Permalänk

Magic Mirror med Raspberry Pi

Har varit sugen på att göra detta innan men kände att jag inte hade pengarna eller tiden till det men nu såg jag chansen och tog den!

Jag ska göra en magic mirror som vissa har kallat det och såg detta först på denna hemsidan: http://michaelteeuw.nl/tagged/magicmirror. Det är alltså en spegel med en skärm monterad inuti ramen och endast det ljusa på skärmen ser man och resten fungerar då som en spegel. Jag tyckte detta lät riktigt intressant och tycker om att pilla med sådant här så tyckte det var ett fräckt projekt att ha. Nu i mitten på december så gjorde även PC För Alla en guide på hur man kunde göra en så jag har använt mig av dessa två men ska försöka komma på hur jag kan bygga ut det och gjorde det till mitt egna projekt

Jag började på det för min pappa fick en ny skärm så hans gamla blev tillgänglig så klapp den direkt till detta så jag kunde börja, en Raspberry Pi hade jag redan så den åker in i detta då och är själva huvudkomponenten.

Saker som har inhandlats:
HDMI till VGA adapter 155:- utan frakt
Spegelfilm 133:- med frakt
Trådlöst nätverkskort USB 129:- utan frakt

Det enda som ska inhandlas mer är kanske en adapter för usb portar och en glasskiva.

Tänkte att jag kunde dela med mig av vad jag gör och hur så andra sedan kan göra detta om de vill. Hoppas det är intressant

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Tog hjälp av min bror för att ta bort den onödiga plasten så jag endast har skärmen att bygga in i något som liknar en tavelram. Tyvärr så är den i två delar som är lösa och sitter endast fast med kablarna så måste fästa de två med varandra på ett bättre sätt. Någon som har ett bättre förslag än silvertejp?

Började att installera Raspberryn med hjälp av guiden som PC För Alla skrev den 13 december och har haft stor hjälp av den guiden. Kommer inte beskriva allt för den guiden tar det mesta däremot det extra jag hittar kommer jag att ta upp här.

Fick min adapter så jag kan koppla in skärmen då den endast har VGA tyvärr och adaptern behöver ström externt men har nog en lösning på det Det trådlösa nätverkskortet är samma som PC För Alla använde och det finns många guider för det men den bästa jag hittade för att installera det var denna: http://www.mendrugox.net/2013/08/tp-link-tl-wn725n-v2-working-on-raspberry-raspbian/

Guiden var väl skriven och lätt att följa. Detta behövs då Raspbian inte har stöd för det trådlösa nätverkskortet från början som jag köpte men var medveten om det men visste att det gick att fixa och det var ett bra pris på den.

Det jag mer har märkt är att jag var längre ifrån min router så kunde den inte ansluta utan att Raspbian hängde sig men gick jag närmre så fungerar det utan problem men kan vara på grund av routern som inte är någon jättehöjdare men ska forska vidare i det.

Kopplade in allt och var förvånad över att det fungerade, i denna bilden hade jag inte fått rätt på det trådlösa än så därför syns inte nyheterna på skärmen.

Satte mig i soffan som är närmre routern och fick äntligen rätt på det. När jag startar Raspberryn så kopplas den automatiskt direkt till mitt trådlösa nätverk och startar webbläsaren och visar localhost där hemsidan ligger. Det som ska visas är en hemsida som ligger lokalt på Raspberryn, än sålänge använder jag källkoden PC För Alla hade i sin guide så kommer börja att redigera den men skriver kanske eget själv senare.

Såhär ser det ut just nu när allt visas och det är då tänkt att allt vitt ska lysa igenom medans allt annat ska bete sig som en spegel så får se på måndag om det är resultatet jag får med spegelfilmen jag beställde.

Planerna nu är att bygga ramen imorgon men det hjälper min bror mig med. Sedan att fixa en glasskiva och fästa spegelglaset och kolla så det fungerar sen att montera allt

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Var idag ute på en tripp och fixade bland det sista som behövs till detta projekt. Min spegelfilm hade kommit vid lunchtid såg jag så fick hämta den och samtidigt gick jag in till en glasshandlare och köpte en färdigskuren glasskiva samt list till detta för 100:- så blev billigt och bra

Fick även reda på att min farfar som har varit snickare har börjat fundera på hur ramen ska göras så tror att den kan vara klar denna veckan men är inte säkert.

List, glasskiva och spegelfilm. Verkar som om spegelfilmen fungerar som jag har tänkt mig men ska nog montera den imorgon å får vi se.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Kul projekt
Hoppas att spegelfilmen passar bra. Skulle den inte vara tillfredställande kan jag tipsa om toningfilm till bilrutor. Borde finnas spegelfilm att få tag på där.
Uppdatera gärna med resultatet!

edit: ja när jag tänker på det så borde filmen du köpt vara så bra det kan bli.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tyckte också att detta såg ballt ut när jag först såg de, fortsätt uppdatera!

Bevakar tråden

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk

Som jag sa igår så skulle jag få dit spegelfilmen på glasskivan så då fick jag göra det. Man gjorde som man gör när man applicerar copter skärmskydd på mobilen fast i mycket större skala Men instruktioner utskriva så var jag redo!

Allting framme som behövs. Klippte till spegelfilmen på ett ungefär och inser att jag har fyra gånger mer än vad jag behöver men kan vara bra att ha.

Precis lagt på spegelfilmen och måste ju kolla om det fungerar som en spegel och jadå det gör det. Efter att ha skrapat ut vätskan så filmen fäster och fixat kanterna så där inte är något överflöd så var jag klar.

Det fungerar som jag vill! Helt underbart att se. Så jag kan verkligen rekommendera MDP Supplies och deras spegelfilm som jag länkat i första inlägget. Billigt, snabb frakt och relativt lätt att hantera.

Nu väntar jag bara på ramen sen har jag allt men tills dess ska jag finslipa på gränssnittet och hur jag ska koppla in allt så bra som möjligt. Jag håller er uppdaterade!

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Som jag sa igår så skulle jag få dit spegelfilmen på glasskivan så då fick jag göra det. Man gjorde som man gör när man applicerar copter skärmskydd på mobilen fast i mycket större skala Men instruktioner utskriva så var jag redo!

http://i60.tinypic.com/2h2fpkn.jpg

Allting framme som behövs. Klippte till spegelfilmen på ett ungefär och inser att jag har fyra gånger mer än vad jag behöver men kan vara bra att ha.

http://i62.tinypic.com/son58g.jpg

Precis lagt på spegelfilmen och måste ju kolla om det fungerar som en spegel och jadå det gör det. Efter att ha skrapat ut vätskan så filmen fäster och fixat kanterna så där inte är något överflöd så var jag klar.

http://i58.tinypic.com/97l735.jpg

http://i61.tinypic.com/2d2d5xf.jpg

Det fungerar som jag vill! Helt underbart att se. Så jag kan verkligen rekommendera MDP Supplies och deras spegelfilm som jag länkat i första inlägget. Billigt, snabb frakt och relativt lätt att hantera.

Nu väntar jag bara på ramen sen har jag allt men tills dess ska jag finslipa på gränssnittet och hur jag ska koppla in allt så bra som möjligt. Jag håller er uppdaterade!

Snyggt jobbat! Håller själv på med precis samma sak, tänkte med posta en bygglogg men nu när du redan gjort det så tror jag att jag skippar det och postar en bild på mitt bygge sen när det blir klart i denna tråden. Om det går bra? Säg gärna till om du hittar något som man behöver tänka på, väntar just nu bara på att raspberryn ska komma och hdmi > vga adaptern

Permalänk
Skrivet av Coenic:

Snyggt jobbat! Håller själv på med precis samma sak, tänkte med posta en bygglogg men nu när du redan gjort det så tror jag att jag skippar det och postar en bild på mitt bygge sen när det blir klart i denna tråden. Om det går bra? Säg gärna till om du hittar något som man behöver tänka på, väntar just nu bara på att raspberryn ska komma och hdmi > vga adaptern

Jag kan tipsa om spegel filmen jag köpte. Bra kundservice och produkt plus att det kom efter 2-3 dagar Ett tips är att kolla upp och hitta den bästa wifi adaptern, där hade jag kunnat göra bättre en det fungerar

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Håller också på med en magisk spegel

Har bara glaset kvar att fixa, hur mycket större än skärmen skall man ta? Räcker det med 1cm runt om?

Permalänk
Skrivet av jimel:

Håller också på med en magisk spegel

Har bara glaset kvar att fixa, hur mycket större än skärmen skall man ta? Räcker det med 1cm runt om?

Min glasskiva är exakt lika stor som min skärm. Vet inte varför du ska ha den större? Jag ville ha den lika stor som skärmen så jag kan göra ramen väldigt enkel.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

hmm tänkte att den skulle gå utanför så ramen kunde hålla fast den men ramen kan ju gå in över skärmen faktiskt, skall fundera lite

Permalänk
Skrivet av jimel:

hmm tänkte att den skulle gå utanför så ramen kunde hålla fast den men ramen kan ju gå in över skärmen faktiskt, skall fundera lite

Jag ska kolla med min farfar idag hur det går och så kan jag lägga upp en bild på skissen jag gjorde så ni ser vad jag har tänkt mig. Sen sa dem där jag köpte glaset att man helst ska använda list så glaset inte spricker, kan vara något att tänka på

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Fan jag får inte autostart utav webbläsaren samt avstängning utav energisparläget att funka, någon som vet vad som felar?

Permalänk
Skrivet av jimel:

Fan jag får inte autostart utav webbläsaren samt avstängning utav energisparläget att funka, någon som vet vad som felar?

Jag hade också detta problemet men var så att Raspbian har olika inloggningar och man måste ändra det till LXSESSION om jag kommer ihåg rätt. Så logga ut och logga in som det en gång så funkar det sen

Men en liten uppdatering här då!

Fick i måndags ramen och började direkt med att montera lister i ramen och på skärmen för att skydda glaset. Lade till lite kanter men det sitter som en smäck

Inte dåligt faktiskt, får se om jag betsar ramen sedan eller något men får bli i framtiden.

Fick använda silvertejp för att få fast kontrollerkortet till skärmen på själva skärmen för den satt löst i denna modell. Började även kolla hur jag skulle dra kablarna och var jag skulle fästa Raspberryn. Men det slutade med att där fanns en plats där den fick plats och jag färste den med kardborrband så den är lätt att ta av men sitter riktigt bra faktiskt.

Slutligen för idag så får ni en bild på hur det ser ut just nu och än sålänge är jag väldigt nöjd med resultatet!

Min pappa ska ta hem en variant på förgreningsdosa med usb kontakter imorgon förhoppningsvis som jag tror kan bli riktigt bra till det här bygget så slänger nog upp en bild på den imorgon. Vi kom även fram till att det bästa är att sätta någon sorts distanser på baksidan för värmens skull istället för att borra hål i ramen

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Snyggt!!

Permalänk
Medlem

Kör Pi'en utan låda så går den bra mycket svalare, den sitter ju skyddad i alla fall.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimel:

Fan jag får inte autostart utav webbläsaren samt avstängning utav energisparläget att funka, någon som vet vad som felar?

Prova att ändra i filen /etc/xdg/lxsession/LXDE-pi/autostart , alltså LXDE-pi inte bara LXDE.

Permalänk

Hur går det med projektet, tycker det är intressant, är lite sugen på att göra en Magic Mirror själv Som kan visa lite busstidtabell från min hållplats och liknande. Så fortsätta gärna att uppdatera.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Min är klar och skall bara skruvas upp på väggen, får se om jag lyckas ladda upp några bilder

Permalänk

Min är väldigt nära klar men hoppas jag kan få klar den inom en vecka. Egentligen är där inte så mycket arbete men det är min pappa som ska köpa hem grejer

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Vore ju bra tufft om man kunde ordna detta fast med touch på spelgeln. Hur det nu skulle gå till med en spegelfilm på har jag ingen aning om.

Kul projekt hur som helst!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Vore ju bra tufft om man kunde ordna detta fast med touch på spelgeln. Hur det nu skulle gå till med en spegelfilm på har jag ingen aning om.

Kul projekt hur som helst!

Funderade faktiskt på det men kom inte på något sätt att göra det på tyvärr. Detta är ett förslag på hur man kan göra men vet inte hur bra det skulle fungera http://www.ebay.co.uk/itm/Touchscreen-Touch-Screen-Panel-Kit-...

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Permalänk

Riktigt snyggt faktiskt. Hur djup blev din spegel totalt?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

hej! Jag håller på med detta projekt nu, undrar hur du skrev i "/etc/xdg/lxsession/LXDE/autostart" filen. jag får inte chromium att öppna när den startar. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansen's:

hej! Jag håller på med detta projekt nu, undrar hur du skrev i "/etc/xdg/lxsession/LXDE/autostart" filen. jag får inte chromium att öppna när den startar. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du med den nyare versionen av Raspbian så ska du istället editera /etc/xdg/lxsession/LXDE-pi/autostart.
Detta fungerade inte heller för mig utan det slutade med att jag fick editera ~/.config/lxsession/LXDE-pi/autostart för att få Midori i mitt fall att starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katakana:

Kör du med den nyare versionen av Raspbian så ska du istället editera /etc/xdg/lxsession/LXDE-pi/autostart.
Detta fungerade inte heller för mig utan det slutade med att jag fick editera ~/.config/lxsession/LXDE-pi/autostart för att få Midori i mitt fall att starta.

Löste problemet! Nu trilskas jag med att editera style.css filen. Så att allt syns på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej
Jag har gått efter guiden i PC för alla och har lite problem, jag får ingen bild på skärmen som är kopplad till pajen, "no signal".
Däremot kan jag surfa från annan dator till Pajens iP och där så ser jag det jag vill se på den inkopplade skärmen.
Kan heller inte logga in via tex. Putty från annan dator, request denied...

Vad göra?

Permalänk
Medlem

@Toomaster: Du får koppla in skärm och tangentbord igen,

Vet inte vilken distro som du använder man jag antar raspbian, skriv in sudo raspi-config, leta reda på "SSH" kan ligga under "Advanced" kommer inte ihåg. "Enable". Nu skall du kunna komma åt den (via ssh såklart) med putty.

Går att göra genom att ändra/lägga till en fil direkt på SD kortet men då behöver du en Mac eller Linux så personligen tycker jag att det är pyssligare.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

@Curemylife
Jag har både skärm och tangentbord inkopplat men får ingen signal på hdmi-utgången på Pajen.
Vill minnas att innan jag stängde av Pajen sist när jag höll på med den var det problem att ansluta med putty så var jag tvungen att skriva något kommando så att SSH hoppade igång, men nu så är det likadant igen och jag kan inte komma åt pajen från annan dator, mer än att jag kan surfa till Pajens webbserver och se PHP-filen jag vill ska visas på den inkopplade skärmen.
Finns det något annat sätt att komma åt den?