Helgsnack: Vad får spel inte innehålla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Ja jag förstår dig, men för mig skulle de bara vara ett bra och coolt spel.. man får typ den känslan som man får när man spelar ett bra spel men inget mer "allvarligt". Spelar jag som karaktären i spelet, visst lever man sig in i de lite mer men de är ju bara för stunden och de är ju de som man vill ha. Klarar man inte av de så spela inte och gör man dumheter i verkligheten beror de nog på annat än att man spelat ett spel eller sett en film..

Ja, det är nog inte särskilt troligt att folk ser Clockwork Orange och sedan ger sig ut på stan och ultravåldar som en direkt konsekvens av det. Min poäng är nog mer att du i ett spel, till skillnad från i en bok eller en film, på ett eller annat sätt måste få spelaren att vilja göra det som huvudpersonen gör eftersom spelaren är delaktig i att föra handlingen framåt (annars blir det bara en interaktiv film av alltihop). Jag säger att det är helt omöjligt att göra på ett vettigt sätt med just Clockwork Orange-- på sätt och vis gör nog Shadow of The Colossus typ det, nu när jag tänker mer på saken (även om våldtäkt är en aning grövre än att döda fredliga kolosser). Men man skulle vara tvungen att göra det med en god portion fingertoppskänsla för att inte stå där med ett gör-hemska-saker-för-achievements-spel i slutändan. I värsta fall blir det ett spel som får spelaren att vilja göra moraliskt förkastliga saker i spelet genom att antingen glorifiera dem eller trivialisera konsekvenserna. Det kan nog bidra åtminstone en smula till en ganska obehaglig världsbild.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk

Allt ska finnas.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Gränsen går när du våldtar 5 åriga tjejer analt eller steker en levande katt på krillen, typ.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Stora kopieringar av andra spel bör nämnas, finns mycket sådant idag.

Sorry? Piratkopiering är en anna sida! Vad menar du? Citera gärna annars har man ingen koll på vad du snackar om

Permalänk
Medlem

För mig får det innehålla allt så länge det inte blir för grafiskt. Med det menar jag att en händelse kan ha hänt i ett spel som du kanske inte bevittnar, men att det pratas om det har jag personligen inget emot, tror jag.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Det kan nog bidra åtminstone en smula till en ganska obehaglig världsbild.

Ja, om du har lite rätt i de så visst! Men JAG fattar inte hur man kan blanda ihop fiktion med verklighet på de viset. Men visst, man börjar ju tänka lite med tanke på alla tokar som finns på gatorna. Jag är heller ingen psykiatriker så jag kanske hade varit av annan åsikt om jag verkligen vetat vad alla galningar triggats av. Kan ju bara gå till mig själv och säga att farsan köpte den första VHSen som kom ut och hyrde filmer som jag smygkollade på från förskoleålder. Ungefär då spelade man också allt som kom ATARI Commodore osv.. Men uppfostran var trygg och bra och jag hävdar att de är de som gäller.

Permalänk
Medlem

Utan att läsa de andra inläggen, vilket jag kommer göra efter jag skrivit detta, så här får ni min åsikt.

Spel är likt filmer och tv-serier i min smak. Det är konst. Tycker man inte om det så är man inte tvungen att titta på det.

Det finns de som är så mycket emot att ha våld/nakenhet i spel. Men för att ge ett annat exempel:
Se Game of Thrones serien (inga spoilers här), halshuggningar, våldtäkter (eller försök) på både vuxna män och kvinnor samt barn, grovt språk, nakenhet (och en massa annat barnförbjudet).
Skulle Game of Thrones serien vara ett dator-/konsollspel, så skulle Fox åter igen ta upp hur mycket det skadar alla barn som spelar det. Det skulle vara psykologer och undersökningar som skulle säga hur det skadar barn och ungdomar som spelar det. Oavsett om det skulle fått 18+ endast gräns.
Men nu är det en TV-serie, så det är ju inga problem, barn har ju ingen möjlighet att se det ju (eller hur, om ni fattar så är jag sarkastisk här). Men skulle det vara ett Spel så skulle det få stora rubriker, för barn har ju större möjlighet att köpa ett 18+ spel än att bara sätta på TV:n då programmet går (slut på sarkasmen).
En person blir inte psykologiskt störd av ett spel, personen är redan psykologiskt störd innan hen påbörjade spelet.

Jag tycker censur är fel. Ett Spel får innehålla hur mycket som helst i min anledning, det är upp till utvecklarna att använda sitt egna vett.
Däremot så har jag gränser, som ex. ett gammalt spel där man spelade en person som genomförde en skolskjutning/skolmassaker, helt baserat på en nylig skolmassaker. I min smak så mår jag illa av att veta att det spelet ens gjordes, och kommer aldrig i mitt liv spela det spelet.

Men åter igen. Spel är en konst, och bör inte censureras bara för att vissa kanske inte tycker om delar av det.
Som jag brukar säga "Oavsett vad man gör, så kommer det alltid finnas någon, på något sätt, som kommer finna det stötande".
Det är upp till spelutvecklarna att avgöra hur långt de ska gå. Det finns ingen som kommer tvinga en till att spela spelet. Likt konst, tycker man inte om en tavla, vägg ryggen mot det istället, ingen håller fast ditt huvud och tvingar dig titta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

...och du ser absolut ingen skillnad på mytologier och barn (ja, jag vet att barn i spel inte är verkliga, men det är inte det som är saken, fast det kommer inte du märka förrän du har egna barn)

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du att det är den som är mest känslomässigt partisk som kan se klart och rationellt på en fråga?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Och du tror att föräldrar har tid att vaka som högar i dagens samhälle på allt de gör...eller att alla föräldrar har kunskaper om allt som har med datorvärlden att göra?! Kanske dags att vakna ur din dvala och även spelbolagen måste ta sitt ansvar

Då måste biblioteken, tv-bolagen och Hollywood ta sitt ansvar också, det finns ju barn som ser på 19-nyheterna på SVT som får se andra barn skadas och dödas i krigets syrien och du klagar på spelbranchen? Skärpning. Det är fortfarande föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn, INTE STATENS! därmed basta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Det här är en väldigt väldigt komplicerad fråga och det är tråkigt att de flesta här inne så lättvindigt förkastar den. Jag menar inte nödvändigtvis att det bör finnas en gräns och jag är personligen ingen förespråkare för censur, tvärtom. Poängen är att ingen i dagsläget besitter den kunskap som krävs för att kunna dra en definitiv slutsats.

Det är ett resultat av okunskap när man förmodar att en normal person har total kontroll över hur man påverkas av omvärlden. Man hänvisar ofta till sunt förnuft som måttstock på vad som kan uppfattas som acceptabelt när ingen i själva verket kan definiera vad detta "sunda förnuft" egentligen inbegriper. Alla har olika uppfattningar. Och i det här fallet behövs ett tydligt ramverk, det får inte finnas utrymme för oklarheter. Hjärnan påverkas av allt, i någon grad, på något sätt. Att säga att en vuxen och mentalt frisk person bör kunna skilja på fiktion och verklighet är förmodligen en rimlig utgångspunkt, men samtidigt är verkligheten naturligtvis mycket mer komplicerad än så. Även om vi talar om något så till synes oskyldigt som tecknade bilder, exempelvis föreställande något som många skulle uppfatta som avskyvärt, har dessa en semantisk innebörd som påverkar hjärnan i lika hög grad som all annan stimuli. Det föreligger troligtvis ingen större risk i att förmoda att de flesta kan göra en tillräckligt tydlig distinktion för att kunna ta del av "hemskt" material. Men det är samtidigt lika rimligt att anta att psyket influeras på något sätt vi fortfarande inte känner till.

Det krävs i min mening åratal, decennier, kanske tom sekel av seriös, psykologisk forskning innan vi ens kan säga oss ha rätten att uttala oss om saken. Förutsatt att det överhuvudtaget går att nå sådan kunskap. Att säga att "allt" bör vara tillåtet är inte nödvändigtvis fel men det är samtidigt inte nödvändigtvis rätt. Av den anledningen är det vettigaste alternativet enligt mig att tillsvidare vara försiktig. Det absolut värsta vi kan göra är att säga att det inte är ett problem värt att diskuteras överhuvudtaget.

Vad för sorts stimuli du får av t ex en tecknad bild av ett naket eller misshandlat barn (som tydligen var det värsta folk här kunde tänka sig) är helt irrelevant, då är vi inne på tankebrott. Det ska fortfarande inte censureras. Hade spel en högre kulturstatus så hade inte den här diskussionen ens funnits. Visst har filmindustrin gått igenom samma sak, och där är det ju faktiskt mer realistiskt. Verkliga djur som misshandlas och verkliga barn som är nakna. Det är fortfarande inte olagligt såvida det är i ett artistiskt syfte. I fiktiva spel ska det inte finnas några gränser. När det gäller att skydda offentliga personer etc så finns det lagar speciellt för detta, och det gäller över alla sorters medium.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är som de flesta andras brukar vara, att allt bör vara tillåtet. Sålänge det inte kommer en undersökningar som påvisar motsatsen kan jag inte påstå att ett förbjud skulle göra nytta på något sätt.

Däremot var det någon som skrev något om bättre märkning av spel, så man bättre vet vad man kan förvänta sig, det håller jag verkligen med om.

Sen måste jag bara ta upp några saker som andra nämnt, pedofili och djuplågeri/djursex. varför inte? Det finns gott om film och litteratur som behandlar ämnet, varför inte spel? Visst, jag kan tänka mig många groteska och förkastliga scenarion där t ex pedofili skulle kunna tänkas förekomma, men som någon sa, det är isf upp till spelaren att välja om den vill spela spelet eller inte. Har förövrigt svårt att se att ett spel skulle få någon att gå över gränsen och faktiskt begå ett riktigt övergrepp på ett barn. Om så vore fallet skulle vi väl springa runt och ha ihjäl varandra till höger och vänster. det finns gott om spel som på ett realistiskt sett simulerar både det ena och det andra, men som sagt, visa mig undersökningar som bevisar sambandet mellan spelvåld och irl-våld så är jag tyst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WEBRUNNER:

Jag har egna barn men skiljer på fiktion mytologi och filmer jämnfört med verkligheten. Verkligheten är de som är skrämmande. Inte en stunds skjutande och avkoppling vid datorn.

Du kanske gör det, men barn och ungdom upp till 6 år har inte den förmågan, först vid 6 års ålder börjar deras förmåga att kunna se skillnaden men den utvecklingen håller på till övre tonåren och självklart går inte folk ut och slår ihjäl andra pga spel, men det ökar aggressiviteten hos dem

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Då måste biblioteken, tv-bolagen och Hollywood ta sitt ansvar också, det finns ju barn som ser på 19-nyheterna på SVT som får se andra barn skadas och dödas i krigets syrien och du klagar på spelbranchen? Skärpning. Det är fortfarande föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn, INTE STATENS! därmed basta.

Oj då, jag visste inte att staten var ett spelbolag, man lär sig något nytt varje dag...eller är det Svenska Spel du tänker på?! Men de gör väl inga våldsspel vad jag vet, men de tar däremot sitt ansvar och du får inte spela om du inte är det magiska ordet "myndig"

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WEBRUNNER:

Sorry? Piratkopiering är en anna sida! Vad menar du? Citera gärna annars har man ingen koll på vad du snackar om

Har inte videon men det finns ett spel som har kopierat texturer och kartan från Dota 2 och alla gubbar + effekter ser ut som i LoL. Alltså väldigt likt.

LoL och HoN är ju lite på gränsen till kopieringar av Dota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Du kanske gör det, men barn och ungdom upp till 6 år har inte den förmågan, först vid 6 års ålder börjar deras förmåga att kunna se skillnaden men den utvecklingen håller på till övre tonåren och självklart går inte folk ut och slår ihjäl andra pga spel, men det ökar aggressiviteten hos dem

Länka gärna källa, har läst åtminstånde 4 studier om spelvåld och dess påverkan på barn, men inte en enda har påvisat att det finns något samband (nu pratar jag alltså om barn över 6 år, lite ansvar måste fan föräldrarna ta också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Jag kan inte hävda att du har fel men jag pratade om mig själv såklart... men jag undrar

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Oj då, jag visste inte att staten var ett spelbolag, man lär sig något nytt varje dag...eller är det Svenska Spel du tänker på?! Men de gör väl inga våldsspel vad jag vet, men de tar däremot sitt ansvar och du får inte spela om du inte är det magiska ordet "myndig"

Vinstdrivande spelutgivare kommer inte "ta sitt ansvar" utan en lagstiftning så om man skulle få igenom den förändring du så suktar efter så skulle det krävas ett klavertramp från staten. Censur är aldrig någonsin bra och det leder bara till mer kontroll åt överheten.

Permalänk
Inaktiv

Gud, inläggen angående våld emot barn får mig direkt att tänka på bioshock och när man skördar småflickorna.

Permalänk
Medlem

Är ju står skillnad också om man kan göra det eller måste göra det typ postal 2. Uppdraget kan vara att hämta mjölk men du kan om du vill slå ihjäl hela stan först om du vill sånt är ju helt okej tycker jag. Går spelet däremot ut på att väldtäktsmörda hela stan skulle jag börja tveka och skulle definitivt inte köpa spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Våldtäkt/våldtäkt av barn, barnmisshandel, djurmisshandel.

Men våldtäkt av vuxna anser du ok?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv

Sjukt mycket diskriminering här inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Men våldtäkt av vuxna anser du ok?

Han skrev ju våldtäkt/ våldtäkt av barn så han menar ju även mot vuxna

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Säger bara en sak:

[citation needed]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Sjukt mycket diskriminering här inne.

Ett rätt stort ämne egentligen som Swec. tog upp som helg diskussion. Här kommer ju allt upp, politik, tabu, rasism, och sexbrott samt all annat våld. Tycker diskussionen håller en seriös nivå trots detta vilket är bra. Kan lätt spåra ur med sånna ämnen.

Permalänk
Medlem

Vadå seriöst, frågan är ju inte seriös ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Vadå seriöst, frågan är ju inte seriös ?

Vilken fråga? Citerar du inte så ha man ingen aning om va du skriver om!

Permalänk

Jag tycker att det beror mycket på vilken typ av spel det är. Ett spel där man spelar som polis (som t.ex. LA Noire) tycker jag att brott mot barn och djur m.m även kan vara med, dock känns det fel om sådant skulle vara med i spel där sådant kanske inte har någon speciell betydelse för spelet.

Bortsett från det har inte jag något emot våld och liknande i spel, det är ju trots allt fiktion precis som film och böcker.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Det är ändå en ganska sjuk värld vi lever i. Att mörda folk i spel är helt OK, men för mycket svordomar eller sex så börjar alarmen ljuda.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Det är ändå en ganska sjuk värld vi lever i. Att mörda folk i spel är helt OK, men för mycket svordomar eller sex så börjar alarmen ljuda.

Villka alarm.. 2-3 personer på ett forum ?

Permalänk
Medlem

Syftet med underhållning är väl att skildra någonting, men snackar vi spel som är sandbox så kan det ju spåra ur och folk kan leva fan. Oftast går man inte in längre på våld mm än nödvändigt i de flesta spel för att det ska bli en trovärdig och spännande upplevelse vilket är helt ok tycker jag. Om det inte inkluderar övervåld mm så passade det nog ändå inte utvecklarens vision. Dock kan ju spel bli stympade av censur ibland då utvecklare faktiskt utelämnar saker som bidrar till spelupplevelsen.

Jag lirade en hel del fallout 3, och jag märkte sen att det fanns en mod som gjorde det möjligt att döda barn. Jag hade faktiskt inte ens tänkt tanken, så jag var väldigt förvånad och lite chockad att nån fått för sig idén. Samtidigt tyckte jag att ett spel inte behöver sätta begränsningar bara för att klargöra en sak. Det är lite konstigt att göra ett ultrabrutalt spel där huvuden och kroppsdelar exploderar i kaskader av blod, men att göra spelkaraktärer som är barn totalt osårbara för att det verkar fel.
(nån gång var jag ju tvungen att testa om spelet hade den begränsningen, jag kände mig lite hemsk efteråt. Npcn stirrade oberört på mig som om den skulle säga "Är du nöjd nu? O-o ") Jag hade självklart gråtit en skvätt om jag råkade döda npcn, helt normalt att sörja en npc eller?
Ett spel kan handla om våld mot oskyldiga, men det bör inte försvara vidriga handlingar mot oskyldiga individer.

Jag kan nämna att första gången jag såg fallout 1 och bevittnade hur en spelare sköt bort halva kroppen på the overseer så tarmarna hängde ut medan han kravlade i sitt eget blod fick mig att undra hur makabert jag tyckte trean var. I trean tappar folk huvuden, men inte fasen sköt jag skiten ur dem bokstavligen! Jag kan inte bestämma mig för vilket av dem som är blodigast.

Dold text
Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]