Chalmers Datateknik eller IT eller KTH?

Permalänk
Medlem

Chalmers Datateknik eller IT eller KTH?

Jag har inte en aning om vilken av dessa Civilingenjörsutbildningar och skolor jag ska söka in på till hösten 2017. Det är alltså datateknik vid CTH eller KTH eller IT vid CTH som jag är intresserad av. Jag är intresserad av Computer science och som jag förstått det är dessa civilingenjörsutbildningar det närmsta jag kan komma.

Av någon anledning verkar dock Chalmers datateknikutbildning inte vara samma som KTH's, tydligen så är Datateknik på Chalmers = IT på KTH och IT på Chalmers = datateknik på KTH? Men sen när jag tittar på vad utbildningen heter på Engelska på KTH och Chalmers så heter både KTH's och CTH's datateknikutbildning "Computer science and Engineering" Medans CTH's IT utbildning heter "Software Engineering" och KTH's IT utbildning heter "Information and Communication Technology". Det är ju lagom krånligt det här. Isåfall fattar jag inte varför IT på Chalmers översätts till "software engineering" och inte till "computer science and engineering" som datateknik på KTH gör om det ska vara samma utbildning.

Jag har tänkt mig att eventuellt söka ett MS program inom CS i USA efter de tre första åren på Civilingenjörsutbildningen. Jag är dock rädd för att en kandidatexamen inom SE skulle ses som negativt och begränsa mig mer än en CSE examen.

Om jag dock stannar i Sverige och går klart hela Civilingenjörsutbildningen här så finns ju de allra flesta jobben i Stockholm. Är det då bättre att ha gått på KTH då man under åren man studerat förmodligen haft kontakt med företagen i närheten?

Av det jag läst på nätet verkar KTH anses som en mycket bättre skola för just datateknik. Jag står bara i bostadskö i Göteborg tyvärr och därför skulle det vara mer komfortabelt att gå på CTH. I stockholm blir jag troligen tvungen att bo med andra villet jag absolut inte har några problem med så länge det är bra folk.

Kursplan på KTH för datateknik: https://www.kth.se/student/kurser/program/CDATE-20172.pdf?l=e...
Kursplan på CTH för datateknik: https://student.portal.chalmers.se/en/chalmersstudies/program...
Kursplan på CTH för IT: https://student.portal.chalmers.se/en/chalmersstudies/program...

Jag vill främst jobba med mjukvara i framtiden. Är det IT på CTH och Datateknik på KTH som är bäst för det ändamålet eller är Datateknik vid CTH också bra? Är verkligen datateknik vid KTH så mycket bättre än IT vid CTH? Jag har hört så mycket dåligt om IT, att de läser flumkurser och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kcce:

Av det jag läst på nätet verkar KTH anses som en mycket bättre skola för just datateknik.

Man kan kolla vad de officiella utvärderingarna säger annars. Finns här om jag klickar i Civ.ing datateknik + alla varianter av IT jag hittade och sen alla högskolor så ger det att endast Linköpings universitet har mycket hög kvalitet på Datateknik och endast Chalmers på IT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Man kan kolla vad de officiella utvärderingarna säger annars. Finns här om jag klickar i Civ.ing datateknik + alla varianter av IT jag hittade och sen alla högskolor så ger det att endast Linköpings universitet har mycket hög kvalitet på Datateknik och endast Chalmers på IT.

Hmm intressant. KTH är ju den högsta rankade skolan i Sverige om man tittar på internationella rankingar, därefter kommer CTH och sedan Lith. Sedan så har bara KTH's civilingenjör elektroteknik bara "hög kvalitet" när programmet är rankat topp 20 i världen. Tycker det är konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen säga att du bör välja utbildning efter innehåll och stad. Inte basera ditt val på ranking eller utvärderingar. Helt ärligt beror utkomsten av ens utbildning mestadels på ens egen prestation och förmåga, vilket ofta gör att det kvittar vilken skola man faktiskt läser den på.

Angående var jobben finns så kan man alltid flytta. Jag har en kompis som läste civilingenjörsprogrammet vid LTH, skaffade ett examensarbete i Stockholm och bor samt jobbar där nu.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Tror knappast ranking spelar roll faktiskt och knappast något man behöver bekymra sig om.
Något som påverkar lön är ju framförallt vilken region du jobbar i. I Stockholm exempelvis är det väl generellt högre löner inom det mesta men då är det ju dyrare att leva också om man jämför med en håla i Dalsland.

De få intervjuer jag varit på och fått jobb så har de knappt brytt sig om utbildningen och vad den innehåller/betyg etc.. Det som är intressant för en arbetsgivare är ju vad du kan och kan bidra med till företaget. Som nyexad är det viktigare att visa att man är hungrig på att lära sig yrket och har ett intresse för det då man inte lär sig yrket på universiteten. Sen är ju personlighet en stor och viktig faktor vilket ditt universitetsval absolut inte kan påverka.

Vill du jobba i Stockholm i framtiden sen så är det väl ändå vettigt kanske att köra på KTH då du kommer att komma i kontakt med företag under utbildningstiden, speciellt ditt ex-jobb vilket många skapar sig en anställning genom.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon idé att försöka bli klok på högskolornas egna engelska översättningar av sina utbildningar. Speciellt inte när USA inte har anammat Bolognaprocessen och utbildningssystemen skiljer sig åt.

Mitt råd är att kolla på kursplanerna. Är man intresserad av att läsa fler "hårdvarunära" kurser och kanske även lite el, så bör man nog välja D på CTH eller IT på KTH. Vill man läsa fler "mjukvarunära" kurser så väljer man IT på CTH eller D på KTH. Räcker inte betygen för det ena eller det andra har man nog inte gjort ett dåligt val om man kommer in på deras respektive motsvarigheter.

Frågan om D på KTH skulle vara bättre än IT på Chalmers har jag inget direkt svar mer än att D på KTH troligtvis har bäst rykte i Sverige. Om TS redan nu står i bostadskö i Göteborg tycker jag valet är ganska självklart.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Vad har du för intressen?
Skulle tro att CTH datateknik har mer elektronik och relaterad fysik, verkar vara skillnaden de första två åren.

I slutändan så efter ett tag så har du verktygen för att själv utveckla och vidareutbilda dig, så det blir ju upp till dig. Är nog inte jätteviktigt för de flesta företag om du råkar ha civ.ing. från CTH eller KTH, skulle jag tro. Jag skulle inte bry mig nämnvärt så länge som du kan lösa problem för verksamheten.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Vad har du för intressen?
Skulle tro att CTH datateknik har mer elektronik och relaterad fysik, verkar vara skillnaden de första två åren.

I slutändan så efter ett tag så har du verktygen för att själv utveckla och vidareutbilda dig, så det blir ju upp till dig. Är nog inte jätteviktigt för de flesta företag om du råkar ha civ.ing. från CTH eller KTH, skulle jag tro. Jag skulle inte bry mig nämnvärt så länge som du kan lösa problem för verksamheten.

Mina intressen är: Motorsport, Matematik och programmering. Nu har jag bara testat på väldigt lätt och grundläggande programmering men tycker att det är väldigt intressant och roligt att hålla på med. På Chalmers hemsida finns "Chalmerskompassen" där man svarar på ett par frågor och får en utbildning rekommenderad utifrån svaren. Jag väljer allt som har med mjukvara att göra och får då upp "Du verkar mest intresserad av Datateknik 300hp".

Okej, CTH och KTH verkar vara lika högt ansedda i Sverige iallafall. Lutar mer åt CTH isåfall pga jag har många ködagar samlade för studentbostad. Fortfarande väldigt osäker på Datateknik eller IT. Vill som sagt jobba med mjukvara i framtiden men CTH rekommenderar ändå Datateknik?

Permalänk

Det låter som att du borde skugga en student. På Linköpings universitet finns möjligheten att följa med en student för att få en liten slice av vardagen, kan nästan garantera att alla skolor har den möjligheten.
https://liu.se/utbildning/kontakt/skugga?l=sv

Bry dig inte så mycket om rankningssystem för universitet, det finns otaliga sådana system där alla mäter på allsköns obskyra sätt. Det viktiga är att det känns rätt för dig och det är nästintill omöjligt att få den känslan sittandes bakom ditt skrivbord hemma på kammaren. Nu låter det som att jag ger dig en mini-uppläxning men det jag vill få sagt är att du borde kontakta studievägledare för respektive program på respektive högskola och fråga om det finns någon möjlighet att få skugga/prata med en student eller alumn. Framförallt kan det vara värt att prata med en alumn, min flickvän var tvärsäker på att hon vill studera inom ett visst område tills hon tog en lunch med en som faktiskt jobbat med det i ett par år. Tänk också på att alla broschyrer är ren och skär reklam, de lyfter inte fram de bästa och sämsta grejerna så som en student kan göra om du går som skugga. Sen ska du väl inte helt utesluta de lite mindre lärosätena, jag har en god vän som bytte från CTH till Högskolan Väst i Trollhättan och stormtrivs nu.

Det är svårt med studieval, jag trodde aldrig att jag skulle hamna i Linköping (visste inte ens vart det låg) men det blev visst så och nu trivs jag rätt bra. Det är wuätt blåsigt men ganska trevligt :):)

Såg nu att du va intresserad av motorsport och matematik, LiU har väl ett litet rykte om sig att ha den tuffaste matematiska institutionen i Sverige. Kul om du gillar utmaningar^^
Gällande motorsport så finns det något som heter formula student, absolut något du borde kolla upp. Jag har varit med i det och det är otroligt lärorikt och kul. Det är en tävlingsgren där man bygger en formelbil och tävlar sedan ute i världen mot andra universitet. LiU, KTH, CTH, LU och KaU har team där CTH är bland de bättre i Europa.

En liten edit till: Man kan byta om man inte trivs, även till andra univ. Boendesituationen lär balla ur då men det är möjligt, det första året brukar vara ganska likt på många civ.ing.-utbildningar så det går att tillgodoräkna sig en del. Man kan även studera master på annat universitet om man så önskar.

Mer text och stavning
Permalänk
Avstängd

Det var herrans många år sedan jag gick på Chalmers, D-linjen, men det jag tyckte var bra med den var att man fick både hård- och mjukvara i utbildningen. Skall man exempelvis jobba med inbyggda system och liknande är det guld värt

Om det fortfarande är på det viset vet jag inte men det verkade så på någon kommentar ovan.

Göteborg är/var? ju en trevlig stad och det är inte direkt någon brist på jobb för en som gått D-linjen heller om man nu vill stanna kvar. Mycket automotive i sta'n

Permalänk
Medlem

@Kcce: Skulle inte basera mitt val på den där "kompassen". I så fall har många sagt betydligt mer vettiga saker att grunda beslutet på i tråden.

Som någon nämnde så kan det vara en idé att skugga en student, mycket möjligt att det finns på CTH för D och IT (vet iallafall program som har det), annars så kan du alltid slänga iväg frågor till studievägledning på CTH (vet inte hur vettiga svar de ger men skadar aldrig) https://www.chalmers.se/sv/utbildning/sa-soker-du-till-chalme... . Vad du också kan göra är att maila programansvariga för de olika programmen och beskriva vad du är ute efter och be de svara på vad de erbjuder och tänker om det du säger, min erfarenhet är att de brukar vara måna om att hjälpa till.