Säkerhetshålen Meltdown och Spectre i korthet

Permalänk
Melding Plague

Säkerhetshålen Meltdown och Spectre i korthet

Nyupptäckta problemen med moderna processorer oroar världen över. SweClockers reder ut vad vi vet just nu, och vad som egentligen gäller för vanliga användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meltdown/Spectre för nybörjare. God idé!

Finns massor där ute att läsa men skulle ni vilja göra en summering som går liiiiiiiiiite djupare men ändå så vi som är med på en medelnivå kan förstå?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

"Vad får uppdateringarna för sidoeffekter?"

Skulle kunna lägga till en rubrik.

"Vad får uteblivna uppdateringar för sidoeffekter?"

Du riskerar att bli hackad och få kreditkortsnummer och lösenord på vift.
Ta smällen även om du riskerar 1% lägre prestanda i spel, lämna hackarna ute i kylan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ClintBeastwood:

Meltdown/Spectre för nybörjare. God idé!

Finns massor där ute att läsa men skulle ni vilja göra en summering som går liiiiiiiiiite djupare men ändå så vi som är med på en medelnivå kan förstå?

Kanske går att lösa, får pinga @Epic om det! Tyvärr inget jag själv har möjlighet till, har precis maxat datortid för att kunna få ut den här. Nästan hela resten av gänget sitter på flyg och så vidare inför CES.

Skrivet av Ratatosk:

"Vad får uppdateringarna för sidoeffekter?"

Skulle kunna lägga till en rubrik.

"Vad får uteblivna uppdateringar för sidoeffekter?"

Du riskerar att bli hackad och få kreditkortsnummer och lösenord på vift.
Ta smällen även om du riskerar 1% lägre prestanda i spel, lämna hackarna ute i kylan.

Tror du det behövs? Tycker jag slår på hästen om "uppdatera" tills den är död tio gånger om. Tänker att vi inte ens behöver lyfta frågan "men om jag inte..", utan det finns bara ett rätt svar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Kanske går att lösa, får pinga @André om det! Tyvärr inget jag själv har möjlighet till, har precis maxat datortid för att kunna få ut den här. Nästan hela resten av gänget sitter på flyg och så vidare inför CES.

Tror du det behövs? Tycker jag slår på hästen om "uppdatera" tills den är död tio gånger om. Tänker att vi inte ens behöver lyfta frågan "men om jag inte..", utan det finns bara ett rätt svar.

Jag ville bara slå på den stackars hästen ytterligare en gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

Jag ville bara slå på den stackars hästen ytterligare en gång.

Haha! Tyvärr behövs det väl. Allt för ofta stöter jag på attityden att uppdateringar är "jobbigt" och "stör". Spelar ingen roll om det är IOS eller Android, Mac OS eller Windows.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered

Älskar uttrycket "Har precis maxat datortid"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ett annat tips: Se även till att inte surfa på skumma sidor eller ladda ner piratkopierade program med tex crackar, det är rena paradiset för trojaner och virus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte orkat lusläsa texten, men själva problemet är väl fortfarande bara aktuellt om ev hackare får tillgång att ta över din dator via öppna portar m.m?

Så surfar vi bakom vpn, så är man väl säker ändå?
Nu fick jag mig själv att låta noob men skit vart, om problemet har funnits i 10 år så känns det inte överdrivet allvarigt och chansen att drabbas är minimal så länge man ser till att köra en vettig brandvägg och inte öppnar systemet för utomstående.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem

@deranger: Varken VPN eller antivirus kan förhindra användandet av dessa exploits, det enda som kan på riktigt stoppa igen hålen är OS uppdatering i samband med uefi/mikrokod uppdatering som i sin tur kommer & ge negativa prestanda effekter. Som det är nu har vi bara sett OS fixen för meltdown (ej fullständig fix), spectre 1 & 2 har ännu inte fått någon fix och mikrokod har ännu inte släppts från tillverkare

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Siffror talar om "upp till 30 procent" prestandaförlust för användare med Intel-processorer, men tester tyder på att detta är starkt överdrivet för de allra flesta.

Nu va de upp till 30 procent. Det är en underdrift. Jag förlorade 36.1% i ett micro benchmark och det är utan fixarna för branch target injection som kommer förvärra prestandan ytterligare.

