Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Jag tycker moderatorn bör radera ditt inlägg eller censurera det. Då det är mycket personangrepp. Men det lär vi inte se. För moderatorerna raderar i första hand sådant som är av värde. Dvs om man tycker något om politik, invandring osv. Då åker det bort direkt. Men personangrepp det får vara kvar.

Det där är ju bara rent förtal av moderatorerna! Ingen modereras för att de tycker något om "politik, invandring, osv". Däremot modereras ju givetvis ren rasism, hets mot folkgrupp eller grava antidemokratiska uttalanden, liksom falsk ryktesspridning, "outning", förtal, etc. Det är inget konstigt. Det här är ett anständigt forum, anständigt nog att t.o.m. ha överseende med galna stolpskott vars bästa argument är att förtala andra forummedlemmar eller moderatorer, eller kommentera modereringsåtgärder i en tråd där det är helt off-topic.

§1.2
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

*Temporärlåsning under moderering*

Lyssna på lite teknikrelaterad pausmusik så länge:

*Uppdatering*

Moderatoröverläggningar om stort och smått gör att tråden lämnas på "cooldown" åtminstone över natten. Ni hittar mer av Blümchens material på Youtube.

*Uppdatering dagen efter*

Vissa trådar i "Övriga ämnen" (ÖÄ) har en tendens att lätt bli infekterade, vilket riskerar att ta orimligt mycket modereringstid, varpå det blir diskussioner om permanenta lås; både av trådar och hela ÖÄ (igen, för de som kan sin SweClockershistoria). Detta undviks dock gärna, så länge trådarna kan hålla sig inom forumets regler som givetvis gäller i alla delar, men det kan behöva förtydligas och tryckas lite extra på vissa delar här:

  1. Diskussionsaspekten
    SweClockers forum är ingen länkdelningstjänst, utan ett diskussionsforum. Är man inte beredd att diskutera det man skriver, svara på direkta frågor, etc., så är man helt enkelt på fel ställe. Sådant material kan hållas till en personlig blogg, Facebook, Twitter, etc.

  2. Personriktade argument
    Det är lätt att tycka någon är helt bakom vederbörande flöte, och det är OK att tycka. Det är också OK att bemöta argument, och så länge det håller sig till sakliga frågor så kan ribban ligga högt utan att diskussioner spårar ur. Går det dock över till ogrundade anklagelser om att användare är köpta av externa organisationer eller allmänna nedsättande personrelaterade utsagor så kommer diskussionsaspekten med säkerhet kvävas.

  3. Anmäl inlägg som anses bryta mot reglerna
    Inlägg som man anser bryta mot reglerna på olika sätt ska anmälas för vidare behandling, snarare än att svaras på med "samma mynt". Man kan ha synpunkter på moderatorernas behandlingstid ibland, men något annat sätt är inte hållbart. Faktum är att just fenomenet att ge en kanonsalva tillbaka i stället för att anmäla ökar insatstiden för moderering markant, så det är dubbelt okonstruktivt.

    Det skrivs många fler inlägg på forumet än moderatorerna kan ha "koll på", så det är säkerligen ingen konst att hitta äldre inlägg som är över gränsen som fallit genom systemet, vilket visserligen är olyckligt då det kan ge en felaktig bild av nivån som förväntas, men samtidigt inte något som prioriteras tidsmässigt. Det ska mycket till innan vi anser att någon användare anmäler för mycket dock, så hjälp gärna till med att hålla diskussionen möjlig.

  4. Diskussionsaspekten redux
    SweClockers forum är tänkt att vara öppet för diskussion inom reglernas ramar (§ 7 begränsar prat om piratkopiering, § 8 nämner mer allmänt svensk lagstiftning), och reglerna är i sin tur utformade efter en tanke om att möjliggöra ett forum för konstruktiv diskussion i största möjliga mån. Notera att detta inte är likställt med att det skulle vara fritt för vem som helst att skriva vad som helst, hur som helst. För den absoluta majoriteten så är denna skillnad aldrig ens aktuell, men om man lägger större värde i en sådan aspekt så kanske Flashback är en lämpligare plats.

