AMD Radeon R9 290X i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Vad baserar du detta på? Har Amd gått ut och sakt det eller känner du till deras strategi.

AMD har sagt det.

Skrivet av Kilgore:

Senast AMD var vassare på prestande/W var när GTX 480 var aktuellt så det kan ju knappast räknas som en fördel för AMD senaste åren eller ?

4870 vs. GTX 280, 5870 vs. GTX 480, 6970 vs. GTX 580. Och ta då i beaktning att det endast är 7970 från 7000-serien som egentligen utvecklar mer värme än konkurrensen. Övriga serien är sval. Och det beror väl rätt mycket på den mycket kraftigare FP64 prestandan i 7970.

EDIT: Menade förövrigt att de är starkare på prestanda/mm² och brukar vara det på prestanda/W. Bytte plats på dem. Korrigerat nu.

Skrivet av RaZman:

Roligt hur "Högre prestanda än Titan för lägre pris än GTX 780!" blev samma prestanda som GTX 780 men med ett högre pris.

Är väl endast inbitna fanboys som påstått sig säkert veta att X290 skulle vara snabbare än Titan. Och den sista meningen du fäller är ju ett ännu värre fanboy-uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Vågar inte pilla i bios på grafikkort för 5xxx:- : /

780 för 6k lax, bytte kylare från original samt bios första veckan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elajt_1:

Missade du att jag svarade på någon annans inlägg?

Nej det såg jag och jag ser inte hur det gör mitt svar/vidarutveckling mindre relevant. Vi kommer inte se Mantle så fort 290X släpps. Det kommer senare och vi vet fortfarande i princip ingenting om Mantle för AMD har inte sagt något mer än att det finns och att mer information kommer.

Det vi vet än så länge är att det inte rakt av är lågnivå-API för varken PS4 eller Xbone. Eventuellt är liknar de varandra men de är inte Mantle rakt av. Så exakt vad det är, hur det fungerar och om någon mer än Dice kommer använda det vet vi inte. Vi får veta mer i november och prestanda vet vi först i december när de tänker släppa det för allmänheten via BF4.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Nu går jag lite off topic här. Det låter som om du tror att jag klankar ner på folk med mindre pengar, vilket jag inte gör. Det jag skriver är att once you go 30" you won't go back, inget annat(utan att låta alldeles pervo:) ).

Ehm, nej det är inte vad du skrev. Du skrev att du tyckte man skall skratta åt folk med 1080(p) i upplösning. Ord är ord. Det du.

Citat:

Sen att du fäller den kommentaren inne på en diskutionstråd om det som kommer bli det dyraste AMD kortet och ett av dom dyraste korten på marknaden tycker jag är lite komiskt.

Läs svaret på citeringen nedan.

Citat:

Folk som sitter på mindre skärmar med mindre upplösning, ja ni med 1920x1080, vad ska vi kalla er, "normalanvändaren", kommer ju inte ens kunna få ut max av ett top of the line kort viiilket gör det hela ännu roligare.

Du begriper väl att oavsett vad för kort det handlar om så kommer det fortfarande att leverera ett tillräckligt antal fps en bra bit efter det annars hadde gjort med betydligt högre upplösning ?

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem

hur många såna här kommer de sälja egentligen? är det inte bättre att lägga resurser på bättre mellanklasskort istf e-penis i form av vilken tillverkare har det värsta kortet. titans är ju åtminstone använda för beräkningar men vad är poängen med detta förutom ytterligare ett dumt pr-stunt...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD har sagt det.
4870 vs. GTX 280, 5870 vs. GTX 480, 6970 vs. GTX 580. Och ta då i beaktning att det endast är 7970 från 7000-serien som egentligen utvecklar mer värme än konkurrensen. Övriga serien är sval. Och det beror väl rätt mycket på den mycket kraftigare FP64 prestandan i 7970.

7950 avger väl också mer värme än 670? Men jag håller med lite. Problemet för AMD är inte att 7xxx-serien är strömslukande monster-vulkaner utan att Nvidia sänkte sin strömförbrukning så väldigt kraftigt med Kepler jämfört med Fermi. Tror knappast många skulle vilja köra trippel-sli med en titan-version av Gtx 480.

