Permalänk

Artbestäm kabel

Hej,

Jag har en kabel som jag har svårt att artbestämma, den går till en takmonterad högtalare.

Vad är det här för typ av kabel och vad krävs det för att jag förslagsvis ska kunna koppla denna högtalare till en Chromecast Audio alternativt Sonos-system?

Permalänk

Tippar på arr högtalaren inte har inbyggt förstärkare?

Isf en förstärkare eller reciever och en kabel att sätta mellan chromecasten/tv och förstärkaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Det var inte så bra skärpa i bilden men du kan alltid kolla vad det är för högtalare, troligen är det ju en normal högtalarkabel som du ska ansluta till en förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En biwiringkabel till högtalare. Du kopplar in alla 4 kablarna till 4 kontakter på högtalaren.
Är det damm eller något annat på kabeln? Eller någon slags skärmning? Dålig bild faktisk, inte enkelt att säga till 100%

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Tack för alla svar, jag återkommer med en bättre bild.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en riktigt gammal 220V strömkabel bara (säker på att den inte är strömsatt!?). Innan jordledaren blev gulgrön i hela världen skulle den vara röd i Sverige, de andra tre är för fasledare + eventuellt neutralledare.

Det är alltså med allra största sannolikhet ett rent hemmabygge och därmed omöjligt att säga vilka trådar du ska använda. Du kan prova att skrapa ledarna mot polerna på ett AA-batteri och se om du hör något från högtalaren. Gör du det bör det räcka att koppla in en förstärkare mellan Chromecast och högtalare.

Permalänk

God kväll gott folk, här kommer en skarpare bild.

Det "damm" som ni såg på den första bilden är i själva verket tejp som sitter runt varje enskild kabel.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=143877 En liknande sådan kabel är det. Var den kopplad till högtalaren gissar jag att det var 2 högtalarkontakter på den? Det är Ingen strömkabel. Det är en vit kabel med? Alltså en grön, röd, vit och svart? Bara en fråga varför tar du inte bort tejpen och det andra skräpet när du skall fotografera? Liite enklare att se vad det är då. De där snörena skall väl inte vara där heller?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det går inte att ta få loss högtalaren och titta i den ändan hur det ser ut?

Permalänk

Högtalaren sitter fastmonterad i taket, har tyvärr ingen möjlighet att granska högtalaren närmre.

Det låter som att det skulle kunna röra sig om en "Bi-wire"-kabel. Har ni något förslag på en förstärkare som stödjer den här typ av kabel?

Permalänk

Men bi-wire till en takhögtakare? Låter som överkurs om det nu inte är en av få modeller som faktiskt är stereo så du har R +/- & L +/-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Bi-Wiring har 3 olika användningsområden:
1. High-End system kan använda olika förstärkare och kablar för låga resp höga frekvenser och i teorin vinna ljudkvalitet.
2. Tillverkare kan placera delningsfilter i förstärkaren istället för högtalare och därmed garantera att delarna blir värdelösa var för sig på andrahandsmarknaden och göra ev. uppgraderingar extremt mycket svårare.
2. Försäljare får sälja dubbelt så mycket kabel/förstärkeri.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av InsertTheUsername:

Högtalaren sitter fastmonterad i taket, har tyvärr ingen möjlighet att granska högtalaren närmre.

Det låter som att det skulle kunna röra sig om en "Bi-wire"-kabel. Har ni något förslag på en förstärkare som stödjer den här typ av kabel?

Är det mono eller stereo ? Det finns egentligen bara ett vettigt sätt att använda en 4 polig kabel till en kanal, att korskoppla ledarna så att magnetfälten neutraliserar varandra, biwire är elektriskt sett mest trams som bör undvikas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=143877 En liknande sådan kabel är det. Var den kopplad till högtalaren gissar jag att det var 2 högtalarkontakter på den? Det är Ingen strömkabel. Det är en vit kabel med? Alltså en grön, röd, vit och svart? Bara en fråga varför tar du inte bort tejpen och det andra skräpet när du skall fotografera? Liite enklare att se vad det är då. De där snörena skall väl inte vara där heller?

Du säger "Det är Ingen strömkabel", och så länkar du en strömkabel.

http://www.alibaba.com/product-detail/white-4core-4mm2-Copper...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dagbro:

Du säger "Det är Ingen strömkabel", och så länkar du en strömkabel.

http://www.alibaba.com/product-detail/white-4core-4mm2-Copper...

En kabel som inte leder ström är väl rätt oanvändbar ? Alla kablar är därför antingen strömkablar eller trasiga
Elinstallationskabel är utmärkt även till högtalare och det som främst skiljer den mot "högtalarkabel" är smidigheten, inte de elektriska egenskaperna, att korskoppla med 4 polig kabel är en bra metod om det blir lite längre kabellängder >

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/diy_ekk_v6.pdf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag vet - Tittade du på hans länk? Den kabeln är inte en smidig högtalarkabel med så få ledare som den har. Det ser bokstavligen ut som vilken flerkardelig installationskabel som helst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dagbro:

@mrqaffe: Jag vet - Tittade du på hans länk? Den kabeln är inte en smidig högtalarkabel med så få ledare som den har. Det ser bokstavligen ut som vilken flerkardelig installationskabel som helst.

Man behöver (bör) inte ha mångkardelig kabel vid fast installation, få eller enkardeligt är ofta mer passande men bökigare att dra, vanlig elinstallationskabel för el är alltså oftast bra elektriskt men de är oftast stelare än "högtalarkabel".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jo tack, fåkardelig menade jag såklart. Men min poäng står kvar. Det är en helt vanlig strömkabel och att säga "det är inte en strömkabel" är att ljuga för sig själv för att rättfärdiga priset.

Titta på den. Femkardeliga ledare, vanlig vit PVC-isolering med talkpulver och färgschemat blå, svart, vit, grå (?). Är inte det en vanlig strömsladd så vet jag inte vad som är det.