Permalänk
Medlem

Bestulen på 40k dogecoins

Hejsan, möttes av en chock idag när jag öppnade min wallet. Alla mina (40 tusen) doge coins hade blivit skickade till en okänd adress.
Någon har helt enkelt tagit sig in i min plånbok och stulit pengarna. Bytte wallet.dat igår, så hann jag och tänkte inte på att kryptera den. Då jag är mycket noggrann om vilka program jag kör så är jag mycket förvånade. ALLA misstänksamma filer kör jag alltid i en virtualiserad dator och i sandboxie.

Hur som helst är dom borta nu.

Citat:

Status: 1002 bekräftelser
Datum: 2014-02-10 06:15
Till: DPB8b9v9yDb8zxeeoyw9ytPL5n4ARvRiZk
Belasta: -40 188,00 DOGE
Transaktionsavgift: 0,59808608 DOGE
Nettobelopp: -40 188,59808608 DOGE
Transaktions-ID: f662822164c40b3de63529e3f8dfd160349c6dc86eea41f989b744e144b9621a

IDt leder hit

http://bitinfocharts.com/dogecoin/address/DPB8b9v9yDb8zxeeoyw...

Hur kan detta ha gått till? Kan jag på något sätt luska fram med som är skyldig?

40k doge kanske inte låter så mycket men det är endel för en fattig studerande.

Mvh

Ursäkta stavfel, skriver fram mobilen.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Tråkigt å läsa. Men tyvärr lär du nog aldrig få reda på vem som tagit dom. Och hur det har gått till är en bra fråga.

Permalänk
Medlem

Trist att höra.

På med foliehatten, nu blev jag ju orolig att det ska hända mig...

Permalänk
Medlem

323.58 svenska kronor som nog flög iväg för all framtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

it went.. TO THE MOON

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Om jag läser rätt så verkar ju 40k dogecoins dock bara vara ca 50$.
Kan hålla med om att det kan vara hårt som fattig student... sälj en av dina riggar så har helt plötsligt över en miljon dogecoins i rena pengar, dessa kan ingen sno lite lätt för dig utan att riskera bli nerslagna.

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av Cenorida:

Hahaha, vet inte varför men ansåg din kommenterar otroligt rolig!

Permalänk
Medlem

Vet att en del wallets haft infekterade filer.. Typ weedcoin och nån mer

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du låter sarkastisk.

Om du nu är det så tänk om det går samma väg som bitcoin och han hade blivit miljonär på det om fem år istället.

Permalänk
Medlem

Sandboxie hjälper tyvär inte så mycket

Och sen så är nog coinsen borta förevigt också :/

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Discokungen

Okrypterad wallet? Trist. Det är inte så värst mycket att göra i vilket fall som helst.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Shit nu blev jag nojig.... Rätta mig om jag har fel men krypterat hjälper väl inte mycket mot virus/trojan?
Man kanske skulle köra totalt offline wallet istället

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Medlem

Det här var ju tråkigt... Det verkar som att det måste satsas på något nytt när det gäller det här.

Har ju själv tänkt sätta in nån tusenlapp eller två att ha någonstans i tio år eller något sådant...Men vågar inte riktigt. På det här viset är ju risken betydligt större och att ha något större värde än så lockar mig inte alls efter att läsa detta...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Modellören:

Det här var ju tråkigt... Det verkar som att det måste satsas på något nytt när det gäller det här.

Har ju själv tänkt sätta in nån tusenlapp eller två att ha någonstans i tio år eller något sådant...Men vågar inte riktigt. På det här viset är ju risken betydligt större och att ha något större värde än så lockar mig inte alls efter att läsa detta...

Så länge du kör krypterat och har bra skydd så är det relativt säkert. Det är ungefär som att göra bankärenden på datorn. Självklart bör det användas lite mer än bara ett lösenord för att komma åt allting, men det finns en hel del system för det.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Jag har läst allt för många sådana trådar på reddit och rekommenderar alla som skall spara sina coins att ha i en paper wallet! För att göra det så säkert som möjligt bör man läsa detta https://bitcoinpaperwallet.com/#security.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaktornet:

Jag har läst allt för många sådana trådar på reddit och rekommenderar alla som skall spara sina coins att ha i en paper wallet! För att göra det så säkert som möjligt bör man läsa detta https://bitcoinpaperwallet.com/#security.

Japp, och det är inte speciellt svårt heller! det jobbiga är att om man flyttar omkring coinse mycket (mellan olika marknader etc.etc)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Adressen som slutligen fick pengarna var denna:

http://bitinfocharts.com/dogecoin/address/DAN1aQV7iz44GW2ovQk...

Så han har scammat Dogecoins värda runt 100 000kr hittills.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tillägga att jag också är drabbad, fast jag har förlorat 541 Feathercoins och 7,6 Litecoins, so far. Dom skickades från mina wallets i fredags tydligen...trots att jag har mina wallets krypterade

Fattar inte vad som hänt, det enda jag kan anknyta det med är att jag körde igång en wallet för Maxcoin och försökte mine:a under ett antal timmar. Men fick aldrig någon varning om att det skulle vara nåt infekterat.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Kanske denne har kopierat Er plånbok när den var okrypterad och därefter kollat i den tills det fanns tillräckligt med pengar och då förde över allt. Spelar ju ingen roll om er plånbok då är krypterad eller inte eftersom han använder kopian.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Jag kan bara tillägga att jag också är drabbad, fast jag har förlorat 541 Feathercoins och 7,6 Litecoins, so far. Dom skickades från mina wallets i fredags tydligen...trots att jag har mina wallets krypterade

Fattar inte vad som hänt, det enda jag kan anknyta det med är att jag körde igång en wallet för Maxcoin och försökte mine:a under ett antal timmar. Men fick aldrig någon varning om att det skulle vara nåt infekterat.

När du säger det så kommer jag nämligen på att jag också gjort det. Både på min dator och miningriggen. Fuck.

Så både min dator och min miningrigg är infekterade. Likaså alla andra som kört maxcoin.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

När du säger det så kommer jag nämligen på att jag också gjort det. Både på min dator och miningriggen. Fuck.

Så både min dator och min miningrigg är infekterade. Likaså alla andra som kört maxcoin.

Jag vet inte med säkerhet att det har en koppling med Maxcoin, men det är det enda samband jag kan se just nu. Känns lagom uppgivet just nu med tanke på att bara Feathercoinsen har tagit över 2 månader att harva ihop :/

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Jag vet inte med säkerhet att det har en koppling med Maxcoin, men det är det enda samband jag kan se just nu. Känns lagom uppgivet just nu med tanke på att bara Feathercoinsen har tagit över 2 månader att harva ihop :/

Eftersom maxcoin var det enda misstänkta program jag också kört så kan det med stor sannolikhet vara den som är boven.

Visa signatur

Permalänk

Snabb fråga till alla som kör bitcoin wallets, varför använder ni inte er av online wallet och skyddar den Google Authenticator? Typ http://blockchain.info/ ? Måste väl ändå vara mycket säkrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Eftersom maxcoin var det enda misstänkta program jag också kört så kan det med stor sannolikhet vara den som är boven.

Men du har fler wallet klienter än så? Du kan ju inte veta om du haft keylogger eller liknande liggande i din dator en längre tid.

Vilka olika klienter har du på datorn?
Kör du något annat misstänkt program som du inte tänkt på?

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Att cryptera något förbi virusprogram är inget svårare, kör en clean install & installera bara det du måste ha!
En FUD kostar ca 15$, kör en Spoffer på ditt network och langa sedan hans IP så kan jag leka lita med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Men du har fler wallet klienter än så? Du kan ju inte veta om du haft keylogger eller liknande liggande i din dator en längre tid.

Vilka olika klienter har du på datorn?
Kör du något annat misstänkt program som du inte tänkt på?

Kör som sagt alla misstänksamma program i en virtuell dator och Sandbox i den virtuella datorn. Men jag vet inte om dom kan ha lyckats ta sig in i värddatorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I fallet Maxcoin så fick inte developern fram en Windows GUI wallet i tid och då passade någon annan på att pusha ut en (uppenbarligen infekterad) wallet. Det står en del om detta i tråden för Maxcoin på bitcointalk.org.

Det var samma visa för Mooncoin vill jag minnas.

Edit: Här är en länk där den skumma wallet'en figurerar:
https://bitcointalk.org/index.php?topic=438150.msg4981139#msg4981139

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

I fallet Maxcoin så fick inte developern fram en Windows GUI wallet i tid och då passade någon annan på att pusha ut en (uppenbarligen infekterad) wallet. Det står en del om detta i tråden för Maxcoin på bitcointalk.org.

Det var samma visa för Mooncoin vill jag minnas.

Jag laddade endast ner filen från länken som delades av det officiella Twitterkontot och hemsidan vill jag minnas :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Jag laddade endast ner filen från länken som delades av det officiella Twitterkontot och hemsidan vill jag minnas :/

Kör www.virustotal.com på de program du har laddat ner nyligen så kanske du kan hitta vad som är fake.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att Trezor släpps snart.