Citat:

Användare med AMD-processorer förlorar ingen prestanda.

Det verkar inte stämma. Även AMD har släppt microcode för att kunna nollställa BTB vid context switches precis som intel.
https://access.redhat.com/articles/3311301 redhat har en bra förklaring.
https://lkml.org/lkml/2018/1/4/615 mer info om IBRS.

Jag har inte sett några benchmark för hur mycket prestanda som förloras men förhoppningsvis är det mindre än Meltdown fixen.

Skrivet av Xverminator:

Ett annat tips: Se även till att inte surfa på skumma sidor

Vad är en skum sida? Hur vet man om en sida är skum innan man besöker den? Är New York Times hemsida skum?
https://arstechnica.com/information-technology/2016/03/big-na...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Emaku:

Nu va de upp till 30 procent. Det är en underdrift. Jag förlorade 36.1% i ett micro benchmark och det är utan fixarna för branch target injection som kommer förvärra prestandan ytterligare.

Det verkar inte stämma. Även AMD har släppt microcode för att kunna nollställa BTB vid context switches precis som intel.
https://access.redhat.com/articles/3311301 redhat har en bra förklaring.
https://lkml.org/lkml/2018/1/4/615 mer info om IBRS.

Jag har inte sett några benchmark för hur mycket prestanda som förloras men förhoppningsvis är det mindre än Meltdown fixen.

Vad är en skum sida? Hur vet man om en sida är skum innan man besöker den? Är New York Times hemsida skum?
https://arstechnica.com/information-technology/2016/03/big-na...

Anledningen för "upp till 30 procent" är att det är siffrorna som cirkulerar (därav citationstecken). Syftet med artikeln är att fånga upp vanliga användare, och låta oss entusiaster hjälpa dessa förstå vad Meltdown och Spectre har för effekter i deras vardag. Extremfall visar som du säger betydligt större prestandafall, bland annat Epic pekar mot ordentligt ökad CPU-belastning.

Bra fångat om AMD. Jag lade till att jag syftar mjukvaruuppdateringen för Meltdown, den som det sprids att man "inte ska installera" eftersom den "förstör datorn". Och så vidare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Nu va de upp till 30 procent. Det är en underdrift. Jag förlorade 36.1% i ett micro benchmark och det är utan fixarna för branch target injection som kommer förvärra prestandan ytterligare.

Hur har du testat? Windows Update kommer ju inte förrän på tisdag vad jag vet? Linux patchar kom väl i dagarna, så är det Linux du menar? Standalone desktop eller virtuella maskiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@deranger: Varken VPN eller antivirus kan förhindra användandet av dessa exploits, det enda som kan på riktigt stoppa igen hålen är OS uppdatering i samband med uefi/mikrokod uppdatering som i sin tur kommer & ge negativa prestanda effekter. Som det är nu har vi bara sett OS fixen för meltdown, spectre 1 & 2 har ännu inte fått någon fix och mikrokod har ännu inte släppts från tillverkare

Microkod uppdateringar har släppts från tillverkare beroende på vad för moderkort du har, vist allt har inte kommit ut och det lär nog ta månader innan de flesta äldre moderkort får sina, det sagt fixar för alla problem har inte släppts men 2 av 3 av dom har det.

-

Värt att nämna att prestanda förlusterna är högre med microcode uppdateringarna, väldigt få tester där ute har med dom så förvänta er mer än 1-2%. Vissa testar har visat upp till 4-5% i spel och upp till 15% när det gäller 4k spelandet, dock normal användande ser det inte ut att ge någon precis enorm effekt, dock vissa extrema fall som hög IO kan ge ganska rejäla förluster, t.ex. 4k Q32T1 testet för min del med alla fixar aktiva tappade jag 50% SSD prestanda, har du inte microkod uppdateringen så tappar man bara runt 15%.

Skrivet av Barsk66:

Hur har du testat? Windows Update kommer ju inte förrän på tisdag vad jag vet? Linux patchar kom väl i dagarna, så är det Linux du menar? Standalone desktop eller virtuella maskiner?

Windows uppdateringearna började rullas ut i Onsdags, beroende på vad för Antivirus du kör så dröjer det när du får uppdateringen, du kan läsa mer om det här

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en webbläsare som inte är sårbar rekommenderar jag Pale Moon.

https://forum.palemoon.org/viewtopic.php?f=1&t=17928&sid=088a...

