån mer info om Thermalrights kommande kylare?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Choppern:

Testa furmark i 10min, för 55C i load låter lite väl lågt i 850 core

spelar inte furmark så tycker vad man får för temp i det är ganska oviktigt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

spelar inte furmark så tycker vad man får för temp i det är ganska oviktigt...

Uhm ja men nu gör man ju testet för att se att det är stabilt även i 100% load, och för att få reda på max temperaturen i ett "worst case scenario"

Naturligtvis är det osannorlikt att man kommer upp i de temperaturerna under spelande, men har man kört furmark och sett att de är inom ramarna, så innebär det att det är rent omöjligt att det kommer att överhetta.

Sen måste man ju använda samma metod om man ska jämnföra de olika fabrikaten också. Även om resultaten alltid kommer variera pga övrig utrustning.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt vissa tester är MSI:s Cyclone bäst när det gäller ljudnivå i load.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

gigabyte gtx 460 1 gb oc tyst i ett helt okej ventilerat chassi (Y)

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Trallade förbi Inet idag och skaffa ett Gigabyte. Funkar finfint, inte överdrivet högljud vid load heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Mja, det verkar inte spela så stor roll vilken man tar om man nu inte ska klocka upp dem nåt helt extremt, jag plockade hem ett från Sparkle (finns på webhallen för 1790kr nu). Och man kan väl säga att den hörs när fläkten går över 50%, i alla fall om man har en i övrigt hyfsat tyst låda.

Men jäklar vad den här serien klockar bra, man har ju visserligen läst om det överallt men det är helt vansinnigt, jag peta upp den i 800mhz core rakt av, utan minsta problem och det på stock volten, uppe i 825 nu och forfarande inga tendenser till att ha nått gränsen, men jag får se om jag vill gå högre då tempen ligger på 80C i furmark load, och fläkten är lite väl jobbig i högre varv som sagt.

Bara det att det är svårt att låta bli att inte göra det

Blir en rolig lite leksak helt enkelt, oavsett vilket fabrikat du väljer.

Jag ligger på 825/1650/1900 med ett Gigabyte kort och på 69 grader i Furmark efter 5min. Hur länge körde du Furmark? Jag kanske ska köra lite längre, eller så kyler Gigabyte så pass mycket bättre.

Permalänk
Antielefant

Du ska köra Furmark tills temperaturen och fläkthastigheten är stabil, dvs inte längre ändrar sig, vilket brukar ta ~5-10 minuter beroende på resten av datorn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoorex:

Jag ligger på 825/1650/1900 med ett Gigabyte kort och på 69 grader i Furmark efter 5min. Hur länge körde du Furmark? Jag kanske ska köra lite längre, eller så kyler Gigabyte så pass mycket bättre.

För mig stabiliseras tempraturen runt 10min, och jag sen kör jag den 5min till. Så omkrlng 15min då, det är nog utan tvekan att Gigabyte kortet kyler bättre då den har dubbla fläktar, men när folk påstår sig ha 55C i load med luftkylning så är det något som inte går ihop bara

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pjära:

gigabyte gtx 460 1 gb oc tyst i ett helt okej ventilerat chassi (Y)

Kan bara instämma, hör knappt skillnad på idle och mafia2 med fulla settings i min burk.

Visa signatur

//Lorryquai