Permalänk
Medlem

Jag har haft min MX518 sen 2006 och tagit isär och diskat skalet en gång, det var nog 2011. Annars har det kanske hänt att jag torkat av den lite med tröjärmen eller så.. Några tusen timmar har det nog blivit.

Musmattan har åkt i tvättmaskinen en eller två gånger sen jag vann den på walkover i Dreamhacks fototävling 2009.

Jag är väldigt sällan sjuk så uppenbarligen mår jag inte allt för dåligt av det och ingen annan använder min dator.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rattnalle:

Musmattan har åkt i tvättmaskinen en eller två gånger sen jag vann den på walkover i Dreamhacks fototävling 2009.

Sliter inte detta något enormt på musmattan?
Vilken typ av musmattor klarar detta? Min Steelseries-musmatta skulle nog faktiskt behöva en omgång men den är ju gjord i tyg och det känns inte som att den skulle tåla det särskilt bra...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Vilken typ av musmattor klarar detta? Min Steelseries-musmatta skulle nog faktiskt behöva en omgång men den är ju gjord i tyg och det känns inte som att den skulle tåla det särskilt bra...

Dina kläder är ju av tyg och dom tål väl tvätt? Är värre med gummit. Handtvätt i tvättmaskinen går nog bra skulle jag tro

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

När andan faller in, mestadels musen då, tar även en tandpetare mellan knapparna på musen. Rensar sällan tbordet, ibland lat-städar jag och drar över knapparna.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Jag vänder på min och blåser rent sensorn från katthår nån gång i veckan, annars blir pekarens rörelse låst till ett diagonalt streck, av någon lustig anledning.

Övrig avtorkning blir när bordet städas, nån gång per månad kanske.
Den skulle antagligen må bra av en demontering och grövre rengöring nångång, men jag demonterar ogärna saker som jag inte kan köpa nya av om nåt skiter sig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag är noga med att alltid ha rena händer när jag använder mus, tangentbord eller handkontroller. Tack vare detta behöver jag typ aldrig rengöra grejorna, kanske en gång om året.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Inaktiv

Skulle aldrig falla mig in att ta på varken tangentbord eller mus ifall jag har käkat chips/ostbågar/annat flottigt. Rengör när jag tycker att de ser skitiga ut - brukar bli några gånger i månaden.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt ren av mig så mitt tangentbord och mus blir typ aldrig smutsigt. Fast dom få gånger det behövs torka av så gör jag det med en mikrofiberduk med lite vatten

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Möjligtvis kan den fransa sig i kanterna eller limmet lossna från neoprenet under men det har inte hänt än. Musmattor är ju inte snordyrt så jag kan leva med att den inte överlever mer än en handfull tvättar med ett par års mellanrum

Värre är det med musen den dagen den dör, G400 verkar ju inte vara riktigt samma sak. Men jag håller tummarna för att den ska kunna fylla 10 åtminstone.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Spottar på den då och då och skrapar loss lagerna skit med en nagel. Gäller att inte bita på naglarna den dagen. Och att ta ut snuset innan.

Permalänk
Medlem

Likt andra torkar man väl av den i samma veva som städar i övrigt, dvs en gång i veckan för min del.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Denna tråd är ju gjord för att misstolkas, eller så är det mitt sinne för dålig humor som tar över helt.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

Kör med trackball mus så man måste rengöra den en gång i veckan.

Rengörs med handsprit och pappar.

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem

Om jag nu skulle äta chips eller annat vid datorn så torkar jag av fingrarna på byxan istället, mao tvättar jag byxorna oftare än musen hahaha Skämt åsido, brukar dammsuga tangentbordet och torka av det samt musen varje gång jag städar vilket är varannan/var tredje vecka.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skäggig legend

Alltså, jag städar inte. Det gör kärringen. <3

Nja. musen rätt sällan faktiskt, men tangentbordet tar jag väl varannan vecka då det är stor städning i lägenheten. Matilda (sambon) tar hela lägenheten och jag tar datorhörnan och tv kontrollerna. 8-) Då använder jag mig av microduk och varmt vatten. I värsta fall så tar jag lite hög alkoholhaltig rengöringsmedel, ingen handsprit då det blir lite kladdigt för mig smak.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Kan inte komma och tänka på någon gång jag gjort det. Jag tvättar händerna innan jag sätter mig vid datorn istället.

Och när grejerna börjar bli för slitna så köper jag nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Kan inte komma och tänka på någon gång jag gjort det. Jag tvättar händerna innan jag sätter mig vid datorn istället.

