Hur mycket ström behöver jag för CF?

Permalänk

Hur mycket ström behöver jag för CF?

Tjena

Har funderat lite på den här datorn, har ett nätagg på 550W och undrar om den kommer klara av allt.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk

650W är i princip minimum för CF. Även om Watt-talet kanske är tillräckligt så räcker inte Amperen på +12V-linorna till för processor och två grafikkort (antar att det är Corsair). Kan fungera men när korten belastas högt kan det bli instabilt. För ett 6870 räcker 550W lugnt.

Edit. Sen ska du inte ha triple-channel minnen till s1556 (de är till s1366), dual-channel är det som gäller (t.ex. 2x2gb).

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

650W är i princip minimum för CF. Även om Watt-talet kanske är tillräckligt så räcker inte Amperen på +12V-linorna till för processor och två grafikkort (antar att det är Corsair). Kan fungera men när korten belastas högt kan det bli instabilt. För ett 6870 räcker 550W lugnt.

Edit. Sen ska du inte ha triple-channel minnen till s1556 (de är till s1366), dual-channel är det som gäller (t.ex. 2x2gb).

Skulle vilja hävda att du pratar gojja.
http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Det är dessutom med kraftigt överklockad Core i7 950 under furmark (overkligt scenario) och mätt från vägg där förluster pga ineffektivitet inte är medräknat. Dessutom har VX550 (om det är nätagget i ägo) gott om strömstyrka på 12V linan, 41A eller 492W. Blir kontakter ett problem så finns adapters.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Skulle vilja hävda att du pratar gojja.
http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Det är dessutom med kraftigt överklockad Core i7 950 under furmark (overkligt scenario) och mätt från vägg där förluster pga ineffektivitet inte är medräknat. Dessutom har VX550 (om det är nätagget i ägo) gott om strömstyrka på 12V linan, 41A eller 492W. Blir kontakter ett problem så finns adapters.

Det ser bra ut i teorin, jag vet. Men jag vet samtidigt folk som har haft problem med 2st 5770/2st gtx460/2st 5850 med 550W Corsair. Det fungerar oftast stabilt @idle men så fort man drar igång en tung applikation eller ett spel så blir det instabilt.

Vill TS pröva med 550W så gör det, vill bara att du ska veta att det inte nödvändigtvis behöver fungera i praktiken, även om det gör det i teorin (så bli inte förvånad om det inte fungerar 100%).

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Det ser bra ut i teorin, jag vet. Men jag vet samtidigt folk som har haft problem med 2st 5770/2st gtx460/2st 5850 med 550W Corsair. Det fungerar oftast stabilt @idle men så fort man drar igång en tung applikation eller ett spel så blir det instabilt.

Vill TS pröva med 550W så gör det, vill bara att du ska veta att det inte nödvändigtvis behöver fungera i praktiken, även om det gör det i teorin (så bli inte förvånad om det inte fungerar 100%).

Du kan stöta på problem med ett 1500W nätagg också det finns inget som garanterar att varje ex är ofelbart. Du kan ju länka till en handfull trådar där det bevisats att nätagget orsakat instablitet för personer med de setups du nämner. Tills dess tycker jag du ska sluta sprida rykten du inte kan stå för.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Du kan stöta på problem med ett 1500W nätagg också det finns inget som garanterar att varje ex är ofelbart. Du kan ju länka till en handfull trådar där det bevisats att nätagget orsakat instablitet för personer med de setups du nämner. Tills dess tycker jag du ska sluta sprida rykten du inte kan stå för.

Jag sprider inte rykten, du vet inte vad du pratar om. 550W kan och kommer troligtvis bli precis på gränsen. Det kommer belastas hårt och livslängden kommer minska. Det kan uppstå stabilitetsproblem när korten och processorn belastas hårt och därför rekommenderar jag 600-650W.
Har du något problem med att jag gör det borde du söka hjälp.

Permalänk

Hmm baserat på id_hunters länk så tar dom 486W i hög belastning, frågan är då om de resterande 64W räcker till resten av datorn.

Sen vad var det där med mina minnen? Ska jag bara ha två minnen istället för tre? För isf så tar jag nog hellre 2x4 än 2x2.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcanOlsson:

Hmm baserat på id_hunters länk så tar dom 486W i hög belastning, frågan är då om de resterande 64W räcker till resten av datorn.

Sen vad var det där med mina minnen? Ska jag bara ha två minnen istället för tre? För isf så tar jag nog hellre 2x4 än 2x2.

För det första var det min länk. För det andra så måste du läsa mitt inlägg.

486W dessutom uppmätt med många parametrar i åtanke:

Det är hela datorn och inte bara grafikkorten.

Uppmätt vid väggen dvs så läggs värmeförlusten på för ett nätagg kan aldrig vara 100% effektivt varför komponenterna egentligen drar mindre, 10 % om man har ett riktigt bra nätagg och 20 % mer om man har ett ganska bra nätagg. Eftersom Swec brukar ha topp-grejer så kan vi anta 90% effektivitet så 10 % mer behöver nätagget dra från väggen så dra bort åtminstone 30-40W för den verkliga strömförbrukningen.

Belastningen sker med hjälp av furmark som är ett syntetiskt verktyg gjort för att stabilitetstesta och belasta grafikkretsar maximalt, en belastning som är onaturligt hög och den kommer man inte i närheten av ens vid tungt spelande.

Testriggen består av en högt överklockad Corei7 950 som drar betydligt mer än din framtida processor och det är för att få fram data för värsta tänkbara scenariot. Överklockning av så kraftig typ ökar strömförbrukningen av riggen något enormt så här skulle du med gott samvete kunna dra av flera tiotal watt för att få fram trolig strömförbrukning för din rig.

Se vilka trådar id_hunter skrivit i tidigare och få en uppfattning om han verkligen ska ge dig råd när han inte kan ge en enda referens till sina påståenden när jag gör motsvarande för mina. Se inte bristfälliga retorikkunskaper och dålig argumentation med påhopp som en källa till kunskap.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Jag sprider inte rykten, du vet inte vad du pratar om. 550W kan och kommer troligtvis bli precis på gränsen. Det kommer belastas hårt och livslängden kommer minska. Det kan uppstå stabilitetsproblem när korten och processorn belastas hårt och därför rekommenderar jag 600-650W.
Har du något problem med att jag gör det borde du söka hjälp.

Eftersom du inte kan referera till någon källa för dina påståenden kommer min åsikt stå fast att det är rykten som du på något sätt fått för dig stämmer. Om du redovisar vad du stödjer din tes på så är jag villig att diskutera men än så länge har det varit mycket nonsens från din sida i denna tråd.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

omfg. när ska vissa fatta att bara för ett system drar så så mycket i en recension betyder inte man ska köpa precis en nätdel som klarar den belastningen. Man behöver en viss del padding på nätdelen för att ta i consideration degradering av nätdelen. Samt så låter nätdelen mycket mer om du belastar den hårt också.
Är man osäker kan man räckna ut rekoemdnerade PSU watt med typ denna kalkylatorn.
eXtreme Power Supply Calculator v2.5
Tänk på att räckna med ca 20% capacitor aging för att ta det i consideration. Plus räkna med ett par extra hårddiskar och fläktar.
Och räknar ni rätt så kommer ni komma upp i runt 600W för det systemet. Speciellt när man räknar med överklockning.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

För det första var det min länk. För det andra så måste du läsa mitt inlägg.

486W dessutom uppmätt med många parametrar i åtanke:

Det är hela datorn och inte bara grafikkorten.

Uppmätt vid väggen dvs så läggs värmeförlusten på för ett nätagg kan aldrig vara 100% effektivt varför komponenterna egentligen drar mindre, 10 % om man har ett riktigt bra nätagg och 20 % mer om man har ett ganska bra nätagg. Eftersom Swec brukar ha topp-grejer så kan vi anta 90% effektivitet så 10 % mer behöver nätagget dra från väggen så dra bort åtminstone 30-40W för den verkliga strömförbrukningen.

Belastningen sker med hjälp av furmark som är ett syntetiskt verktyg gjort för att stabilitetstesta och belasta grafikkretsar maximalt, en belastning som är onaturligt hög och den kommer man inte i närheten av ens vid tungt spelande.

Testriggen består av en högt överklockad Corei7 950 som drar betydligt mer än din framtida processor och det är för att få fram data för värsta tänkbara scenariot. Överklockning av så kraftig typ ökar strömförbrukningen av riggen något enormt så här skulle du med gott samvete kunna dra av flera tiotal watt för att få fram trolig strömförbrukning för din rig.

Se vilka trådar id_hunter skrivit i tidigare och få en uppfattning om han verkligen ska ge dig råd när han inte kan ge en enda referens till sina påståenden när jag gör motsvarande för mina. Se inte bristfälliga retorikkunskaper och dålig argumentation med påhopp som en källa till kunskap.

Sorry, läste fel på inläggen och namnen.

Verkar som att mitt 550W nätagg ska klara CF med dom två grafikkorten, jag förutspår inga tillfällen då jag kommer pressa min dator så mycket som furmark gör.

Enda problemet nu är att eftersom jag aldrig haft SLI eller CF förr så vet jag inte vad man ska göra av värmen som ena grafikkortet kommer pumpa på det andra grafikkortet.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk

Till TS: Jag skulle lyssna på Typhonos. Han är en av få som verkligen vet vad han pratar om. Det finns 3 grabbar som är duktiga på nätagg: fesen, Multiman och Typhonos. Lyssna på dem.

Datorn i Swec-testet drog 486W, detta med en ordentligt överklockad processor och när de kör furmark, ett belastningsprogram som kör upp båda grafikkorten i 100%. Alltså kommer du aldrig komma i närheten av 486W med din dator.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Ah nå såg jag att du redan hade en 550W. Men i så fall så ska det gå bra. Så länge det är en nätdel av vettigt märke som typ Corsair, Fractal. Den kommer gå lite på gränsen och den kommer slitas ut lite fortare. Men ska annars funka bra.
Men är det av nått skummare märke så rekommenderar jag det definitivt inte. Dom brukar sällan ha överspännings skydd som skyddar komponenterna ifall nätdelen skulle gå sönder...

Permalänk
Skrivet av ParanoiaX:

omfg. när ska vissa fatta att bara för ett system drar så så mycket i en recension betyder inte man ska köpa precis en nätdel som klarar den belastningen. Man behöver en viss del padding på nätdelen för att ta i consideration degradering av nätdelen. Samt så låter nätdelen mycket mer om du belastar den hårt också.
Är man osäker kan man räckna ut rekoemdnerade PSU watt med typ denna kalkylatorn.
eXtreme Power Supply Calculator v2.5
Tänk på att räckna med ca 20% capacitor aging för att ta det i consideration. Plus räkna med ett par extra hårddiskar och fläktar.
Och räknar ni rätt så kommer ni komma upp i runt 600W för det systemet. Speciellt när man räknar med överklockning.

Men undrar om inte du skall fatta att system oftast drar mkt mindre än vad de som vill sälja nätagg påstår??
Jag har inget i burken men fick rådet av din länk till 650w minst - rekomenderat 704w
verkligheten är nog att jag ligger på runt 380w max load (gissning!)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Själv så försökte jag att köra med CF på ett 650watt coolermaster. Fungerade nästan utan överklockning och med 4gig minne, med 8gig och vilken liten höjning som hels så kraschade det hela tiden.

Kör på 2st 4890kort som iofs drar ganska mycket ström. Köpte ett 850watts corsair och har inte haft några som helst problem efter det.

Vad har du själv för nätagg? Skulle inte rekomendera dig att köpa ett 550watt till din dator, men om du redan har ett nätagg av hyfsat märke så kan du ju alltid prova innan du köper nytt.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Men undrar om inte du skall fatta att system oftast drar mkt mindre än vad de som vill sälja nätagg påstår??
Jag har inget i burken men fick rådet av din länk till 650w minst - rekomenderat 704w
verkligheten är nog att jag ligger på runt 380w max load (gissning!)

Hur fasen räknar du egentligen? Fick det själv till runt 596W rekommenderat. Är då med en i5 clockad till 3.8GHz, 4 regular sata hårdiskar och 4x120mm fläktar.
När man räcknar på den calcen så är det bäst att sätta CPU TDP och system load på 90%. Är fysiskt omöjligt att någonsin lyckas sätta sin dator i 100% system load utan att köra en galet massa stress program samtidigt.. men för säkerhets skull ska man helst ha en nätdel som klarar belasta hela systemet i 90%.
Sen räkna jag 20% på capacitor aging. Detta är dock lite beroende på hur ofta och hur länge man har datorn igång dock. men jag brukar so msagt alltid räkna minst 20% på detta.

Men som det visar sig så klarar han sig på det minimalt rekommenderade på 550W så det kommer gå bra med hans nuvarande nätdel. Missade när jag föst läste TS att han redan hade en 550W. Fast han nämner dock inte märket. Men troligtvis är det en Corsair.

Dock skulle det här vara ett helt ny köp av delar så skulle jag definitivt rekommendera att man köpte då en 600W.
Nätdel är den delen man absolut aldrig ska snåla med. Dock behöver man inte slänga i typ 1500W typ för det vore extrem overkill..
En del andra saker att tänka på är att nätdelar slits ut fortrare om man belastar dom över för tungt.
Men du får dock en del fördelar med att köra med en kraftfullare nätdel än vad du behöver i att det kommer bli mycket tystare. Sen håller den längre också genom flera dator uppgraderingar.

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Själv så försökte jag att köra med CF på ett 650watt coolermaster. Fungerade nästan utan överklockning och med 4gig minne, med 8gig och vilken liten höjning som hels så kraschade det hela tiden.

Kör på 2st 4890kort som iofs drar ganska mycket ström. Köpte ett 850watts corsair och har inte haft några som helst problem efter det.

Vad har du själv för nätagg? Skulle inte rekomendera dig att köpa ett 550watt till din dator, men om du redan har ett nätagg av hyfsat märke så kan du ju alltid prova innan du köper nytt.

Nått skumt märke, Deltaco, fick den för ett bra pris av min kusin som äger ett dataföretag när min ordinarienätagg la av för 6 månader sen.

Och tydligen så var det bara 500W så det blir nog till att köpa nytt trotts allt

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcanOlsson:

Nått skumt märke, Deltaco, fick den för ett bra pris av min kusin som äger ett dataföretag när min ordinarienätagg la av för 6 månader sen.

Och tydligen så var det bara 500W så det blir nog till att köpa nytt trotts allt

Skulle tro att du får ett väldigt ostabilt system då. Ett 6870 ligger på ca 250watt under load tydligen, tror dock inte att du skall dubbla effekten bara pga CF. Men ditt deltaco agg lämnar nog inte så värst många amp på 12linan skulle jag tro.
CPU minnen och kringutrustning behöver ju en del ström för att fungera tillfredställande.

Radeon HD 6870 Power Consumption and Thermals | bit-tech.net

Kan nog vara värt att lägga ett gäng hundringar på ett nytt nätagg trots allt, tråkigt att få nya saker och sen bli begränsad av ett nätagg som inte levererar tillräckligt.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av MarcanOlsson:

Nått skumt märke, Deltaco, fick den för ett bra pris av min kusin som äger ett dataföretag när min ordinarienätagg la av för 6 månader sen.

Och tydligen så var det bara 500W så det blir nog till att köpa nytt trotts allt

Err.. ja.. Deltaco är bland det shittigaste märken man kan ha.. Och nätdel är just den komponenten du absolut inte kan köra med budget märken på. Och tror knappast den skulle klara 500W speciellt länge.
För dom som tydligen glömt så rekomenderar jag att ni läser sweclockers recension på dom underbara nätdelarna från Ace of Sweden för att få en förstålese på just hur illa det kan gå med skit nätdelar.

Men ska du köpa ny nätdel så ska det helst vara typ Corsair, Fractal Design, OCZ, Cooler Master etc etc. Kolla på hur mycket garanti dom har. Minst 3 år, helst 5 års garanti ska dom ge.
Och säkrast är att ha minst 600W nätdel. 550W går iofs också bra.. Men inte jätte rekommenderat. Men vill du spara nån hundring så go ahead.... Men trust me det är inte värt det...

Permalänk
Medlem

Ta en titt på denna länk för mer "kött på benen" vad 6870 SLI drar.. Tänk på att det är ett i7 980X (socket 1136)med två diskar (SSD+HD) och lite extra chassi fläktar. Hur som.. För att kolla max så kör dom Linpack och Furmark samtidigt, så det är en onormalt hög last.. Dom landar på 672W, ggr 0.83 effektivitet så hamnar man kring max 560W. När dom kör endast Furmark så motsvarar det 484W från väggen, alltås kräver systemet drygt 400W. Mao borde 550W vara mer än väl för en dator som körs "normalt" i program och spel.. Den som av någon skum anledning vill köra både Linpack och Furmark samtidigt kanske ska fundera på ett kraftigare nätagg..
Det instressanta tycker jag är att både Swec och xbitlabs får väldigt liknande värden på bara furmark i testet. Mao kan man lita på dessa uppmätta värden, och känna sig säker om man använder detta när man väljer nätagg för CF 6870.
Enda smolket i bägaren för ett 550W agg är väl att dom sällan eller aldrig är förberedda för dubbla grafikkort, man måste köpa till Molex -> PCIe adapter om det nu inte följde med grafikkortet.

AMD Radeon HD 68xx Graphics Cards in CrossFireX Configurations. Page 12 - X-bit labs

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/8...

Vet inte om det är ett sådant nätagg du har?
Där får du i alla fall lite fler omdömen och tips.

Hoppas du får någon rätsida på det hela och kan få ihop din nya dator utan problem

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

[QUOTE="ParanoiaX;10590650"]Hur fasen räknar du egentligen? Fick det själv till runt 596W rekommenderat. Är då med en i5 clockad till 3.8GHz, 4 regular sata hårdiskar och 4x120mm fläktar.
När man räcknar på den calcen så är det bäst att sätta CPU TDP och system load på 90%. Är fysiskt omöjligt att någonsin lyckas sätta sin dator i 100% system load utan att köra en galet massa stress program samtidigt.. men för säkerhets skull ska man helst ha en nätdel som klarar belasta hela systemet i 90%.
Sen räkna jag 20% på capacitor aging. Detta är dock lite beroende på hur ofta och hur länge man har datorn igång dock. men jag brukar so msagt alltid räkna minst 20% på detta.

Det var inte jag som räknade!!! Det var din fullständigt absurda länk som räknade åt mig:
Jag hade 90% tdp (och 90% av 95w är väl 85w give or take) +dvdRW +3fläktar +4890 +2 sata standard +soundblaster +2 RAMstickor dd3 +10% capacitator aging (nätagget är 6 månader "lael")
//

EDIT>>> MITT FEL HELT OCH HÅLLET, sorry, jag gick tebax till sidan och fyllde i EN FYSISK CPU!!
(trots att jag har 4......så misstaget var väl mänskligt!) Läste och gick vidare utan att uppmärksamma att de menade en SOCKET!
Hamnade på rekommenderat 450....stämmer!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Skulle tro att du får ett väldigt ostabilt system då. Ett 6870 ligger på ca 250watt under load tydligen, tror dock inte att du skall dubbla effekten bara pga CF. Men ditt deltaco agg lämnar nog inte så värst många amp på 12linan skulle jag tro.
CPU minnen och kringutrustning behöver ju en del ström för att fungera tillfredställande.

Radeon HD 6870 Power Consumption and Thermals | bit-tech.net

Kan nog vara värt att lägga ett gäng hundringar på ett nytt nätagg trots allt, tråkigt att få nya saker och sen bli begränsad av ett nätagg som inte levererar tillräckligt.

Nja, du har nog inte läst tillräckligt noga (som de flesta som hänvisar till tester som dessa). Siffrorna på effekt är inte för enbart grafikkortet, utan för HELA deras testsystem, bestående av detta:
Radeon HD 6870 Test Setup | bit-tech.net
(dessutom mätt på primärsidan av nätaggregatet)

Själva kortet drar ungefär maximalt 124W under spelande i Crysis enligt x-bit labs:
ATI Radeon HD 6800: Generation Next?. Page 9 - X-bit labs
(de har en speciell testrigg för att försöka isolera grafikkortets effektuttag)

Dock är Deltaco inte ett speciellt tillförlitligt märke, så jag skulle nog inte försökt med HD6870 i CF på det aggregatet. Ett HD6870 funkar säkert utmärkt, men två är nog i högsta laget. Hade det varit ett Corsair VX550, så skulle det gå utan problem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, du har nog inte läst tillräckligt noga (som de flesta som hänvisar till tester som dessa). Siffrorna på effekt är inte för enbart grafikkortet, utan för HELA deras testsystem, bestående av detta:
Radeon HD 6870 Test Setup | bit-tech.net
(dessutom mätt på primärsidan av nätaggregatet)

Själva kortet drar ungefär maximalt 124W under spelande i Crysis enligt x-bit labs:
ATI Radeon HD 6800: Generation Next?. Page 9 - X-bit labs
(de har en speciell testrigg för att försöka isolera grafikkortets effektuttag)

Dock är Deltaco inte ett speciellt tillförlitligt märke, så jag skulle nog inte försökt med HD6870 i CF på det aggregatet. Ett HD6870 funkar säkert utmärkt, men två är nog i högsta laget. Hade det varit ett Corsair VX550, så skulle det gå utan problem.

Tack för rättningen
Kanske vart lite för kryptiskt med testsiffrorna, eller så skall man läsa lite nogrannare.
Som jag skrev lite innan så ha jag lite egna erfarenheter av CF, dock med 2st 4890. Tror dom drar mer ström. Men jag försökte driva systemet med ett collermaster 650 agg, gick inget vidare. Har ingen större erfarenhet av deltaco utan mest läst om spec o så. Tror att coolermaster är snäppet bättre, dock inte världsklass kanske.
Eftersom vi inte har samma system så kan det ju bli lite som att jämföra äpplen och päron.
Ett corsair 550w skulle jag absolut testa med innan jag skulle köpa nytt om det skulle behövas, men tyvärr var det inte det han hade, så jag tror fortfarande att systemet kommer bli väldigt instabilt med befintligt nätagg.
Har sett en del tester och klipp med nätagg som ligger på maxnivå och havererar (Sweclockers tester o dyl) Kanske skadar andra komponeter också? Mitt coolermaster fungerar fint ännu, i en annan dator, vart bara instabilt som fasiken. Tror inte det kunde leverera tillräckligt många ampere på tolvvoltsidan.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong