Konstant hög RAM användning, ominstallera windows?

Permalänk

Konstant hög RAM användning, ominstallera windows?

Hej SweC!

Under senare tid har datorn i signaturen min blivit segare och segare, vet att ett nytt moderkort, processor och RAM skulle vara önskvärt, men har tyvärr inte möjlighet till det just nu, rent ekonomiskt. Där av tänkte jag försöka gör en sista satsning att få lite liv i den igen.

Problemet är som följer, datorn har en konstant användning av RAM på ca 3,8-4 GB. I skrivande stund ligger den på 3,8 GB, det jag har igång är Chrome med några flikar, skype och Bittorrent ligger i bakgrunden och sedan diverse; antivirus, dropbox mm. Detta är i Windows 7 Home Premium 64-bit. Är det normalt eller högt?

När jag sedan drar igång Heroes of Newerth (i princip det enda jag spelar just nu) och sätter igång Spotify för lite go musik så springer RAM användningen upp till ca 7 GB konstant och peakar emellanåt upp till max så allt fryser sig. Musiken tystnar, programen slutar svara, musen laggar fram osv. När jag väl lyckas få upp Aktivitetshanteraren ser jag att RAM maxar till och från. Dödar några av programmen och RAM går ner tillräckligt för att datorn ska fungera igen.

Frågan är nu, beror detta på att jag helt enkelt har för klent RAM, 8GB DDR2 @ 400MHz eller för att det ligger för mycket skit i bakgrunden? Tror ni att en ominstallation av windows skulle lösa problemet eller ska jag bara försöka skrapa ihop till lite nya delar?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

Nja, det är inte så saker beter sig när du börjar slå i taket för minnesmängd men däremot om du har en klen disk som inte orkar läsa/skriva så snabbt,

Kontrollera hur stor växlingsfilen är, utöka den och sätt (i felsökningssyfte nu) den till något väldigt stort... 16gb.
Lägg den på en partition+disk där du inte skriver och läser mycket till. (fortfarande i felsökningssyfte)

Varför: Minne i windows är en kombination av RAM+Växlingsfil, står lite luddigt i aktivitetshanteraren. Om minnet tog slut skulle du fått felmedelanden över hela skärmen om detta. I windows så "ska" RAM utnyttjas väldigt hårt, det ligger hela tiden halvupplästa program/spel/etc för att snabbare starta sådant som du ofta använder, speciellt om du inte har SSD blir det tydligt. Teknikerna heter prefetch och superfetch om du vill läsa på och tweaka lite.

Det är aldrig fel med SSD och mer RAM.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Nja, det är inte så saker beter sig när du börjar slå i taket för minnesmängd men däremot om du har en klen disk som inte orkar läsa/skriva så snabbt,

Kontrollera hur stor växlingsfilen är, utöka den och sätt (i felsökningssyfte nu) den till något väldigt stort... 16gb.
Lägg den på en partition+disk där du inte skriver och läser mycket till. (fortfarande i felsökningssyfte)

Varför: Minne i windows är en kombination av RAM+Växlingsfil, står lite luddigt i aktivitetshanteraren. Om minnet tog slut skulle du fått felmedelanden över hela skärmen om detta. I windows så "ska" RAM utnyttjas väldigt hårt, det ligger hela tiden halvupplästa program/spel/etc för att snabbare starta sådant som du ofta använder, speciellt om du inte har SSD blir det tydligt. Teknikerna heter prefetch och superfetch om du vill läsa på och tweaka lite.

Det är aldrig fel med SSD och mer RAM.

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. Hade ingen aning om att växlingsfil ens existerade.

Efter en snabb googling följde jag denna guide: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-mem...
Och hittade att mina virtuella minnesinställningar var:

I guiden står det att man ska slå av automatiskt och ändra väderna till det man behöver, men auto var inte ens på för mig och det är låst till 8gb på min C drive. Antar att det är detta som orsakar mitt problem?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk

Tryckte i "Hantera automatiskt..." och känner redan att allt flyter på snabbare bara i öppnande av fönster mm. Ska testa runt lite till, hör av mig om jag stöter på problem igen.
Tack för hjälpen!!

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Nja, det är inte så saker beter sig när du börjar slå i taket för minnesmängd men däremot om du har en klen disk som inte orkar läsa/skriva så snabbt,

Kontrollera hur stor växlingsfilen är, utöka den och sätt (i felsökningssyfte nu) den till något väldigt stort... 16gb.
Lägg den på en partition+disk där du inte skriver och läser mycket till. (fortfarande i felsökningssyfte)

Varför: Minne i windows är en kombination av RAM+Växlingsfil, står lite luddigt i aktivitetshanteraren. Om minnet tog slut skulle du fått felmedelanden över hela skärmen om detta. I windows så "ska" RAM utnyttjas väldigt hårt, det ligger hela tiden halvupplästa program/spel/etc för att snabbare starta sådant som du ofta använder, speciellt om du inte har SSD blir det tydligt. Teknikerna heter prefetch och superfetch om du vill läsa på och tweaka lite.

Det är aldrig fel med SSD och mer RAM.

Hej igen!
Har haft "Hantera automatiskt..." på ett tag nu, men tycker att jag får precis samma symptom så fort datorn har stått på en natt. Har nu följt ditt råd och bytt och lagt växlingsfilen på en annan disk som jag knappt använder och satt den till 8000-32000 MB bara för sakens skull, disken är en tom 1 TB så det spelar inte så stor roll.

Frågan är nu om jag fortsätter uppleva samma problem efter att datorn varit igång ett tag, skulle det hjälpa att göra en clean install av windows? Kan det vara så att det ligger massa skräp som segar ner? Eller är det bara mer RAM/SSD som kommer hjälpa?

Isf behöver jag i princip nytt moderkort och processor också. Det är ju datorn i signaturen och moderkortet stödjer bara DDR2 upp till 16GB sitter ju redan på 8GB så vet inte om det kommer hjälpa speciellt mycket med RAM utan att byta moderkort och CPU.

Förslag?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

Spontant tycker jag inte det skall behövas bytas ut, din spec ser bra ut och grejerna borde hålla. Det är snarare så att det nog (eventuellt) är programfel, dåligt optimerad kod... och du ligger kanske i gränslandet från att lida för det med dina grejer. Exempelvis hade du haft en ssd eller snabbare minnen / något, så hade du inte märkt av felet alls.

Man kan ju börja analysera vad det är som händer, för att faktiskt hitta felet och se om någon annan har hittat en lösning.

För tillfället ska du nog ta det lugnt, du har en enligt konstens regler korrekt uppställd installation.
Eventuellt se över andra enkla saker, drivrutiner och uppdateringar bara för att vara helt säker.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Spontant tycker jag inte det skall behövas bytas ut, din spec ser bra ut och grejerna borde hålla. Det är snarare så att det nog (eventuellt) är programfel, dåligt optimerad kod... och du ligger kanske i gränslandet från att lida för det med dina grejer. Exempelvis hade du haft en ssd eller snabbare minnen / något, så hade du inte märkt av felet alls.

Man kan ju börja analysera vad det är som händer, för att faktiskt hitta felet och se om någon annan har hittat en lösning.

För tillfället ska du nog ta det lugnt, du har en enligt konstens regler korrekt uppställd installation.
Eventuellt se över andra enkla saker, drivrutiner och uppdateringar bara för att vara helt säker.

Okej, ja grejen är ju att jag använder inga udda program och har senaste drivrutinerna på allt jag kan komma att tänka på. Så det skulle ju vara om det är något av de mer kända programmen som har problem. Just nu så uppstår problemet främst när datorn stått orörd ett längre tag.

Det vanligaste scenariot:
Program igång, minimerade till aktivitetsfältet: Chrome, Spotify, Skype, Fästisar och något Utforskarfönster.
Program igång, meddelandefältet: Teamviewer, Razer Synapse 2.0, (Skype), Dropbox, Bittorrent, AMD Catalyst Control Center, NoSleepHD, VIA HD Audio Deck, Avast
Antal processer enligt Aktivitetshanteraren: 113

När sedan datorn har stått orörd under natten eller ett par timmar på dagen och jag kommer tillbaka (inga automatiska vilolägen eller skärmsläckare då de tar år att komma tillbaka ifrån) så är den super seg. Maximerar Chrome och uppdatera en sida tar kanske 3-4 minuter. Samma sak gäller om man kör ett spel och tabbar ur eller liknande.

Men efter att då kommit tillbaka eller tabbat ur och använt datorn i 10-15 minuter så kommer den liksom igång och blir varm i kläderna. Känns lite som att den riktar kraft mot fel processer och program och efter att man använt den i några minuter så förstår den vilka program den egentligen ska driva, inte för att det funkar så, men det är så det känns. Hoppas du förstår vad jag försöker säga.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Spontant tycker jag inte det skall behövas bytas ut, din spec ser bra ut och grejerna borde hålla. Det är snarare så att det nog (eventuellt) är programfel, dåligt optimerad kod... och du ligger kanske i gränslandet från att lida för det med dina grejer. Exempelvis hade du haft en ssd eller snabbare minnen / något, så hade du inte märkt av felet alls.

Man kan ju börja analysera vad det är som händer, för att faktiskt hitta felet och se om någon annan har hittat en lösning.

För tillfället ska du nog ta det lugnt, du har en enligt konstens regler korrekt uppställd installation.
Eventuellt se över andra enkla saker, drivrutiner och uppdateringar bara för att vara helt säker.

Har fortsatt samma problem. Bör jag testa en ominstallation av windows? Vill ju givetvis helst inte det, men om ni tror det skulle hjälpa så vill jag göra det. Några andra förslag? Något annat ni vill jag ska felsöka med?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||