Något bra strategi spel?

Permalänk

Något bra strategi spel?

Finns det något bra strategi spel idag, förutom Starcraft II, som är värt att prova?

Är riktigt sugen på strategi spel nämligen, men har ingen aning om vart man ska gå/vilket man ska köpa :\

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Company of heros 2, CoH serien är ju fantastiskt. Men om du verkligen vill göra de strategiskt kan du ju testa Europa Universalis IV.
En annan favo av mina är Assultsquad - Men at war

Permalänk

Civilization V!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Civilization V!

Agree!

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem

Dota 2 kanske

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii

Permalänk
Medlem

Supreme commander

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Nya generals? Provade precis alpha preview, ser ut som ett upphottat generals typ.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Civilization V!

Håller med, även om jag bara spelar single player (multiplayer känns som att det bara skulle vara en massa väntande)

Skrivet av Miljon3:

Dota 2 kanske

Strategispel tror jag det var han sökte, inte ett ARTS.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VincHeee:

i second this

Permalänk
Medlem

Lite mer softcore strategi kan vara FTL, utöver alla jättebra förslag som du har fått hittills!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Om du gillar enorma fältslag med tusentals soldater så prova Total War-spelen.

Permalänk

Jag gillade typ Age of Empires, Red Alert osv, där man samlar resurser och bygger byggnader. Är mindre förtjust i krig, men innehåller nån av dessa spel man samlar resurser och bygger byggnader? (i real-tid)

Dvs kanske guld, träd, järn, sten, mineraler, osv.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Jag gillade typ Age of Empires, Red Alert osv, där man samlar resurser och bygger byggnader. Är mindre förtjust i krig, men innehåller nån av dessa spel man samlar resurser och bygger byggnader? (i real-tid)

Synd, Total War serien är ju något man absolut inte ska missa. Deras nästa spel Total War: Rome 2 kommer ut nu den 3e September. Ta en medSweclockares råd och testa åtminstone detta spel, jag har hört att de gjort extra ansträngningar för att göra det mer tillgängligt för nybörjare.

Som sagt handlar det om krig i realtid men man samlar resurser, interagerar diplomatiskt förflyttar och rekryterar sina trupper osv. på en tur baserad karta.

Det finns inget spel som jag känner till som kan ge dig så storlagna slag i så stor detalj och med en så djup... hur ska man kalla det... "guld, träd, järn, sten, mineraler"-del ?

Permalänk
Medlem

Ladda ner Desura (steam liknande program)

Sedan laddar du ner TripleA gratis spel.

Triple A är ett spel som är gjort av fans av ett spel som heter "Axis and Allies" det är kortfattat som risk men med flera trupper typer och bättre regler.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Alternativ 2 = Scrolls

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Nya generals? Provade precis alpha preview, ser ut som ett upphottat generals typ.

Har du också fått den!? Ahh. Jag anmälde mig till betan 2012 och har fortfarande inte fått något..:(

Till ts. Det gamla generals var riktigt roligt så det nya kanske är värt att kolla upp?

Edit: anno 2070 kanske?

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Haha är ganska förvånad att du inte hört om Rise of nations (eller har du?)

Permalänk

Planetary Annihilation. Det har inte släppts än, men det går få tag på Alpha- eller snart Beta-versionen. Stilen lär vara i stil med Total Annihilation och Supreme Commander.

Permalänk

Alltså jag menar strategi spel man samlar resurser i, typ guld, träd, järn, sten, mineraler osv. Och sen bygger byggnader. (självklart är kriga tillåtet också)

Och med real-tid, menar jag alltså att man kan spela det i en timma, eller flera timmar om man vill. Inte ett spel som går lååååååååååååångsamt framåt som alla mobil appar man laddar hem som tar 24 timmar och uppgradera en byggnad, jag menar att det ska gå IDAG tack, om ni förstår vad jag menar ? Typ age of empires-stilen.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Twister86:

Alltså jag menar strategi spel man samlar resurser i, typ guld, träd, järn, sten, mineraler osv. Och sen bygger byggnader. (självklart är kriga tillåtet också)

Och med real-tid, menar jag alltså att man kan spela det i en timma, eller flera timmar om man vill. Inte ett spel som går lååååååååååååångsamt framåt som alla mobil appar man laddar hem som tar 24 timmar och uppgradera en byggnad, jag menar att det ska gå IDAG tack, om ni förstår vad jag menar ? Typ age of empires-stilen.

Age of Empires 2 HD?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Wargame för tusan. Bästa strategispelet på länge, ligger där uppe med Hearts Of Iron 3...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Kanske command & conquer 3(inte 4:an), eller red alert, eller anno 2070.

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft otroligt roligt med Victoria 2

Är inte heller speciellt förtjust i överdrivet mycket krigande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Du vill ha tips på fler RTS-spel. Real time strategy

Du har väl redan radat upp de vanligaste. Warcraft, Age of Empires och Starcraft.

Empire Earth är rätt bra. Hade mycket kul med 1an.

Grymma, lite alternativa spel är Company of heroes och World in conflict.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Slaget om Midgård, ifall du gillar tomtar, troll och casual-rts

Permalänk
Medlem

Tror anno 2070 kommer passa dig om du gillar att samla resurser och bygga nya byggnader.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk

Samlar man resurser i Anno 2070?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Yes, en väldans massa olika resurser.

http://anno2070.wikia.com/wiki/Raw_Materials#Raw_Materials_an...

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk

Company of Heroes, ettan inte tvåan. *ryser*

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Haha, det här är ju bara för bra Du har ju fått 1000000 förslag nu om vad för strategi spel folk rekommenderar. Du kanske borde sluta hänga upp dig på om man kan samla resurser (vilket man kan i majoriteten av alla strategi spel) och faktiskt ta för dig av råden och testa eller åtminstone ta en titt på de spelen som föreslås, testa nåt nytt.

Lita på mig du kommer att bli nöjd .

Permalänk
Medlem

Jag gillade Rise of Nations som en tok. Det känns som att jag ofta är en av få (om inte ensam) som rekommenderar det när någon frågar efter bra strategispel. Annars har jag spelat så mycket Age of Mythology över LAN att jag måste flika in det för multiplay. Det är stört kul. Inget av dessa spelen är däremot några grafiska mästerverk och mäter sig inte med dagens grafik, men ibland vill man ju ha någonting som funkar på en gammal laptop också. Båda spelen erbjuder riktigt bra gameplay, om du frågar mig.

[edit]
Om du är, eller har varit, en sucker för Wh40k så kan jag säga att jag tyckte att Dawn of War och Dawn of War 2 också bjöd på roliga stunder även om de i betydligt mindre utsträckning tillhör den genre som du kanske efterfrågar. Snäppet bättre grafik än de tidigare titlarna jag nämnde.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB