Hade exakt samma problem på min förra arbetsplats.
Har tyvärr inget bra förslag på lösning, den som har det får gärna dela med sig (Nobelpris? )
"Problemet" i grund är ju att Excel är såpass flexibelt samtidigt som folk kan (iaf tro att dom kan) lära sig det relativt fort.
Vi försökte med allt från inköpta system till webappar osv, men problemet var att ingenting blev ju givetvis lika flexibelt och organisationens "behov" "rörde" sig multum snabbare än vad mjukvarorna och webapparna kunde hänga med, vilket ledde till att personal ständigt fick återfall in i Excel.
Problemen är ju dock många: Väldigt personberoende, ingen kvalitétssäkring och oftast totalt odokumenterat.
Tyvärr så "älskar" ju folk Excel eftersom det verkar ge dom nån form av tillfredställelse i form av "jag kan själv".
Den värsta "anekdoten" jag har var när några tomtar på en tidigare arbetsplats importerade och felanvände ett adressregister för att göra ett "uttag" till kommunikation och runt 20 000 kunder felaktigt fick ett utskick.
10-12 kronor per utskick + all jävla skit som kundtjänst fick ta, både i kontaktvolym, goodwill och förlorade kunder. Blev säkert en halv mill i kostnad tillslut.
Jag har som policy att alltid ducka frågor om Excel, vill inte vara medhjälpare och riskera ansvar över galenskaperna folk kommer att ställa till med.