Permalänk
Medlem

Ny iMac känns seg

Hej!

Har en ny, grundspecad iMac 21,5". Den är bara några veckor gammal, men jag har lagt märke till att hårddisken låter hela tiden. Den låter inte högt, men det är som att den skriver/läser oavbrutet...

Den har bara 4gb RAM, kan det vara problemet? Förutom att disken jobbar så känns burken väldigt seg t.ex. när man spelar FM2011. Det är förvisso bara ett 6750M i burken, men inte borde det vara en begränsning för den väldigt enkla grafiken i matchsekvenserna? Det lär väl ha ett sammanhang med att disken jobbar?

tacksam för reflektioner och vad man kan vidta för åtgärder! Har aldrig haft mac förut...

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några problem med ramen då 4 GB räcker gott och väl, de andra har jag ingen aning om. Gå tillbaka dit du köpte den och fråga
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Blir datorn överdrivet varm när du spelar tycker du?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Nej, den blir inte särskilt varm. Men tycker det är mysko att hd:n skriver/läser konstant. Finns det några bakgrundsprocesser som man skulle kunna tänka sig ligger bakom det här?

Permalänk
Medlem

En ny iMac är ju inte hårdvarumässigt varken ny eller bra presterande så där har du ju starten på problemet. Har problemet dock uppståt på senare tid så lär det vara något som spökar. Gå in och kika i Activity Monitor i Applications => Utilities för att se om det kan hjälpa dig att förstå vad det är som stör.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

En ny iMac är ju inte hårdvarumässigt varken ny eller bra presterande så där har du ju starten på problemet. Har problemet dock uppståt på senare tid så lär det vara något som spökar. Gå in och kika i Activity Monitor i Applications => Utilities för att se om det kan hjälpa dig att förstå vad det är som stör.

Ej bra presterande utifrån vilka kriterier då? Man köper inte en iMac för att toppa benchmarks... den räcker förmodligen utmärkt för de syften den inhandlades för.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Ej bra presterande utifrån vilka kriterier då? Man köper inte en iMac för att toppa benchmarks... den räcker förmodligen utmärkt för de syften den inhandlades för.

Inte bra presterande i jämförelse med de komponenter som släpps samtidigt som iMacen kan man väl säga om du ville det.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Ej bra presterande utifrån vilka kriterier då? Man köper inte en iMac för att toppa benchmarks... den räcker förmodligen utmärkt för de syften den inhandlades för.

Då köper man inte en Mac när man ska spela.
Vet inte vad syftet för ts var när han köpte en mac. Men att spela kan det inte varit.

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk
Medlem

Novabench är ett skojeri. Du har en för slö disk låter det som, valde själv snik till MBP eftersom jag visste att jag skulle byta till SSD oavsett och det gör hela skillnaden. Den som tror att det är processorn som spelar roll har fått det hela om bakfoten, visst är det fint med en bra sådan men det är RAM och HDD som gör hela skillnaden när du sitter framför burken

Gjorde slag i saken och bytte till SSD igår, inte hårdtestat den ännu dock:

  • 12-15 sekunder snabbare uppstart, inte granskat före/efter mätningen så noggrant ännu

  • Tyst och i jämförelse med 5400 slösnurran så är det noll i värmeutveckling, med snurran i kunde datorn nästan bli brännhet. Nu känns allt vad kylplattor heter överflödigt

  • Surfandet går duktigt snabbare, trodde jag inte innan men det är redig skillnad

  • Mapp i iPhoto med 4589 bilder/filmer = noll i laddningstid för att få upp förgranskningen oavsett hur fort jag scrollar genom direkt efter öppning

  • Har inte mängder av tunga program men Inkscape som är halvstadigt tar ca 7 sekunder och enklare/stabilare som webläsare, VLC, iPhoto etc. är mestadels instant click

Eftersom Vertex 3 inte gör någon, åtminstone nämnvärd, skillnad för min MBP 2010 så kunde jag dessutom nöja mig med en Vertex 2 =O) Riktigt kul är det och nu kan jag leva med barbara ett tag till, nästa får bli när Thunderbolt är färdigtestat och kommit ner i pris. Nu får man hoppas att de snabbar på med Lejonet så man inte skriver sönder disken mer än nödvändigt ;0)

Serial ATA Drive @ 5400 rpm 500GB

OCZ Vertex 2 SSD 2.5" 240GB

Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk

Så det krävs alltså SSD för att de nya Imac:arna inte ska väsnas? Tror ni den uppdaterade versionen av Imac som kommer vid lanseringen av Lion kommer låta mindre?

Så måste jobba i någon månad för att ha råd med 256GB SSD:n för 3k

Permalänk
Medlem

iMac uppdaterades ju alldeles nyss så det kommer nog INTE att komma nån ny när Lion släpps. Enda som skiljer är att den kommer att ha Lion förinstallerat. Kan också tänka mig att apple delar ut kupongkoder för Lion om man råkat köpa en som legat i lager och har Snow Leopard på sig.

Jag fick för övrigt min i fredags och hårddisken hörs faktiskt lite grann. Inte läs/skrivknatter utan lite brummande från då den snurrar. Jag valde modellen med SSD och långsam är nog det sista den är.

Permalänk
Medlem

Låter weird, min erfarenhet av imac är att dom är mer ellr mindre ljudlösa, hårddisken ska inte gå att höra vid normalt arbete.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Skrivet av Perc:

iMac uppdaterades ju alldeles nyss så det kommer nog INTE att komma nån ny när Lion släpps. Enda som skiljer är att den kommer att ha Lion förinstallerat. Kan också tänka mig att apple delar ut kupongkoder för Lion om man råkat köpa en som legat i lager och har Snow Leopard på sig.

Jag fick för övrigt min i fredags och hårddisken hörs faktiskt lite grann. Inte läs/skrivknatter utan lite brummande från då den snurrar. Jag valde modellen med SSD och långsam är nog det sista den är.

Menar du med "uppdatera" att Imac 2011 släppts eller att den också uppdaterats en gång sen dess? Ifall den har uppdaterats så blir det ett köp, annars får jag vänta några månader tills dess så dem fixar ljudnivån.

Permalänk
Skrivet av alcaponey:

Menar du med "uppdatera" att Imac 2011 släppts eller att den också uppdaterats en gång sen dess? Ifall den har uppdaterats så blir det ett köp, annars får jag vänta några månader tills dess så dem fixar ljudnivån.

iMac uppdaterades senast den 3 maj i år (50 dagar sedan). Enligt Buyer's Guide hos MacRumors så har den en genomsnittstid på 229 dagar (231 - 309 dagar sedan 2008).

Permalänk
Skrivet av Captain Beyond:

iMac uppdaterades senast den 3 maj i år (50 dagar sedan). Enligt Buyer's Guide hos MacRumors så har den en genomsnittstid på 229 dagar (231 - 309 dagar sedan 2008).

Den kan väl uppdateras lite då och då mellanåt ifall de hittat en bugg så släpper de ut en ny våg av felfria datorer?

Permalänk
Medlem

Den interna disken hörs litegrann då den snurrar, men inte mycket.

Med uppdatering menar man en ny revision med nya specs. Givetvis kan det ske löpande småuppdateringar, t.ex att dom byter hårddiskleverantör el liknande. Det är inget Apple talar om för någon och inget som räknas till en ny version.

Permalänk

Ok bra inf där. Blir nog ett köp nu

Permalänk

Har precis beställt en Imac 27" med Core I7 på 3,4Ghz, hoppas inte hårddisken låter så mycket, blir väl till att skaffa SSD så småningom dock. Är det lätt att byta till SSD ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av BerraJobb:

Har precis beställt en Imac 27" med Core I7 på 3,4Ghz, hoppas inte hårddisken låter så mycket, blir väl till att skaffa SSD så småningom dock. Är det lätt att byta till SSD ?

Att byta hårddisk på en iMac har alltid varit lite knöligt. I och med den senaste uppdateringen så blev det tyvärr ännu svårare för vanliga användare att byta ut hårddisken. Apple Restricts Hard Drive Replacements on New iMacs
Så om du ska byta hårddisk så föreslår jag att du kollar vad det kostar hos auktoriserad serviceverkstad. Det är ingen omöjlighet att det kan finnas svar på det här i forumet eller hos 99.se.

Permalänk
Skrivet av BerraJobb:

Har precis beställt en Imac 27" med Core I7 på 3,4Ghz, hoppas inte hårddisken låter så mycket, blir väl till att skaffa SSD så småningom dock. Är det lätt att byta till SSD ?

Var den på 2TB? Rapportera gärna hur den låter när du fått igång den

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Har precis beställt en Imac 27" med Core I7 på 3,4Ghz, hoppas inte hårddisken låter så mycket, blir väl till att skaffa SSD så småningom dock. Är det lätt att byta till SSD ?

Nej, det är supersvårt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Har precis beställt en Imac 27" med Core I7 på 3,4Ghz, hoppas inte hårddisken låter så mycket, blir väl till att skaffa SSD så småningom dock. Är det lätt att byta till SSD ?

Skrivet av alcaponey:

Var den på 2TB? Rapportera gärna hur den låter när du fått igång den

Jag sitter på en ny 27" med 2TB HDD och enda gången den ger något märkbart ljud ifrån sig är precis när man väckt den från vila eller vid större flytt av filer tex men vid vanligt användande som surfande och musiklyssning är den i princip ljudlös.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Jag har en iMac se min signatur för mer info. Jag har fixat en SSD med hjölp utav en service-verkstad. Jag upplever att datorn inte alls är i närheten utav snabbheten som jag förväntar mig. Och så hör man hårddisken. Jag upplever att min SSD- investering var så bra :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aalbiion:

Jag har en iMac se min signatur för mer info. Jag har fixat en SSD med hjölp utav en service-verkstad. Jag upplever att datorn inte alls är i närheten utav snabbheten som jag förväntar mig. Och så hör man hårddisken. Jag upplever att min SSD- investering var så bra :/

Har du installerat Operativsystemet på SSD-disken?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Min iMac Sandy Bridge startar på typ tre-fyra sekunder efter den väl kommit över POST och börjat ladda operativsystemet... dvs då spinnern dyker upp under gråa äpplet. Inget fel på den ssd-prestandan tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Har du installerat Operativsystemet på SSD-disken?

Yes