Sammanfattningsvis:

Pale Moon isn't vulnerable

Pale Moon already set the granularity for the performance timers sufficiently coarse in Oct 2016 when it became clear that this could be used to perform hardware-timing based attacks and fingerprinting.
Pale Moon also, by design, doesn't allow buffer memory to be shared between threads in JavaScript, so the "SharedArrayBuffer" attack is not possible.

Even so, we will be adding some additional defense-in-depth changes to the upcoming version 27.7 to be absolutely sure there is no further room for any of these sorts of hardware-timing based attacks in the future.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Tenerezza: Helt rätt, dock menade jag mer hårdvara för slutanvändare där mikrokod verkligen inte släppts till 2 av 3, Intel själva däremot har säkert släppt så fort dom bara kan.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det man kan reagera på här är ju att dessa säkerhetshål varit kända sen januari 2017. Ändå släpper Intel Coffe Lake-processorerna med det i vetskap. Jag köpte en sån... Hade man vetat om detta hade jag definitivt väntat in nästa generation, där man väl måste få anta att buggarna fixas på hårdvarunivå.

Känner mig lite lurad, av vad man kan fundera på, bedrägligt hanterande och mörkläggande från Intels sida. Att Intels VD under samma tid sålde av en majoritet av sina aktier spär ju bara på dessa antaganden. Kan man se en rättsprocess i antågande här kanske? Borde ju inte vara mer än rätt att man får byta in sina Coffe Lake mot motsvarande i nästa felfria generation när dom dyker upp. Eller åtminstone få en fet rabatt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Tenerezza:

Vissa testar har visat upp till 4-5% i spel och upp till 15% när det gäller 4k spelandet, dock normal användande ser det inte ut att ge någon precis enorm effekt, dock vissa extrema fall som hög IO kan ge ganska rejäla förluster, t.ex. 4k Q32T1 testet för min del med alla fixar aktiva tappade jag 50% SSD prestanda, har du inte microkod uppdateringen så tappar man bara runt 15%.

Hm, känns spontant väldigt konstigt att 4K UHD-spelande ger större förluster. Nu tar jag ur huvudet (och är trött), men sidoeffekten av fix(arna) är väl framför allt högre CPU-belastning då vissa operationer kräver mer prestanda. Det borde ge en mindre effekt när upplösningen vrids upp. Pingar (spammar!) @Yoshman och @mpat på den med.

Nåja, vi får se när fler tester rullar in.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Barsk66:

Det man kan reagera på här är ju att dessa säkerhetshål varit kända sen januari 2017. Ändå släpper Intel Coffe Lake-processorerna med det i vetskap. Jag köpte en sån... Hade man vetat om detta hade jag definitivt väntat in nästa generation, där man väl måste få anta att buggarna fixas på hårdvarunivå.

Känner mig lite lurad, av vad man kan fundera på, bedrägligt hanterande och mörkläggande från Intels sida. Att Intels VD under samma tid sålde av en majoritet av sina aktier spär ju bara på dessa antaganden. Kan man se en rättsprocess i antågande här kanske? Borde ju inte vara mer än rätt att man får byta in sina Coffe Lake mot motsvarande i nästa felfria generation när dom dyker upp. Eller åtminstone få en fet rabatt.

Bara för att vara tydlig, jag håller absolut med om att det finns många frågetecken här och att det ska bli väldigt intressant att se vad som grävs fram närmaste månaderna. Däremot ville jag hålla den här artikeln väldigt "praktiskt" konkret för vanliga användare, därför kom inga sådana aspekter med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, känns spontant väldigt konstigt att 4K UHD-spelande ger större förluster. Nu tar jag ur huvudet (och är trött), men sidoeffekten av fix(arna) är väl fra,för allt högre CPU-belastning då vissa operationer kräver mer prestanda. Det borde ge en mindre effekt när upplösningen vrids upp.

Nåja, vi får se när fler tester rullar in.

Fast det har visats att vissa I/O intensiva scenarion tappar enormt med prestanda och med större mängder data som skyfflas så ökar också belastning på just I/O operationer, 4K & 16K storlekar verkar speciellt känsliga för lagring och det kan hända att det är liknande effekter för PCI-E & minnesbussar. 4K upplösning kan således bli mer lidande av detta än lägre upplösningar, såklart till en punkt där FPS blir så hög att snarlik flaskhals uppdagas igen även i låga upplösningar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tellus82:

Fast det har visats att vissa I/O intensiva scenarion tappar enormt med prestanda och med större mängder data som skyfflas så ökar också belastning på just I/O operationer, 4K & 16K storlekar verkar speciellt känsliga för lagring och det kan hända att det är liknande effekter för PCI-E & minnesbussar. 4K upplösning kan således bli mer lidande av detta än lägre upplösningar, såklart till en punkt där FPS blir så hög att snarlik flaskhals uppdagas igen även i låga upplösningar.

Hm, det köper jag teoretiskt. Däremot är ju overhead för både CPU och bussar rätt enormt om man tänker ensam GPU på PCI-E 3.0, och det "borde" räcka till. Oavsett, vi får vänta på fler tester och att de riktigt vassa inom området börjar plocka isär det här i atomer. Där är jag mest på hämta kaffe-nivå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Även om min mobil och platta inte berörs känns det ändå skönt att jag tog mig i kragen och fixade LineageOS på dem förra helgen (de slutade få säkerhetsuppdateringar sen 1,5 år tillbaka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Hur har du testat? Windows Update kommer ju inte förrän på tisdag vad jag vet? Linux patchar kom väl i dagarna, så är det Linux du menar? Standalone desktop eller virtuella maskiner?

Ja, testet jag gjorde var på linux-4.4.110 jämfört med 4.4.109. Testet var på ren hårdvara. Fixen i Windows är i princip den samma så det borde ge lika prestanda.

Permalänk
Medlem

@Ozzed

Firefox 57.0.4 är också mitigerad för Meltdown och Spectre på samma sätt som PaleMoon.

"Version 57.0.4, first offered to Release channel users on January 4, 2018

Brace yourself for an all-new Firefox. It’s fast. Really fast. It’s over twice as fast as Firefox from 6 months ago, built on a completely overhauled core engine with brand new technology from our advanced research group, and graced with a clean, modern interface. Today is the first of several releases we’re calling Firefox Quantum, all designed to get to the things you love and the stuff you need faster than ever before. Experience the difference on desktops running Windows, macOS, and Linux; on Android, speed improvements are landing as well, and both Android and iOS have a new look and feel. To learn more about Firefox Quantum, visit the Mozilla Blog.

Making Firefox look, feel and perform faster was no small feat. Employees and volunteers from around the world worked in record time to create the best Firefox yet. We'd like to extend a special thank you to all of the new Mozillians who contributed to this release of Firefox!

Fixed: Security fixes to address the Meltdown and Spectre timing attacks"

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för något som gör att man ska behöva uppdatera BIOS/UEFI, egentligen? Jag har inte hört något om det, och inte heller sett något i artiklarna som fått mig att tänka på det.

Är det för att få ev. kommande mikrokods-uppdateringar? Sköter inte Windows det (som Linux gör, åtminstone med kombinationen Arch/Intel)?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av deranger:

Så surfar vi bakom vpn, så är man väl säker ändå?
Nu fick jag mig själv att låta noob men skit vart, om problemet har funnits i 10 år så känns det inte överdrivet allvarigt och chansen att drabbas är minimal så länge man ser till att köra en vettig brandvägg och inte öppnar systemet för utomstående.

Surfar du med javascript påslaget? Grattis då har du öppnat systemet för utomstående.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

Felmeddelande

Någon mer än jag som inte lyckas att få hem den senaste uppdateringen? Någon som har en lösning på detta? Får följande meddelande i windows update:

2018-01, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1709 för x64-baserade system (KB4056892) - fel 0x80073715

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Proffsmobbare
Permalänk
Medlem

Ser en del här som rekommenderar olika "immuna" webbläsare, detta är under inga omständigheter ett alternativ till full fix, burken kommer fortfarande vara sårbar genom all annan mjukvara, det räcker att någon injicerar skit i 3:e parts mjukvara så kan det vara klart. Då spelar det ingen roll vilken webbläsare ni kör.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Känns stabilt att alla mina datorer är AMD utom min brandvägg som har Intel

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz