Program för att göra en brusig och surrig inspelning bättre? ("Ljudkvalitets-förbättrar-program" lixom)

Permalänk

Program för att göra en brusig och surrig inspelning bättre? ("Ljudkvalitets-förbättrar-program" lixom)

Hejhej

Jo, är det någon som vet olika program som kan göra ett stycke ljud bättre? T ex här har jag en inspelning:
https://docs.google.com/file/d/0B59zNXiPg75tMWp3OGg0U0hOSTA/e...

Det är så att jag tänkte köra den i Shazam eller TrackID för att få reda på vad det är för låt. Men det blir inga resultat, ibland kommer det något men då är det fel låt.

Jag provade lite i audacity, men jag vet inte vilka Effekter man kan processa med.

Kanske nån vet vad man kan hitta på för att få ljudinspelningen lite bättre så t ex TrackID kan få lättare att gissa vad det kan vara för låt?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Nä men skulle nog också vilja veta

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej

Jo, är det någon som vet olika program som kan göra ett stycke ljud bättre? T ex här har jag en inspelning:
https://docs.google.com/file/d/0B59zNXiPg75tMWp3OGg0U0hOSTA/e...

Det är så att jag tänkte köra den i Shazam eller TrackID för att få reda på vad det är för låt. Men det blir inga resultat, ibland kommer det något men då är det fel låt.

Jag provade lite i audacity, men jag vet inte vilka Effekter man kan processa med.

Kanske nån vet vad man kan hitta på för att få ljudinspelningen lite bättre så t ex TrackID kan få lättare att gissa vad det kan vara för låt?

Tyvärr jag tror inte det så mycket du kan göra åt det där. Ljudklippet från början har redan en upptagit en mycket begränsad omfång av frekvenser. Så att börja dämpa ned olika frekvenser kommer inte göra någon nytta.

Om det redan är brus/bakgrunds ljud eller till och me för låg gain:at så fattas liksom datan redan som behövs. Man kan inte magiskt skarva på det sista som fattas.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Man kan inte magiskt skarva på det sista som fattas.

Va?! Det kan de ju göra i CSI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Tyvärr jag tror inte det så mycket du kan göra åt det där. Ljudklippet från början har redan en upptagit en mycket begränsad omfång av frekvenser. Så att börja dämpa ned olika frekvenser kommer inte göra någon nytta.

Om det redan är brus/bakgrunds ljud eller till och me för låg gain:at så fattas liksom datan redan som behövs. Man kan inte magiskt skarva på det sista som fattas.

Frågan är i detta fallet om det inte skulle fungerar att göra någon låg pass filtrering och sedan hög pass filtrering. På det viset skulle man kanske kunna få bort det värsta bruset. Detta blir ekvivalent med att göra en bandpass filtrering så det är nog ett bra ord att söka på (för att hitta ett program).

En sak att komma ihåg är att om låtarna är mixade (remixade, flera spår etc) så kan det göra det mycket svårt att hitta låten. Framförallt så kanske den låter helt annorlunda när du lyssnar på den.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk

Så man kan göra ljudet bättre genom att använda bandpass filtrering alltså? Ska kolla på det lite!

Det som är med dethär ljudet är att det är massa folk i bakgrunden och lite allmänt buller. Och det är nog bara en låt i grunden. Men det är rätt mycket distorsion (att det är för högt helt enkelt?) också.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Så man kan göra ljudet bättre genom att använda bandpass filtrering alltså? Ska kolla på det lite!

Det som är med dethär ljudet är att det är massa folk i bakgrunden och lite allmänt buller. Och det är nog bara en låt i grunden. Men det är rätt mycket distorsion (att det är för högt helt enkelt?) också.

Just det exemplet du länkade tror jag är tillräckligt bra för Shazam etc under senare halvan då bruset är mycket lägre. Däremot är det inte en tillräckligt känd låt/mix för att shazam ska lyckas få nån träff.

Men annars håller jag med om att bandpassfilter och kanske nån kompressor/delimiterfunktion skullle göra stor skillnad. Garanterat kan man med mer avancerad signalprocessing filtrera fram tonerna också eftersom musik är väldigt mycket redundant data så det är mycekt lättare att återskapa än om man skulle plocka en 'vanlig' datasignal ur samma brusnivå

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat in det du länkade men Waves har några noise-filter pluggar till lite olika ljudredigeringsprogram, de är ju dock inte gratis men fungerar hyfsat bra.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Rekordmedlem

Det där är mest en riktigt usel upptagning snarare än att du har brusproblem, möjligen lite eq på det för att få bort de värsta skräpet, men så särskilt mycket bättre lär det inte gå att få det, det verkar ju vara ett monospår med 11kHz sampling och nästan helt utan dynamik, troligen är det nån talkodare som använts, är det inspelat med en telefon i diktafonläge?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det där är mest en riktigt usel upptagning snarare än att du har brusproblem, möjligen lite eq på det för att få bort de värsta skräpet, men så särskilt mycket bättre lär det inte gå att få det, det verkar ju vara ett monospår med 11kHz sampling och nästan helt utan dynamik, troligen är det nån talkodare som använts, är det inspelat med en telefon i diktafonläge?

Jo det var med en kamera, En sånhär : AOSTA DC7990 en OEM-budget.
Men jag har spelat in något annat vet jag, men då var det inget buller runt omkring. Och då kunde shazam hitta vad det var för låt efter jättemånga försök.

Jag provade med lite Equalization i audacity.

(klicka på bilden för att få större)

Hmm, det blev lite bättre. Eller vad tycker ni? Om ni provar med samma mönster i era audacity och se vad ny tycker. Jag googlade lite på bandpass filtrering, är det att man helt enkelt får mindre diskant eller är det något mer?

Vad kan man prova mer?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan prova lägga på ett lågpassfilter kring 5KHz för att bli av med oljudet där, det finns ändå inga ljud över halva samplingsfrekvensen
Bandpass är att du reducerar nivån både under och över 2 frekvenser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Menar ni att det inte finns brusfilter till ljud? Inom bildhantering använder man distributionen av frekvenser för att avgöra vad som är signal och brus, och det funkar häpnadsväckande bra - jag har sett ett bildbehandlingsprogram göra en riktigt hyfsad återskapning av ett rastrerat svartvitt foto, t.ex.. Finns det ingenting sånt för ljud?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Lego Master

Till att börja med skulle jag fokusera på den sista halvan av ljudfilen, den låter minst rörig. I andra hand skulle jag skicka runt ljudfilen på forum för elektronisk musik, jag tror det är större chans att du hittar någon som känner igen den från minnet än att du lyckas rensa upp den så att en dator kan klura ut det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

spontant skulle jag säga leta efter psytrance/techno men hjälper kanske inte jättemycket.
Paul van Dyk kanske men total gissning.

Permalänk
Medlem

Sony har Sound Forge Audio Studio 10 som fullt fungerande trial version, det har ganska bra brusreducering.
Man kan ställa tröskel värde på vad den ska behandla som brus, och även high shelf filter.

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk
Medlem

Klart det finns brusreducering till ljud. Men med brus avser jag ett konstant brus som är likadant längre tider. Och du har inte något sådant brus, utan mest distorsion och bakgrundsprat. Sedan har du en väldigt låg samplingsfrekvens vilket gör att många frekvenser inte finns med på upptagningen.