Permalänk

Ny dator från Asus G46VW

Hej,

asus har precis släppt nyheter om en ny 14 tums gaming dator
Upplösningen är: 1366 x 768 DOCK så ska det tydligen komma modeller med högre också (googlade jag fram någonstans) 1080p känns lite mkt men 1600 lär vara perfekt? O_O 1366 känns lite fel...

SPECS:
http://www.asus.com/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G46VW/#specif...

http://www.asus.com/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G46VW/#overvi...

Visa signatur

Citera!

Permalänk

no love?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Möjligen har man medvetet dragit ner på upplösningen för att kunna kräma fler FPS ur grafikkortet.
Då den profilerar sig som gaming burk så kan det nog funka (ingame dvs), men det är ju väldigt yxigt att köra 1366x768 ute i Windows.
Men jag gillar utseendet, finns det någon prislapp på denna pjäs?

Permalänk
Medlem

bara jag som har svårt att förlika mig med en 14 tums som gaming dator?

Permalänk
Medlem

Byter upp mig från HP Envy 15-1099eo till Asus G46VW-BHI5N43 med i7-3630QM 2.4GHz, IC Diamond på CPU + GPU, 750GB 7,200 RPM SATA 3Gb/s som kommer direkt från USA. Om 3 veckor skulle den anlända.
Får se om den är värd det efter ett par dagars spelande
Tråkigt att 1600 x 900 inte kommit ut ännu, så jag nöjer mig med 1366 x 768.

EDIT: Kom idag, hade tydligen valt "Express Service" som tog 5 dagar för datorn att anlända. Blir att installera spelen idag
Riiiktigt snygg är den må jag säga!

Permalänk

Fan med att jag köpte en Lenovo Y500. Är ju precis det här jag hade velat ha!
Får väl tillägga en motivering. Vill egentligen ha en så liten gamingdator som möjligt, men alternativet till min Y500 var en Clevo från Webhallen (som bara hade ett 650m) eller en Asus G55 (som är alldeles för tung och stor) vilket gjorde att valet föll på en Lenovo....

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av 21Rirre:

Byter upp mig från HP Envy 15-1099eo till Asus G46VW-BHI5N43 med i7-3630QM 2.4GHz, IC Diamond på CPU + GPU, 750GB 7,200 RPM SATA 3Gb/s som kommer direkt från USA. Om 3 veckor skulle den anlända.
Får se om den är värd det efter ett par dagars spelande
Tråkigt att 1600 x 900 inte kommit ut ännu, så jag nöjer mig med 1366 x 768.

EDIT: Kom idag, hade tydligen valt "Express Service" som tog 5 dagar för datorn att anlända. Blir att installera spelen idag
Riiiktigt snygg är den må jag säga!

Recension!!!

Funderar på denna eller att vänta på Razer Edge (om den ens kommer till sverige). Två negativa saker jag upplever med denna:

1. Nätaggregatet är stort som en mindre tegelsten (förtar ju lite av mobiliteten).
https://www.youtube.com/watch?v=Tcg16DL7Jqo

2. Trots att det finns utrymme för en extra hårddisk (mSATA) så ska det vara omöjligt att installera en sådan eller ens byta den befintliga utan att voida garantin. Stämmer det? Svårt är det iaf:
https://www.youtube.com/watch?v=Y7Ut1FGFj0s

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Mina tankar & åsikter än så länge om denna.

Kan säga att jag har varit riktigt nöjd tills idag då ljud, wlan drivrutinerna la av när jag starta om dator. Hade inte installerat något alls.
Fick sätta in en ethernet kabel för att ladda ner dessa drivisar från ASUS sida. Kollade inte vilken version som var installerad, ville bara få problemen/dessa att fungera igen. Kanske var samma. Löste sig i alla fall när jag installerade dem senaste från ASUS.

Första dagen så blev det strömavbrott på kvällen, blev en aning chockad när batteritiden stod på "9 tim och 50 minuter" när den bara idlar på skrivbordet med bakgrundsbelysta tangentbordet av och på lägsta skärm ljusstyrka med Energisparläget. Har läst om den en hel del att batteritiden är upp till 3 timmar.
Nu, efter att ha uppdaterat allt i Windows 8 så kommer batteritiden upp till 9 timmar och 35 minuter, inget jag klagar på då jag använder denna för spel som kommer mesta dels vara inkopplad med sladd.

Kör inte så tunga spel, särskilt inte dom som är baserad på framtida vapen, fordon t.ex.
DotA 2, (ArmA 2) DayZ, L4D2, Men Of War Assault Squad, Bulletstorm, Dark Messiah, Serious Sam 3 har jag provat på maskinen än så länge.
Klarar DayZ på medium (så kallade "normal") inställningarna (räknade jag med).
Resten utav dessa spel på högsta flytande förutom MoW som var lite för krävande, men acceptabelt/spelbart.
Har möjlighet att göra önskade tester så fort jag får tid.

+ Mycket snygg!

+ Batteritiden, runt ~5 timmar på lägsta ljusnivån på tangentbordet & skärmen när man endast surfar, i Energisparläge.

+ Bakgrundsbelysta tangentbordet har 3 nivåer (första gången man äger en bärbar med bakgrundsbelyst tangentbord).

+ Kylningen, känner inte av någon luft alls från fläktarna och det är ingen värme nånstans, varken under-, fram- eller bakifrån när man inte spelar.
Inne i krävande spel så sprutar den ut en hel del värme. Men det är ju förståeligt.

+ Ljudnivån är helt okej! Även i krävande lägen.
Använder endå headset så jag hör inte fläktarna när dom går igång.

- Man kan inte justera volymen via fn knappen när man kör spel i fullscreen!
EDIT: Kunde göra det i vissa spel, i dem flesta inte.

- Sega tangenter. Man måste trycka till med fingrarna på tangenterna för att de ska reagera.
EDIT: Särskilt "space" knappen när man ska skriva, rätt så det é blir ord ihopsatta.
Jämför med alla tangentbord jag har pillat på.
Funderar på att köpa externt tangentbord.

- Hamnar lätt skit inuti tangentbordet då ingenting skyddar emot det.

- - Jag gillar verkligen INTE platt ytan, den känns skön att dra fingrarna på. Men det blir fettfläckar hur lätt som helst, hur löst man än drar med ett finger på den och det går ju inte bort heller.
Är den som gillar att käka på sidan av då och då när man spelar så då blir det ju ännu värre med fläckar. Stort minus på detta.

+/- Touch padden är skön
Men likadant problem som med tangentbordet, att skit kan hamna emellan. Alldeles för stort gap runt knapparna.

+/- Vänstra SHIFT knappen är alldeles för lång. Ska vara lika lång som sin granne under (CTRL syftar jag på).

+/- Is platta (ja, så kall är den) för handlederna om man inte drar fram ärmarna på tröjan.
Efter ett tag kan det bli behagligt när man dragit runt handlederna på den.

Lite bilder på den:

Fick en sne Energy Star klistermärke!

Permalänk

Tack för recensionen 21Rirre - drar slutsatsen att du är nöjd med ditt köp iaf

Det råkar inte vara så att du håller på med hackintosh något? Skulle vara intressant att veta om man kunde trycka i mac os x i denna (går ej med storebröderna g55/75vw iaf).

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

@DanTheMAN!
Nöjd, japp! Men tillverkarna borde ha funderat mer kring plattan medans resten av chassit är ur skön!
Då denna är avsedd för first- & thirdperson spel som mesta dels finns på Windows-plattformen så tänker jag inte ge mig in på något annat OS, tyvärr

Permalänk
Skrivet av 21Rirre:

@DanTheMAN!
Nöjd, japp! Men tillverkarna borde ha funderat mer kring plattan medans resten av chassit är ur skön!
Då denna är avsedd för first- & thirdperson spel som mesta dels finns på Windows-plattformen så tänker jag inte ge mig in på något annat OS, tyvärr

Du saknar inte touchscreen då eftersom den skeppas med win 8? Eller har du installerat win 7 på den.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Möjligen har man medvetet dragit ner på upplösningen för att kunna kräma fler FPS ur grafikkortet.
Då den profilerar sig som gaming burk så kan det nog funka (ingame dvs), men det är ju väldigt yxigt att köra 1366x768 ute i Windows.
Men jag gillar utseendet, finns det någon prislapp på denna pjäs?

exakt de är för att kunna köra med bra FPS i "native" upplösning

Permalänk

Det var inte dåligt att dom satt dit en Thunderbolt port på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Du saknar inte touchscreen då eftersom den skeppas med win 8? Eller har du installerat win 7 på den.

Nej då, fungerar utmärkt med mus. Tycker inte om touch på datorer.

Har gjort om utseendet till Windows 7
Ville ha Windows 7 från början som jag kunde ta och installera själv när den anlände, men dom kunde inte ordna utan OS. Kostade några lappar mer för dem att installera Windows 7 och ASUS stödjer bara Windows 8 för denna dator. Så jag valde att ha kvar Windows 8 då.

Fick tull, import och avgifter idag som gick på 958:- totalt, inte så farligt så som jag trodde det skulle bli

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Hmm har för mig att Linus på Linustechtips sade att det skulle finnas en sådan?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Värkar som att Webhallen kommer få in den i lager senare denna månaden http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168912-asus_g46vw-w30...

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Det är tyvärr ingen thunderbolt utan en miniDisplay-kontakt (vilket på macar är det samma just nu iofs, så lätt att ta miste).

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

verkar som att 1600x900 panel kommer i april till denna.
går att byta själv, skall vara på samma sätt som på g55/53, finns guider på youtube.
hidevolution bla får in dem i april.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk

Vill ha med matt 1600x900,smutt liten sak.Har ju en Asus G75 med ett 7950 och den funkar klockrent

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk

Någon som sett/hört nå om 1600*900 versionen till Sverige?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StevieBazooka:

Någon som sett/hört nå om 1600*900 versionen till Sverige?

Hej!

Nej, blir ingen 1600x900 i Sverige. Endast 1366x768 versionen.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Hej!

HWARFÖÖHÖÖR!?

Det var ju jäkligt synd.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Hej!

Det var ju riktigt tråkigt =/ hade planerat att köpa en sådan till mig själv, och till min bror, men med en sådan låg upplösning känns det inte så rimligt =/

Får man fråga varför?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Har nu köpt denna trevliga laptop för ett par veckor sedan.
Monterade igår en 1600x900 skärm från AUO, gick smärtfritt på ca 15min.

Riktigt nöjd!

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bonji:

Har nu köpt denna trevliga laptop för ett par veckor sedan.
Monterade igår en 1600x900 skärm från AUO, gick smärtfritt på ca 15min.

Riktigt nöjd!

Hur funkar det?.
Håller själv på att knäckas psykiskt av en ASUS X53U (AMD E-350 baserad) som jag kopplar med HDMI till en 1920x1080p Samsung skärm.
Datorn har upplösningen 1366x768

Försöker jag spegla eller utöka till två skärmar så får jag en massa sorgkanter på Samsung skärmen (Misstänker att det går att skala bilden men får inte 1920x1080p som HDMI klarar).

Löst det så att jag kör antingen Full HD med Samsung skärmen eller 1366x768 med den inbyggda skärmen.
Fast då flyter ikoner och gadgetar runt och fönster öppnas på de mest otroliga ställena på skärmarna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av DanTheMAN!:

Det är tyvärr ingen thunderbolt utan en miniDisplay-kontakt (vilket på macar är det samma just nu iofs, så lätt att ta miste).

SVAR FRÅN INET:

Hej Niclas

Ja den har TB och det är verifierat med vår demoex i butik.

Med vänliga hälsningar
Mats Lundberg
Kundtjänstchef

EDIT: mini display-porten är thunderbolt med andra ord.

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791