Permalänk

Ny dator bara en skärmport?

Hej nu är det så att jag äntligen fått min dator men då kommer en pinsam fråga, hade det inte varit så sent hade jag valt att kontakta supporten men nu antar jag det går fortare här:

Min förra dator hade två DVI på grafikkortet.

Mitt nuvarande verkar bara ha en DVI port (och inget mer?) men jag kör dubbla skärmar.
Betyder det att jag måste använda Displayporten som finns uppe bland usb-portarna (på bilden) då? ÄR det någon förlust att köra DP -> Dvi? Mina skärmar börjar gå mot slutet av sin livstid men har tänkt vänta tills G-sync hunnit sjunka lite lägre innan jag byter ut dom.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Digitalt är digitalt.
Så DP->DVI är normalt sett ingen förlust.
Däremot så skall du såklart använda DP/HDMI portarna som sitter på grafikkortet (de 4 utgångarna som sitter under skyddsplupparna).
Använder du den som sitter på moderkortet så körs ju den skärmen via den interna grafiken (= usel prestanda).

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har du inte en massa Displayport och HDMI-kontakter precis ovanför DVI-kontakten? Det är bara att det sitter en små "plastlock" på dem. Pilla av en av dem bara ska du se

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Okej tack för hjälpen då åker jag ner och köper kablar imorgon, första gången jag stött på dessa pluppar så trodde de skulle vara där. Inte alltför smart ibland

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk

Ny dum fråga: Dual Link DVI -> Display port? Hittar bara 1200kr varianter från Apple när jag googlar är de det enda som finns? Införskaffade mig utan att tänka mig för en DP -> DVI hos Kjell men får bara ut 60hz och det är ju ingen höjdare :/

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReloadMaster:

Ny dum fråga: Dual Link DVI -> Display port? Hittar bara 1200kr varianter från Apple när jag googlar är de det enda som finns? Införskaffade mig utan att tänka mig för en DP -> DVI hos Kjell men får bara ut 60hz och det är ju ingen höjdare :/

Vad har du för skärmar? För att konvertera DP till Dual Link DVI så krävs vad jag vet en aktiv adapter, vilket troligtvis är dyrt och svårt att hitta.

Permalänk
Skrivet av perost:

Vad har du för skärmar? För att konvertera DP till Dual Link DVI så krävs vad jag vet en aktiv adapter, vilket troligtvis är dyrt och svårt att hitta.

Acer GD245HQ

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Köp DP->hdmi kabel det brukar gå att hitta billigt

typ
https://www.dustin.se/search/displayport%20hdmi/hardvara/dato...

Permalänk
Hjälpsam

Om du skal använda 120Hz på sekundärskärmen så behöver du en DP -> DVI DL (inte optimalt)
Om du nöjer dig med 60Hz på sekundärskärmen så kör bara en vanlig rak HDMI kabel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

För att förtydliga så verkar dina skärmar inte ha stöd för 120 Hz via HDMI, se t.ex. denna recension. Inget konstigt med det, lite äldre skärmar klarar sällan det, men DVI DL är alltså ditt enda val som Fluf påpekar (förutom att köpa ny skärm).

Permalänk

Okej, antar jag får skaffa en ny skärm ganska snart istället, det var ju synd.

Hur stor är skillnaden i kvalité mellan Acer 24" XB240HA och BenQ 24'' XL2420G, priset skiljer ju en del.
Kör ju Acer nu så antar jag inte är den mest krävande människan i bildkvalité. Asus verkar inte ha en 24" med G-sync?

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.