C# - samlingar, datatyp och foreach

Permalänk
Medlem

C# - samlingar, datatyp och foreach

Hej!

Jag läser Programmering 1 (C#) på distans, och har lite programmering med en uppgift som jag inte riktigt förstår.

Uppgift: "Vi har en samling bilar av typen Bil: Gör en foreach som skriver ut allt i samlingen bilar."

Kan någon vara snäll och hinta mig lite åt rätt håll?

Permalänk
Avstängd

Lite flummigt formulerat men jag antar de vill att du ska skriva ut innehållet i alla medlemmar för varje bil i kollektionen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

som skriver ut allt i samlingen bilar

Antar att de menar att du ska skriva ut alla egenskaper bilarna har, typ tillverkare, modellnummer etc etc

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Ett tips är google. googlade "foreach c#" och översta länken var detta.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ttw7t8t6.aspx

Antar att det löser ditt problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plams:

Ett tips är google. googlade "foreach c#" och översta länken var detta.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ttw7t8t6.aspx

Antar att det löser ditt problem!

Skrivet av reflect:

Antar att de menar att du ska skriva ut alla egenskaper bilarna har, typ tillverkare, modellnummer etc etc

Tack för svar!

Foreach-loopen är jag redan bekant med.

Det är "Vi har en samling bilar av typen Bil." som jag inte riktigt förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av air0046:

Det är "Vi har en samling bilar av typen Bil." som jag inte riktigt förstår.

En Struct eller Class.

Permalänk
Medlem

En lista som innehåller objekt av typen Bil
List<Bil> Bilar

Kan vara en array också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

En Struct eller Class.

Skrivet av joss:

En lista som innehåller objekt av typen Bil
List<Bil> Bilar

Kan vara en array också...

Återigen, tack för svar!

Kan det här vara något:

namespace uppgift { class Bil { private string brand; public string Brand { get { return brand; } set { brand = value; } } } class Program { static void Main(string[] args) { List<Bil> bilar = new List<Bil>(); Bil audi = new Bil(); audi.Brand = "Audi"; bilar.Add(audi); Bil volvo = new Bil(); volvo.Brand = "Volvo"; bilar.Add(volvo); foreach (Bil element in bilar) { Console.WriteLine(element.Brand); } Console.ReadKey(); } } }

Permalänk
Medlem
Skrivet av air0046:

Återigen, tack för svar!

Kan det här vara något:

namespace uppgift { class Bil { private string brand; public string Brand { get { return brand; } set { brand = value; } } } class Program { static void Main(string[] args) { List<Bil> bilar = new List<Bil>(); Bil audi = new Bil(); audi.Brand = "Audi"; bilar.Add(audi); Bil volvo = new Bil(); volvo.Brand = "Volvo"; bilar.Add(volvo); foreach (Bil element in bilar) { Console.WriteLine(element.Brand); } Console.ReadKey(); } } }

Dold text

Jupp. Ser bra ut.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck