Komma tillbaks till Snow Leopard?

Permalänk
Medlem

Komma tillbaks till Snow Leopard?

Hejsan!

Jag vill gärna komma tillbaks igen till Snow Leopard för jag upplevde inte gräset var så mycket grönare för Lion än för Snow Leopard.
Sedan kom jag på jag har iaf ett program som jag vill kunna använda som verkar bara funka i SL. Vad jag har läst och hört så verkar det vara lättare sagt än gjort.

Det enda jag direkt kommer på att jag skulle vilja ha som Lion erbjuder är ju AirDrop. Annars tyckte jag att Snow Leopard var mycket bättre tex. Findern, Exposé osv. Någon här som har ens gått tillbaks till Snow Leopard efteråt?

Permalänk

Det är väl bara att installera om SL eller återställa en timemachinebackup gjord innan du installerade Lion.

Själv har jag inte uppdaterat från SL på desktopen, och kommer troligen inte göra det heller innan det är absolut nödvändigt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Det är väl bara att installera om SL eller återställa en timemachinebackup gjord innan du installerade Lion.

Själv har jag inte uppdaterat från SL på desktopen, och kommer troligen inte göra det heller innan det är absolut nödvändigt.

Jag ångrar verkligen att jag uppgraderde till Lion. Det är så lätt att vara efterklok! Jag tyckte man fick reda på att Apple visade upp Lion innan det hade släpps så verkade det bra och allt. Men nu är det stort skämt! Det är verkligen Apples Vista.

Jag hade tydligen gjort en backup på mina bilder i Aperture i Time Machine innan Lion. Bilderna är det viktigaste..jag vill inte bli av med dem. Men jag tror att det borde vara backuper från när SL men hur gör man för att på säkrast och bästa sätt radera backup från Lion?

Enligt säljare på återföljare till Apple som jag pratade med iförrgår sade att det var tydligen att bara dra över Aperturefilen som ligger i bildmappen till en Extern disk så skulle man ha backup.

Vad jag är orolig över att tex. iCloud kommer kräva Lion och att många kommande program kommer också kräva Lion. Det flesta utvecklarna eller företag som gör program brukar ge stöd till Leopard och Snow Leopard med?

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem alls med lion på mina macar. Det är varken bättre eller sämre än SL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Har inte haft några problem alls med lion på mina macar. Det är varken bättre eller sämre än SL.

Jag har upplevt att bland annat den är långsammare, tappar anslutning till internet och en del crasher.

Permalänk
Medlem

Jag gillade inte Lion, kanske jag va för snabb å ta det bort, men nu är det bara SL för mig.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Samma här. SL får stöd för iCloud i 10.6.9 (om man nu tycker det är intressant).
Jag tänker inte uppdatera till Lion innan den/det verkar stabilt. Kan dröja. Den enda anledningen till en uppdatering är dock att jag inte vill hamna på efterkälken. Inte funktionerna som Lion bjuder på. Tvärtom, jag fullkomligt hatar idén med bl.a. autosave. Men ibland får man vara beredd att ändra på sig antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Jag gillade inte Lion, kanske jag va för snabb å ta det bort, men nu är det bara SL för mig.

Hur får man bort det på bästa sätt? Vad jag har läst så ska ett väldans krångligt jobb att få det att funka.

Skrivet av lbkxbx:

Samma här. SL får stöd för iCloud i 10.6.9 (om man nu tycker det är intressant).
Jag tänker inte uppdatera till Lion innan den/det verkar stabilt. Kan dröja. Den enda anledningen till en uppdatering är dock att jag inte vill hamna på efterkälken. Inte funktionerna som Lion bjuder på. Tvärtom, jag fullkomligt hatar idén med bl.a. autosave. Men ibland får man vara beredd att ändra på sig antar jag.

Jag tycker den autosave-grejen och versionshistory-vad den nu heter lät och såg bra ut på pappret men det funkade inte bra i praktiken. Jag tycker fullskärm kan vara nice om man kör på en bärbar.

Permalänk
Medlem

Få bort det? Du får formatera om datorn och installera om snow leopard från skiva om du inte vill ha lion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Få bort det? Du får formatera om datorn och installera om snow leopard från skiva om du inte vill ha lion.

Vad jag har läst så verkade det vara lättare sagt än gjort. Sen är jag inte helt 100 att jag har vettig backup som funkar för Snow Leopard eller om man ska vänta på att nästa uppdatering av Lion ska komma så kanske den fixar ens problem?

Permalänk
Medlem

Jag börjar vänja mig vid mission control nu faktiskt Det som jag stör mig mest på är väl att datorn tappar anslutning till internet ibland och att man inte kan spara som man är van vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Vad jag har läst så verkade det vara lättare sagt än gjort.

Det var då inga problem för mig iaf.

Skrivet av Notred:

Sen är jag inte helt 100 att jag har vettig backup som funkar för Snow Leopard eller om man ska vänta på att nästa uppdatering av Lion ska komma så kanske den fixar ens problem?

Det kan kanske bli ett problem ja. Men har du en backup, testa att installera SL och återställa från backup'en. Kanske inte rakt av (dvs automatiskt, så du eventuellt, kanske, ersätter filer från Lion->SL på systemdisken), utan bara mappar från hemma-mappen (från backup'en). Funkar inte det, får du väl äta av det sura äpplet (haha, vilken ordvits det blev) och installera Lion igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbkxbx:

Det var då inga problem för mig iaf.

Det kan kanske bli ett problem ja. Men har du en backup, testa att installera SL och återställa från backup'en. Kanske inte rakt av (dvs automatiskt, så du eventuellt, kanske, ersätter filer från Lion->SL på systemdisken), utan bara mappar från hemma-mappen (från backup'en). Funkar inte det, får du väl äta av det sura äpplet (haha, vilken ordvits det blev) och installera Lion igen.

Men funkar ens den backupen jag har gjort i time machine i Sl? Jag har ju endast gjort den för bilderna och inte för programen och systemet.