Windows 10 kan få blåskärmar med QR-koder

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 kan få blåskärmar med QR-koder

En blåskärm med kryptiska felkoder är en klassiskt otrevlig överraskning i Windows, men i kommande uppdateringar kan felkoderna kompletteras med mer moderna QR-koder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ja! Äntligen kan man använda sin smartphone för att snabbt hitta felet när datorn kraschar under ett stresstest efter överklockning

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Smidigt, då slipper man KANSKE att plocka ur loggfiler från den krånglande datorn.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

QR-koden på bilden sa ju inte mycket, men det kanske bara var ett exempel?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Gött! Blir lättare att hitta anledningen till kraschen då, kanske.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Riktigt smart! Detta gillas!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Bopper: QR-koden läses in med en enhet som kan läsa sådana koder, exempelvis via kameran på en smartphone, och användaren tas då till den länk som är inbäddad i QR-koden, vilket i det här fallet kommer vara en direktlänk till supportsidan för aktuellt fel. Så det som visas på den faktiska blåskärmen är alltså inte tydligare i sig, men du kan lättare hitta en förklaring av felet på det här sättet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

så, hur skickar jag den koden till nämnda adress när datorn startas om efter kraschen?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Bopper: QR-koden läses in med en enhet som kan läsa sådana koder, exempelvis via kameran på en smartphone, och användaren tas då till den länk som är inbäddad i QR-koden, vilket i det här fallet kommer vara en direktlänk till supportsidan för aktuellt fel. Så det som visas på den faktiska blåskärmen är alltså inte tydligare i sig, men du kan lättare hitta en förklaring av felet på det här sättet.

Jo, det förstår jag!

Menar bara att QR-koden pekar på: www.windows.com/stopcode men det kommer kanske att byggas ut, när funktionen lanseras officiellt.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

#framtiden på hög nivå

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Bopper: Absolut, men själva QR-koden kan kanske dirigera användaren direkt till felkodens sida, men du har möjligheten att gå till adressen windows.com/stopcode och mata in felkoden manuellt om du inte har en enhet som kan läsa QR-koder tillgänglig. Microsoft satsar nog på att en överväldigande majoritet av kunderna kommer ha en smart enhet tillgänglig när den här uppdateringen blir tillgänglig.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@frankof: Tanken är att du ska kunna läsa in QR-koden (rutan med en sammansättning av olika block) med en kameraförsedd enhet som en smartphone. I QR-koden finns information inbäddad, i det här fallet sannolikt en webbadress som tar dig till en supportsida för felet som uppstått. Tidigare har du fått göra en webbsökning på felet för att få en uppfattning om vad som är fel, men med QR-stödet kan du alltså få tillgång till den informationen utan att behöva leta reda på den manuellt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@Bopper:
Om du tittar lite noggrannare på bilden har den felmeddelandet "MANUALLT_INITIATED_CRASH". Kanske inte jättenödvändigt med en utförlig beskrivning för det. Men ja, får hoppas de har mer information än den länken för andra krasher.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle gärna vilja ha "0xA – IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" istället för en QR-kod, eller som komplement till en QR-kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@frankof: Tanken är att du ska kunna läsa in QR-koden (rutan med en sammansättning av olika block) med en kameraförsedd enhet som en smartphone. I QR-koden finns information inbäddad, i det här fallet sannolikt en webbadress som tar dig till en supportsida för felet som uppstått. Tidigare har du fått göra en webbsökning på felet för att få en uppfattning om vad som är fel, men med QR-stödet kan du alltså få tillgång till den informationen utan att behöva leta reda på den manuellt.

Jag har inga "smarta" enheter så QR koder är lite rorschach för mig
Om QR koden blir enda sättet att hämta ut en ev. lösning blir det jobbig.

Jag antar att jag är en minoritet dock, men jag är inte så rädd för hexadecimala felkoder då det bara är att hitta rätt översättnigstabell.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att felsöka blåskärmar:

1. Starta i felsäkert läge, fortsätter det krascha > steg 2
2. Ta ut alla jävla komponenter en och en tills du inte har en fungerande dator längre, fortsätter det krascha > steg 3
3. Slå sönder skiten och köp nytt

Behövs inga dumma QR koder, bara mina simpla tre steg.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Enklaste sättet att felsöka blåskärmar:

1. Starta i felsäkert läge, fortsätter det krascha > steg 2
2. Ta ut alla jävla komponenter en och en tills du inte har en fungerande dator längre, fortsätter det krascha > steg 3
3. Slå sönder skiten och köp nytt

Behövs inga dumma QR koder, bara mina simpla tre steg.

Nr 3: återförsäljarna jublar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag har inga "smarta" enheter så QR koder är lite rorschach för mig
Om QR koden blir enda sättet att hämta ut en ev. lösning blir det jobbig.

Jag antar att jag är en minoritet dock, men jag är inte så rädd för hexadecimala felkoder då det bara är att hitta rätt översättnigstabell.

Kommer nog att stå i klartext (hexadecimalt) också. På bilden står: MANUALLY_INITIATED_CRASH

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Nästa år vid 1-April vet ni vad ni får fram när ni scannar koden!

Permalänk
Medlem

känns som den kommer vara lika hjälpsam som när man trycker F1 i något program

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

nästan som flipflop mobiler går mot sin död här

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Även om det underlättar lite, så kan man med tredjepartsprogram få ut info som ganska tydligt beskriver vad som gått fel och inblandade filer osv, alltså borde Microsoft kunna bygga in detta direkt både på skärmen (blåskärmen) och i loggen.

Vore inte det det bästa.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Även om det underlättar lite, så kan man med tredjepartsprogram få ut info som ganska tydligt beskriver vad som gått fel och inblandade filer osv, alltså borde Microsoft kunna bygga in detta direkt både på skärmen (blåskärmen) och i loggen.

Vore inte det det bästa.....

problemet är väl att skärmen inte visas särskilt länge, och man skulle inte hinna läsa allting ändå.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

problemet är väl att skärmen inte visas särskilt länge, och man skulle inte hinna läsa allting ändå.

Sant, men efter omstart så borde det kunna vara ett meddelande i aktivitetscenter med länk till den fulla texten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Innan jag läste nyheten så trodde jag att QR koder orsakade bsod...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av TraxMate:

Innan jag läste nyheten så trodde jag att QR koder orsakade bsod...

Skickades från m.sweclockers.com

Hahah, glad att jag inte var ensam med att tänka så!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Innan jag läste nyheten så trodde jag att QR koder orsakade bsod...

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så jag läste rubriken också, eller, så den var skriven snarare. "Blåskärmar i W10 visar nu QR-koder för felsökning" t ex hade varit en bättre rubrik för att undvika missförstånd. Får hoppas att det bara är en snabbt skriven rubrik så vi inte får clickbait-rubriker här på swec i framtiden...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om jag har lärt mig någonting av Windows 10 så kommer den i slutgiltliga produkten att länka till en Bing sökning på en förhoppningsvis relevant term.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TraxMate:

Innan jag läste nyheten så trodde jag att QR koder orsakade bsod...

clickbait á la nya sweclockers <3

Skrivet av trickeh2k:

Exakt så jag läste rubriken också, eller, så den var skriven snarare. "Blåskärmar i W10 visar nu QR-koder för felsökning" t ex hade varit en bättre rubrik för att undvika missförstånd. Får hoppas att det bara är en snabbt skriven rubrik så vi inte får clickbait-rubriker här på swec i framtiden...

Det är inte den första och inte den sista clickbait titeln

Snart kanske vi ser mer drama som i aftonblaskan också! Vem vill inte veta varför Bill Gates inte äter corn flakes till frukost?