Är Canon 700D bäst och billigast för mig som ska ta utomhus bilder och göra en kortfilm?

Permalänk
Avstängd

Är Canon 700D bäst och billigast för mig som ska ta utomhus bilder och göra en kortfilm?

Hej. Jag har kollat in en Canon 700D och tycker att den ger bra bild i youtube länken här nedanför och jag förstår också att de har färgkomponerat filmen så att det blir filmfärg. Jag vill gärna spendera 5000kr men kan jag få en bättre kamera för de här pengarna? Jag lägger max 5000 kr. Ni får gärna tipsa på vad man kan behöva typ linser och sånt. Är ny på att filma men ju mer man filmar ju duktigare blir man.

https://www.youtube.com/watch?v=gf8IJ1rroCA

http://cdon.se/hemelektronik/canon/canon-eos-700d-kamerahus-p...

Permalänk

tips titta begagnat ist och kameran duger till både film o kort.

Visa signatur

Chassi:Factal design R4
Processor: Intel i5 4670k
Gpu:MSI POWER Edition gtx 670
Moderkort:Asus Z87-A
Kylare:Cooler Master Myper 212

Permalänk
Avstängd

@whatisgoogle: Vill helst ha en ny

Permalänk
Medlem

Tänk på att den du länkar på CDON endast är ett kamerahus, så du behöver komplettera med objektiv för att komma igång om du inte redan har det.

Billigaste kitet verkar vara det här, 700D hus + 18-55mm för 5775kr så då hamnar du lite över budget.

EDIT: Här är man trött och läser bra. Om lägger 5k på kamerhus, hur mycket vill du lägga på objektiv och vad vill du fota och filma? Om du ska filma handhållet skulle jag starkt rekommendera ett objektiv med IS "image stabilization" vilket helt enkelt motverkar skakningar som annars uppstår när man filmar handhållet.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd

@AlbertMwugabi: Är lite trött nu men objektiv är det som gör att kameran får större och mindre bilder och samtidigt fokuserar på ett objekt som är viktigt i bilden. Ska läsa på om objektiv men tror det är enklast att jag börjar utan och sedan går jag över till objektiv, liksom att jag övar upp mig själv.

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut: Du behöver alltid ett objektiv, ett kamerahus fungerar inte utan det. Eller visst du kan ta en bild utan objektiv, men det kommer inte bli någonting av bilden, bara massa suddiga färger. Så du måste köpa kamerhus + ett objektiv för att komma igång, antingen köper du ett kit eller så köper du kamerahus och objektiv var för sig.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@AlbertMwugabi: Är lite trött nu men objektiv är det som gör att kameran får större och mindre bilder och samtidigt fokuserar på ett objekt som är viktigt i bilden. Ska läsa på om objektiv men tror det är enklast att jag börjar utan och sedan går jag över till objektiv, liksom att jag övar upp mig själv.

Nej nej, ett objektiv är en kameras linser. Ett kamerahus fungerar därför inte utan objektiv, då det endast är en bildsensor och massor av elektronik ihoppackat. Det finns inget inbyggt objektiv, som kompaktkameror eller mobiltelefoner har, för att bryta ljuset.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd

@XFTality: Vad är kamerahus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@XFTality: Vad är kamerahus?

Kamerasensor med kringhörande elektronik ihoppackat i ett chassi.

Med andra ord är ett kamerahus allt förutom optiken/objektivet. Objektiv är obligatoriskt, så om du vill ha 700D så behöver du kitet med objektiv för ~5700 som någon tipsat om tidigare i tråden.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Nej nej, ett objektiv är en kameras linser. Ett kamerahus fungerar därför inte utan objektiv, då det endast är en bildsensor och massor av elektronik ihoppackat. Det finns inget inbyggt objektiv, som kompaktkameror eller mobiltelefoner har, för att bryta ljuset.

Därav "Eller visst du kan ta en bild utan objektiv, men det kommer inte bli någonting av bilden, bara massa suddiga färger.". Du kan trycka av, men du kommer inte få en bild.

EDIT: Vart lite fel med citatet där XFTality?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Därav "Eller visst du kan ta en bild utan objektiv, men det kommer inte bli någonting av bilden, bara massa suddiga färger.". Du kan trycka av, men du kommer inte få en bild.

EDIT: Vart lite fel med citatet där XFTality?

Haha, japp! Inte riktigt van vid SweC 6.0 ännu, händer då och då att andra åker in i citat.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd

@XFTality: Får köpa den för 5700. Finns det blir objektiv om man behöver i framtiden eller är det max några stycken per kamera?

Permalänk
Avstängd

Alla objektiv med Canon EF-S och EF fattning passar, finns hur mycket som helst att välja på när du är sugen på det.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@XFTality: Får köpa den för 5700. Finns det blir objektiv om man behöver i framtiden eller är det max några stycken per kamera?

Det finns väldigt många olika objektiv som passar till kameran.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Avstängd
Permalänk

@Farbror Krut:
Även om Canon skulle gå i konkurs i framtiden så kommer det alltid finnas massor av objektiv på begagnatmarknaden. Hur många objektiv du behöver får du komma på själv men det finns många att välja mellan.

Permalänk

Fått tips om man man skall köpa tätade grejer om man vill ha med sakerna utomhus om det blir fuktigt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Ska du filma nära och vill ha med mycket i bilden kan jag rekommendera ett Canon EF-S 10-18mm. Mycket stabil stabilisator och mjuk fokusering. Ett bra komplement till 18-55 när man vill komma närmre, och kostar inte speciellt mycket heller.
Vill du ha ett fint objektiv för fotografering kan jag och många andra rekommendera ett Canon EF 50mm f/1.8. Kostar runt 900:- och ger väldigt bra bilder.

Kan lägga till att detta är något du bör införskaffa EFTER att du fått hem och lärt dig din 700d med 18-55 objektiv.

Mvh

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Avstängd

@fille044: Canon EF-S är det ett objektiv eller en annan kamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@fille044: Canon EF-S är det ett objektiv eller en annan kamera?

EF-S är fattningen på objektivet som passar till Canon-kameror med en såkallad CMOS sensor. EF är fattningen som passar till fullformats-kameror(överkurs för din del). En Canon EOS 700d har en CMOS sensor och kan använda både EF-S och EF objektiv.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av fille044:

EF-S är fattningen på objektivet som passar till Canon-kameror med en såkallad CMOS sensor. EF är fattningen som passar till fullformats-kameror(överkurs för din del). En Canon EOS 700d har en CMOS sensor och kan använda både EF-S och EF objektiv.

CMOS har inget med fullformat eller EF eller EF-S att göra. Både 700D och t.ex 1DX har CMOS sensorer och om jag inte misstar mig är alla Canons DSLR kameror i dagens line-up utrustade med CMOS sensor.

Till Farbror Krut: både EF och EF-S passar till 700D. Så det är inget du behöver tänka på, utan det är saker som ofta ligger längre bort i framtiden och om man ens går upp till fullformats kamera.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Hej. Jag har kollat in en Canon 700D och tycker att den ger bra bild i youtube länken här nedanför och jag förstår också att de har färgkomponerat filmen så att det blir filmfärg. Jag vill gärna spendera 5000kr men kan jag få en bättre kamera för de här pengarna? Jag lägger max 5000 kr. Ni får gärna tipsa på vad man kan behöva typ linser och sånt. Är ny på att filma men ju mer man filmar ju duktigare blir man.

https://www.youtube.com/watch?v=gf8IJ1rroCA

http://cdon.se/hemelektronik/canon/canon-eos-700d-kamerahus-p...

http://www.dpreview.com/

Där har du svaren.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

Tack ska inspektera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

CMOS har inget med fullformat eller EF eller EF-S att göra. Både 700D och t.ex 1DX har CMOS sensorer och om jag inte misstar mig är alla Canons DSLR kameror i dagens line-up utrustade med CMOS sensor.

Till Farbror Krut: både EF och EF-S passar till 700D. Så det är inget du behöver tänka på, utan det är saker som ofta ligger längre bort i framtiden och om man ens går upp till fullformats kamera.

Okej, hade fått för mig att jag läst det någonstans. Ber om ursäkt för det...
EF för fullformat
EF och EF-S för icke-fullformat

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille044:

Okej, hade fått för mig att jag läst det någonstans. Ber om ursäkt för det...
EF för fullformat
EF och EF-S för icke-fullformat

Du blandar nog ihop det med APSC! APSC är den mindre typen och fullformat den större.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Du blandar nog ihop det med APSC! APSC är den mindre typen och fullformat den större.

Tack för rättningen, ja det är självklart så jag har blandat ihop det!

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK