Hej, kul med ny dator Jag ser att du har valt att bygga ihop en dator med Haswell delar, vilket tekniskt sett är 2 generationer gammal just nu. Haswell kom ut sommaren 2013 och den nyaste som finns idag heter Skylake och kom sommaren 2015. För att vara helt ärlig så påverkar detta inte din prestanda något gräsligt, men det finns saker som man ska vara medveten om om man väljer att köra på Haswell (det du gjort i din kundvagn).
Haswell kör på en sockel (bestämmer vilka cpu som passar) som heter 1150 medan Skylake kör på 1151. I enkelhet betyder det att sockel 1150 kommer det aldrig göras nya processorer för, så om du skulle vilja uppgradera inom en viss tid så finns inte möjligheten att köpa en ny processor. Det kommer även bli svårare att hitta gamla modeller som är en uppgradering. Satsar du istället på Skylake, sockel 1151 så är det högst troligt att processorer från nu till och med kanske om 1,5-2,5 år kommer använda samma sockel och du bör på så sätt kunna uppgradera, utan att byta moderkort. Kan aldrig lova detta, då jag inte kan se in i framtiden men det är så det brukar fungera.
Haswell kör på DDR3 Ram minnen och Skylake kör på DDR4. Ungefär samma som ovanstående är det lite mer framtidssäkert att satsa på DDR4 som det är idag, då DDR3 är utgående. Du kommer fortfarande kunna köpa båda minnerna i flera år framåt men ju längre tid som går desto svårare blir det att hitta DDR3 minnen. Rent prestandamässigt så är det ofta ingen stor skillnad men det börjar komma bevis för att nyare spel har börjat dra nytta av högre hastighet på minnen betydligt mer än vad de har gjort tidigare. Exakt hur detta fungerar och vad skillnaden är debatterar internet fortfarande om, men det är utan tvekan mer säkert att satsa på DDR4. DDR4 är reda nu mycket högre hastighet på och det kommer utvecklas mer under tid. Framtidssäkert.
Motsvarande nivå av moderkort kommer oftast även med lite nya typer av portar. I den kundvagn jag plockade ihop här under så får du bland annat tillgång till usb 3.1 som har dubbla överföringshastigheten mot USB 3.0 ( jag ska erkänna mina begränsningar inom detta området då det finns en uppsjö med USB versioner och portar, men det är tydligt att det iaf inte är sämre). För att utgå från mig själv så sitter jag på ett ca 5 år gammalt moderkort. Att jag då bara hade tillgång till USB 2.0 spelade ingen större roll, skulle jag ta med en film på USB till polarn så var den ofta 700mb stor, idag är mina filmer ofta 20 GB stora och scha, då börjar man sakna den snabba överföringshastigheten.
Så korta versionen, att satsa på Skylake (i5 6600K istället för i5 4690K) är helt enkelt mer framtidssäkert. Huruvida du känner att det är värt att betala de extra hundralapparna för detta är bara du som kan bestämma och det handlar ju mycket om din situation. Jag har i snitt uppgraderat min dator var 4-5:e år och tycker framtidssäkert är bra, medan en polare säljer och köpa sina delar nästan årligen. Eftersom han sällan har samma delar mer än 12 månader spelar framtiden inte så mycket roll för honom
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9125061/i5-skylake
_________
En tanke för att vara säker på att inget förbigås. Utan ett grafikkort kommer du inte ha mycket spelprestanda. Grafikdelen på processorn är väldigt svag i förhållande, men du kommer absolut kunna spela enklare spel på lägre inställningar. Anledningen till att jag skriver det är att du skrev "jag kanske får ett Gtx 970". Om det är så att du inte får ett GTX 970 eller ett annat okej grafikkort så kommer du på så sätt att ha lagt ganska mycket pengar på en bra dator men som fortfarande inte kan spela särskilt väl. Är det så så borde du istället lägga pengarna annorlunda, sämre processor men istället köra på ett externt grafikkort.
Jag märker även att du inte räknat med ett chassi, så jag antar att du har ett sådant. Men skriver detta just in case :P(höhö case höhö)
Lycka till! Är det något du undrar så citera eller pma mig bara