Permalänk
Medlem

Budgetering av dator

Hejsan alla sweclockers! Håller på bygga en ny dator men känner att priset kanske skulle pressas lite mer, men är osäker över på vilka fronter man vågar backa ner med kvalitén. Är väl tänkt att datorn ska räcka branå med år framåt och självklart kunna maxa nuvarande spel.

Det jag samlat på mig hittills är detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/483486/pm-s-lekmaskin

Funderade eventuellt på moderkortet och chassit, att man skär ner på det, men vet isåfall inte till vad. Har såklart alla nödvändig kringutrustning såsom skärm, mus och tangentbord.

Sen på sidan om, är det någon som vet om iNet kan hjälpa till med överklockning och testning av processorn och minnet? Såg att dom hade en grej där de byggde ihop skiten, testade och gav respons, men såg inget om överklockning.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Dra ner på moderkort, och chassie imo och köp ett dyrare(bättre) grafikkort. Nätagg, har du glömt eller kanske har ett som du tänkt använda?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

moderkort: http://www.inet.se/artikel/1902013/asrock-p67-extreme-4-rev-b...
chassi? http://www.inet.se/artikel/6900680/fractal-design-define-r3-s...
Sen behöver du ett nätaggregat också
nej, inet överklockar inte åt dig

Permalänk
Medlem

Hehe, glömde nätagget, har uppdaterat länken nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Dra ner på moderkort, och chassie imo och köp ett dyrare(bättre) grafikkort. Nätagg, har du glömt eller kanske har ett som du tänkt använda?

Med de spel som finns idag, räcker det inte med ett medelklasskort? Funderade på att köpa ett till kort den dagen då det behövs, men det kanske inte är lika ekonomiskt?

Permalänk

Billigare moderkort t.ex. detta:
http://www.inet.se/artikel/1902041/asrock-z68-extreme4
Hög nivå på det moderkortet ändå (P67-varianten är ännu billigare).

Ett Fractal Design R3 istället för P183.
Såg att ingen DVD-brännare fanns med i paketet, fast det kanske du har en hemma?
För spel i dagsläget så ger inte en i7 2600K någon nämnvärd fördel jämfört med i5 2500K om man nu inte har en übergrafikkortslösning och enbart spelar de få spel som är bra trådade och kan utnyttja fler än fyra kärnor på ett vettigt sätt. Så en i5 2500K skulle förmodligen duga gott.
En trevlig eftermarknadskylare är ju bra att ha om du skall överklocka. En Hyper 212 Plus räcker långt. Men vill du ha bättre än så finns ju t.ex. Noctua NH-D14 eller NH-U12P.
Varför två SSD? Spontant skulle jag köpt en lite större SSD. RAID känns som lite overkill när en SSD nu ändå är så snabb (dessutom ger det ju inget för FPS:en).
För spelande så satsa på grafikkortet/korten istället.
Vad har du för nätaggregat (eller vad har du tänkt köpa)? '
Edit: Såg ändringen, skulle själv gått för ett lite kraftigare aggregat om du skall köra dubbla grafikkort så småningom t.ex. XFX Core Edition 750W.
Överklockning med Sandy Bridge och K-modeller är busenkelt, höj multipeln och höj Vcore vid behov. finns även autoöverklockningsalternativ i BIOS om man inte orkar klocka manuellt (kommer inte riktigt lika högt och det matas ofta lite mer Vcore än om man hade gjort det själv, men det är enkelt).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ciremo:

Med de spel som finns idag, räcker det inte med ett medelklasskort? Funderade på att köpa ett till kort den dagen då det behövs, men det kanske inte är lika ekonomiskt?

Jag hade samma tanke när jag först köpte mitt kort, just när det kom och tänkte att nu kan man maxa spelen, men det gick ju inte så fick snabbt köpa ett till för att få någon vettig prestanda, grafikkort ska man inte snåla på om man spelar det är något jag har lärt mig dessa år av datorbyggande. Bättre att satsa stort nu, sälja och sen köpa bättre den dagen du behöver mer prestanda. alternativt köpa ett till av samma men dock av de kraftigare modellerna imo

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Angående hårddiskarna så gillar jag helt enkelt inte load times Men uppgraderingen från Sata2 till singel SSD kanske är stor nog för att jag ska bli nöjd. Ska iaf nergradera processorn och lägga till en fläkt. Tack igen för tipsen