Bygga hängande datorhållare till höj- och sänkbart skrivbord. Några tips?

Permalänk
Medlem

Bygga hängande datorhållare till höj- och sänkbart skrivbord. Några tips?

Jag har ett höj- och sänkbart skrivbord. Tidigare har jag alltid haft datorn ståendes på golvet men nu när jag köpt ny burk tänkte jag bygga en datorhållare att skruva fast under skrivbordet så datorn blir "hängandes" under skrivbordet.

När jag köpte skrivbordet tillkom det en metall-arm som man skulle ställa datorn på för att sedan spänna fast med spännband. Problemet med detta var att datorn inte kunde stå på sina chassi-fötter utan vikten hamnade på dammfiltret under datorn. Det ledde till att filtret sprack och datorn började suga i sig damm. Därför har jag tänkt bygga en platå datorn kan stå på som hänger med 4 "armar" under skrivbordet. Jag har gjort en skiss på hur jag planerar bygga hållaren:

(PS: alla "armar" till hållaren ska vara lika långa, 55cm, trots att de blev oproportionerliga på skissen)

Tanken är alltså att det ska bli som en hängande platå att ställa datorn på som om den stod på golvet och att 4 armar som sitter fast på sidorna av platån skruvas fast undertill på skrivbordet.

Anledningen till att jag ritat de högra armarna tätare in mot mitten är för att mitt skrivbord är ett hörnbord och då jag vill ha datorn i högra kanten av bordet blir det ute på kanten av ett hörn. Därför tvingas jag smalna av distansen mellan armarna på högra sidan för att skruvarna inte ska fästas i utkanten av bordsskivan.

Jag planerar bygga hållaren i metall. (Jag har en bekant som jobbar med svetsning etc som erbjudit sig att hjälpa mig om jag ger honom en skiss.)

Min fråga till er på sweclockers är om ni har några tips till min skiss/bygge innan jag sätter igång. Det är inget jättekomplicerat projekt, men om någon har någon idé till hur jag kan göra hållaren bättre eller om det är någonting jag missat i beräkningarna får ni gärna komma med förslag.

Det chassi jag kommer använda är Fractal Design Meshify C. Enligt deras hemsida är chassits dimensioner:

Case dimensions (LxWxH) | 395 x 212 x 440mm
Case dimensions - with feet/protrusions/screws | 409 x 217 x 453mm

Permalänk
Hjälpsam

Två spännband som du fäster med en eller två brädbitar under skrivbordet är enklare.

Min erfarenhet av metallarmar, är att de kan blir förvånansvärt gungiga, kanske något sätt att staga i sidled? tex att använda fyrkantjärn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Ska göra samma och tittar lite på olika beslag för köksluckor och bygg. Tänkte sätta fyra stycken i kvadrat som man kan dra spänband runt. Tror det kommer se rätt schysst ut med en simpel u-profil.

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.