Permalänk
Medlem

hjälp med formaterad dator

Första gången jag formaterat en dator så ja behöver lite expert hjälp här.

enligt vad jag läst så ska man alltså installera diverse drivrutiner.

Har hittat senaste drivers till Grafikkortet och installerat detta, vilket gått bra.

Dock är jag lite osäker på moderkortet då jag hittat ungefär 56 filer till just det här moderkortet på Asus Hemsida

Under vilken flik ska jag ladda ner drivers ? Behöver jag ladda ner från varje kategori?

1. Qualified Vendor List (2)
2. BIOS (9)
3. BIOS-Utilities
4. Chipset (4)
5. AUDIO (1)
6. VGA (2)
7. LAN (4)
8. USB (3)
9 Utilities (15)
10. SATA (6)
11. BlueTooth (2)
12. Manual (6)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Har hittat senaste drivers till Grafikkortet och installerat detta, vilket gått bra.

Dock är jag lite osäker på moderkortet då jag hittat ungefär 56 filer till just det här moderkortet på Asus Hemsida

Under vilken flik ska jag ladda ner drivers ? Behöver jag ladda ner från varje kategori?

2. BIOS (9)
3. BIOS-Utilities
4. Chipset (4)
5. AUDIO (1)
6. VGA (2)
7. LAN (4)
8. USB (3)
9 Utilities (15)
10. SATA (6)
11. BlueTooth (2)
12. Manual (6)

4. Chipset (4)
5. AUDIO (1)
7. LAN (4)
8. USB (3)
11. BlueTooth (2)

Nu är jag ingen expert på Windows. Men dessa skulle jag ladda ner och installera.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Skrivet av Kanarya:

2. BIOS (9)
3. BIOS-Utilities
4. Chipset (4)
5. AUDIO (1)
6. VGA (2)
7. LAN (4)
8. USB (3)
9 Utilities (15)
10. SATA (6)
11. BlueTooth (2)
12. Manual (6)

ladda först ner dom drivruiner du ska ha. är dom packade i zip eller rar packa upp dom skapa en mapp på skrivbordet

klicka på startknappen, högerklicka på *den här datorn* längst upp i vänstra hörnet står det Enhetshanteraren.

är det program som är ett helt installations program .exe eller liknande så bara att starta den hittar allt själv

sen finns det dom mappar som bara kommer med drivrutiner. dom enheter som inte funkar har en gul ikon > höger klicka >uppdatera drivrutiner > välj var dom ligger > välj den mapp som du har skapat på skrivbordet

vad finns under 9 Utilities ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Chipset
VGA
Audio
LAN
USB

Utilitites och Manual kan du skippa.
BIOS också om du inte har den senaste.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ladda först ner dom drivruiner du ska ha. är dom packade i zip eller rar packa upp dom skapa en mapp på skrivbordet

Vet inte vilka drivrutiner jag ska ha, då jag inte vet vilka som är viktiga. Jag har 12 kategorier att välja på som sagt

klicka på startknappen, högerklicka på *den här datorn* längst upp i vänstra hörnet står det Enhetshanteraren.

Är inne på enhetshanteraren och under varje enhet så fick det flera bemärkningar av samma.. tex under processorer så står det 5st av samma processor namn.

är det program som är ett helt installations program .exe eller liknande så bara att starta den hittar allt själv

sen finns det dom mappar som bara kommer med drivrutiner. dom enheter som inte funkar har en gul ikon > höger klicka >uppdatera drivrutiner > välj var dom ligger > välj den mapp som du har skapat på skrivbordet

vad finns under 9 Utilities ?

under systemenheter finns det massor av namn, vilken ska man högerklicka för att sen uppdatera?

Permalänk
Medlem

Windows skriver såhär:

Du kan låta Windows ladda ner rekommenderade drivrutiner och detaljerad information för din maskinvara och dina enheter automatiskt. Det är ett bra sätt att se till att all maskinvara och alla enheter fungerar korrekt.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/automatically-get...

Så man behöver inte gå in på tillverkarens sida för att sen ladda hem drivers manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Chipset
VGA
Audio
LAN
USB

Skrivet av SamWin:

4. Chipset (4)
5. AUDIO (1)
7. LAN (4)
8. USB (3)
11. BlueTooth (2)

Nu är jag ingen expert på Windows. Men dessa skulle jag ladda ner och installera.

Kan man inte uppdatera dessa drivrutiner automatiskt via enhetshanteraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Chipset
VGA
Audio
LAN
USB

Hittade denna man kan ladda ner. dock för avancerat för att ge sig på nedladdning

Version 3603(Only for Win7 & Win8)

Copy Link

Description

P8Z68-V BIOS 3603(for Win7 & Win8)
For proper operation, please ensure to update Intel Rapid Storage Technology driver to version 11.5.0.1207 and BIOS to version 3603 before enabling Intel Smart Response Technology.

Update procedure for users needing Intel Smart Response Technology:
(1) Enter OS, and ensure Intel Smart Response Technology has been turned off under Intel Rapid Storage Technology interface.
(2) Install version Intel Rapid Storage Technology driver to version 11.5.0.1207
(3) Reboot the system, and update BIOS to version 3603, then reboot.
(4) Enter the BIOS setup screen, press F5 to load BIOS default, then change the Intel SATA Port to RAID mode.
(5) Boot into OS, and re-enable Intel Smart Response Technology under Intel Rapid Storage Technology.

Permalänk

Drivrutiner kan installeras automatiskt via Windows Update.
Gå till Kontrollpanelen -> Enheter och skrivare, högerklicka på datorn och välj "Inställningar för enhetsinstallation" och se till att rätt alternativ är aktivt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På meningslösa inlägg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av Kanarya:

under systemenheter finns det massor av namn, vilken ska man högerklicka för att sen uppdatera?

kan du ta printscreen på allt i enhetshanteren ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MathNinja:

Drivrutiner kan installeras automatiskt via Windows Update.
Gå till Kontrollpanelen -> Enheter och skrivare, högerklicka på datorn och välj "Inställningar för enhetsinstallation" och se till att rätt alternativ är aktivt.

ja vissa drivrutiner kan installeras men då blir det oftast Microsofts egna dom funkar säkert men inte optimalt
ska man däremot lägga in chipset, usb, grafikkort, eller LAN eller trådlöst nätverk så ska man helst använda dom som kommer från tillverkarna

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kanarya:

Hittade denna man kan ladda ner. dock för avancerat för att ge sig på nedladdning

Version 3603(Only for Win7 & Win8)

Copy Link

Description

P8Z68-V BIOS 3603(for Win7 & Win8)
For proper operation, please ensure to update Intel Rapid Storage Technology driver to version 11.5.0.1207 and BIOS to version 3603 before enabling Intel Smart Response Technology.

Update procedure for users needing Intel Smart Response Technology:
(1) Enter OS, and ensure Intel Smart Response Technology has been turned off under Intel Rapid Storage Technology interface.
(2) Install version Intel Rapid Storage Technology driver to version 11.5.0.1207
(3) Reboot the system, and update BIOS to version 3603, then reboot.
(4) Enter the BIOS setup screen, press F5 to load BIOS default, then change the Intel SATA Port to RAID mode.
(5) Boot into OS, and re-enable Intel Smart Response Technology under Intel Rapid Storage Technology.

nog bäst om du tar skärmdump istället för att kopiera texten blir väldigt svårt att förstå nånting av det där

Visa signatur