Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lösningar för att slippa Spreadsheets

Permalänk

Lösningar för att slippa Spreadsheets

Hej,

Jag arbetar på ett företag där vi större delen av dagen går ut på att jobba i olika spreadsheets. En uppgift kan innebära 5-10 olika dokument bara för att få en slutprodukt som man sedan kan exporteras vidare. Majoriteten av dessa är nödlösningar och inte optimerade för den enskilde användaren. Ni som är vana excel användare känner säkert till alla problem som kan uppstå när ett större antal personer jobbar mot samma dokument.

Jag funderar därför hur man ska gräva sig ur denna grupp. Är en web app rätt väg att gå eller har ni några andra tips på lösningar?

Permalänk
Medlem

Jobbar ni samtidigt i samma dokument (jfr. Sharepoint med collaboration aktiverat) eller är det en massa kopior av samma dokument och "har du dokumentet nu, säg till mig när du är klar"?

Om företaget har låst in er på Microsoft så är Sharepoint med collaboration mindre plågsamt än att inte ha det, men generellt sett är ju sådana lösningar som Google Docs är exempel på väldigt bra för att hålla produktiviteten uppe och stressnivån nere.

Detta sagt om man då måste jobba med spreadsheats. Hos tidigare arbetsgivare har jag stött på fenomenet som jag kallar "management by Excel" där man använder Microsoft Excel till en massa saker som det inte alls är tänkt eller ens bra på att göra. Kanske är det så i ert fall; svårt att säga baserat på bakgrundsinformationen ovan.

Men generellt gäller också att ju fler färdiga existerande lösningar man kan använda, desto färre hemsnickerier behöver man och det är av godo även om det kanske inte är lika optimalt i alla lägen. Dock gäller det att hitta den färdiga lösning som är så lite usel som möjligt.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

När jag bara läser överskriften så är mitt spontana svar att gå över till en databas som är som en spreadsheet fast utan logiken. Sen kan alla uppdatera de delar ni vill och en sista version kan skapas utifrån databasen.

Kräver givetvis lite utvecklande. Kan med fördel göra ett webbgränssnitt mot databasen för att göra det lättillgängligt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Känner igen fenomet mycket väl med alla dessa excel snurror, bokningsfiler, planerings och uppföljningsfiler etc. Så otroligt less på det, i alla fall i de fallen när personen som suttit och knackat ihop det inte har någon som helst tanke på att någon faktiskt ska sitta och jobba med skiten sen också.

Men o andra sidan är så man inte helt oskyldig själv heller. Har i ett fall kört med excel för en bokningsfil just för att det är enkelt att få fram något som fungerar och alla mindre datorvana kollegor känner sig ändå igen sig lite.

Jag har dock en vision att i just mitt fall göra om denna bokningsfil till en webbaserad variant istället. Problemet för min del, och troligen många andra, är att få tid till att göra det. För att ta fram en bra fungerande webbaserad lösning tar tid. Mycket längre tid än att få fram ett fungerande excelark med dom funktioner man behöver.

Nyligen har företaget dock börjat anamma sharepoint och jag är inte helt insatt i det men möjligen att man kan baka in endel saker där. Framför allt när det gäller managementbitarna osv.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Känner igen det där.
På min förra arbetsplats hade vi ett excelark som var gigantiskt som ett par personer skulle jobba mot.
Handlade om en nummerplan för kundens alla telefonnummer (ett stort antal nummer).
Slutade med att jag själv byggde en Accessdatabas av arket, vilket även medförde andra funktioner så som kommenterar och liknande.
Det medförde även att jag kunde slå ihop flera olika ark till samma "applikation".
Skulle jag ha gjort om det idag hade jag istället gjort en webbaserad lösning av det hela

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem på min förra arbetsplats.
Har tyvärr inget bra förslag på lösning, den som har det får gärna dela med sig (Nobelpris? )

"Problemet" i grund är ju att Excel är såpass flexibelt samtidigt som folk kan (iaf tro att dom kan) lära sig det relativt fort.

Vi försökte med allt från inköpta system till webappar osv, men problemet var att ingenting blev ju givetvis lika flexibelt och organisationens "behov" "rörde" sig multum snabbare än vad mjukvarorna och webapparna kunde hänga med, vilket ledde till att personal ständigt fick återfall in i Excel.

Problemen är ju dock många: Väldigt personberoende, ingen kvalitétssäkring och oftast totalt odokumenterat.
Tyvärr så "älskar" ju folk Excel eftersom det verkar ge dom nån form av tillfredställelse i form av "jag kan själv".

Den värsta "anekdoten" jag har var när några tomtar på en tidigare arbetsplats importerade och felanvände ett adressregister för att göra ett "uttag" till kommunikation och runt 20 000 kunder felaktigt fick ett utskick.
10-12 kronor per utskick + all jävla skit som kundtjänst fick ta, både i kontaktvolym, goodwill och förlorade kunder. Blev säkert en halv mill i kostnad tillslut.

Jag har som policy att alltid ducka frågor om Excel, vill inte vara medhjälpare och riskera ansvar över galenskaperna folk kommer att ställa till med.