AMD Radeon "Hawaii" överklockas, får 8 GB GDDR5 och uppgår i 300-serien

Permalänk
Medlem

Om de höjer klockfrekvenserna en bit och optimerar drivrutinerna så kan nog Hawaiikretsen klå GTX 980 på fingrarna. I Sweclockers prestandaindex ligger 980 14% bättre i 1080p, 11% bättre i 1440p och endast 6% bättre i 2160p.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd

Nu fattas bara att de ska releasa Fiji till senhöst/vinter och då försvinner intresset direkt. Då kan man lika bra vänta på nvidias nya generation med HBM2 som säkert kommer våren 2016. Nä fyfan för AMD, det är nästan så man inte tycker synd om dom längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Använd HTML5 läget istället så slipper man allt vad flash heter.

Jag vet, men ibland har man inget val.

Skrivet av anon114264:

Du kanske borde läsa på lite än att spotta ut dig ett meningslöst trollinlägg! Det beror på AMD och deras sketna UVD decoder.

https://productforums.google.com/forum/#!topic/youtube/IIMbk3...

citerade du fel nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Hoppas på en snygg och bra referenskylare

Personligen struntar jag i hur den ser ut - bara den flyttar mycket värme tyst... gärna ut ur chassit

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det är OEM kort eller så blir jag arg på AMD till max och ja jag vill supporta AMD så mycket jag kan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Hoppa på Linux och OpenSource drivrutinerna, slipper i stort sätt alla dessa problem. Men beror såklart på vad du gör om dagarna med datorn. AMD må ha problem med drivrutiner på Windows men det har nVidia också.

nVidia hade blå tint istället ett längre tag.

Använd HTML5 läget istället så slipper man allt vad flash heter.

Det där hjälper inte en gnutta så länge html5 körs med VP9. Köp ett lite äldre AMD kort och pröva själv!

Permalänk

Har ett 6970 AMD, har inte märkt några gröna linjer, kan ha haft det dock för Väldigt länge sen (massor av år).
Kan dock verifiera att 60fps 1080p inte alls funkar bra med Video Decodern (Tycker förövrigt att den är kass vilket som, använder tex aldrig den till min Media Spelare då den är segare än Software).

Permalänk
Medlem

Detta får mig bara tro mer och mer att de "riktiga" 380/380X/390/390X är vaporware. AMD inger ju inte direkt förtroende.

Och självklart så har Nvidia nu trissat upp priserna på 970/980 bara för att dom kan - dom vet att AMD inte är en utmaning. Skulle fan köpt ett av dom för flera månader sen.

Permalänk
Avstängd

Men vafan är detta ett skämt?? 390x blir ett 290x med lite högre klockfrekvens på core/minne?
AMD kan ju lägga ner verksamheten, detta var ju en besvikelse utöver det vanliga
Var det det bästa de kunde komma med? Snackades ju om 4096 stream processorer??

Permalänk
Medlem

Detta bevisar ju bara hur bra r9 290x fortfarande presterar gentemot gtx 980 eller gtx 980Ti. Att prestandaskillnaderna blir lägre och lägre mellan de olika generationerna är inget nytt, kolla bara på cpu marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Men vafan är detta ett skämt?? 390x blir ett 290x med lite högre klockfrekvens på core/minne?
AMD kan ju lägga ner verksamheten, detta var ju en besvikelse utöver det vanliga
Var det det bästa de kunde komma med? Snackades ju om 4096 stream processorer??

Haha ja, lite så jag kände nu.

290X Improved, typ.

Jag förväntade mig mer faktiskt. Väntar på 390X, men nu vette fan.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Ändå bättre än en ren rename. 5ghz till 6ghz på minnena kommer nog göra ganska stor skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Haha ja, lite så jag kände nu.

290X Improved, typ.

Jag förväntade mig mer faktiskt. Väntar på 390X, men nu vette fan.

Tycker AMD kan lägga ner helt om dom inte kan komma på bättre.

Så alla som vill ha ett 390x kan köpa ett 290x för 2500:- och höja memory clock till 6000mhz, och coreclock en gnutta.
Voila! ett 390x.

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara 290x= 380x & 290 = 380 vilket är nog illa i sig (repriser igen)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag väntar hellre ett par till veckor för detta kan inte stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

När AMD totalt ignorerar oss med lite äldre grafikkretsar (HD 6xxx-serien och före) och släpper drivrutiner som varken klarar 60fps på youtube eller visar gröna videos så blir man rakt ut sagt förbannad. AMD har egentligen aldrig varit särskilt duktiga på drivrutiner även om de bättrat sig på senare år. Har aldrig haft sådana strul som när jag ägde Nvidia kort.

Detta är sista gången jag går AMD.

Bye bye!

Får endast problem med gröna videos eller att videon helt enkelt byter kvalite tills den säger *failed to load video* eller vad den nu brukar visa när man kör med flashplayer och hårdvaru acceleration igång i drivrutinerna medans den även frågar efter hårdvaru acceleration i flashplayer.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av makn:

Så alla som vill ha ett 390x kan köpa ett 290x för 2500:- och höja memory clock till 6000mhz, och coreclock en gnutta.
Voila! ett 390x.

Ja och Nvidia borde helt klart lagt ner efter Fermi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Ja och Nvidia borde helt klart lagt ner efter Fermi.

Är det inte ens STOR besvikelse?? Om dessa uppgifter stämmer?

Permalänk
Medlem

Jag längtar som bomben till mässan, jag är på detta spår ute efter IPS-144Hz skärm. Men valet står mellan G/Free-Sync. När de visar upp kraft korten AMD och visar sig klå Titan X och för priset. Då blir det självklart AMD att hoppa över till så att jag inte väljer G-Sync och inte har full kräm för 2k med bara 3GB på mitt nuvarande kort. Känns mer gjort för 1080p.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast
Skrivet av makn:

Fast om alla företag skulle lägga ner vid första motgång hade vi inte haft mycket kvar. AMD hade fått lägga ner CPU med Bulldozer och GPU nu. Nvidia borde lagt ner antingen när AMD släppte 4000-serien eller i samband med Fermi. Intel hade fått packa ihop för 15 år sedan när de lanserade Netburst. IBM och Motorola borde skrotat PowerPC för 10 år sedan när det var uppenbart att de inte kunde konkurrera med Intel. Apple borde lagt ner på 90-talet.

Tänk vad tråkigt det hade varit om alla företag la ner så fort de mötte motgångar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det där hjälper inte en gnutta så länge html5 körs med VP9. Köp ett lite äldre AMD kort och pröva själv!

Flashspelaren kör väl ändå x264. Var det inte i den encodern felet låg i?

Permalänk
Medlem

De här modellnamnen gör mig väldigt virrig. Äsch, väntar hellre tills E3 när vi får information direkt från källan och inte vaga artiklar som kan vara helt inkorrekt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Visst är det snurrigt hur marknadsföringsfolket verkar röka på framför allt på AMD men hos de flesta tillverkare om man ska vara ärlig. Men ni som blir så himla sura på modellnamn, ungefär som att världen kommer gå under eller att folk lika gärna kan lägga ner och stanna hemma och leva på Soss istället (här citerar jag dig lite lost). Gör ni detta verkligen av solidaritet till "vanliga användare"? För som entusiast så forskar man ju sönder sig själv inför varje köp. Man går ju inte bara till SIBA och ber killen i röd ylleväst peka ut ett kort till en. Vanliga användare kommer kunna råka illa ut av sånt här men väldigt få här. Det är ju inte så att AMD ljuger eller "glömmer att sätta ut rätt speccar" eller så i det här fallet (host.. Nvidia... host GTX970... host host).

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Och självklart så har Nvidia nu trissat upp priserna på 970/980 bara för att dom kan - dom vet att AMD inte är en utmaning. Skulle fan köpt ett av dom för flera månader sen.

Du tror inte att det är den skenande dollarn som ligger bakom det då?

Snacka om att ta till sig information på det sätt som passar en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Voila! ett 390x.

Ja, det är ju bara att överklocka minnet från 5ghz till 6ghz.

Har du ens försökt dig på överklockning?

Citat:

Minnesfrekvensen landar på cirka 5 750 MHz, vilket innebär en total bandbredd på respektingivande 368 GB/s. Magiska 6 000 MHz är utom räckhåll, trots att detta är minneskapslarnas officiella specifikation.

- Sweclockers test av 290X

Tänkt dessutom att minnen som klarar 6ghz från fabrik sannolikt kan ge motsvarande ökning av klockfrekvensen. Plus att vi får dubbelt så mycket minne - det kan du inte överklocka upp.

Visst, samma GPU-kärna. Men ändå inte riktigt samma som 290X.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Ja, det är ju bara att överklocka minnet från 5ghz till 6ghz.

Har du ens försökt dig på överklockning?

- Sweclockers test av 290X

Tänkt dessutom att minnen som klarar 6ghz från fabrik sannolikt kan ge motsvarande ökning av klockfrekvensen. Plus att vi får dubbelt så mycket minne - det kan du inte överklocka upp.

Visst, samma GPU-kärna. Men ändå inte riktigt samma som 290X.

Du begriper vad jag menar. Att höja minneshastigheten från 5ghz till 6ghz kommer inte göra mycket,..
Ska hålla tyst nu så får vi se. Dessa uppgifter kanske inte ens stämmer..

Permalänk
Skrivet av makn:

Voila! ett 390x.

Precis vad jag gjorde förutom att jag köpte 290X för 1990:-....Tack CDON!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

AMD behöver verkligen bli köpt. Nu har jag fått nog på att vänta och vänta och vänta, för att det har tagit dem så jävla länge nu att höja klockfrekvensen en dutta och ha 8gb standard på 390x. Man kan i princip köpa ett 290x med 8 gb och överklocka bara LITE, så får man ett 390x. Jag är väldigt besviken på AMD om dessa rykten är korrekta. ett re brand på flaggskeppen är patetiskt. Det skulle vara mer förstårligt om dem släppte dessa kort en månad efter 900 serien kom ut men att vänta så här länge?

Permalänk
Medlem

Lösa rykten och spekulationer på dessa. Det finns ingen anledning till oro, riktigt ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt med alla experter!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |