Permalänk

När kommer min lön?

Hejsan jag började på mitt sommarjobb den 15de Juni och är timanställd. 24 år gammal. Jobbar inom hotell och lönerna betalas ut den 15de varje månad. Eftersom jag började den 15de Juni så har jag inte fått min första lön än, och jag undrar om någon vet hur det funkar? Får jag lön för ALLT jag jobbat sedan 15de Juni till den 15de Juli, eller får jag bara lön för veckan där i Juni nu i Juli, eller får jag ingen lön alls nu den 15de och måste vänta på den 15de augusti?? Syns ingen insättning i min bank än (swedbank) men brukar synas nån dag innan...

Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tror det är olika.. En del företag betalar ut samma månad som du jobbar, medans andra betalar ut med en månads eftersläp.

Enklast är väl att fråga din arbetsgivare..?

Sen är det bara den 10:e än så länge... Tror du får vänta till den 14:e om du nu kan se någon dag innan..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Brukar väl vara en månad innestående om jag inte minns fel?
Så det du jobbar från 15jun -> 14jul kommer den 15Aug.
Det du jobbar 15Jul -> 15Aug kommer 15Sept.
Tror jag.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

lön den 15e ? 25e är väl mest vanligt. Annars så mest logiskt är att du får lön 15e-30e juni den 15e juli och sen resten nästa månad.

Permalänk
Medlem

Det beror på företaget. De timmar du jobbat fram till ett visst datum kommer då få betalt den här månaden, ofta är brytpunkten två veckor innan löneutbetalning så i sådant fall skulle du få betalt för dina första två veckor 20150715. Med tanke på att det är semestertider nu kan det säkerligen vara annorlunda, varför de enda som kan svara korrekt är ditt företags löneavdelning/ansvarig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

lön den 15e ? 25e är väl mest vanligt. Annars så mest logiskt är att du får lön 15e-30e juni den 15e juli och sen resten nästa månad.

Mitt första sommarjobb var på Tumstocksfabriken i Hultafors, där skedde utbetalningarna varannan vecka, med datum 12 & 25 varje månad. Helt perfekt för en sommarjobbare
Så det är väldigt individuellt hur det ser ut.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Kontakta facket om något inte stämmer.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag får oxå lön den 15e och om jag hade börjat precis som dig den 15e Juni så hade jag fått betalt från perioden 15-30 juni och dom pengarna hade jag fått den 15e juli. Sedan 1-31 juli utbetalt 15 aug. Som andra har sagt redan så beror det nog lite från företag till företag men så är det för mig iaf!

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PhilipNordvart:

Hejsan jag började på mitt sommarjobb den 15de Juni och är timanställd. 24 år gammal. Jobbar inom hotell och lönerna betalas ut den 15de varje månad. Eftersom jag började den 15de Juni så har jag inte fått min första lön än, och jag undrar om någon vet hur det funkar? Får jag lön för ALLT jag jobbat sedan 15de Juni till den 15de Juli, eller får jag bara lön för veckan där i Juni nu i Juli, eller får jag ingen lön alls nu den 15de och måste vänta på den 15de augusti?? Syns ingen insättning i min bank än (swedbank) men brukar synas nån dag innan...

Arbetsgivare har löneutbetalning efter varande månad, så lön som avser juni månad får du i juli och så vidare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

åh skit ... Ja tydligen får vi våra löner den 15de..
Så på onsdag får jag bara lön för perioden 15-31juni ? Skit med... hade räknat på att få allt dvs 15 juni tills 15de juli...
Hon som har handom lönerna har dessvärre semester och inte tillbaka förens mitten av augusti xD

Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs

Permalänk

Hej!
Först, inte för att vara elak, men skriv 15:e eller 15e, inte "de"

Ok, min uppfattning i lönefrågan.

Är man heltidsanställd och har någon form av månadslön så brukar den betalas ut samma månad som man jobbar.
Däremot brukar avvikelser betalas ut påföljande månad. Med det menar jag ob, extra pass och liknande.

Timanställda brukar få sin lön utbetald påföljande månad, alltså med en månads förskjutning.

Så om du har jobbat 15:e juni till 15:e juli så tror jag att du kan räkna med den lönen i augusti som någon skrev.

Däremot brukar en del företag kunna erbjuda ett förskott på första lönen, antagligen för att man vill ha lite pengar under sommaren, samt att det faktiskt kostar att ta sig till och från jobbet, äta lunch och så vidare.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Arbetsgivare har löneutbetalning efter varande månad, så lön som avser juni månad får du i juli och så vidare.

Det är vanligt men ingen regel.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem

Dock är det väl så det fungerar om man har timlön? Hur skulle löneavdelningen annars kunna veta hur mycket du faktiskt har jobbat och tjänat?

När jag gick på timmar fick jag lön en månad efter, 1-30 juni kom alltså den ~25 juli. TS, jag tycker du borde få 1 (eller 15:e eftersom det var då du började) till 30 juni utbetalt nu den 15 juli. Dock kan du nog inte se den insättningen än, i min erfarenhet brukar det gå att se max två dagar innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Mitt första sommarjobb var på Tumstocksfabriken i Hultafors, där skedde utbetalningarna varannan vecka, med datum 12 & 25 varje månad. Helt perfekt för en sommarjobbare
Så det är väldigt individuellt hur det ser ut.

Skulle aldrig klara av det... Få lite åt gången, då händer det samma som med CSN-bidraget, allt spenderas direkt...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att lönen du jobbat ihop mellan 15 - 30 juni kommer den 15e juli, och det du jobbat ihop 1 - 31 juli kommer den 15e augusti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 6700k @ 4,5GHz | EVGA 980ti | ASUS Z170 Pro Gamer | 16GB Corsair Vengeance DDR4 2666MHz | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design R5 | Noctua DH-15 | Samsung EVO 850 500GB | BenQ 24" 144Hz

Permalänk
Medlem

De beror helt på när företaget har "brytdatum".. Vi på Samhall har brytdatum mellan sista o första varje månad, O får lön den 25, Alltså 3 veckor EFTER brytdatum.. Vissa företag har 20/21, o betalar ut lönen 25:e, alltså 5 dagar efter.. Lättast e o fråga när företaget du jobbar för har sitt brytdatum..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Skillnaden på Timlön och Månadslön är att timlön oftast betalas ut månaden efter.
Fast månadslön behöver de ju inte räkna summor på så den får man samma månad.
Timlön beror ju, som det låter, på antal timmar på jobbet. Vilket leder till att man måste ta fram miniräknaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Skillnaden på Timlön och Månadslön är att timlön oftast betalas ut månaden efter.
Fast månadslön behöver de ju inte räkna summor på så den får man samma månad.
Timlön beror ju, som det låter, på antal timmar på jobbet. Vilket leder till att man måste ta fram miniräknaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är ingen regel att det är så det fungerar.
Det skiljer sig från arbetsgivare till arbetsgivare helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agile:

Nej, det är ingen regel att det är så det fungerar.
Det skiljer sig från arbetsgivare till arbetsgivare helt enkelt.

Hur annars kan man betala ut en timlön om inte i efterskott? Om inte måste man ju på något sätt uppskatta/förutsätta ett visst antal timmar som jobbas. Det kanske funkar på vissa ställen men hade verkligen inte funkat för mig som var vikarie och inte hade någon aning alls om när jag skulle få jobba.

/oerfaren i arbetslivet

Permalänk
Medlem

Flesta jobb brukar ge lön den 25:e varje månad.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhilipNordvart:

åh skit ... Ja tydligen får vi våra löner den 15de..
Så på onsdag får jag bara lön för perioden 15-31juni ? Skit med... hade räknat på att få allt dvs 15 juni tills 15de juli...
Hon som har handom lönerna har dessvärre semester och inte tillbaka förens mitten av augusti xD

Hur skall de kunna betala ut lönen fram till samma datum som utbetalningen hade du tänkt?
Lönerna skall först köras och därefter överföras via banken ett par dagar innan.

Såvida du inte kommit överens om förskottslön, får du helt enkelt vänta.

Enklast är väl att fråga arbetsgivaren, borde inte vara så svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hur annars kan man betala ut en timlön om inte i efterskott? Om inte måste man ju på något sätt uppskatta/förutsätta ett visst antal timmar som jobbas. Det kanske funkar på vissa ställen men hade verkligen inte funkat för mig som var vikarie och inte hade någon aning alls om när jag skulle få jobba.

/oerfaren i arbetslivet

Se vad Kimpur skrev, Fast månadslön behöver de ju inte räkna summor på så den får man samma månad..
Det stämmer inte att det alltid är så. Jag vet ingen som har det så.. Men visst förekommer det.

Självklart är det så vid timanställning att man får lön månaden efter man jobbat, om man nu inte får det varje dag/vecka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agile:

Se vad Kimpur skrev, Fast månadslön behöver de ju inte räkna summor på så den får man samma månad..
Det stämmer inte att det alltid är så. Jag vet ingen som har det så.. Men visst förekommer det.

Självklart är det så vid timanställning att man får lön månaden efter man jobbat, om man nu inte får det varje dag/vecka.

Jag trodde det var timlönsdelen av hans inlägg du pratade om.

Dock vet jag ändå inte riktigt vad du menar, poängen med fast månadslön är väl att den är just fast? Du får den varje månad och eventuell OB eller tillägg/avdrag kommer på månaden efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag trodde det var timlönsdelen av hans inlägg du pratade om.

Dock vet jag ändå inte riktigt vad du menar, poängen med fast månadslön är väl att den är just fast? Du får den varje månad och eventuell OB eller tillägg/avdrag kommer på månaden efter?

Det kan vara olika som sagt. Därför är det enklare om man har tillägg/avdrag tillsammans med den månads lön det gäller, för föregående månad alltså, då är allt i synk. Precis som att man får semesterersättning en månad sent, eftersom man får det för den månad som lönen är för, föregående månad.

Permalänk
Medlem

Vilken förvirring ?

Ingen här inne som haft mer än ett jobb ?

Det finns otal variationer mellan olika arbetsgivare, så för att veta vad som gäller måste man PRATA med sin ARBETSGIVARE och fråga.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tagit bort ohjälpsamt inlägg*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Karaff: Ska göra detta Bara att den som är ansvarig har semester. Så ville bara se här om någon kanske fatta/kunde lite mer än mig. Men nu när jag fått klarhet i det hela så fattar jag att det är logiskt att jag får det jag jobbat i Juni i Juli and so on. Har haft månadslön tidigare och inte tim...

Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs

Permalänk

@SUMITOMO: Självklart är det inte svårt, men som jag skrev tidigare har ansvarig chef semester och jag skapade då tråden bara för att reda ut hur det funkar.. Har inte haft timlön förr.

Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs

Permalänk

@Andreaz1: Jag är med oerfaren. Första gången jag har har ett jobb som betalar ut 15:e och lönesystem på detta sättet.
Förr så fick jag lön 25:e och alltid samma månad som jag jobbat. Därför jag var lite fundersam hur detta fungerade

Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs

Permalänk

@Joonthe: tack! Jo efter lite undersökning och läsande här verkar det som det mest logiska! Ibland är man allt bra dum! Planerat hela min inkomst fel nu haha! Aja det löser sig nog

Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs