Permalänk
Medlem

Project: Chocolate Temptation

Tjenare Alla Sweclockare!

Jag ska starta ett nytt stort projekt och vad jag har haft i åtanke denna gång är ett litet men kraftfullt och samtidigt väldigt snyggt mini-ITX system. Mina planer för systemet är att använda mig utav Fractal's Array R2 mini-ITX Chassi tillsammans med Ett Bequiet SFX nätagg som kommer att modifieras med en extra PCI-e kabel och lite annat. Som ni kanske redan har förstått så Kommer jag att sleeva nätagget...Såklart! Temat i det hela kommer ju att vara choklad...missuppfatta mig inte detta kommer att vara ett rent estetiskt bygge som kommer att ha med den underbart smakande och väldoftande chokladens färg att göra. Fractalchassit i sig har den perfekta storleken och den har många möjligheter för modifikationer och svårt för anpassade vattenkylning installationer. Den är samtidigt liten men väldigt clean och snygg i utförandet vilket fick mitt intresse för den. Jag har i detta skede redan planerat att göra en komplett vattenkylningsinstalation som kommer att kräva lite modifikationer, nerver av stål och minst sagt mycket tålamod. Nätagget i sig är perfekt för ändamålet, den har rätt behövlig mängd effekt och det tar inte så mycket plats, den kommer att smälta in väldigt väl med resten av systemet när jag som sagt singelsleevar den. Jag hoppas ni kommer att gilla mitt senaste projekt, Nu är det ju bara dags att njuta framför skärmen med lite Choklad i handen när ni läser igenom projektet inte sant?

Hårdvara:
Chassi: Fractal Array R2
Nätaggregat: Be quiet SFX 350w
Moderkort: Zotac Z68 ITX WIFI
Processor: Inter Sandybridge 2500K/2600K
Ramminne: ?
Grafikkort: Geforce GTX470
SSD: ?

Vattenkylning:
Fläktar: Bequiet Silentwings(2x140mm, 2x120mm, 2x80mm), Enermax TB.Silence(2x140mm, 2x120mm, 2x80mm)
Fläktkontroller: Lamptron Fan Controller Touch
Radiatorer: 1x Hardware Labs Black Ice® GT Stealth 120mm XFlow Radiator Black, 1x Hardware Labs Black Ice® GT Stealth 240mm XFlow Radiator Black
CPU-Block: EK Supreme LTX
SB/NB-block: Liquid Extasy Vuci Acetal
RAM-Block: Bitspower Galaxy Freezer 2
GPU-Block: Bitspower Black Freezer VG-NGTX470 POM Top With Matt Black Panel
Reservoir: Bitspower Water Tank Z-Multi 250 (ICE Black Body & Black POM Cap Version)
Pump: Swiftech MCP350
PumpTop: DDC TOP POM Version
Fittings: Bitspower
8x Bitspower Matt Black Compression Fitting CC6 (G1/4", ID 7/16" OD 5/8")
4x Bitspower Matt Black Dual Rotary Angle Compression Fitting CC6 (G1/4", ID 7/16" OD 5/8")
14x Bitspower Matt Black Triple Rotary 90-Degree Compression Fitting CC6 (G1/4", ID 7/16" OD 5/8")
4x Bitspower Matt Black Dual Rotary 45-Degree Compression Fitting CC6 (G1/4", ID 7/16" OD 5/8")
2x G1/4" Matt Black CaseTop Water-Fill SET
2x Matt Black Q-Block
12x G1/4" Matt Black Stop Fitting
2x G1/4" Matt Black Rotary G1/4" Extender
2x G1/4" Matt Black Temperature Sensor Stop Fitting

Slang: Primochill 7/16"ID, 5/8"OD Clear
Coils: Bitspower UV-Reactive Smart-Coil 400 OD 5/8"
Oringar: Bitspower Red Color O-Ring Set For G1/4" 30x, 1x O-Ring Set II 50x
Radiatorgrill: Bitspower Custom Design Radgard II 240 Acrylic UV Reactiv - Honneycomb

Övrigt:
Lamptron Modding Tool Kit Black
Lamptron Flex Light Pro 2x White 1xUV 1x Red
4m Neoprene Rubber Edging Trim
Tubing Cutter
500ml Squeezy Bottle for filling Watercooling Systems
Suprise???

Chokolate Temptation är sponrat utav:
Fractal Design
BeQuiet
Bitspower
Lamptron
Djungelapa
Mayhems Dye
Coolingstuff
Specialtech

Permalänk
Medlem

Nu är det dags äntligen dags för en stor Bildbomb. Mitt första paket ifrån en utav mina sponsorer Bequiet
Det jag blev sponsrad med är följande:
1st BeQuiet SFX POWER 350W
2st BeQuiet SilentWings UCS 140mm
2st BeQuiet SilentWings UCS 120mm
2st BeQuiet SilentWings UCS 80mm

Tack till BeQuiet för deras stöd !

Nätagget

Jag kunde inte fatta så litet det verkligen var :O, fick även lite tillbehör som med vanliga nätagg...

BeQuiet <3

Fläktarna:

Framsida, snyggt inpackat med en framsida som kan öppnas i form av en lucka som sitter fast med kardborre band

Bakom luckan gömmer sig lite information utav deras speciella egenskaper

Ute ur lådan med lite tillbehör, verkligen grymma fläktar med en helt underbar fäst anordning! Varför har inte alla fläktar det såhär

5 Tryckpinnar och 5 Gummibussningar

Fästanordningen som är gjord utav gummi

12/7v samt en 3-4pins molexadapter

Närbild på dem speciella och väldigt snygga fläktbladen

Sist men inte minst storleksskillnader

Nu har fått svar ifrån Bitspower och Lamptron att dem har skickat iväg mina paket så dem borde väl komma snart antar jag...Tillsvidare ska jag göra en extra 6pins kabel samt öppna det lilla nätagget och planera modifikationen utav den, Jag kommer upp med bilder antingen senare idag eller imorgon glöm inte subscriba och kommentera!

Permalänk

Har längtat mycket efter detta, efter massa tjöt så har det äntligen börjat

Permalänk
Avstängd

Är riktigt förvånad på att du orkar lägga ner tid på projekt som dina, om bara jag kunde ha den glöden som du har :), du får hjälpa mig med byggen så kanske det går bättre och smidigare för mig ! Grymt kul med sponsorerna, när kommer dina paket ????

Permalänk

Blir det gravyr?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Chokladbrun och bajsbrun är samma sak
Detta projekt kommer iaf följas med stor förväntan

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Skrivet av d2004:

Kommer säkert bli fint fint det här

Liten fråga hur blev du sponsrad ? jag menar har du byggt egna chassin och moddat och sen bara skickat en fråga till dom :3 ?

http://www.nordichardware.se/bloggar/viewpost/41949.html

OT:
Intressant projekt! Roligt färg val också
Stinker kvalité om Be Quiet nätaggregatet! Sjyssta bilder för den delen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicroBugg:

Har längtat mycket efter detta, efter massa tjöt så har det äntligen börjat

Haha jag kan förstå det, du brukar vara lite jobbig ibland

Skrivet av acezz:

Är riktigt förvånad på att du orkar lägga ner tid på projekt som dina, om bara jag kunde ha den glöden som du har :), du får hjälpa mig med byggen så kanske det går bättre och smidigare för mig ! Grymt kul med sponsorerna, när kommer dina paket ????

Jasså är du :O, det kan du ju göra blir ju jävligt roligt då:) dem borde komma nästa vecka

Skrivet av PhenPhantom:

Blir det gravyr?

på sätt o vist, jag tänker inte avslöja för mycket

Skrivet av d2004:

Kommer säkert bli fint fint det här

Liten fråga hur blev du sponsrad ? jag menar har du byggt egna chassin och moddat och sen bara skickat en fråga till dom :3 ?

Man får ju hoppas på det bästa inte sant ? ahh det har jag ju gjort, mm på sätt o vis det krävs vissa kriterier som man ska uppfylla för att bli sponsrad och ha kontakt med dem sedan innan.

Skrivet av Tobi the Dobi:

Chokladbrun och bajsbrun är samma sak
Detta projekt kommer iaf följas med stor förväntan

haha jag kan ju inte säga att det inte stämmer :P, det glädjer mig att läsa!

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer ju följas, men vad är det du ska få från Lamptron?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Kommer ju följas, men vad är det du ska få från Lamptron?

du är den enda som faktiskt frågade :P, hehe jag ger dig en ledtråd... Epic's sista youtube video, plus lite extra saker och tydligen en suprisare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KsKz_91:

du är den enda som faktiskt frågade :P, hehe jag ger dig en ledtråd... Epic's sista youtube video, plus lite extra saker och tydligen en suprisare

Hmm följer inte epic på tuben men kan gissa på något som har med touch att göra Som t:ex denna? http://www.sweclockers.com/galleri/7056-lamptron-fc-touch

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Hmm följer inte epic på tuben men kan gissa på något som har med touch att göra Som t:ex denna? http://www.sweclockers.com/galleri/7056-lamptron-fc-touch

Japp :), En touch Fläktkontroller, Ett modding tool kit, ledslingor (vita, röda& uv), och en suprise

Permalänk
Medlem

Tänkte att det var dags för ännu en uppdate, jag är ledsen för att jag inte gjorde den igår då jag var ganska upptagen med annat här i hushållet :), men bättre sent än aldrig eller hur ?

Jag tänkte börja lite smått på nätagget. Fick lite Kabel och Pins samt 6-Pins kontakter tidigare och det tackar jag Stefan från djungelapa för! Jag började dagen med att jag gjorde en 6-pins kabel, vilket gick helt smärtfritt med den icke optimala crimpverktyget som jag hade lånat från verkstaden

Då var det ju dags att öppna nätagget, och ja vad ska man säga...5 skruvar senare så var den öppnad
Garanti är för mesar

2 skruvar på var sida och en på baksidan där alla kablarna går ut.

Så ja, då var den biten klar, jag var väldigt försiktig att inte röra något på insidan då jag tidigare har fått mindre sköna el-stötar från ett annat nätagg.

420v 180*, inte dåliga saker direkt

Det var allt för denna gången, jag kommer tillbaka med updates sså fort jag har något nytt !
Feel free to coment !

Permalänk
Medlem

Kommer bli riktigt kul att se hur du uppfattar Lamtron's Touch. Har läst många reviews och några påpekar att den ibland buggar ur totalt och stänger av sig själv så man måste dra ut strömmen ur den för att den skall funka igen. Är sugen på den men just att det är fler som märkt av den buggen för att jag avstår tills de ev. löst den.

Du kan väl skriva om du märkt några problem med den sen när du testat den lite?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Kommer bli riktigt kul att se hur du uppfattar Lamtron's Touch. Har läst många reviews och några påpekar att den ibland buggar ur totalt och stänger av sig själv så man måste dra ut strömmen ur den för att den skall funka igen. Är sugen på den men just att det är fler som märkt av den buggen för att jag avstår tills de ev. löst den.

Du kan väl skriva om du märkt några problem med den sen när du testat den lite?

Ahaa hmm jag pratade med Epic faktiskt, och han har inte märkt några som helst problem hittills iaf :), men jag ska ju såklart testa den och säga vad jag tycker om den :)...det är bara att följa projektet så vet du

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna ta ett par snabba bilder på hur man sleevar med den nya sleeven. Ska själv testa att sleeva så och jag tar gärna emot all hjälp som finns att få

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Coolt, önskar att jag kunde göra något liknande

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Skulle du kunna ta ett par snabba bilder på hur man sleevar med den nya sleeven. Ska själv testa att sleeva så och jag tar gärna emot all hjälp som finns att få

Menar du Stefans fabric sleeve??? Jo visst kan jag det :), ska ju ändå göra en guide på hur man sleevar

Skrivet av Problematick:

Coolt, önskar att jag kunde göra något liknande

Tack :), jadu...nån dag kanske du kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

Menar du Stefans fabric sleeve??? Jo visst kan jag det :), ska ju ändå göra en guide på hur man.

Jag hoppas guiden blir lika bra som dina arbeten och lättförståeligt för de som aldrig sleevat förut. (:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

Jag hoppas guiden blir lika bra som dina arbeten och lättförståeligt för de som aldrig sleevat förut. (:

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska göra mitt bästa för att det ska bli så lättförståeligt som möjligt :), vill dock ha mitt macro tillbaka då en vän lånat den då han fotar åt Telia

Permalänk
Medlem

Idag har jag jobbat lite på projektet, det blev dags att rensa bort lite kablar i nätagget samt tillägga min andra 6-pins kabel som jag tillverkade tidigare, det gick hur lätt som helst utan några hinder framför mig, dock så ska jag fixa med satakabeln vid ett senare tillfälle då jag vill ha en extra 4-pins molexkontakt längs ut på den slingan till min fläktkontroller... Får bli att beställa hem lite kontakter samt kabelklämmor för att organisera kablarna bättre i det lilla chassit

Jag började dagen med att klippa av kabeln till fläkten då den störde mig med arbetet

Sedan klippte jag bort båda molex kablarna då jag inte vill ha massa onödiga kablar liggandes överallt.

Förberedde sedan kablarna inför lödningen, med att skala av dem och doppa dem i flussmedel

En hjälpande hand är din bästa lödkompis !

Kablarna har fått på sig lödtenn och dem är klara att lödas ihop med dem från nätagget

Då var dem färdiglödda!

Man får ju inte glömma lite krympslang också

Gruppbild med mindre kabeltrassel alltid en fröjd för omodulära nätaggregat!

Någon som tycker att jag ska använda mig utav större bilder ???????

Permalänk
Hedersmedlem

Nejdå jag tycker de är lagom stora Men du kunde gärna placera de till vänster .

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Nejdå jag tycker de är lagom stora Men du kunde gärna placera de till vänster .

ahaa oki, naah tycker det ser finare ut när bilderna är centrerade

Permalänk
Medlem

vad är det för nått i burken på bilden där du har din "hjälpande hand" vid lödningen?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

flussmedel hjälper tenn att flyta ut över metall ytan.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta projekt mycket då jag älskar choklad!
Bara ös på med bilder när du har möjlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

vad är det för nått i burken på bilden där du har din "hjälpande hand" vid lödningen?

det är flussmedel, det hjälper dig vid lödningen då lödtennes fastnar och sprider sig automatiskt över tråden snabbare

Skrivet av MindRipper:

flussmedel hjälper tenn att flyta ut över metall ytan.

precis

Skrivet av SteFFoo:

Ser fram emot detta projekt mycket då jag älskar choklad!
Bara ös på med bilder när du har möjlighet

Vem älskar inte choklad :D!
Det ska jag göra...jag brukar inte vara sparsam när det gäller att spara på bilderna, tog 5 fulla gallerier för att färdigställa mitt armorbygge xD...fast det är inte färdigt ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

det är flussmedel, det hjälper dig vid lödningen då lödtennes fastnar och sprider sig automatiskt över tråden snabbare

ahh okej. brukar löda men aldrig tänkt på nått sånt:P men det är väl att det redan finns i lödtråden väl på vissa sorter? elr tänker man på fel sak nu kanske, tänkte på det oxå..vart hittar du flusset. har inte hittat nåt just nu på nätet då man kollat lite snabbt på några sidor

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

ahh okej. brukar löda men aldrig tänkt på nått sånt:P men det är väl att det redan finns i lödtråden väl på vissa sorter? elr tänker man på fel sak nu kanske, tänkte på det oxå..vart hittar du flusset. har inte hittat nåt just nu på nätet då man kollat lite snabbt på några sidor

Jasså inte det ?, ja vissa har det men dem är oftast ganska dyra och jaa...inte så värst bra heller, jag gillar tunn lödtenn med ett pack flussmedel vid sidan om och resultatet blir ju så mycket bättre, hmm jula, biltema, Kjell&Co och elfa har :), alla är den samma!

Permalänk
Medlem

Jag har en liten nyhet att gå ut med... Har pratat med Mayhems Dye nu ett litet tag efter en användare på Bit-Tech sa åt mig att fråga ifall dem kunde göra en speciell Kylvätska till just mitt bygge och ändamål vilket jag själv mer än annat skulle vilja. Efter lite snack med Nick som äger företaget så ville han gärna börja göra en brun kylvätska åt mig, det kommer ta 2 veckor att få dentillverkad och testad så att det garanterat ska funkera att ha i mitt system utan bekymmer.

Jag Tackar återigen Nick på MAYHEMS DYE

Jag har även öppnat en tråd här på sweclocker om ni redan inte sett det och frågat hur jag skulle fått till det.
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-konstruktioner/1015644-brunt-kylmediet-till-vatenkylnings-systemet/

Vissa kylvätskor går att blanda med varandra men jag säger en sak...Gör det inte! Speciellt inte med Feser's... Jag tog även kontakt med dem och dem sa att det kommer att ske starka kemiska rektioner som kan ställa till det för vattenkylningssystemet ifall man blandar deras färdigblandade kylvätskor med varandra. Jag skulle kunnat köpa en Röd från primochill och lägga i en grön Dye men jag tror inte det kommer att bli så som jag vill ha det, varför klura till saker när det kan bli så enkelt ?

Jag återkommer med information om två veckor när mitt kylmediet är färdigtestat, jag kommer såklart att göra uppdates emellanåt såklart !

Ha det gött så länge!