WD red som vanlig lagringsdisk i speldator?

Permalänk

WD red som vanlig lagringsdisk i speldator?

De är både tysta, stabila och snabba(7200rpm) vilket är allt jag egentligen är ute efter. Finns det några nackdelar med att använda WD Red serien för vanlig mekanisk lagring i speldator?

EDIT: Missuppfattat, det ligger tydligen på 5400rpm.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är väl ändå red 5400 som wd green nu kallas dem blue med annan firmware.

Till lagring så kör jag bara 5400rpm torrent disk kan man gå på 7200rpm om man har snabbt internet

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Entusiast

Så vitt jag vet så är RED också 5400RPM, precis som GREEN. Skulle tro att den större skillnaden ligger i firmware/mjukvaran i hårddisken, ingen större skillnad alltså, men RED diskarna är optimerade för att köras i RAID om jag inte minns fel, men inget som går åt skogen om de körs vanligt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Oops då har jag missuppfattat, trodde dom var på 7200rpm. Får väll ta och välja någon annan disk som är 7200rpm, vad rekommenderar ni?

WD Black verkar tydligen låta mycket och Seagate diskarna verkar dö snabbt enligt recensioner.

Permalänk
Medlem

Jag har en WD black och en WD green, om du inte kör på en super tyst dator så kommer inte wd black låta något mer än någon annan komponent i datorn. Ljudet från fläktarna kommer överstiga black som låter marginellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av whAtevercs:

Oops då har jag missuppfattat, trodde dom var på 7200rpm. Får väll ta och välja någon annan disk som är 7200rpm, vad rekommenderar ni?

WD Black verkar tydligen låta mycket och Seagate diskarna verkar dö snabbt enligt recensioner.

Varför ska du ha en annan?

Jag har 4 WD red i min dator, finns absolut inget dom inte klarar av.
Köra en WD black är bara totalt meningslöst om du nu inte vill ha den som OS disk.

WD black låter något fruktansvärt tycker jag. (haft två st tidigare, åkte ur huvud datorn illa kvickt), och ger dig absolut noll som "lagringsdisk".
Sen är jag väldigt känslig för missljud. Kör ljud dämpat chassi med tysta fläktar på låg rpm. HDD är enda som jag hör i min dator, och WD red är bästa jag hittat för prestanda/ljudnivå/pris.

Jag kör 500/100 nät och WD red klarar av maxfart ner/upp utan problem.
Kör bildlagring med stora .raw filer och klarar av det utan problem.

Alltid varit nöjd med WD red, bästa allround disken som finns imo.

Har även 1 5TB WD blue och en 3TB wd green.

Vad behöver du dessa 7200rpm till egentligen? För jag kan inte se något. Har även haft en hel del "textur" laddar spel som wow etc på WD red och fungerar bra. Nu kör jag dock alla spel på SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whAtevercs:

En viss 3TB-modell av Seagate hade problem, de flesta modeller är det inget problem med, så kör på om du hittar dem för bra pris.

Samma gäller ju alla tillverkare, vissa modeller/revisioner av modeller har lite större problem, andra inte.

Jag kör just nu en 3TB Seagate som hörde till just den drabbade modellen. Började få läsfel efter ett halvår och fick den utbytt. Den nya har inte haft några fel senaste året, så jag köpte en ny Seagate 4TB på Black Friday. (Vilka för övrigt har fått bra recensioner på just hållbarhet)

Kör även en gammal WD Green 1,5TB som rullat på i ett par år och det är väl ingen större skillnad på dem egentligen, men kör man mycket spel så är det väl en aning fördel med en 7200rpm.

EDIT: Det är ingen märkbar skillnad i ljudnivå på dem heller...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Fungerar galant, jag har 1st 2TB WD Green som download disk och 3x WD red 8TB diskar som lagring i min burk.
Att folk säger att 5600rpm diskar ska flaska vet inte vad dom pratar om, det är trots allt en lagringsdisk och inte en speldisk.

Mina RED snittar runt 140-115MB/s och min Green i snitt 30MB/s lägre

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

den mest prisvärda är väl fortfarande 3tb wd red?, snabb, tyst, bra pris per gigabyte och just 3tb-disken har fått bra kritik

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-q4-2015...

Permalänk
Medlem

RPM på en disk påverkar primärt söktiderna. Men för lagring är den sekvensiella skriv/läs-hastigheten viktigast (i regel).