Tyvärr verkar 290X dra lika mycket ström som ett överklockat Gtx 480, men det syns väl senare när vi får se lite riktiga tester.
Däremot tror jag nog att nästa serie från AMD kommer ha betydligt lägre strömförbrukning.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Varför tog inte Sweclockers med Splinter Cell Blacklist i 2560x1600 då den finns med på nån annan site där ute? Mest bara nyfiken då man får ta allt detta med en nypa salt som redan nämnts ett par gånger, men finner det intressant då Titan tog R9 290X i 1080p, dock inte i 1600p enligt samma "review"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

hur många såna här kommer de sälja egentligen? är det inte bättre att lägga resurser på bättre mellanklasskort istf e-penis i form av vilken tillverkare har det värsta kortet. titans är ju åtminstone använda för beräkningar men vad är poängen med detta förutom ytterligare ett dumt pr-stunt...

Jag håller med dig. Nu kanske jag tar i enligt många av de som håller med dig, men hadde själv personligen inte behövt mer prestanda än xb360/ps3 om man designade elektroniken så att det rymdes i samma formfaktor/storlek som en Raspberry Pi och där man inte behövde mer en små kylflänsar för kylningen (likt Raspberry Pi). Detta hadde jag kallat revolution. Men de traskar vidare med strömförbrukning, värme, oljud, pris-helvete, storlek, och vikt (luftkylning) vs pris-helvete++ (CL vattenkylning).

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Kan tänkas byta bara för slippa GPU boost.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför använder sig folk av sig av stock bios egentligen? På Sweclockers är väl majoriteten entusiaster som vill ha max effekt.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

7950 avger väl också mer värme än 670? Men jag håller med lite. Problemet för AMD är inte att 7xxx-serien är strömslukande monster-vulkaner utan att Nvidia sänkte sin strömförbrukning så väldigt kraftigt med Kepler jämfört med Fermi. Tror knappast många skulle vilja köra trippel-sli med en titan-version av Gtx 480.

Tyvärr verkar 290X dra lika mycket ström som ett överklockat Gtx 480, men det syns väl senare när vi får se lite riktiga tester.
Däremot tror jag nog att nästa serie från AMD kommer ha betydligt lägre strömförbrukning.

Jo, men 7950 och 7970 är ju samma krets så det ingick ju lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Vad baserar du detta på? Har Amd gått ut och sakt det eller känner du till deras strategi.

4870x2 Vilka hämska minnen

Haha indeed, hade två och behövde ej någon annan värmekälla än datorn dom vintrarna jag hade korten! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Varför använder sig folk av sig av stock bios egentligen? På Sweclockers är väl majoriteten entusiaster som vill ha max effekt.

Majoriteten är folk som vill ha hjälp:/

Själv kom jag hit för att blabba ur mig strunt^^

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Åhhh vad fanboys...
Att Titan, med 25% större kretsyta är (eller inte är, time will tell) snabbare är inte så konstigt.
Vad få här verkar förstå är ekonomin.
Att göra en krets som är 25% större kostar betydligt mer.
Om AMD ville skulle dem garanterat kunna göra en större krets som skulle kunna slå Titan, men det är inte ekonomiskt hållbart.
Genom att göra en mindre krets så får fler kretsar plats på varje skiva kisel (waffer) och större andel av de producerade chipen blir felfria (yield).
Dessa två faktorer gör att Hawaii troligtvis tillverkas för en bra bit under 75% av vad Titan kostar.

Prestanda/krona är matchen att tala om, och då vi inte vet priser ännu är det omöjligt att säga vilket kort som "är bäst".
Alla kan göra världens snabbaste kort, men företag brukar vara ute efter att tjäna pengar på sina produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk

Vad jag tycker är kul är att 290x är sagt att konkurrera med 780, men shitstormen i hela tråden är att 290x verkar fail för det inte slår titan(men verkar ligga snarlikt/PRECIS bakom) enligt några källor som inte är helt 100.

Är det jag som fått det om bakfoten eller verkar 290x fortfarande grymt för sin prisnivå? (då man nästan säkert kan säga att det inte blir högre än 6k). El och värme diskussionen kan man skjuta upp till lansering för just nu är det bara väldigt svaga källor och otroliga fanboys tjafs.. det gynnar ingen.

tagga ner boys och håll i knogjärnet 2 veckor till.. och tacka för konkurrensen överhuvudtaget!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

"Alla" fabriksöverklockade GTX780 snuddar ju eller tar sig förbi ett oklockat TITAN. Sen är det tydligt att Steam och Nvidia samarbetar och ser pc som "deras" område varvid AMD lär lägga budgetkostnader på konsol och "Mantle" - ett politiskt spel för att vinna över köpare. 290x känns som ett jippo för att ha "något" att komma med.

Mina två cent.

Herregud va korkade argument du försöker med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Prestanda/krona är matchen att tala om, och då vi inte vet priser ännu är det omöjligt att säga vilket kort som "är bäst".
Alla kan göra världens snabbaste kort, men företag brukar vara ute efter att tjäna pengar på sina produkter.

R9290X hade som lägst ett pris runt 7300kr hos återförsäljarna, vilket AMD uppenbarligen tyckte var för lågt när de pushade för ett preliminärt pris på runt 10k. Med det i åtanke skulle en rimlig gissning vara att priset landar på runt 8k.

"Världens snabbaste kort" är en titel som såväl AMD som Nvidia mer än gärna vill ha och kämpar för, jag köper inte för fem öre att "alla" kan göra ett sådant kort. Att R9290X slår Titan i ett fåtal av dessa tvivelaktiga tester pekar på att AMD hoppades ta den titeln med kortet, någonting som verkar svårare än vad det borde varit över ett halvår efter Titan-lanseringen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RaZman:

R9290X hade som lägst ett pris runt 7300kr hos återförsäljarna, vilket AMD uppenbarligen tyckte var för lågt när de pushade för ett preliminärt pris på runt 10k. Med det i åtanke skulle en rimlig gissning vara att priset landar på runt 8k.

"Världens snabbaste kort" är en titel som såväl AMD som Nvidia mer än gärna vill ha och kämpar för, jag köper inte för fem öre att "alla" kan göra ett sådant kort. Att R9290X slår Titan i ett fåtal av dessa tvivelaktiga tester pekar på att AMD hoppades ta den titeln med kortet, någonting som verkar svårare än vad det borde varit över ett halvår efter Titan-lanseringen.

Nja, det var ett paket med 290X och Battlefield Premium som hade preliminärt pris på 7300 kr. Vilket passar med läckta priser på amerikanska sidor på $729. Det var mer så att AMD inte ville har priset läckt än så de fick sätta 9999 kr. Så baserat på det lär de släppa 290X för lite mindre än $700.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

R9290X hade som lägst ett pris runt 7300kr hos återförsäljarna, vilket AMD uppenbarligen tyckte var för lågt när de pushade för ett preliminärt pris på runt 10k. Med det i åtanke skulle en rimlig gissning vara att priset landar på runt 8k.

"Världens snabbaste kort" är en titel som såväl AMD som Nvidia mer än gärna vill ha och kämpar för, jag köper inte för fem öre att "alla" kan göra ett sådant kort. Att R9290X slår Titan i ett fåtal av dessa tvivelaktiga tester pekar på att AMD hoppades ta den titeln med kortet, någonting som verkar svårare än vad det borde varit över ett halvår efter Titan-lanseringen.

Priserna återförsäljarna haft går det ju inte att dra så mycket växlar på.
Kan vara så att dem höjde priset för att slippa priskriga innan dem ens vet vad priset kommer ligga på.
Att säga att 8k är rimligt tycker jag verkar som ett märkligt antagande då AMD säger sig rikta kortet mot 780 som kostar 5k.
Troligt är väl snarare att AMD lägger sig lite över detta och inväntar nVidias drag.

Självklart är det en titel dem gärna vill åt, men inte till vilket pris som helst.
Att det är kort i de lägre prisnivåerna som säljer mest och man tjänar mest på är vida känt, och därför är det betydligt smartare att satsa på den kategorin.
Att Titan ens existerar har ju bara att göra med att GK110 tillverkas för servrar redan, och då kan man även använda defekta kretsar till konsumentmarknaden.
Av samma anledning finns 780, defekta Titan.
Det hade inte varit ekonomiskt hållbart för nVidia heller att tillverka så stora kretsar ens för det priset om det inte vore för vinstmarginalerna på servermarknaden.
Därför har AMD valt att göra en mindre krets som man kan tjäna bra slantar på, även om det säkerligen hade varit önskvärt att den dessutom varit snabbare än Titan.

Även om Titan kommer vara säg 10% snabbare, så kommer det vara dyra procent om AMD lägger sitt pris på 5k.
Därför går det inte idag att säga vilket kort som är bäst eftersom vi varken vet pris eller prestanda med säkerhet.

Däremot kan man, om man vill tro de läckta siffrorna, säga att 290X är en succé, inte ett misslyckande, då prestandan den trots allt ger på det lilla måttet kommer göra den enormt konkurrenskraftig och därmed sätta snurr på prisspiralen.

Om allt som sagt stämmer är detta en kassako för AMD, och inte en flopp.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zotamedu:

Tror han framförallt syftade på Nvidias Tesla och Quadro där de ligger bra till. I de två segmenten har de inte så mycket till konkurrens. För Quadro finns AMD Firepro men de ligger generellt i underläge. För Tesla finns i princip bara Intels Xeon Phi som är en relativt ny produkt. Den har stor potential men får se hur det faktiskt går. Här kan Nvidia tjäna grova pengar. Det är bara att titta på hur mycket det tar för ett Quadro eller ett Tesla och jämföra med ett motsvarande Geforce så ser du vilka vinstmarginaler de har. Ett Tesla K20X som är samma som ett Titan kostar ungefär tre gånger så mycket att köpa. Fast det kostar inte tre gånger så mycket att tillverka. Där finns massa pengar.

ARM-marknaden är ingen höjdare för Nvidia längre för deras Tegra 4 har sålt allt annat än bra. Antagligen tröttnade folk på prestandan i Tegra 2 och Tegra 3 som var besvikelser. Nvidia skröt om ledande prestanda men var generellt långsammare än sina konkurrenter. Inte ens grafikdelen, som borde vara Nvidias starka sida har varit särskilt imponerande och har konsekvent fått stryk av den nu uråldriga PowerVR 5-serien. Får se om de kan hämta sig med Logan men om även den presterar som de andra så har de nog inte mycket att hämta på SOC-marknaden längre om de inte ska rikta om sig mot mikroservrar eller nåt.

Vi kan ju jämföra med Intel också om du vill;

Q2 FY13 net Income : $2.00 billion

Jag tycker fortfarande att ett uttalande om att Nvidia tjänar otroliga summor pengar är verklighetsfrånvända. Att man har höga marginaler på sina produkter betyder inte att man tjänar pengar som gräs. För övrigt så ligger nVidia på ett snitt på ~50% i GM om jag inte läste fel. Inget att höja ögonbrynen över direkt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Missvisande trådtitel. Jag var övertygad om att NDA:a var släppt. Tills dess jag ser våra egna prestandatester så avvaktar jag med kommentar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinoman:

Vi kan ju jämföra med Intel också om du vill;

Q2 FY13 net Income : $2.00 billion

Jag tycker fortfarande att ett uttalande om att Nvidia tjänar otroliga summor pengar är verklighetsfrånvända. Att man har höga marginaler på sina produkter betyder inte att man tjänar pengar som gräs. För övrigt så ligger nVidia på ett snitt på ~50% i GM om jag inte läste fel. Inget att höja ögonbrynen över direkt.

Fast Intel spelar i en helt annan divisonion och har väldigt mycket annat. Precis som Qualcomm är mycket större än bara ARM-SOC. Så det blir lite skevt att jämföra rakt av. Precis som att en liten affär på hörnet kan tjäna väldigt mycket pengar medan ett multinationellt företag kan gå med knapp vinst trots att det stora företaget tjänar ner i absoluta mått. Däremot har det stora företaget väldigt mycket större omkostnader. Tittar man på halvledarmarkanden är Nvidia inga stora aktörer eftersom de bara tillverkar grafikkort och inget annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zotamedu:

Fast Intel spelar i en helt annan divisonion och har väldigt mycket annat. Precis som Qualcomm är mycket större än bara ARM-SOC. Så det blir lite skevt att jämföra rakt av. Precis som att en liten affär på hörnet kan tjäna väldigt mycket pengar medan ett multinationellt företag kan gå med knapp vinst trots att det stora företaget tjänar ner i absoluta mått. Däremot har det stora företaget väldigt mycket större omkostnader. Tittar man på halvledarmarkanden är Nvidia inga stora aktörer eftersom de bara tillverkar grafikkort och inget annat.

Så vad är uttalande om att nVidia tjänar otroligt mycker pengar baserat på?

Det ända jag får i motargument är text.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Missvisande trådtitel. Jag var övertygad om att NDA:a var släppt. Tills dess jag ser våra egna prestandatester så avvaktar jag med kommentar.

Oenig om många åsikter i denna tråd, men detta citat är jag helt enig med. Av rubriken tror man att det är deras egna test man publicerat resultaten av.

Men OK, sen såg man följande "nyhetsrubrik", så kanske inte ska klaga så mycket om denna.

"AMD Radeon R9 290X i nakenbilder"

Avseende bilder på det nakna kretskortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så vad är uttalande om att nVidia tjänar otroligt mycker pengar baserat på?

Det ända jag får i motargument är text.

Antagligen inte baserat på fakta, visst nvidia tjänar pengar men inga fantasisummor. 2:a kvartalet 2013 var kring 600 miljoner i vinst. Kanske ett par miljarder på helåret. Inte mycket med tanke på vad utvecklingen av nya produkter kostar. Det verkar vara någon slags myt på sweclockers att nvidia är så otroligt dominerande och tjänar ofantliga summor pengar, när faktum är att de bara är 3:e störst på grafikmarknaden och tjänar rätt måttligt med pengar

Permalänk

Kommentarsfältet är precis som ett idrotts derby..Kör själv på ett GTX 780 och är väldigt nöjd med kortet men det behövs konkurrens från AMD på marknaden. Inväntar swec test och hoppas på att nvidia börjar sänka sina priser för när man skulle kasta upp 5000 kr för ett kort var "sadface vid kassan".

Finns ingen förlorare i detta - Det är vi konsumenter som vinner på det Sluta nu gnälla som små barn för fan!

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem

Undrar om 290 utan X blir ett prisvärt kort, man kan hoppas.
Mantel och true audio verkar nice.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Vad jag tycker är kul är att 290x är sagt att konkurrera med 780, men shitstormen i hela tråden är att 290x verkar fail för det inte slår titan(men verkar ligga snarlikt/PRECIS bakom) enligt några källor som inte är helt 100.

Är det jag som fått det om bakfoten eller verkar 290x fortfarande grymt för sin prisnivå? (då man nästan säkert kan säga att det inte blir högre än 6k). El och värme diskussionen kan man skjuta upp till lansering för just nu är det bara väldigt svaga källor och otroliga fanboys tjafs.. det gynnar ingen.

tagga ner boys och håll i knogjärnet 2 veckor till.. och tacka för konkurrensen överhuvudtaget!

Det är lite som vanligt här på forumet. Antingen så presterar det inte bäst, eller så drar den för mycket ström, eller så går det för varmt. Oavsett vad så är det bara skit. Om är en sak är billigare så är det också skit. Allt får gärna vara så dyrt som möjligt, det är bra det.

Jag ser framemot Swecklockers test. Jag tycker också kortet verkar grymt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinoman:

Så vad är uttalande om att nVidia tjänar otroligt mycker pengar baserat på?

Det ända jag får i motargument är text.

Det får du fråga Tvelandar om, det var han som sa det. Jag påpekade mest på att du missade vilka andra segment han snackade om när du jämförde mot Qualcomm och att du sen jämförde olika företag med helt olika storlekar för att bedöma huruvida de tjänade massa pengar vilket ju blir väldigt fel.

Huruvida Nvidia tjänar mycket pengar i förhållande till sin storlek vet jag inte och jag har inte orkat bry mig om att kolla för jag är inte så intresserad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaloW:

Jasså, har jag aldrig hört talas om att nån gjort innan. Tack för info.

Det är bara fråga Sweclockers hur AMD har behandlat hela denna lansering av 200-serien.. Skumma NDA och ovilja att vara återförsäljare och andra till lags tyvärr.

Skrivet av AquaRelliux:

Grattis två spel sen kör alla 1080p? vad händer om vi skruvar upplösningen? som jag hoppas alla som köper sådana här kort gör. Sen räknar du inte heller med det totalt hänsynslösa överklockningen som Titan korten klarar av där prestandan ökar extremt

Så du menar att det inte går att klocka AMD korten? Vem säger att AMD korten inte klockar lika bra som Titan-korten? Kom ihåg hur bra HD7970 klockar.. Dessutom så jämför du ett kort som har någon form av Alpha/beta drivrutin med ett kort som Nvidia just haft 6 månader på sig att skriva drivrutiner till.

Skrivet av RaZman:

Roligt hur "Högre prestanda än Titan för lägre pris än GTX 780!" blev samma prestanda som GTX 780 men med ett högre pris.

Har den legendariska spåkulan sagt vilket pris 290X kommer att ha?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

R9290X hade som lägst ett pris runt 7300kr hos återförsäljarna, vilket AMD uppenbarligen tyckte var för lågt när de pushade för ett preliminärt pris på runt 10k. Med det i åtanke skulle en rimlig gissning vara att priset landar på runt 8k.

"Världens snabbaste kort" är en titel som såväl AMD som Nvidia mer än gärna vill ha och kämpar för, jag köper inte för fem öre att "alla" kan göra ett sådant kort. Att R9290X slår Titan i ett fåtal av dessa tvivelaktiga tester pekar på att AMD hoppades ta den titeln med kortet, någonting som verkar svårare än vad det borde varit över ett halvår efter Titan-lanseringen.

Samtidigt om det är så lätt att slå en GK110 med en ~25% mindre krets varför gör då inte Nvidia då det?
Det skulle inte bara leda till ett högre tillverkningsutbyte vilket betyder färre kassationer och högre andel andel kretsar som klarar specifikationerna utan också en direkt lägre kostnad iom att man får plats med fler kretsar per kiselplatta.

Visa signatur

/havoc