Hdd partitionering, fel?

Permalänk
Medlem

Hdd partitionering, fel?

Jag har precis fått min Seagate Barracuda IV 80gb igår, den funkar mycke bra (Jämfört me min förra IBM 75GXP 46gb som krasha).
Jag ställde in bios på att boota från cd-rom när jag skulle installera XP, allt funkade, jag gjorde 2 partitioner i filsystemet NTFS, den primära på 10gb och resten på den andra (dom gjordes i windows installationsprogrammet), men sen när installationen är färdig är det som e så jävla störande i Windows är att Hdd partioneringen får beteckning C: och F:
istället för C: och D:, och Min CD Rom och brännare får D: och E:

Nu undrar jag om någon vet om de finns nått program att ändra enhetsbeteckningen på eller om de går att göra i Windows??
Går de kanske i Partition Magic?

Och sen undrar jag om det är någon stor skillnad på NTFS och FAT32, vilket är bäst? snabbast? säkrast?

MVH Jim

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering

Där kan du byta enhetsbeteckning.....

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk
Medlem

Det går tiöö en viss del

Det går ju att ändra lite, men jag har kopplat in en cd-rom som jag har haft inne förrut. Då låg dom sist. Men nu hamnar den ena som d: och den andra som f:. Förut låg båda som f och g. Men nu kan jag inte ändra att hårdisken som heter e: skall heta d och hårddisken som heter g skall heta e. Hur fixar jag detta. Jag kör windows 2000 pro.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk

Re: Det går tiöö en viss del

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elosh
Det går ju att ändra lite, men jag har kopplat in en cd-rom som jag har haft inne förrut. Då låg dom sist. Men nu hamnar den ena som d: och den andra som f:. Förut låg båda som f och g. Men nu kan jag inte ändra att hårdisken som heter e: skall heta d och hårddisken som heter g skall heta e. Hur fixar jag detta. Jag kör windows 2000 pro.

Kolla på föregående inlägg...

Permalänk
Medlem

ändra cdn till typ z: o sen lägg din hd partition på d: o byt cdn från z: till e: eller vad den nu ska vara... osv..

Visa signatur

p4 2.53@161*19 | P4G8X d | 2*256 twinmos 3200 | PoV ti4200 xp | 120 GB 120gxp | creative live value!
bara 13000p.. RAZ