    Om det en användare skriver ständigt leder till att diskussionsaspekten inte fungerar, exempelvis för att det är vagt, inte följs upp eller ständigt trampar i samma hjulspår utan hopp om att lämna, så måste vi kunna agera för att hålla plattformen öppen för de som faktiskt vill diskutera.

Har ni synpunkter på modereringen så se § 11 i reglerna för lämpliga kontaktkanaler.

Jag länkar till detta förtydligande från första posten i tråden och öppnar flodportarna igen. Som sagt: det finns ingen anledning att tro att man behöver trippa på äggskal, men håll exempelvis målande personliga förolämpningar borta från diskussionen.

*Tråd upplåst*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att det är folieindustrin som skapat myten om att man kan skydda sig med foliehatt, det är helt enkelt en smart marknadsföringskampanj och de har ju dessutom använt sig av väldigt oblyg produktplacering i X-men, visserligen har de försökt dölja att det i grunden är en normal foliehatt men det genomskådar man ändå ganska lätt, här är det en vacker foliehatt i lilakatigt eloxerad aluminium.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Den globala temperaturen stiger fortfarande tillsammans med koldioxidhalten. November 2015 var varmaste november sedan systematiska mätningar började för över 130 år sedan. Tror inte sammanställningarna för hela 2015 är klara än. Koldioxidhalten stiger stadig och vi är nu över 400 ppm.

Läkemedelsverket uppskattar det till ca 200 misstänkta fall i Sverige. Det pågår fortfarande undersökningar och än så länge bygger allt två två rapporter som såg korrelation mellan antalet fall av narkolepsi och vaccinering med pandemrix. Ena rapporten är från Sverige och den andra är från Finland. Mekanismerna är inte klarlagda. Intressant i sammanhanget är att en undersökning från Stanford visade ökad risk för narkolepsi även för ovaccinerade personer som smittats av H1N1. Hur det hänger ihop är inte heller känt eftersom vi inte vet så mycket om narkolepsi. Hypotesen är att narkolepsi är en autoimmun sjukdom och att just H1N1 triggar en del av immunförsvaret som också kan leda till narkolepsi hos vissa personer. Får se vad vidare studier säger längre fram.

Beslutet att vaccinera baserades på en riskbedömning om hur smittsamt och allvarligt just den stammen av H1N1 var. Vi hade tur och det visade sig att den inte var så allvarlig som man först befarat. Du kan ju titta på en historisk kontext där en annan stam av H1N1 dödade mellan 80-100 miljoner människor mellan 1918 och 1919. I Sverige dog runt 37 000. Sök på spanska sjukan om du vill veta mer om den. Problemet var att befintliga influensavaccin inte inkluderade något skydd mot den här stammen och den allmänna naturliga immuniteten var låg eftersom just den har stammen var så olika tidigare stammar.

Tagit bort citat i enlighet med §1 /moderator
Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Permalänk
Medlem

Delar med mig av en video om vaccination och risker för intresserade.

Eller om man inte orkar se, short summary: En stor bidragande faktor till att vissa är rädda för vaccin är att man (turligt nog), aldrig har sett en epidemi skölja över en befolkning och därför bara ser riskerna. Vaccin är inte alltid 100 % säkra nej, men att få tex smittkoppor är värre och var innan vaccin inte ovanligt. (Under början av 1800-talet dog ca 400 000 europeer om året, och sjukdomen vad orsaken till ca 1/3 av all blindhet. 1967 smittades 15 miljoner, 2 miljoner dog, och detta var efter en långvarig utrotningskampanj. Sjukdomen existerar sedan 1979 endast i laboratorier)

Permalänk
Medlem

Flera miljoner är vaccinerade med nämnda vaccin och en liten procent är drabbade av biverkningar. Det är givetvis olyckligt, men sett till antalet så är det självklart att hundratals eller tusentals måste drabbas av biverkan i olika omfattningar.

Permalänk
Medlem

Biverkningarna i tabellen är listade efter frekvens, med de vanligast förekommande biverkningarna först, enligt följande frekvensangivelse: mycket vanliga (≥1/10), vanliga (≥1/100, < 1/10), mindre vanliga (≥ 1/1000, < 1/100), sällsynta (≥ 1/10000, < 1/1000), mycket sällsynta (<1/10000), ingen känd frekvens (kan inte beräknas från tillgängliga data.
Följande biverkningar har rapporterats vid antingen kortare eller längre tids behandling.

Blodet och lymfsystemet
Mycket sällsynta: Trombocytopeni, leukopeni, anemi (inklusive hemolytisk anemi och aplastisk anemi), agranulocytos.

Immunsystemet
Sällsynta: Överkänslighetsreaktioner, anafylaktiska och anafylaktoida reaktioner (inklusive hypotension och chock).
Mycket sällsynta: Angioödem (inklusive ansiktsödem).

Psykiska störningar
Mycket sällsynta: Desorientering, depression, insomningssvårigheter, mardrömmar, irritabilitet, psykotiska störningar.

Centrala och perifera nervsystemet
Vanliga: Huvudvärk, yrsel.
Sällsynta: Somnolens.
Mycket sällsynta: Parestesi, minnesstörningar, kramper, ångest, tremor, aseptisk meningit, smakförändringar (dysgeusi), cerebrovaskulär händelse

Ögon
Mycket sällsynta: Synnedsättningar, dimsyn, dubbelseende.

Öron och balansorgan
Vanliga: Vertigo.
Mycket sällsynta: Tinnitus, nedsatt hörsel.

Hjärtat
Mindre vanliga: Hjärtsvikt, hjärtinfarkt, palpitationer, bröstsmärta.

Blodkärl
Mycket sällsynta: Hypertoni, vaskulit.

Andningsvägar, bröstkorg och mediastinum
Mindre vanliga: Bronkospasm.
Sällsynta: Astma (inklusive dyspné).
Mycket sällsynta: Pneumonit.

Magtarmkanalen
Vanliga: Epigastrisk smärta, illamående, kräkningar, diarré, dyspepsi, buksmärta, flatulens, minskad aptit.
Sällsynta: Gastrit, gastrointestinal blödning, hematemes, blodiga diarréer, melaena, gastrointestinalasår med eller utan blödning eller perforation, excerbationer av hemorojder proktit (suppositorier).
Mycket sällsynta: Tjocktarmsbesvär (inklusive hemorragisk kolit och exacerbationer av ulcerös kolit eller Crohns sjukdom), obstipation, stomatit (inklusive ulcerativ stomatit), glossit, esofagusstörningar, diafragmaliknande tarmstrikturer, pankreatit.

Lever och gallvägar
Vanliga: Transaminasstegringar.
Sällsynta: Hepatit, gulsot, leversjukdom.
Mycket sällsynta: Fulminant hepatit, levernekros, leversvikt.

Hud och subkutan vävnad
Vanliga: Utslag.
Sällsynta: Urtikaria.
Mycket sällsynta: Bullös dermatit, eksem, erytem, erytema multiforme, Steven Johnsons syndrom, toxisk epidermal nekrolys (Lyells syndrom), exfoliativ dermatit, alopeci, ljusöverkänslighetsreaktioner, purpura, allergisk purpura (Henoch-Schönlein), pruritus.

Njurar och urinvägar
Mycket sällsynta: Akut njurinsufficiens, hematuri, proteinuri, nefrotiskt syndrom, tubuliinterstitiell nefrit, renal papillarnekros.

Reproduktionsorgan och bröstkörtel
Sällsynta: Impotens (samband tveksamt).

Allmänna symtom och/eller symtom vid administreringsstället
Vanliga: Lokal irritation (suppositorier). Reaktion, smärta, förhårdnad vid injektionsstället (injektionsvätska).
Sällsynta: Ödem, nekros vid injektionsstället (injektionsvätska).

Infektioner och infestationer
Mycket sällsynta: Abscess vid injektionsstället.

Kliniska prövningar och epidemiologiska data visar genomgående på en ökad risk för arteriella trombotiska händelser (t.ex. hjärtinfarkt eller stroke) i samband med diklofenakbehandling, särskilt vid höga doser (150 mg dagligen) och långtidsbehandling (se Kontraindikationer och Varningar och försiktighet).

För NSAID förekommer i sällsynta fall allvarliga hud- och mjukdelsinfektioner i samband med vattkoppor.

Ovanstående är alltså biverkningsprofilen av ett vanligt läkemedel som säljs receptfritt på marknaden.
Läkemedlet heter...

Voltaren.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=1981121800001...

Permalänk
Medlem

Vaccin och medicin är givetvis helt nödvändigt.
Dock har jag lite känslan av att läkare som föreskriver dessa slentrianmässigt utgår från att alla människor reagerar lika på preparaten. Givetvis ska man inte sluta ta vaccin eller medicin, men ordentliga procedurer för att testa individuell respons verkar saknas eller vara bristfälliga.

Ofta går testningen ut på att ta samma vaccin/medicin som alla andra och om det går åt helvete kan man i efterhand konstatera att det gått dåligt. Då är det dock lite för sent.
Det är dock en komplicerad fråga. Uppträder biverkningar långt efter att personen börjat ta ett preparat och man inte har någon mätbar effekt innan dess så är det givetvis snudd på omöjligt att förutse detta.
I många fall går det dock att börja med riktigt små doser av preparatet för att se om personen reagerar negativt. Här misstänker jag att man kan göra mer.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort div. tramsinlägg och personangrepp i enlighet med §1.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Vaccin och medicin är givetvis helt nödvändigt.
Dock har jag lite känslan av att läkare som föreskriver dessa slentrianmässigt utgår från att alla människor reagerar lika på preparaten. Givetvis ska man inte sluta ta vaccin eller medicin, men ordentliga procedurer för att testa individuell respons verkar saknas eller vara bristfälliga.

Ofta går testningen ut på att ta samma vaccin/medicin som alla andra och om det går åt helvete kan man i efterhand konstatera att det gått dåligt. Då är det dock lite för sent.
Det är dock en komplicerad fråga. Uppträder biverkningar långt efter att personen börjat ta ett preparat och man inte har någon mätbar effekt innan dess så är det givetvis snudd på omöjligt att förutse detta.
I många fall går det dock att börja med riktigt små doser av preparatet för att se om personen reagerar negativt. Här misstänker jag att man kan göra mer.

Frågan är alltså att man ska utforska om alla patienter jag tex rekommenderar Alvedon (Paracetamol) till tolererar denna eller ej? Det skulle ju innebära offantliga kostnader och resursslöseri av allas tid och pengar.
En frisk individ utan tidigare kända allergier eller överkänsligheter mot ett visst preparat, och som inte uppfyller några kontraindikationer, finns det ingen anledning att utföra omfattande tester eller utredningar på om man sätter in vanliga läkemdel.
Vissa andra läkemedel behöver man dock göra lite innan, tex kontrollera diverse blodprover etc.

Anledningen är att det idag är omöjligt att få ut ett nytt läkemdel på marknaden där det inte testats i flera omgångar innan det fått ett godkännande för användning. Sen ska detta preparat även upphandlas så man inom landstinget får tillåtelse att förskriva det utan att behöva söka licens eller dylikt för preparatet.

Så; alvedon förskriver jag eller rekommenderar jag väldigt slentrianmässigt till alla som har värk, medan jag tar en noggran anamnes samt kontrollerar diverse prover där det behövs innan jag sätter in tex P-piller, Methotrexate, antikoagulantia eller intravenös antibiotika.

Och som en slukläm, bara för att ett läkemdel godkänts för användning betyder det inte att läkarkåren bara tar till sig den och börjar använda den direkt. Det kräver rätt mycket övertalning och studier innan man överger gängse behandling och testar något nytt. Tex så använder vi i västerås Oxycontin och oxynorm som smärtlindring med tillägg av laktulos. Finns preparat sen länge där medlet mot förstoppning redan ingår i själva tabletten, Targiniq. Har hört läkemdelsrepresentanten informera om den i minst 4 år nu och vi vägrar fortfarande använda den. Trots att den är godkänd för användning .
Ledsen om jag spårade ur där på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Frågan är alltså att man ska utforska om alla patienter jag tex rekommenderar Alvedon (Paracetamol) till tolererar denna eller ej? Det skulle ju innebära offantliga kostnader och resursslöseri av allas tid och pengar.
En frisk individ utan tidigare kända allergier eller överkänsligheter mot ett visst preparat, och som inte uppfyller några kontraindikationer, finns det ingen anledning att utföra omfattande tester eller utredningar på om man sätter in vanliga läkemdel.
Vissa andra läkemedel behöver man dock göra lite innan, tex kontrollera diverse blodprover etc.

Anledningen är att det idag är omöjligt att få ut ett nytt läkemdel på marknaden där det inte testats i flera omgångar innan det fått ett godkännande för användning. Sen ska detta preparat även upphandlas så man inom landstinget får tillåtelse att förskriva det utan att behöva söka licens eller dylikt för preparatet.

Så; alvedon förskriver jag eller rekommenderar jag väldigt slentrianmässigt till alla som har värk, medan jag tar en noggran anamnes samt kontrollerar diverse prover där det behövs innan jag sätter in tex P-piller, Methotrexate, antikoagulantia eller intravenös antibiotika.

Och som en slukläm, bara för att ett läkemdel godkänts för användning betyder det inte att läkarkåren bara tar till sig den och börjar använda den direkt. Det kräver rätt mycket övertalning och studier innan man överger gängse behandling och testar något nytt. Tex så använder vi i västerås Oxycontin och oxynorm som smärtlindring med tillägg av laktulos. Finns preparat sen länge där medlet mot förstoppning redan ingår i själva tabletten, Targiniq. Har hört läkemdelsrepresentanten informera om den i minst 4 år nu och vi vägrar fortfarande använda den. Trots att den är godkänd för användning .
Ledsen om jag spårade ur där på slutet.

Det hat pratats väldigt mycket om det medicinering på enskild patient nivå, nu är inte jag en läkare men jag gillar vetenskap och bara teknologin har inte kommit dit, skulle jag dra en siffra då kanske inom dem kommande 50 - 100 åren om inte världens.trasiga ekonomi fäller oss först^^

Permalänk
Medlem

New World Order

Hej. Jag har börjat kollat runt på just New World Order. Men när jag började läsa på mer och mer om det så blir jag mer och mer foliehatt. Men nu har jag kommit in på Rothschild familjen. Och börjat sett att Riksbanken är ägt av just Rothschild. Tror ni det stämmer? Sen har jag alltid trott att pengarna har vart basserat på något som typ av råmatrial. Men så verkar det inte vara utan det basserat på vad vi tycker vad papper med tryck på är värt.

Så nu vill jag höra vad ni vet om all den här korruptionen samt vad ni tycker.

Foliehatt börjar krypa sakta men säker till mig

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Konspirationsteoretiker är idioter, bli inte en idiot.

Riksbanken ägs inte av Rothschild.

Ja, pengar i Sverige, och om inte hela så åtminstone i stora delar av världen, handlas till en rörlig växelkurs och värdet styrs alltså inte av värdet på guld/olja/silver/skog utan på hur mycket någon med dollar är villig att betala för en krona.

Pengar i sig har inget värde. En hundralapp är på sin höjd värd några ören, sett till material, utan det är förtroendet vi har för valutan som gör att sedeln är avsevärt mer värd än materialet den är tillverkad utav. Vilket inte på något sätt är orimligt. Är det bättre att få betalt i guld, salt eller sprit? Pengar är ett medium för att underlätta utbyte av varor och tjänster.

Ge dig in på hur pengar skapas genom lån så kommer du få en riktig huvudvärk, speciellt om du redan är på väg ner för taket, så att säga.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Inte lätt att veta om saker är sant om det inte går att verifiera. Kan finnas folk på nätet som skriver om dessa saker och har "bevis". Mindre trovärdiga än våran media så beställ några ton med salt bara

Permalänk
Avstängd

Riksbanken är Sveriges centralbank med säte i Riksbankshuset, Stockholm och en av riksdagens myndigheter. Den grundades 1668 under namnet Riksens Ständers Bank och är därmed världens äldsta centralbank.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Det är ju inte konstigt att tro att bankerna styr världen, när man ser hur lätt det är för amerikanska filmbranschen att fixa antipiratlagar i överallt. Allt handlar om pengar och makt.

Permalänk

@Sandia:
Har också varit insnöad på konspirationsteorier ett tag, men insåg tillslut att det mesta vara bara skitsnack, men ibland hittar man vissa sanningar. Mitt tips är vara väldigt kritisk till allt du hittar och leta efter riktiga bevis för saker.

Om du är orolig att det kommer skapas mycket svenska kronor eller att staten ska konfiskera dina svenska kronor från ditt bankkonto så är guld eller silver ett väldigt bra alternativ att spara i. Tror du att det är 5% chans så är det kanske lämpligt att hålla 5% av dina besparingar i guld eller silver. Värdet på en valuta bestäms av tillgång och efterfrågan, så om efterfrågan minskar eller tillgången ökar avsevärt så kan värdet på ditt arbete som du sparat ihop försvinna illa kvickt. Det finns exempel på många många valutor genom historien som tappat värdet helt, men guld skiner fortfarande lika ljust. Se inte guld å silver som en investering, utan som en försäkring.

För övrigt är det min åsikt att marknaden borde bestämma vad vi ska använda för att handla, inte staten.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem

Ge upp. Det enda du får ut av det är att bli kallad nazist och foliehatt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Mig veterligen är alla "populära" valutor så kallade Fiat-valutor, dvs. pengar som endast har ett värde baserat på sitt förtroende, utbreddhet och omsättning. Om jag inte har fel för mig så var det Nixon som på 70-talet reformerade valutasystemet och gjorde dollarn till en Fiat-valuta. Tidigare kunde man få sina pengar utbytta mot en bestämd mängd guld, men så var och är inte längre fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Pengar i sig har inget värde. En hundralapp är på sin höjd värd några ören, sett till material.....

OT! (och det menar jag )
Under en period (har hänt flera gånger) så var metallen (koppar) i det amerikanska "1-cents"-myntet värt mer än 1 cent.
Slut OT!

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Hedersmedlem

@Sandia *Trådar sammanfogade i enlighet med §2 i forumreglerna*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Hej. Jag har börjat kollat runt på just New World Order. Men när jag började läsa på mer och mer om det så blir jag mer och mer foliehatt. Men nu har jag kommit in på Rothschild familjen. Och börjat sett att Riksbanken är ägt av just Rothschild. Tror ni det stämmer? Sen har jag alltid trott att pengarna har vart basserat på något som typ av råmatrial. Men så verkar det inte vara utan det basserat på vad vi tycker vad papper med tryck på är värt.

Så nu vill jag höra vad ni vet om all den här korruptionen samt vad ni tycker.

Foliehatt börjar krypa sakta men säker till mig

Mitt tips är att inte oroa dig över vad andra tycker och tänker, du kommer alltid springa på folk som pekar finger och kallar dig för diverse dumheter pga av konspirationsteorier, typ idiot?

När du väl börjar studera och göra research kring detta ämne så kommer det per automatik spendera ut mer och mer för där finns så otroligt mycker där, en del av det är inget mer än strunt, annat ligger det en hel del sanning i. Var beredd på att när du diskuterar sånt här så väcker det starka känslor hos folk, föreställ dig själv att du levt hela ditt liv enligt en viss modell, du har en stark världsbild, kollar/hör på samt läser viss media etc och alla har en vinkel och detta påverkar folk mycker mer än dom tror själva.

Har ingen bra koll på Riksbanken i Sverige men eftersom i stort alla riksbanker bygger på samma modell mer el mindre så tipsar jag om att studera Federal Reserve i US för där finns det mycket mer information att hämta. Ang Rothschild familjen finns det mycket att lära också men mycket av det är gammal information men börja långt tillbaka och studera sedan framåt i tiden, idag vet väl alla att familjen sponrade flera sidor i krig, och gjorde enorma vinster efter tex slaget om Waterloo.

"When a government is dependent upon bankers for money, they and not the leaders of the government control the situation, since the hand that gives is above the hand that takes... Money has no motherland; financiers are without patriotism and without decency; their sole object is gain." — Napoleon Bonaparte

Kom ihåg att inte alla vill veta vad som försigår i världen utan lever hellre i en komfortabel bubbla av lögner, med det sagt spring inte i förväg och acceptera allt du läser som riktiga konspirationer heller, fortsätt göra research och acceptera att du inte kommer nå sanningen om allt du gräver i, men mycket kan du faktiskt få reda på och det är kul att gräva i dessa ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Kom ihåg att inte alla vill veta vad som försigår i världen utan lever hellre i en komfortabel bubbla av lögner, med det sagt spring inte i förväg och acceptera allt du läser som riktiga konspirationer heller, fortsätt göra research och acceptera att du inte kommer nå sanningen om allt du gräver i, men mycket kan du faktiskt få reda på och det är kul att gräva i dessa ämnen.

Denna bilden säger en del.

Man ska alltid vara kritisk, oavsett var informationen kommer ifrån.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tur att det finns lögner, tänk om allt man hörde vore sant!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Denna bilden säger en del.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/63/e7/28/63e728454305e0bd296d183d3181f2ab.jpg

Man ska alltid vara kritisk, oavsett var informationen kommer ifrån.

Problemet med mycket av konspirationsfolket är dock att de flockar till falskheter just för att de är obekväma för vanligt folk. Bara för att något är obekvämt så är det inte en sanning. Se Russia Today som ett bra exempel på obekväma lögner som vissa sväljer med hull och hår för att det är just obekvämt. RT är en propagandakanal och bör tas en stor nypa salt. Exempel på detta är hur de nu råkade ha med bilder på Ryska flygplan laddade med klusterbomber. Sen gick de in och redigerade bort klusterbomberna från videon när de märkte det. Tydligen gäller inte deras slogan "question more" Ryssland själva.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Entusiast
Skrivet av drmagoo:

OT! (och det menar jag )
Under en period (har hänt flera gånger) så var metallen (koppar) i det amerikanska "1-cents"-myntet värt mer än 1 cent.
Slut OT!

Min far roade sig med att åka runt och växla till sig 5-kronor en sommar i sin ungdom. Just 5-kronor tillverkade mellan vissa årtal innehöll en hel del silver och ett tag var silverpriset tillräckligt högt för att det skulle vara värt att smälta ner mynten. Så det är inget unikt för USA.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nu sparkar jag på en helig get här men det är väl det tråden är till för, även om det säkert tagits upp förut. En av grejerna jag grubblar mycket över är samlivet mellan humanistisk framgång och ekonomisk, för min hjärna kan inte låta bli att tro att det stångas lite grann där ibland.

Det finns ju den lågt hängande frukten som att gå på läkemedelsindustri i länder där den är mer privatiserad t.ex. och huruvida mängden vinst påverkar vilka studier som investeras i snarare än deras relevans för framgång. På ena sidan sitter foliehattarna och säger att alla botemedel någonsin redan finns undanlåsta i ett berg i Cheyenne där aliens experimenterar på människor och folk reser genom tiden, och andra läktaren har humanister som fullkomligt vägrar ta beblanda sig med alla som inte är Astrid Lindgren typ.

Nördar som har lite skarpare hjärnor brukar ju vara synnerligen intresserade av sånt här, vad tycker Swec om ämnet? Finns det ett filmiskt "big pharma"-syndikat som har en faktiskt betydande påverkan i vilken riktning forskning rör sig i - eller är det trams och 100 miljarder dollar spelar ingen roll när det handlar om liv?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Nu sparkar jag på en helig get här men det är väl det tråden är till för, även om det säkert tagits upp förut. En av grejerna jag grubblar mycket över är samlivet mellan humanistisk framgång och ekonomisk, för min hjärna kan inte låta bli att tro att det stångas lite grann där ibland.

Det finns ju den lågt hängande frukten som att gå på läkemedelsindustri i länder där den är mer privatiserad t.ex. och huruvida mängden vinst påverkar vilka studier som investeras i snarare än deras relevans för framgång. På ena sidan sitter foliehattarna och säger att alla botemedel någonsin redan finns undanlåsta i ett berg i Cheyenne där aliens experimenterar på människor och folk reser genom tiden, och andra läktaren har humanister som fullkomligt vägrar ta beblanda sig med alla som inte är Astrid Lindgren typ.

Nördar som har lite skarpare hjärnor brukar ju vara synnerligen intresserade av sånt här, vad tycker Swec om ämnet? Finns det ett filmiskt "big pharma"-syndikat som har en faktiskt betydande påverkan i vilken riktning forskning rör sig i - eller är det trams och 100 miljarder dollar spelar ingen roll när det handlar om liv?

Det är så man kan undra ibland. Medicin mot depression har många möjliga biverkningar, till exempel.
Skulle man vända sig till naturen finns det en ört/växt som också hjälper, men den är olaglig i Sverige
i dagsläget. Min gissning är att eftersom den är legaliserad i större delen av USA kommer snart mer
forskning om den, och då får vi se vad som händer. Jag tror ju att de flesta människor vill andra människor väl, men
om pengar är inblandade är det inte ovanligt att man tänjer på sina principer. Den/de som har pengarna styr världen.

Gällande växten, så ser detta väldigt intressant ut om det stämmer:

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Denna bilden säger en del.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/63/e7/28/63e728454305e0bd296d183d3181f2ab.jpg

Man ska alltid vara kritisk, oavsett var informationen kommer ifrån.

Haha super, ja absolut en bild säger mer än tusen ord!

Absolut, ifrågasätt el åtminstone ta med nypa salt tills konfirmerat oavsett källa.

Skrivet av Marinlik:

Problemet med mycket av konspirationsfolket är dock att de flockar till falskheter just för att de är obekväma för vanligt folk. Bara för att något är obekvämt så är det inte en sanning. Se Russia Today som ett bra exempel på obekväma lögner som vissa sväljer med hull och hår för att det är just obekvämt. RT är en propagandakanal och bör tas en stor nypa salt. Exempel på detta är hur de nu råkade ha med bilder på Ryska flygplan laddade med klusterbomber. Sen gick de in och redigerade bort klusterbomberna från videon när de märkte det. Tydligen gäller inte deras slogan "question more" Ryssland själva.

Dom har väl lärt från dom bästa, lol.

Kul att du tar Ryssland som exempel, just Ryssland används flitigt som exempel vad gäller propaganda i väst, passa er för stygga Ryssen 24/7 börjar bli lagom tröttsamt speciellt med tanke på att så mycket information finns tillgänglig för alla som vill och lägger mer lite tid på att läsa äkta oförfalskad historia. Eller bara titta på alla krig startade av Ryssland, Iran och co och jämför sedan med alla "fredsbomber" släppta av USA/Nato sen WW2, el varför inte avsatta legala regering i diverse olika nationer (vare sig vi gillar dom eller inte?)

Jag tror inte alls att Putin är någon guld-gosse med bara bra avsikter i alla avseenden, nej knappast, men man måste kunna tänka lite kritiskt samt att det är inte Ryssland som flyttar sin gräns närmare och närmare Nato hela tiden det är ju helt uppenbart, kan vem som helst se och vem i sinna sinnes fulla bruk tror på allt väst media spyr ur sig hela tiden, Hegelian Dialectic och efterföljade media-bias för att styra opinion och obligatoriska igen och igen upprepade talking-points för att banka in något i skallen på folket som inte tänker själva fungerar fortfarande bra helt uppenbarligen. Irak har massförstörelse vapen, el barrel-bombs släppta ifrån helikoptrar i Syrien (även om Syrien faktiskt hade tillgång till riktiga klusterbomber?)

Föreställ dig om Ryssland hade alla dessa baser runt USA och hela tiden försvarar sig med att dom är för försvar och kommer inte flyttas, el vi behöver inte ens göra det för det har faktiskt hänt i verkligheten, hint: Datum: 1962-10-16.

Ifall du tror RT bara ljuger men MSNBC, Fox, CNN, BBC & co talar sanning och du minsan kan lita på dom för dom är mycket mer sanningsenliga så ger jag upp direkt för tänker inte bränna min tid på sådana diskutioner, ifall en bild säger tusen ord så torde även en video göra detsamma:

Men väst ljuger inte så måste vara en tillfällighet av helt astronomiska proportioner eller?
Eller varför inte en längre version, ger dig också ett gott skratt och borde kunna få vem som helst att iaf ifrågasätta och mainstream media inte är manipulerad trots allt?

Fortfarande inte övertygad? Ok låt os gå direkt på det hårda bevisen )även om många djupt mainstream-media-religiösa vifter bort det som bagateller el like en poliker försöker stänga ner diskssionen direkt genom personliga påhopp istället då bevisen i sig inte kan ifrågasättas.