Permalänk
Medlem

NAT typ Strict

Problem med Strict NAT på xbox one

Fick igår mitt bredband från TELIA, med en gateway Tecnicolor TG799vn v2. Och det första jag märkte var att min NAT Type var strict på xboxen. Finns det någon som har tips på vad man kan göra för att ordna det då Telias support inte gav någonting, förutom att betala 400 kr för att få premium support (Bästa Telia)

Permalänk
Medlem

Har du kört den här?
http://support.xbox.com/sv-SE/xbox-one/networking/nat-error-s...

Fastnar du på att din IP-adress inte är publik så är det något du kan be telias support om att byta.

Permalänk
Medlem

Ja det har jag, jag tror kanske att det har något med mina portar att göra. Problemet är att jag öppnade portarna som xbox support har angivit men det funkade inte då heller.@Gurk:

Permalänk
Medlem

@jejos11: Ja men vad fastnade du på? Det är en hel problemlösar guide från början till slut med svar på vad du ska felsöka någonstans.

Permalänk
Medlem

Det ända alternativet som finns kvar, är att öppna dessa portar
Port 88 (UDP)
Port 3074 (UDP och TCP)
Port 53 (UDP och TCP)
Port 80 (TCP)
Port 500 (UDP)
Port 3544 (UDP)
Port UDP 4500 (UDP)Gurk:

Permalänk
Medlem

@jejos11: ja? Öppna dom då?

Eller om det inte går, skaffa en bra router och be Telia brygga deras.

Permalänk
Medlem

Om du forwardar rätt portar till din xbox så ska det inte vara några konstigheter.
Att bara öppna för trafik på en port hjälper inte så mkt om inte rätt host har tillgång till det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

NAT-Strict

Har öppnat alla portar som ska behövas för att få en NAT-Typ som är öppen, men den är fortfarande strict. Min gateway är en technicolor tg799vn v2 från FELIA. Har en IP-adress som är "hemlig" och den kunde inte telia göra "offentlig" enligt deras magiska support. Kan även tillägga att det är till Xbox One det här problemet uppstår på. Finns det någon underbar människa som skulle kunna hjälpa mig innan jag tvingas kontakta telias såkallade premiumsupport....

Permalänk
Medlem

Är det ett spel som du syftar på med Nat-Strict?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Hur menar du ? Jag har alltså NAT-Typ: Strict @Galarix:

Permalänk
Hedersmedlem

@jejos11 *Trådar sammanfogade*

Observera att vi ej tillåter fler trådar/inlägg om samma ämne (korspostning). Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna förklara vad du menar med att bara öppna för trafik på en port ?

Permalänk
Medlem

Förslagsvis lämna över frågan som ett ärende till Telia.

En grej till du kan testa, slå av och på upnp i routern.

"UPnP är en standard som gör att routrar kan kommunicera snabbare. Om din router eller gateway har stöd för UPnP är det troligen aktiverat som standard. I vissa fall kan du kanske lösa anslutningsproblem genom att uppdatera NAT-tabellen (Network Address Translation). Om du vill uppdatera NAT-tabellen för en router där UPnP redan är aktiverat måste du avaktivera UPnP, spara dina ändringar och sedan slå av och på din router. När du gjort det måste du aktivera UPnP igen och spara dina ändringar."