Problem med mitt ATI Radeon 4850

Permalänk
Medlem

Problem med mitt ATI Radeon 4850

Hej!

Jag har fått lite problem med mitt ATI Radeon 4850 kort och undrar om någon kan ngt knep för att fixa det.

Allt började för tre dagar sedan när jag läste nyheterna och felet är fortfarande kvar. Skärmen flimmrade till och sedan blev det olika färger på skärmen, framförallt rosa och grönt. typ små kvadrater som var sträckte sig över hela skärmen. där efter blir skärmen svart och sedan blinkar den några gånger och slutar med en blue screen där de står att "attempt to reser the display driver and recover from timeout failed."

Sedan står det under teknisk information:
Stop: 0x00000116 och sedan en parantes med massa bokstäver och siffor.
Atikmpag.sys - adress massa bokstäver och siffror.

Jag har felsökt på google och laddat ner program för att fullständigt ta bort drivrutinerna för kortet och installerat gamla drivrutiner. Det blev dock ingen skillnad. Så jag tänkte att det kanske var överhettningsproblem och installerade då speedfan samt öppnade upp burken för att se om fläkten stannar när problemet uppstår. Det visade sig att det inte är fläkten heller då den hela tiden snurrar klanderfritt och tyst.

Att tillägga är att kortet bara är cirka 1 år gammalt.

Jag provade nu installera om datorn men felet ser ut att kvarstå.

Någon som vet vad felet kan vara och om det går att lösa på något sätt?

Tacksam för alla svar!

MVH
Leaz

Permalänk

Testa med ett annat grafikkort, plocka ut det gamla kortet och se att anslutningarna inte är skadade, plocka ur kortet och sätt i en annan PCI port, kolla att strömförsörjningen är okej

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfheart:

Testa med ett annat grafikkort, plocka ut det gamla kortet och se att anslutningarna inte är skadade, plocka ur kortet och sätt i en annan PCI port, kolla att strömförsörjningen är okej

Tack för svaret!
Jag har tyvärr inte tillgång till något annat grafikkort och hade hoppasts på att slipa köpa ett nytt får ta å köpa något billigt på måndag och testa!
Det finns inget program man kan köra som provar all hårdvara i datorn? hade ett sådant program på min förra dator som gick igenom hela datorn, en gång varje månad, och testade all hårdvara. Det var dock ett program som följde med datorn från HP. Det programmet visade typ även vad som va fel på själva kortet. Hade ett grafikkort i den datorn som också gick sönder och då visade programmet att de va fläkten.

Permalänk
Medlem

Så här står det efter bluescreenen när datorn startar upp igen:

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA8006D60010
BCP2: FFFFF88004A337F8
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Permalänk
Medlem

Kan man prova att baka kortet? och isf vart ska man applicera ny kylpasta etc? Har läst flera trådar om bakning där folk säger torka bort gammal kylpasta baka och sätt sedan på ny. Men för en som aldrig använt kylpasta förut är beskrivningarna rätt dåliga jag fattar iaf inte vart man ska sätta kylpastan sedan något om kylkuddar med? :S någon som har lust att hjälpa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leaz:

Hej!

Jag har fått lite problem med mitt ATI Radeon 4850 kort och undrar om någon kan ngt knep för att fixa det.

Allt började för tre dagar sedan när jag läste nyheterna och felet är fortfarande kvar. Skärmen flimmrade till och sedan blev det olika färger på skärmen, framförallt rosa och grönt. typ små kvadrater som var sträckte sig över hela skärmen. där efter blir skärmen svart och sedan blinkar den några gånger och slutar med en blue screen där de står att "attempt to reser the display driver and recover from timeout failed."

Sedan står det under teknisk information:
Stop: 0x00000116 och sedan en parantes med massa bokstäver och siffor.
Atikmpag.sys - adress massa bokstäver och siffror.

Jag har felsökt på google och laddat ner program för att fullständigt ta bort drivrutinerna för kortet och installerat gamla drivrutiner. Det blev dock ingen skillnad. Så jag tänkte att det kanske var överhettningsproblem och installerade då speedfan samt öppnade upp burken för att se om fläkten stannar när problemet uppstår. Det visade sig att det inte är fläkten heller då den hela tiden snurrar klanderfritt och tyst.

Att tillägga är att kortet bara är cirka 1 år gammalt.

Jag provade nu installera om datorn men felet ser ut att kvarstå.

Någon som vet vad felet kan vara och om det går att lösa på något sätt?

Tacksam för alla svar!

MVH
Leaz

speed fan ger jag inte mycket för att kolla temp med, tanka ner msi afterburner å kör igång de så du har koll på temp finns inbyggd stress test för gpu där
sen kan du prova med att stressa gpu och se vad du hamnar på för temp och evntuellt om de hänger sig pga detta.

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

speed fan ger jag inte mycket för att kolla temp med, tanka ner msi afterburner å kör igång de så du har koll på temp finns inbyggd stress test för gpu där
sen kan du prova med att stressa gpu och se vad du hamnar på för temp och evntuellt om de hänger sig pga detta.

Tack!
ska prova det direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

Okej nu har jag provat stress test och under testet kom de upp missfärgningar på skärmen. gröna och lila kvadrater över hela skärmen.

Fläkten går dock bara på 65% :E så vad kan felet vara?

När det började:

Efter stress testet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leaz:

Okej nu har jag provat stress test och under testet kom de upp missfärgningar på skärmen. gröna och lila kvadrater över hela skärmen.

Fläkten går dock bara på 65% :E så vad kan felet vara?

När det började:
http://laddauppbilder.se/?dm=1413284403703

Efter stress testet:
http://laddauppbilder.se/?dm=1313284405489

hur varmt är de??? kolla temp är de upp mot 100grader är de dax plocka isär kortet å rengöra de rejält eller om du vill så kan du öka fläkt kurvan så de låter som ett jetplan (haft ett 4850 själv)
edit såg screen nu men var för små för å se temp på kortet lägg in dem lite större

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

hur varmt är de??? kolla temp är de upp mot 100grader är de dax plocka isär kortet å rengöra de rejält eller om du vill så kan du öka fläkt kurvan så de låter som ett jetplan (haft ett 4850 själv)
edit såg screen nu men var för små för å se temp på kortet lägg in dem lite större

Hej!

om man klickar på bilderna blir man länkad till en sida där man kan trycka på bilden igen för att få den stor så man ser ordentligt.

Problemet började vid 65 grader och när testet var klart och bilden blev bra igen stod den på 46 grader.. det verkar ju inte bli för varmt iaf.
formaterade om datorn igår men problemet kvarstår

fläkthastigheten gick heller aldrig upp över 60%.

jag fattar inte varför det är problem borde ju fungera prima.. har damsugit datorn (med plast damsugare) samt alla fläktar i datorn.

att tillägga är att jag nu inte ens kan va inne på facebook utan att grafikkortet ballar ur och de blur bluescreen :'(

Permalänk
Medlem

Bildas det inte statisk elektricitet med dammsugare, främst där munstycket är av plast? Det är så klart inget bra...

Att du får denna typ av fel och att de nu är mycket frekventa pekar snarare åt att kortet är rökt. Har kortet separat kylning till minneskretsarna? Om dessa har lossnat kanske de blir för varma, men min gissning är att kortet är slut.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Bildas det inte statisk elektricitet med dammsugare, främst där munstycket är av plast? Det är så klart inget bra...

Att du får denna typ av fel och att de nu är mycket frekventa pekar snarare åt att kortet är rökt. Har kortet separat kylning till minneskretsarna? Om dessa har lossnat kanske de blir för varma, men min gissning är att kortet är slut.

Jag har inte en aning om den har separat kyldning till minneskretsarna men tror inte det. jag har aldrig plcokat ut kortet ur datorn utan de jag sett så har den en fläkt bara. är inte direkt grym på grafikkort eller annan datorelektronik. bytt några nätverkskort och ett grafikkort en gång men det är allt ^^

Ok jag hade för mig att det var lugnt med damsugare av plast men att de med järn/stål eller va de nu är, är farligt för datorn men som sagt jag vet inte säkert borde nog kolla upp det till nästa gång.

Hur ser man om de är separat kyling? jag har en fläkt på kortets ovansida. det är vad jag sett dock är chassit rätt trångt.

de går inte att baka kortet i ugnen och få igång det ? kanske lika bra att bara köpa ett nytt.

då är frågan villket?
Har en budjet på typ 4000kr

Datorn är en:
Processor: Intel core 2 quad Q9400

Morderkort: IPIBL-LB (Benicia)
Frontside-busshastighet: 1 333/1 066/800 MHz
Processorsockel: 775
Kortplatser:
1 PCI x16-kortplats för grafikkort
2 PCI x1
1 PCI-kortplats
(se http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02815345&lc=sv&cc=ad&dlc=sv för specifikation)

Ram: 4gb Hastighet: PC2-6400 MB/sek

Nätaggregat: 460W

Jag måste ha detta lagat till Diablo 3 släpps

Några förslag på bra grafikkort som håller några år och som fungerar i min dator skulle va klockrent att få!
Jag har som sagt sjukt dålig koll

TACK för all hjälp!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leaz:

Hej!

om man klickar på bilderna blir man länkad till en sida där man kan trycka på bilden igen för att få den stor så man ser ordentligt.

Problemet började vid 65 grader och när testet var klart och bilden blev bra igen stod den på 46 grader.. det verkar ju inte bli för varmt iaf.
formaterade om datorn igår men problemet kvarstår

fläkthastigheten gick heller aldrig upp över 60%.

jag fattar inte varför det är problem borde ju fungera prima.. har damsugit datorn (med plast damsugare) samt alla fläktar i datorn.

att tillägga är att jag nu inte ens kan va inne på facebook utan att grafikkortet ballar ur och de blur bluescreen :'(

nej man kommer inte till någon sida så man kan klicka på den inte jag iaf
men om du säger de börjar vid 65grader så är något annat fel för 65 är inte mycket för ett grafik kort de tål en hel del mer
något annat verkar skumt minst sagt vad de är har jag inget bra svar på tyvärr :/
bästa vore å testa kortet i en annan burk om de får samma skit där så är de något vajsning med kortet
om inte får du felsöka din burk mer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

nej man kommer inte till någon sida så man kan klicka på den inte jag iaf
men om du säger de börjar vid 65grader så är något annat fel för 65 är inte mycket för ett grafik kort de tål en hel del mer
något annat verkar skumt minst sagt vad de är har jag inget bra svar på tyvärr :/
bästa vore å testa kortet i en annan burk om de får samma skit där så är de något vajsning med kortet
om inte får du felsöka din burk mer

Ok skumt! provade precis att trycka på bilden och blev länkad direkt till sidan bilden e upplagd på sedan va de bara att trycka igen så fick jag upp en större bild. Datorn är nu död den startar om under uppstart. lyckades komma in i felsäkertläge dock en gång och i enhetshanteraren har jag mitt grafikkort men om jag går in på avancerade bildskärminställningar så finns det ingen info om kortet där så antar att det är helt kört nu

Börjar dock bli dags att uppgradera datorn ändå får köpa ett billigt kort och spara till en fet uppgradering

Tack för all hjälp iaf!

Permalänk
Skrivet av Leaz:

Ok skumt! provade precis att trycka på bilden och blev länkad direkt till sidan bilden e upplagd på sedan va de bara att trycka igen så fick jag upp en större bild. Datorn är nu död den startar om under uppstart. lyckades komma in i felsäkertläge dock en gång och i enhetshanteraren har jag mitt grafikkort men om jag går in på avancerade bildskärminställningar så finns det ingen info om kortet där så antar att det är helt kört nu

Börjar dock bli dags att uppgradera datorn ändå får köpa ett billigt kort och spara till en fet uppgradering

Tack för all hjälp iaf!

Resten av din dator är fortfarande bra. Ett 6850, 6850 eller GTX 460/GTX560 skulle nog passa dina behov och samtidigt ge dig ett litet lyft utan att kosta skjortan. Sedan kan du ju alltid testa att baka kortet nu när du inte har något att förlora. Sök på forumet, det ska finnas trådar om ämnet.

En sak till: Du kan tala om vilket fabrikat av nätaggregat du har också. Generellt kommer man långt på 460w men det finns en del fulingar bland nätaggregat som inte håller måttet.

Ytterliggare en sak, såg att det var en märkesdator men ett 6850 kan ju knappast dra mer kräm än ditt gamla 4850 och Diablo 3 kommer gå som en dans.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Resten av din dator är fortfarande bra. Ett 6850, 6850 eller GTX 460/GTX560 skulle nog passa dina behov och samtidigt ge dig ett litet lyft utan att kosta skjortan. Sedan kan du ju alltid testa att baka kortet nu när du inte har något att förlora. Sök på forumet, det ska finnas trådar om ämnet.

En sak till: Du kan tala om vilket fabrikat av nätaggregat du har också. Generellt kommer man långt på 460w men det finns en del fulingar bland nätaggregat som inte håller måttet.

Ytterliggare en sak, såg att det var en märkesdator men ett 6850 kan ju knappast dra mer kräm än ditt gamla 4850 och Diablo 3 kommer gå som en dans.

Tja!

Ja det är en märkesdator. En HP http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01807576&cc=ad&dlc=sv&lc=sv&jumpid=reg_r1002_sesv#N67 dock så funderar jag på att uppgradera den inom en snar framtid och köpa ett större chassi blir då att byta ut det mesta utom mina hårdiskar och bluerayspelare.

mitt nätaggregat är gjort av Delta electronics modell DPS-460DB-A det är max 460w och max combined power on 12Va,12Vb,12Vc är 385 vad de nu betyder ^^

Tror du verkligen mitt nätagg klarar driva 6850 eller GTX 460/GTX560 jag vet dock inte vad strömkraven är på dem ^^ tänkte annars köpa något billigt kort och sedan uppgradera hela skiten men om de skulle funka med 6850 så lär jag vänyta med uppgradering ett år typ.

Permalänk
Medlem

ta ett hd 6850 det funkar då det inte är så strömkrävande annars letar du på ett hd 5770 begagnat här på forumet det funkar också och dem kan du få för 300 till 500 kr här ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ta ett hd 6850 det funkar då det inte är så strömkrävande annars letar du på ett hd 5770 begagnat här på forumet det funkar också och dem kan du få för 300 till 500 kr här ^^

Ok tack för tipset! får bli ett 5770 var billigt. inte för att 6850 var mkt dyrare men det krävde mer sås av nätagget 5770 va rekommenderat 450 och det ahr jag ju

Är HSI en bra grafikkorttillverkare eller bör man satsa på XTX, Ati, ASUS motsvarande?

Permalänk
Skrivet av Leaz:

Ok tack för tipset! får bli ett 5770 var billigt. inte för att 6850 var mkt dyrare men det krävde mer sås av nätagget 5770 va rekommenderat 450 och det ahr jag ju

Är HSI en bra grafikkorttillverkare eller bör man satsa på XTX, Ati, ASUS motsvarande?

Jag har svårt att se att ett 6850 skulle behöva mer kräm än ett 4850, snarare tvärt om. Det rekommenderade värdet är alltid överdrivet.

Detta till trotts så är det ingen höjdare till nätaggregat så du kanske bör byta ut det på sikt. Man kan misstänka det när de anger ett maxvärde på effekten. Det finns ett billigt nätaggregat som heter Ace fsp 460 som fick bra resultat i sweclockers test. Tror det går lös på under 300 och kan leverera effekten som utlovas längre än bara tillfälligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro