Microsoft Windows 10 blir rekommenderad uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows 10 blir rekommenderad uppdatering

Den som av ett eller annat skäl inte vill ha Windows 10 får kontrollera inställningarna i Windows Update, då Microsoft nu gjort operativsystemet till en rekommenderad uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så popup försvinner alltså nu ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Gillar Windows 10 som fan!!

Men man blir lite fundersam om varför dom vill att alla ska ha deras Windows 10, man kan nästan börja undra vad det är som gömmer sig i operativ systemet.

Edit: Efter som folk inte förstod mitt "konspirations teori tänk" så ja nog är det så att dom inte vill lägga så mycket resurser på gamla w7,w8

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Gillar Windows 10 som fan!!

Men man blir lite fundersam om varför dom vill att alla ska ha deras Windows 10, man kan nästan börja undra vad det är som gömmer sig i operativ systemet.

Eller så vill dom ha bort det gamla så dom kan enbart jobba med det nya

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Det vore skönt om de gav fan i att göra så här (då jag sitter på 7:an och är less på att bocka ur och dölja alla uppdateringar som har med 10:an att göra hela tiden), men ingen är förvånad.

Förr eller senare blir det troligen 10:an för mig också, men jag har noll och ingen anledning att göra det än så länge. Det vore skönt om MS kunde respektera det...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Äntligen. Skönt också att det inte är något tvång utan att det är enkelt att undvika det för den som inte vill eller kan uppgradera.

Windows 10 32bit = ~1,9GB
Windows 10 64bit = ~2,5GB

Uppdatering från Windows 8.0 till 8.1 = ~3,5GB

Inte mycket att gnälla på. 98,5% av alla på Steam har 10GB eller mer ledigt hårddiskutrymme. Givetvis laddas inte Windows 10 hem automatiskt till datorer där utrymmet är för litet. Summan blir att den som vill uppgradera till Windows 10 får en snabbare resa dit. För den som inte vill kvittar det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är bra. Då blir det konsekvent på så sätt att det bara är en rekommenderad uppdatering och att man då enkelt kan slippa den genom att bara kryssa bort rekommenderade uppdateringar. Som det varit nu har den väl ploppat upp nästan oavsett hur man ställt in det?

Har dock själv uppdaterat alla Windows 7 till Windows 10 där så varit möjligt. Tycker Windows 10 funkar bra trots allt. Har dock några system som inte går att uppgradera och det vore skönt att slippa få in den där uppdateringspåminnelsen på dessa.

Sedan kan jag förstå att Microsoft gärna vill att folk ska uppdatera för att minska supportbehovet för de äldre operativsystemen. De försöker väl fasa ut dem så de kan koncentrera sig på Windows 10. Men håller med att de pushar på lite väl mycket ibland.

Permalänk
Inaktiv

Bra iniativ då 7an och 8an är så slött samt en säkerhetsrisk när de slutar med uppdateringar snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tycker detta är bra. Då blir det konsekvent på så sätt att det bara är en rekommenderad uppdatering och att man då enkelt kan slippa den genom att bara kryssa bort rekommenderade uppdateringar. Som det varit nu har den väl ploppat upp nästan oavsett hur man ställt in det?

Jag hoppas det. Slipper man popupen så är det bra, och då man kan bara ignorera den i WU. Men vi får se hur mycket problem det stället till för de som fortfarande inte vill, men inte vet om det.

Skrivet av ronnylov:

Har dock själv uppdaterat alla Windows 7 till Windows 10 där så varit möjligt. Tycker Windows 10 funkar bra trots allt. Har dock några system som inte går att uppgradera och det vore skönt att slippa få in den där uppdateringspåminnelsen på dessa.

Här kommer problemet, då det kommer vara en del folk som kommer få bokstavligt talat sin installation förstörd, eftersom de visste inte bättre. Får se om det kanske tom blir civilstäming i USA

Skrivet av ronnylov:

Sedan kan jag förstå att Microsoft gärna vill att folk ska uppdatera för att minska supportbehovet för de äldre operativsystemen. De försöker väl fasa ut dem så de kan koncentrera sig på Windows 10. Men håller med att de pushar på lite väl mycket ibland.

Vilket support behov?
De måste hålla alla redan lagda support nivåer och deadlines, då de gamla OSen är sålda med det, och endast Win 8.1 har mainstream support idag av de "gamla".

Permalänk
Medlem

Ju mer de försöker tvinga fram uppgraderingen, desto mer kommer jag vägra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Gillar Windows 10 som fan!!

Men man blir lite fundersam om varför dom vill att alla ska ha deras Windows 10, man kan nästan börja undra vad det är som gömmer sig i operativ systemet.

Jag tror @fermia slog huvudet på spiken. Dom har ett antal Windows versioner som behöver flugsmällare, säkerhetsuppdateringar och dylikt. Det tär även på ett jätteföretag att ha så många avdelningar och dom skulle tjäna mycket på att ha bara en avdelning och fokusera helhjärtat på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Eller så vill dom ha bort det gamla så dom kan enbart jobba med det nya

Undra hur de gjort senaste 20 åren?
Men visst, är ju alltid trevligt att kunna skära ner på personalstyrkan => profit $

Nej jag tror de har någon plan om ett världsherravälde. Om 5 år när alla datorer kör win10 kommer de hota att stänga ner hela världens datornät om inte Steve Ballmer får bli härskare över jorden...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Bra iniativ då 7an och 8an är så slött samt en säkerhetsrisk när de slutar med uppdateringar snart.

De har väl sagt att uppdateringar kommer fortsätta att komma för alla utom de med Skylake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Undra hur de gjort senaste 20 åren?

Nej jag tror de har någon plan om ett världsherravälde. Om 5 år när alla datorer kör win10 kommer de hota att stänga ner hela världens datornät om inte Steve Ballmer får bli härskare över jorden...

Jag ser inget problem med att ge Steve Ballmer en title "härskare över jorden".

Han kan få härska lika mycket som vår statschef "Konungen av Sverige", och vara officiell talesman för jorden för alla utomjordiska kontakter. Appanage behöver han ju inte heller eftersom han har gott om egna pengar

Kanske blir väl iofs våra konungar lite sura eftersom de tidigare inte haft någon överordnad förutom gud, och nu får en mellanhand där... Men det är ju inte vårt problem utan deras.

Permalänk
Medlem

Förr eller senare måste man ju uppgradera, Direct X 12 är väl det enda som lockar.

Om man betalar för datan och inte vill ha Win 10 kan man säkert söka ersättning från MS...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av fermia:

Eller så vill dom ha bort det gamla så dom kan enbart jobba med det nya

Ja jo absolut... Men du lär förstå min tanke gång också med infon som kommit fram tidigare

Det är ju bara lite konspirations tänk det är nog så att dom vill ha bort gamla w7 förstår mig inte på gamla sur gubbar som vägrar uppgradera...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Ju mer de försöker tvinga fram uppgraderingen, desto mer kommer jag vägra!

Ja, jag blir bara mer och mer irriterad. Det är ett förbannat tjat. Förutom att det är värre än tjat, det är så nära tvång de kan komma.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnK2:

De har väl sagt att uppdateringar kommer fortsätta att komma för alla utom de med Skylake.

Dom kristiska säkerhetsuppdateringarna kommer släppas oavsett vad du kör för processor fram till 2017 (juni/juli?)

Men endel finesser som skylake har kommer inte kunna användas i W7/w8.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Hur länge kommer det vara gratis att uppdatera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Ja, jag blir bara mer och mer irriterad. Det är ett förbannat tjat. Förutom att det är värre än tjat, det är så nära tvång de kan komma.

Känner du till att du kan backa tillbaka till föregående OS efter en uppgradering till Windows 10? Jag tror att många inte känner till det.

Det har nu gått sex månader sedan Windows 10 släpptes, bra läge nu att testa om just dina program/spel fungerar med Windows 10. Man vill helst inte sitta där om sex månader och behöva stressa fram en uppgradering för att slippa betala.

Skrivet av WZY:

Hur länge kommer det vara gratis att uppdatera?

Skickades från m.sweclockers.com

Fram till 29'e juli. Efter det ska det börja kosta att uppgradera. Men den som uppgraderat innan det datumet får Windows 10 gratis för all framtid på den enheten. Hur mycket det kommer att kosta efter den 29'e juli har Microsoft inte sagt ännu. En uppgradering till Windows 8.1 Pro från Windows 7 Pro kostar 2500kr i dagsläget.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WZY:

Hur länge kommer det vara gratis att uppdatera?

Skickades från m.sweclockers.com

Ett år från lansering.
Så typ Juni/Juli?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WZY:

Hur länge kommer det vara gratis att uppdatera?

juni/juli någonstans, ingen brådska mao.

Personlig är jag inte så jättepigg på att uppdatera, sitter på lite gammal hårdvara som jag gillar, det var bökigt nog att hitta drivrutiner för 7an, tror inte det blir lättare med 10an.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Edit: Efter som folk inte förstod mitt "konspirations teori tänk" så ja nog är det så att dom inte vill lägga så mycket resurser på gamla w7,w8

Dock har de ju lovat att supporta Windows 7 & 8 till åtminstone 2020(14/1-2020 för 7:an och 10/1-2023 för 8.1) så de blir ju ändå tvungna att lägga resurser på detta ett par år till...

https://support.microsoft.com/en-us/gp/lifeselectindex#W

Mer exakt datum enligt MS.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Dock har de ju lovat att supporta Windows 7 & 8 till åtminstone 2020(14/1-2020 för 7:an och 10/1-2023 för 8.1) så de blir ju ändå tvungna att lägga resurser på detta ett par år till...

https://support.microsoft.com/en-us/gp/lifeselectindex#W

Förutom för nyare datorer med Skylake eller senare. Då tar supporten slut juli 2017 om man har Windows 7 eller 8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Förutom för nyare datorer med Skylake eller senare. Då tar supporten slut juli 2017 om man har Windows 7 eller 8.1.

Sant, vilket jag personligen tycker är ett mycket märkligt val. Speciellt då de ändå fortsätter supportera ett par utvalda modeller av sådana datorer.
Dock så gör ju ändå inte det att de kan flytta resurser för de versionerna till 10:an då de lovat att hålla dem uppgraderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vilket support behov?
De måste hålla alla redan lagda support nivåer och deadlines, då de gamla OSen är sålda med det, och endast Win 8.1 har mainstream support idag av de "gamla".

Jo jag är medveten om att de fortfarande supportar äldre OS i olika nivåer (har inte koll på detaljerna). Men ändå är det väl så att i praktiken så minskar ändå arbetsbördan ju färre som efterfrågar denna support. Det blir färre som klagar helt enkelt ju färre som använder dem. Sedan kan de även ha andra anledningar till att de vill få folk att uppgradera. Kanske hoppas de få intäkter från försäljning av "appar" i deras butik i Windows 10.

Permalänk
Medlem

inte så jäkla konstigt att C: gått ner till 0 mb ledigt diskutrymme de senaste dagarna med andra ord..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

slängde in 10an på min bärbara från 2010 och det funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag som IT-tekniker tycker detta är bra. Det är så tröttsamt att hantera en uppsjö olika lösningar. Med Windows 10 är det ETT operativsystem och automagiska uppdateringar som inte går att stänga av utan krångel, så man kan vara hyffsat säker på att folk sitter med homogena mjukvarumiljöer vad gäller just operativet. Windows 10 har fått oförtjänt mycket skit. Skillnaden mellan Windows 10 och tidigare operativ vad gäller "phone home" är att användaren har större frihet i att stänga av det. Men folk är närsynta och tror att det är MER övervakning bara för att Microsoft nu pratar öppet om det.. Men visst.. Sitt kvar med Windows 7 och "slipp" bli övervakade om ni vill

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Lika bra, skönt att slippa dessa säkerhetshål. Den som vill ha ett öppnare alternativ osv kan ju köra Linux.

Skickades från m.sweclockers.com