Bygga ekvivalent till N40L

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1nja:

Jag fick ut min låda igår, men trist nog så hade jag ingen VGA kabel liggandes så det får bli till att fippla kväll istället.

Jag tog även och beställde 2 fläktar igår ifall den skulle väsnas alltför mycket, en 120mm och en 40mm.
Är det något speciellt man bör tänka på/akta sig för när man byter ut fläkten i nätagget? Sitter det en vanliga 3-4 pinnars kontakter där, eller kommer jag att behöva skarva?

Skickades från m.sweclockers.com

Beroende på om denna modell har ILO så går det ju plugga in den i nätverket och scanna efter nåt som svarar på 443/80 och logga in där för att slippa koppla i skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Beroende på om denna modell har ILO så går det ju plugga in den i nätverket och scanna efter nåt som svarar på 443/80 och logga in där för att slippa koppla i skärmen.

ILO är tillbehör:http://www.dustin.se/product/5010502819/hp-remote-mgmt-card-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1nja:

Jag fick ut min låda igår, men trist nog så hade jag ingen VGA kabel liggandes så det får bli till att fippla kväll istället.

Jag tog även och beställde 2 fläktar igår ifall den skulle väsnas alltför mycket, en 120mm och en 40mm.
Är det något speciellt man bör tänka på/akta sig för när man byter ut fläkten i nätagget? Sitter det en vanliga 3-4 pinnars kontakter där, eller kommer jag att behöva skarva?

Då jag haft en i ett år och moddat den så kan jag peka på ett par saker;

Personligen lät den alldeles för mycket i standarutförande för min smak, den stora boven var 120an. Problemet är att man inte bara kan byta fläkt då bios kräver att rpmsignalen är intakt annars så stängs burken ner då det finns risk för överhettning.

Man kan byta fläkten och modda fläktkontakten så att den fysiskt får plats men man kommer också behöva flytta rpmkabeln till en annan pin, då HP inte har samma pinlayout. Försökte hitta den artikeln på spcr, men de verka ha tagit bort den.

Nätagget har mer ett vinande ljud, det är mer ok men jag har för mig att om man vill byta den är det bara att byta den (den är dock 40x20mm vill jag minnas och inte 40x10 som är mer standard. Dvs, det kommer vara ett utrymme mellan fläkten och nätaggschassit. Kontakten är standard 2-pin för nätagg om man nu vill modda det men det är enklare att bara dra den vanliga 3-pinskabeln och sätta den i en molex->3-pins adapter eller liknande.

Skrivet av Neco:

Den har inte ILO i grund, det finns dock ett HP management card som jag sett mullet.se ha i lager för en tid sedan, de kan nog få in produkten. Annars så känns det som en sådan grej man enkelt kan få tag på billigt på ebay.

Kan också nämna att managementkort-platsen som är pci-express tar pci-e x1 kompatibla kort i allmänhet enligt erfarenhet. Har iaf testat ett vanlig sil3112-raidkort i den och det hittades utan problem. Det kan dock innebära att man får montera av bracketen på kortet man stoppar i eftersom kortplatsen är närmre fronten än bakdelen på moderkortet. Annars tar ju bracketen i moderkortet då. Hoppas ni fattar.

Det finns även ett par moddade bios ute för att köra alla sata-portar samt sas-porten i ahci, vilket den inte gör i standardutförande. Kan vara bra att veta.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Skrivet av n1nja:

Vet ingenting om nätagget, kommer själv att satsa på en PicoPSU när jag kommer till skott och bestämmer mig för hur många W jag behöver, men 120mm-fläkten är lurig eftersom den måste överensstämma med fläktstyrningen och alltså vara spec:ad till 2-3000 rpm.
http://www.silentpcreview.com/article1193-page7.html
Bioset i N40L är ett problem eftersom det saknas inställningar för det mesta, bl.a. just systemfläkten. Fel varvtal och burken stänger av sig vad jag förstår.

Matnyttiga länkar:
http://n40l.wikia.com/wiki/HP_MicroServer_N40L_Wiki
http://www.thespicers.net/microserver

Permalänk
Medlem

Tack för ett utförligt svar.

Artikeln som du pratar om är nog denna: http://www.silentpcreview.com/article1193-page7.html

Jag såg dock nu att jag har haft lite för bråttom med att läsa igenom den, för jag har beställt den model av Scythe Slip Stream som inte fungerade med burken. Och CDON verkar vara lite svåra att komma i kontakt med märker jag, så det var lite surt.

Har du även flashat om ditt BIOS? Är det i sådana fall något speciellt man behöver tänka på? Jag såg nämligen att det var flera som hade lyckats att bricka sina burkar då de gett sig på att flasha om dem.

Skrivet av Morna:

Då jag haft en i ett år och moddat den så kan jag peka på ett par saker;

Personligen lät den alldeles för mycket i standarutförande för min smak, den stora boven var 120an. Problemet är att man inte bara kan byta fläkt då bios kräver att rpmsignalen är intakt annars så stängs burken ner då det finns risk för överhettning.
.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Beställde en i fredags för 819:- (utan moms ) från http://webshop.ucs.se/ som kom idag.
Beställde lite mer prylar idag.

Intel Ethernet Server Adapter I350-T2
Samsung 840 Basic SSD 120GB
SanDisk Slice Cruzer 8GB
0.5m CAT 6E UTP (blå)
0.5m CAT 6E UTP (röd)

Det ska bli roligt att leka med ESXI, pfSense mm.

Det låter väldigt billigt. Vad är haken? Varför kostar samma variant med 250GB hårddisk men bara 2GB minne 2600kr mot den här med 4GB för 820kr?
Skulle det fungera bra att köra den här som en NAS med FreeNAS eller något motsvarande om man dessutom ökar till 8GB minne? Försökte se men såg inte om den använde en eller två minnesplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Vet ingenting om nätagget, kommer själv att satsa på en PicoPSU när jag kommer till skott och bestämmer mig för hur många W jag behöver, men 120mm-fläkten är lurig eftersom den måste överensstämma med fläktstyrningen och alltså vara spec:ad till 2-3000 rpm.
http://www.silentpcreview.com/article1193-page7.html
Bioset i N40L är ett problem eftersom det saknas inställningar för det mesta, bl.a. just systemfläkten. Fel varvtal och burken stänger av sig vad jag förstår.

Matnyttiga länkar:
http://n40l.wikia.com/wiki/HP_MicroServer_N40L_Wiki
http://www.thespicers.net/microserver

Ahh, precis den länken. Bra länkat i övrigt. Håller man sig till den Scythe-fläkten de kör med så lirar det bra och vad jag minns så är det bara att varvtalet ska stämma när burken bootar.Den kan vara nerdragen via fläktkontrollen till lägsta då det fortfarande är högre än vad bios ser som lägsta gräns.

Skrivet av n1nja:

Tack för ett utförligt svar.

Artikeln som du pratar om är nog denna: http://www.silentpcreview.com/article1193-page7.html

Jag såg dock nu att jag har haft lite för bråttom med att läsa igenom den, för jag har beställt den model av Scythe Slip Stream som inte fungerade med burken. Och CDON verkar vara lite svåra att komma i kontakt med märker jag, så det var lite surt.

Har du även flashat om ditt BIOS? Är det i sådana fall något speciellt man behöver tänka på? Jag såg nämligen att det var flera som hade lyckats att bricka sina burkar då de gett sig på att flasha om dem.

Ja, flashade om mitt bios men det var inget konstigt, även om jag flashat en del i mina dar. Följde de instruktioner som fanns i någon av alla forumtrådar som behandlar hp n36l.

Skrivet av Pake:

Det låter väldigt billigt. Vad är haken? Varför kostar samma variant med 250GB hårddisk men bara 2GB minne 2600kr mot den här med 4GB för 820kr?
Skulle det fungera bra att köra den här som en NAS med FreeNAS eller något motsvarande om man dessutom ökar till 8GB minne? Försökte se men såg inte om den använde en eller två minnesplatser.

Låter mer som att detta är en produkt som nu tas u produktion och vissa distributörer köper in dessa jättebilligt.

FreeNAS tuffar på med väldigt mycket mindre minne än 2GB. Har lite svårt att se att man behöver mer än 1GB för en dedikerad nas, möjligtvis om man kör en massa plugins som kanske kräver minne eller ZFS. Men då är inte n36l särskilt bra till att börja med då antalet diskplatser är fler än vad du kan trycka i minne, om man ser till 1GB minne <-> 1TB data som är nån form av tumregel.

Dvs populera alla 4 diskplatser á 2TB disk vardera, n36 hanterar bara upp till 2TB-diskar, så har man 8GB minne för 8TB data men operativsystemet och overhead gör nog att man får "sämre" prestanda. Lite offtopic och har inte jättekoll på ZFS i FreeNas men poängen kvarstår. Du bör klara dig gott på de inkluderade 2GB.

Den har för övrigt 2 minnesplatser för 2x4GB minne, vissa har lyckats med 2x8GB men det är inte supportat och ett lotteri att få det att fungera verkar det som.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Bring verkar inte kunna leverera min N40L, då paketet skickats som företagspaket. Känns stabilt.

Permalänk
Skrivet av Santrium:

Bring verkar inte kunna leverera min N40L, då paketet skickats som företagspaket. Känns stabilt.

Bring verkar väldigt vara ett roligt företag

Expressfrakt blev snigelfrakt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

Bring verkar väldigt vara ett roligt företag
http://gyazo.com/b9c3bf4cede296ef45340d2974f14657.png

Expressfrakt blev snigelfrakt.

Mitt ska tydligen vara på väg till mig nu. Ska vara här om 20 minuter senast, 2 timmar senare än vad de sa att det senast skulle vara framme (16:00) i morse.

Permalänk
Medlem

Beställde kl 06.15 igår morse ifrån datapryl.se och fick den kl11 idag. Stabilt! Ser fram emot att labba lite med den som en zfs nas. Blir att flasha bios och köra 6st wd red i raidz2 tror jag.

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madimen:

Beställde kl 06.15 igår morse ifrån datapryl.se och fick den kl11 idag. Stabilt! Ser fram emot att labba lite med den som en zfs nas. Blir att flasha bios och köra 6st wd red i raidz2 tror jag.

Och jag beställde i fredags och den skickades samma dag. Har fortfarande inte fått den. Den gick från Jönköping till Halmstad sen tillbaks till Jönköping för att skickas med med en annan transportör. Jag bor i Varberg så fattar inte hur deras system fungerar...
Beställde du som privat eller företag?

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Och jag beställde i fredags och den skickades samma dag. Har fortfarande inte fått den. Den gick från Jönköping till Halmstad sen tillbaks till Jönköping för att skickas med med en annan transportör. Jag bor i Varberg så fattar inte hur deras system fungerar...

Beställde privat med standard frakt.

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madimen:

Beställde privat med standard frakt.

Aha, samma som mig
Nu har tydligen posten tagit över och paketet befinner sig i Göteborg. Snart varit i hela västra sverige.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Skrivet av acious:

Beställde i helgen och min åkte till mölndal och sen till jönköping och sen tillbaks till mönldal för att sedan få felmeddelandet att den hade råkats skickas som ett företagspaket.
Bild:

Dold text

Vidaresänts .. Till mig denna gången hoppas jag.

Fixade till så att bilden visade direkt i inlägget
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mitt första paket kom igår efter massa turer fram och tillbaka. Mitt andra paket är ute för leverans nu. Hoppas det går smidigt. Beställde första i fredags och andra i söndags.

Permalänk
Medlem

Tackar för denna tråd, har varit bra sugen efter en länge, men inte velat kasta ut 2800 i sjön bara för att, men nu med 1400kr inkl frakt från Liontech så kändes det bra mycket bekvämare Nu kan jag äntligen ta backup på alla dessa bilder som man varit orolig för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

Beställde i helgen och min åkte till mölndal och sen till jönköping och sen tillbaks till mönldal för att sedan få felmeddelandet att den hade råkats skickas som ett företagspaket.

https://vittfarne.net/images/swec/98005291-9F05-430D-B49C-9D1...

Vidaresänts .. Till mig denna gången hoppas jag.

Helt otroligt. Får hoppas man får det innan långhelgen så man kan leka lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Den har för övrigt 2 minnesplatser för 2x4GB minne, vissa har lyckats med 2x8GB men det är inte supportat och ett lotteri att få det att fungera verkar det som.

Jag skulle inte kalla det lotteri om man har facit. Det går utmärkt att ha 2x8GB bara om man köper rätt minnen.

Tipps hittas på http://n40l.wikia.com/wiki/Memory

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått mina N40L. De låter dock betydligt mer än vad jag hade väntat mig. Det verkar mest vara nätaggregatet som är boven. Chassifläkten är dock inte speciellt tyst den heller.

Går det att byta nätaggregat till något tystare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Nu har jag fått mina N40L. De låter dock betydligt mer än vad jag hade väntat mig. Det verkar mest vara nätaggregatet som är boven. Chassifläkten är dock inte speciellt tyst den heller.

Det verkar finnas en del som kör med t ex Pico Psu med gott resultat. Jag tycker dock att min N36L är relativt tyst, men det är ingenting jag skulle vilja ha i sovrummet

Ang minne så verkar Kingstons 16GB ECC kit fungera bra för de flesta. Artnummer: KVR1333D3E9SK2/16G

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag ska byta min fläkt till en Fractal Design R2 40 mm. Återkommer med resultatet när detta är gjort.

Skrivet av Santrium:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Det verkar finnas en del som kör med t ex Pico Psu med gott resultat. Jag tycker dock att min N36L är relativt tyst, men det är ingenting jag skulle vilja ha i sovrummet

Ang minne så verkar Kingstons 16GB ECC kit fungera bra för de flesta. Artnummer: KVR1333D3E9SK2/16G

Hur säkert är det egentligen med externa nätaggregat? Är rätt nojjig när det gäller brandrisk och så vidare.

Skrivet av n1nja:

Jag ska byta min fläkt till en Fractal Design R2 40 mm. Återkommer med resultatet när detta är gjort.

Funderar på att byta chassifläkten mot en Scythe-fläkt, som Silent PC Review skriver om. Vågar nog inte riktigt byta fläkten i nätaggregatet känner jag.

Permalänk

Ringde Bring idag. De säger att min expressfrakt har klassats som företagspaket av datapryl så nu skickar de tillbaka till Jönköping igen för att sedan skickas med DHL istället, beräknas till 2 dagars extra tid (arbetsdagar antar jag)... Skulle haft den i tisdags om jag valt vanlig frakt. Reklamation är inlämnad till Datapryl och får förhoppningsvis någon kompensation ... Jag som ville labba i helgen och valde expressfrakt av den anledningen

Suck.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

Ringde Bring idag. De säger att min expressfrakt har klassats som företagspaket av datapryl så nu skickar de tillbaka till Jönköping igen för att sedan skickas med DHL istället, beräknas till 2 dagars extra tid (arbetsdagar antar jag)... Skulle haft den i tisdags om jag valt vanlig frakt. Reklamation är inlämnad till Datapryl och får förhoppningsvis någon kompensation ... Jag som ville labba i helgen och valde expressfrakt av den anledningen

Suck.

Ajdå, inte världens roligaste historia! Själv får man också vänta till helgen pga man inte såg detta erbjudande! Mem kommer lagom till samma dag som man fyller år! Köpa leksaker som dessa är guld värt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Hur säkert är det egentligen med externa nätaggregat? Är rätt nojjig när det gäller brandrisk och så vidare.

Det är samma typ av AC-adaptrar som är till bärbara datorer, de brukar inte brinna upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Det är samma typ av AC-adaptrar som är till bärbara datorer, de brukar inte brinna upp.

Antagligen inte, men ibland har man ju hört hur dessa har fattat eld och liknande. Kanske var för en massa år sen i och för sig. Tack för ditt svar!

Permalänk

Kontaktade Datapryl, kommer få tillbaka mina 149kr frakt som kompensation, de har tydligen varit i kontakt med Bring och de tror att jag ska få den på fredag. Undrar vilket bolag som fraktar den... Antar den kommer fram till Jönköping ikväll runt 22-24 som det gjort de andra dagarna mitt paket åkt från Mölndal till Jönköping.

Då har den skickats:
Jönköping --> Mölndal --> Jönköping --> Mölndal (Nu) -->(Tror att den kommer till Jönköping senare ikväll) --> Mölndal om det är Bring, DHL vet jag inte var men någon stans i Göteborg --> Avlämningsplats DHL/Posten.

Känns som ett jäkla jobb för att frakta ett paket till mig:

Nästa gång jag beställer något på Internet ska jag skriva i fältet "Övrigt" "Skicka ABSOLUT INTE med Bring!" Hur jobbigt skulle det varit att leverera mitt paket ändå, trots att de märkt paketet fel? De hade ju till och med en speciell person på Bring man skulle prata med när det var frågor om Datapryl.

Försöker se positivt på det och håller tummarna för att jag får den på fredag!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag pratade med dem på Bring eftersom jag såg att paketet var ute för leverans och gav dem portkod etc. Fick dock ändå inte paketet (ingen hemma, sure...). Hur som helst har paketet gått tillbaka till Jönköping där det överlämnas till DHL, så paketet kommer alltså till ett DHL-ombud och postavi skickas. Jag hoppas inte längre på att få paketet denna vecka...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

I förrgår gav jag mig på att byta fläkten i PSU:n. Det gick sådär. Tyvärr har jag ibland en ovana att inte ta till mig riktigt av det jag läser. Såhär i efterhand hade jag gjort klokt i att läsa Mornas inlägg lite noggrannare, för allt som han skrev stämde.
Fläkten jag beställde var hälften så tjock och den hade 3-pins kontakt. 2-pins kontakten i PSU:n var dessutom limmad, men det borde inte vara alltför svårt att få bort. Jag är dock lite osäker på om PSU:n kan ta skada av att gå varmare då Fractalfläkten flyttar ungefär hälften så mycket luft. Frågan är även om man behöver täppa igen utrymmet som upptsår mellan PSU chassit och där den gamla fläkten har suttit? Eller finns det kanske någon bättre lämpad fläkt med måtten 40x40x20 som går ungefär lika tyst som Fractal?