This. Jag tvättar ibland händerna t.o.m. flera gånger under samma session. Spelar jag ett tag, eller skriver kod i ett långt svep, då blir det lite av en bensträckare att gå och tvätta händerna mellan varven. Så för en som gör det några ggr per dag kan jag konstatera att det finns riktiga tidsbesparingar att vinna här: pröva klumptvål. Alltså en sådan tvål som man gör bäst i att inte tappa i duschrummet på amerikanska fängelser (om man nu inte är lagd åt det hållet, då ska jag förstås inte komma här med mina dåliga råd). Jag tycker inte att någon flytande tvål fungerar tillräckligt bra, de gör bara att jag blir ännu kladdigare om händerna. Klumptvålen går däremot bort på ett snabbt skölj.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Haha även om du bara nästan ibland saknar dem så tror jag att du är ganska ensam om det, kulmöss är en jädra pina!
Använder kulmöss nästan dagligen i jobb, inte i någon större utsträckning men vissa datorer jag kommer i kontakt med har fortfarande denna styggelse och det räcker med några sekunder... urk.

Skrev teoriprov till körkort för ett par veckor sedan och där sitter man med kulmöss. Det är lite komiskt för den "hoppar" och man missar saker, satt och fnissa för mig själv varje gång jag missa ett svar.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Jag har använt våtservetter på mycket men då började det bli hål i plasten och klibbigt, så slutade med det, musen blev lixom "smällt" av våtservetten. Tror att dem är lite för starka för att användas säkert på möss och tangentbord. Men att rengöra fjärrkontroller funkar jättebra med våtservetter

Det beror väl på vilken mus man har antar jag, en Logitech eller Razer skulle förmodligen gå sönder som du beskriver det, en Cyborg RAT 7 eller MMO tål det utan problem för dom har inte en tunn plastfilm över sig. Jag brukar dock skölja ur våtservetten med vatten och torka av igen efter att smutsen är borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Haha även om du bara nästan ibland saknar dem så tror jag att du är ganska ensam om det, kulmöss är en jädra pina!
Använder kulmöss nästan dagligen i jobb, inte i någon större utsträckning men vissa datorer jag kommer i kontakt med har fortfarande denna styggelse och det räcker med några sekunder... urk.

Kulmöss är bra när man vill rita på datorn, men det är ett helvete att hålla dom rena hela tiden.
Men jag kör hellre optisk mus och penna istället för en gammal kulmus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick svar ifrån logitech angående g602 ifall någon annan skulle också behöva instruktioner!
"När du rengör musen så var noga med att den inte får bli blöt eller fuktig, detta kan skada musen och täcks inte av garantin. Logitech föreslår att man rengör möss och tangentbord med en mjuk trasa och om musen är väldigt smutsig så kan du försiktigt fukta trasan väldigt lite.

Det finns rengöringsservetter som man kan köpa ämnade för att rengöra möss och tangentbord. Dessa ska effektivt få bort smuts från produkterna utan att riskera att skada dem. Om man använder sådana rengöringsservetter väldigt ofta och under en längre period så finns dock risken att man nöter på mönster och tecken på produkternas yta."

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Rengör musen ? Aldrig.
Eller det beror väl lite på vad man menar. Kommer något litet hårstrå eller damm i sensorn så blåser jag bort det.
Så långt sträcker sig min rengöring och har aldrig sett något större behov av något annat.
De perioder då jag spelat mer så har det någon gång hänt att jag försökt behandla ytan lite för att få bättre grepp.

Tangentbordet dammtorkar jag ibland. Kan bli lite damm mellan tangenterna med tiden.

Musmattorna har jag ibland testat att rengöra för att se om det påverkade något, vilket jag inte märkte.
Sedan brukar jag ibland behandla vissa med silikonsprej.

Skrivet av Xiqt:

Precis. Samma här.
Jag tvättar händerna med tvål innan jag sätter mig. Dessutom köper jag nya prylar rätt ofta så de hinner sällan bli så totalsmutsiga.

Skrivet av BJORLING:

Denna tråd är ju gjord för att misstolkas, eller så är det mitt sinne för dålig humor som tar över helt.

Skrivet av Minsc S2:

Rengör musen alldeles för sällan. Rengör "springorna" ganska ofta, men en redig avtvättning ger jag den alldeles för sällan.

Skrivet av Wille1504:

Rent generellt så är det en väldigt bra beläggning av nåt random som går väldigt lätt att torka av..

Skrivet av TuHack:

Spottar på den då och då och skrapar loss lagerna skit med en nagel. Gäller att inte bita på naglarna den dagen. Och att ta ut snuset innan.

Skrivet av Galarix:

Fick svar ifrån logitech angående g602 ifall någon annan skulle också behöva instruktioner!
"När du rengör musen så var noga med att den inte får bli blöt eller fuktig, detta kan skada musen"

Edit : Seså, gilla inlägget nu. Ovanstående är jätteroligt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.