X1 Carbon (W10p) med 4G/LTE men hittar inte uppkopplingen?

Permalänk
Medlem

X1 Carbon (W10p) med 4G/LTE men hittar inte uppkopplingen?

Använder min 4G/LTE-uppkoppling OTROLIGT sällan, kontor, hem och de allra flesta hotell har ju WiFi. Men när jag vill använda det är det ju ändå bra om det funkar, annars betalar man för tvillingkortet helt i onödan.

Nu hittar jag öht inte den nätverksuppkopplingen i W10, vill tydligt minnas att jag använt den med framgång i W10 tidigare på samma dator (alltså inte så att det funkade med W8 eller så och efter uppdatering slutat funka) så det är kanske nån vanlig uppdatering som ställt till det?

Kört Lenovos System Update utan lycka...

Googlade lite och hittade främst ett par år gamla trådar när problem uppstått pga man uppdaterat från W8-->W10, men vill starkt minnas att jag faktiskt haft W10 på denna sedan den var ny (drygt ett år gammal dator, väntade enkomt för att slippa köpa något utan W10).

Nån som har några förslag (förutom att använda iPhone som accesspunkt).

Edit: Syns man är aktiv - 3-4-5 år gammal signatur....

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem

Vilken generation av carbon?
Har aldrig använt min 4g i min burk men råkar ha ett simkort tillgängligt så jag kan testa om vi skulle ha samma hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Vilken generation av carbon?
Har aldrig använt min 4g i min burk men råkar ha ett simkort tillgängligt så jag kan testa om vi skulle ha samma hårdvara.

bra fråga, hur ser jag det?

Är en Core i7-5500U 2,4ghz med 8gb ram och SSD-disk iaf?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gen3 då. Samma som jag har.
Ska testa och se om jag får igång 4g i win10

Edit
Testade att sätta i sim-kortet och fick efter att h matat in pinkod upp en ruta som sa firmwareupdate in progress och när det var klart fungerade det av sig självt.
När du trycker på nätverksikonen i aktivitetsfältet får du inte ens upp cellulär som ett alternativ då (en knapp mellan airplane mode och mobile hotspot)?

Isåfall är ju frågan om device manager visar 4g modulen under Network adapters? Min heter tydligen sierra wireless EM7345.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Gen3 då. Samma som jag har.
Ska testa och se om jag får igång 4g i win10

Edit
Testade att sätta i sim-kortet och fick efter att h matat in pinkod upp en ruta som sa firmwareupdate in progress och när det var klart fungerade det av sig självt.
När du trycker på nätverksikonen i aktivitetsfältet får du inte ens upp cellulär som ett alternativ då (en knapp mellan airplane mode och mobile hotspot)?

Isåfall är ju frågan om device manager visar 4g modulen under Network adapters? Min heter tydligen sierra wireless EM7345.

Tack för svar! Nej jag får ju inte det (och där har den funnits förut), i enhetshanteraren hittar jag den, med samma namn som på din dator. Testade avinstallera den och starta om, inaktivera enheten och återaktivera den. händer ju ingenting :/ Det är som att Win10 bestämt att jag inte ska få använda 4G

I egenskaperna för enheten har det hänt något den 4/8 där installation av enhet begärdes - kanske då den upphörde att fungera, men vet inte riktigt vad jag gör åt saken. Störigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av $pike:

Tack för svar! Nej jag får ju inte det (och där har den funnits förut), i enhetshanteraren hittar jag den, med samma namn som på din dator. Testade avinstallera den och starta om, inaktivera enheten och återaktivera den. händer ju ingenting :/ Det är som att Win10 bestämt att jag inte ska få använda 4G

I egenskaperna för enheten har det hänt något den 4/8 där installation av enhet begärdes - kanske då den upphörde att fungera, men vet inte riktigt vad jag gör åt saken. Störigt.

Det förstår jag... plocka ner drivare manuellt och installera kanske hjälper?!

Permalänk
Medlem

Hmmmm.

Enligt denna txt på Lenovos hemsida där jag hittade software till Sierra EM7345 så stöds X1 Carbon 20A7, 20A8, men min 20BS stöds under W8 o.s.v. men är inte listad under Windows 10.

Installerade den i alla fall och nu bannemej funkar det - peppar peppar

Tack för hjälpen

https://download.lenovo.com/pccbbs/mobiles/nz0wo01w.txt

Visa signatur