Intel Avoton [För LowPow-virtualiseringskluster /mod]

Permalänk
Medlem

Intel Avoton [För LowPow-virtualiseringskluster /mod]

Hej,

Är det någon som har använt Intel Avoton till någonting annat än NAS?
Jag är lite sugen på att bygga ett LowPow-virtualiseringskluster för mina hemmalabbar och ersätta de groteska bladservarna jag kör på idag.

Förtydligad rubrik
Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar, det går alldeles utmärkt att ändra i efterhand (om du är missnöjd med min).
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

ska du använda den som kluster så kör på C2750 modellen.. för oftast räcker 2550 till nasbruk, men ibland skulle man behövt dubbla antalet cores... speciellt när de bara skilljer 1000kr mellan modellerna..

Permalänk
Medlem

Använder min Asrock c2750 med Vsphere 5.5 i nuläget, även kört Hyper-V Server 2012R2, inte haft några direkta problem heller. Virtualiserar det mesta jag behöver även om jag har en workstation och kör nested där för att virtualisera hypervisors. c2750:t använder jag för att virtualisera kringliggande tjänster som AD/DNS, SOFS, vCenter och olika vmware-appliances, samt annat som plex exempelvis..
Har inget att klaga på prestandamässigt men då kör jag mot 5 diskar över ISCSI på en Synology-nas och har SSD installerat på c2750:t också.

Att tänka på är att c2750t är dubbelt så bra i multithread som en Nuc i3 gen2, vilket många ser som riktigt bra prestanda/watt i hemmalabb-sammanhang. Med 32GB RAM kostar ett c2750 lika mycket som en 2 NUC med 16GB RAM, exkl chassi/psu och disk.

Några specifika frågor?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Kör även här med en C2750 med 32GB som esxi host. Funkar kanon.
Vill man ha ett riktigt litet bygge kan jag varmt rekommendera Supermicro A1SAi-2750F och deras SC101i chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Använder min Asrock c2750 med Vsphere 5.5 i nuläget, även kört Hyper-V Server 2012R2, inte haft några direkta problem heller. Virtualiserar det mesta jag behöver även om jag har en workstation och kör nested där för att virtualisera hypervisors. c2750:t använder jag för att virtualisera kringliggande tjänster som AD/DNS, SOFS, vCenter och olika vmware-appliances, samt annat som plex exempelvis..
Har inget att klaga på prestandamässigt men då kör jag mot 5 diskar över ISCSI på en Synology-nas och har SSD installerat på c2750:t också.

Att tänka på är att c2750t är dubbelt så bra i multithread som en Nuc i3 gen2, vilket många ser som riktigt bra prestanda/watt i hemmalabb-sammanhang. Med 32GB RAM kostar ett c2750 lika mycket som en 2 NUC med 16GB RAM, exkl chassi/psu och disk.

Några specifika frågor?

Mycket bra information där.

För min del är det Widows Server 2012 R2 och scvmm som gäller.
Har du någon energiförbrukning på en C2750 under load?

Tanken är att ersätta ett tvåbladsstystem som drar 550W idle..

Citat:

Kör även här med en C2750 med 32GB som esxi host. Funkar kanon.
Vill man ha ett riktigt litet bygge kan jag varmt rekommendera Supermicro A1SAi-2750F och deras SC101i chassi

Precis det moderkortet jag tittar på, men funderar på att bygga en egen 19" LoPo-nod med switch och lagring

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}