Corsair H110i, PWM och Corsair Link

Permalänk
Medlem

Corsair H110i, PWM och Corsair Link

Hej på er!
Här i veckan ser det ut att bli dags att bygga ihop ett nytt system till mig själv. Jag kommer ifrån ett Define Mini med analog fläktkontroller, alltså en sådan som man själv justerar steglöst. I och med mitt köp av Define Nano S är ju detta inte längre möjligt, då chassit inte har några 5,25" platser, utan jag får snällt börja vänja mig vid en PWM-lösning.

Jag har monterat in en PWM-hub från Phanteks som jag först hade tänkt att med en ensam 4-pin koppla till moderkortets cpu_fan header. Men Tidigare idag fick jag tips av en kollega att istället koppla PWM-huben till min vattenkylare H110i och övervaka och styra allt i Corsair link.

Är detta en bra lösning? Kan man övervaka temps och samtidigt ställa fläktkurva eller grotta ned sig i andra finurliga fläktfunktioner i Corsair Link? Någon som har koll på Link, vad behöver jag tänka på?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Jag använder corsairs "hub" dvs commander mini som fungerar precis som du beskriver. Osäker dock om det funkar på samma sätt med en annan tillv hub.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag använder corsairs "hub" dvs commander mini som fungerar precis som du beskriver. Osäker dock om det funkar på samma sätt med en annan tillv hub.

Skickades från m.sweclockers.com

Ouch, commander mini var rätt dyr Förhoppningsvis är det bara att koppla huben jag köpt till ett uttag på vattenkylaren? Frågan är hur mycket funktionalitet som finns i Corsair Link?

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Hallå där!

Jag är osäker på hur det fungerar att koppla in en PWM-hub in i våra kylare. Våra kylare är gjorda för att styra de medföljande fläktarna.

Men mjukvaran är ju gratis att ladda hem så du kan ju alltid prova och se hur de fungerar.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hallå där!

Jag är osäker på hur det fungerar att koppla in en PWM-hub in i våra kylare. Våra kylare är gjorda för att styra de medföljande fläktarna.

Men mjukvaran är ju gratis att ladda hem så du kan ju alltid prova och se hur de fungerar.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Okej, tack Får prova mig fram helt enkelt. Funktionerna finns ju såklart i BIOS, men det vore riktigt trevligt om man kunde sköta hela kalaset direkt i Windows

Visa signatur

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej, tack Får prova mig fram helt enkelt. Funktionerna finns ju såklart i BIOS, men det vore riktigt trevligt om man kunde sköta hela kalaset direkt i Windows

Gör så. Jag använder Corsair Link via min Commander Mini och tycker de är trevligt att kunna ändra saker direkt i Windows ja.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan