Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skript för brytning av kryptovalutor upptäcks på ett stort antal svenska webbplatser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kryptovaalutor är hippt nu och kritiserar man dem så heter det att man "inte förstår dur de fungerar" och sådant trams, med den generella attityden skulle det inte förvåna mig om det finns folk som tycker att det här är bra.

Verkar ju mest som att du har en rätt risig inställning till kryptos. Bara för att du ogillar tekniken betyder det inte att den uppmuntrar till och orsakar hemskheter som varit ett faktum sen mänsklighetens begynnelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Lätt att få en skev bild om man bara följer det som skrivs i media. De positiva aspekterna tas aldrig upp för den typen av artiklar får inte tillräckligt många klick och ger därmed inte samma intäkter. Man måste själv anstränga sig lite och söka information utanför de nyhetssajter man besöker dagligen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sensationalism

Lätt att hamna i alternativa fakta om man misstror media och bekänner trohet till en liten grupps teorier.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cult

Permalänk
Medlem

Ju snabbare kryptovaluter försvinner desto bättre.
Hela konceptet är urbota korkat och nu ser vi fler och fler nackdelar med det. Exemplet med ingenjörerna som försökte bryta kryptovalutor med hjälp av kärnkraftverkets dator var nytt för mig, men kan inte påstå att jag är ett dugg förvånad.

Påminn mig vad fördelarna med kryptovalutor är igen? (Nej, att det inte kan spåras och inte är reglerat är inte några fördelar.)

Tyvärr lär det dröja innan skiten försvinner, om det ens kommer hända ö.h.t.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Så... kan nu alla "HTTPS = Säkert" förespråkare vara så vänliga och förklara hur all den säkerhet man har på hemsidor och alla dessa SSL krypteringar inte hjälper ett dugg... när andra sidan av tunneln är boven.

Det jag syftar på är diskussionen med HTTP ska anses osäkert, och HTTPS anses säkert. En skrivare på ett internt VLAN, som inte kommer någonstans är inte livsfarlig... Aftonbladet är, trots HTTPS. Just denna artikeln ovan är ett perfekt exempel på falskt förtroende för att något är säkert är farligare än osäkra sidor.

@danedi, @Pepsin, @Cosidius och @Ozzed tog upp detta i tråden ovan, om att det kanske är lite överdrivet med att ha "allt" visat som "inte säkert", och sedan kommer man dumt och blint lita på hemsidan för Google säger "säkert", när sedan annonserna i den kör javaskript och gräver efter mynt, eller infekterar dig ändå... Eller så säkras det så pass så det ser helt grönt och säkert ut, trots att det är ett phishing-försök.

Och sidorna som rabblas upp i denna kryptobrytning är ju inte direkt några skumma sådana, utan fullt SSL krypterade, offentliga sidor. Så... om vi inte kan lita på dessa, vad i tusan har HTTPS för funktion överhuvudtaget? (Falsk säkerhet?) Som sagt, artikeln är beviset på att det är enorma hål i detta skydd. Kriminella kan lätt få HTTPS säkrat sina sidor också, och då är vi tillbaka på rutan noll igen.

Att man säkrar är väl i sig inget negativt, men det är farligt att blint lita på det, vilket är exakt vad man får okunniga att göra med sättet sidor presenteras idag, med reklam och Facebook/Google skript på varenda sabla sida. Du har ingen aning om vilken sida som kommer infektera dig, när allt är lika säkert som en smitta på förskolan för barn.

Mao, ta bort dessa gröna lås. Ta bort dessa "inte säkert", och hitta ett ordentligt sätt att säkra dem. Tills dess, fortsätt bygga HTTPS, fortsätt kryptera och säkra, men var väldigt noga med att inte kalla en sida säker/osäker tills du kan stå för det till 100%. Förr var det svårt att få HTTPS cert. Det stod för något. Idag är det som falskt ID du handlar bak på en skåpbil.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Du är bara avundsjuk för att du inte köpte när den låg lågt

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Meanwhile in Russia:
Anställda på ett kärnkraftverk som fick en av världens kraftfullaste datorer för några år sedan fick sparken sedan det framkom att de bröt Monero på datorn :/

(http://tt.omni.se/7ea01ea31edec43dd915847eab92ad143e883311)

Det står inget om kärnkraftverk. Det är en forskningsanläggning för kärnvapen. Inte konstigt folk är emot kärnkraft när de inte ens ser skillnaden mellan en dynamitgubbe och en kaffebryggare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Påminn mig vad fördelarna med kryptovalutor är igen? (Nej, att det inte kan spåras och inte är reglerat är inte några fördelar.)

Det är också rena myter som den stora massa använder om och om igen som argument mot kryptovaluta. Det visar bara vilken oerhörd okunskap som råder bland alla dessa högljudda motståndare.

När du registrerar dig hos ett exchange innan du kan börja handla krypto är de enligt lag skyldiga att kontrollera din identitet, mao, det är redan reglerat. Från den första transaktionen du gör genom ditt exchange kan sedan alla dina följande transaktioner spåras igenom blockkedjan som bokför varenda transaktion och är tillgänglig för allmänheten, mao, det är inte ospårbart eller anonymt. Visst, det finns sätt att tvätta krypto, men det är precis lika olagligt som att tvätta kontanter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Inte för att vara en besserwisser men java och Javascript är två helt skilda tekniker, där de båda användes mycket i webbläsaren. Java apples för svensson-lösningar nästan utdött, java script på klientsidan växer väl bara för varje år med Angularjs och allt vad biblioteken heter.

Jag kör för många lösningar som kräver javascript på klientsidan för att stänga av denna.

Runt 1997 så var java applets the skit som alla ungdomar ville kunna koda och göra egna chatsidor och annat.
Java Applets är för övrigt en storm säkerhetsrisk och man bör ej ha det aktiverat på sin vanliga dator, undantagen är de som av olika anlednignar använder lösningar med detta.. (Ofta gamla lösningar, även nya som ej är uppdaterade)

Det får du vara om du vill haha. Jag vet mycket väl skillnaden på de två. Jag skrev faktiskt JavaScript men mobilen lever sitt egna lilla liv.
Jag har aldrig gillat JavaScript av den enkla anledningen att man fötr behövde runtimes installerat på burken. Nu är det bundlat med webbläsarna.. fast jag ska nog inaktivera JavaScript när jag kommer hem. Jag behöver mina CPU cycler själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ju snabbare kryptovaluter försvinner desto bättre.
Hela konceptet är urbota korkat och nu ser vi fler och fler nackdelar med det. Exemplet med ingenjörerna som försökte bryta kryptovalutor med hjälp av kärnkraftverkets dator var nytt för mig, men kan inte påstå att jag är ett dugg förvånad.

Påminn mig vad fördelarna med kryptovalutor är igen? (Nej, att det inte kan spåras och inte är reglerat är inte några fördelar.)

Tyvärr lär det dröja innan skiten försvinner, om det ens kommer hända ö.h.t.

Förhållandevis billigt sätt att skicka värde till helt andra delar av världen är ju en fördel. Att det inte skulle vara spårbart är lite löjligt med tanke på att BTC har en 100%igt offentlig ledger där alla transaktioner står med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ju snabbare kryptovaluter försvinner desto bättre.
Hela konceptet är urbota korkat och nu ser vi fler och fler nackdelar med det. Exemplet med ingenjörerna som försökte bryta kryptovalutor med hjälp av kärnkraftverkets dator var nytt för mig, men kan inte påstå att jag är ett dugg förvånad.

Påminn mig vad fördelarna med kryptovalutor är igen? (Nej, att det inte kan spåras och inte är reglerat är inte några fördelar.)

Tyvärr lär det dröja innan skiten försvinner, om det ens kommer hända ö.h.t.

Jag förstår inte hur kryptovalutor påverkar dig i din vardag. Vill du inte ha med dem att göra så slipper du. Det är bara en tidsfråga innan webbläsarna kommer ifatt tekniken och blockerar den här typen av skadliga script.

Fördelarna med kryptovalutor är att det inte är styrt av ett företag eller person. Det är ingen som bestämmer avgifter för transaktionerna eller för att få ha ett konto. Det är öppet för alla överallt som har tillgång till internet. Det finns många fler fördelar men jag är inte tillräckligt insatt i ekonomi generellt för att förklara på ett bra sätt. Någon annan kanske kan bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Jag förstår inte hur kryptovalutor påverkar dig i din vardag.

Skript som snor prestanda på diverse hemsidor.
Skenande priser på grafikkort.
Folk som försöker brya valuta på kärnkraftverk, tidsfråga innan det sker en olycka.
All energi som slösas rent allmänt ska komma någonstans, den är knappast 100% ren och förnybar.
Penningtvätt.

Ska jag fortsätta?

Kan ju ganska snabbt konstatera att kryptovalutor påverkar mig betydligt mer negativt än positivt.
Det mesta "positiva" när det kommer till kryptovalutor verkar bundet till "jag:et", dvs. "jag tjänar pengar på detta", "jag kan nyttja det". För folk i allmänhet som inte sysslar med det är det bara negativt.

Skrivet av Chrisj:

Förhållandevis billigt sätt att skicka värde till helt andra delar av världen är ju en fördel. Att det inte skulle vara spårbart är lite löjligt med tanke på att BTC har en 100%igt offentlig ledger där alla transaktioner står med.

Jag pratar om kryptovalutor i allmänhet, inte bara BTC. Eller du menar att det inte förekommer någon penningtvätt via kryptovalutor alls, ö.h.t?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''rapporterar dock att varken polisen eller Luftfartsverket hört talas om problemet och de har inte fått in några rapporter om det.''

Jag tror inte ens de vet vad Kryptovalutor är för något..

-Leffe! Det är någon som påstår att folk eventuellt har varit här och brutit fram mynt hos oss?! Har du hört något?
-Nä, jag var ute å rökte nyss och hörde eller såg inget!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Snälla, jag tycker det är lite tröttsamt att höra om hur jobbig och dålig världen är jämt. Man kan inte välja och vraka i teknisk utveckling - cherry picking på de sakerna man gillar - och rent allmänt ger det inte något att skriva generiska fördömande uttalanden. Att få sådant upprepat hela tiden som om det gått någon annan här förbi är... tröttsamt. Det sprider ju mest bara missnöje.

Kan vi inte spara sådana copy-paste poster till facebook där det är fullt av sympatifiskande folk som "mine'ar" likes med precis sådant: Jag blir så trött på världen, allt skulle vara mycket bättre om ... fred på jorden / ingen blev våldtagen / allt barnarbete upphörde / vi kunde rädda miljön / osv. osv. osv...

Givetvis är det ett öppet forum och folk får säga lite vad de vill. Jag är ingen samhällspolis, men min åsikt om ditt medverkande är att jag vill uppmuntra dig till att fortsätta posta intressanta fakta, länkar och anekdoter, eller diskutera, med poster riktade till personer som faktiskt finns här. Men snälla, tona ner den fördömande tonen som letar sig in i dina texter när du skriver något som inte riktar sig till någon person i synnerhet, utan bara till det där "folket" som finns runtomkring. Det är trist att höra att du tycker vår värld är dålig hela tiden.

Om det är viktigt för dig att få ventilera här så respekterar jag det behovet, lite motvilligt. Annars ber jag dig tona ner den aggressiva negativiteten. Om du gillar att anta rollen 'en röst för folket' kan du väl satsa på att bli politiker. Fast då du uttrycker en tro om att "folket" inte tycker som dig, så är väl tyvärr mitt förslag till ny plattform ologiskt. (Aja, nu har jag gjort min röst hörd, vet inte vad det är värt.)

Hur som helst, säkerhet är ju bara för plebs, och riktiga män kör så klart med alla portar öppna!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Skript som snor prestanda på diverse hemsidor.

Förmodligen blockerade av din webbläsare i vilket fall som helst, så nej, det påverkar dig inte så mycket som du tror.

Skrivet av MinscS2:

Skenande priser på grafikkort.

Här lider jag lite med dig, men om man ser mer långsiktigt kan det mycket väl finnas fördelar. Tror detta kommer skjutsa på utvecklingstakten av GPU'er rejält. Priserna kommer normalisera sig, frågan är bara när.

Skrivet av MinscS2:

Folk som försöker brya valuta på kärnkraftverk, tidsfråga innan det sker en olycka.

Nu var inte datorn i fråga till för något kärnkraftverk, utan för utveckling av kärnvapen. Kan heller inte se hur det skulle leda till någon form av olycka eftersom den inte har något med drift eller automation att göra, utan är till för vetenskapliga beräkningar. Moraliskt sett är det givetvis fel att utnyttja andras datorkapacitet till egen vinning på det sättet, men det är inte mer moraliskt tveksamt än att syssla med utveckling av kärnvapen.

Skrivet av MinscS2:

All energi som slösas rent allmänt ska komma någonstans, den är knappast 100% ren och förnybar.

För det första så är den energimängden ingenting jämfört med vad som går åt för att driva traditionella banksystem och ekonomier. Totalt sett går det åt mer energi till all elektronik som folk har i standby-läge i sina hem än vad det går till brytning av kryptovaluta. För det andra så pågår försök med nya tekniker så som proof of stake som på sikt kan ersätta proof of work (brytning av kryptovaluta).

Skrivet av MinscS2:

Ska jag fortsätta?

Som du vill...

Skrivet av MinscS2:

Kan ju ganska snabbt konstatera att kryptovalutor påverkar mig betydligt mer negativt än positivt.

Ett mycket överdrivet påstående som är klart färgat utav det vinklade nyhetsflödet som varit de senaste månaderna.

Skrivet av MinscS2:

Jag pratar om kryptovalutor i allmänhet, inte bara BTC. Eller du menar att det inte förekommer någon penningtvätt via kryptovalutor alls, ö.h.t?

<ironi>Nej, och penningtvätt med vanliga kontakter existerar inte heller</ironi>
Lika olagligt och straffbart i båda fallen. Skillnaden är att kontanter är svårare att spåra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Ozzed: Snälla, jag tycker det är lite tröttsamt att höra om hur jobbig och dålig världen är jämt. Man kan inte välja och vraka i teknisk utveckling - cherry picking på de sakerna man gillar - och rent allmänt ger det inte något att skriva generiska fördömande uttalanden. Att få sådant upprepat hela tiden som om det gått någon annan här förbi är... tröttsamt. Det sprider ju mest bara missnöje.

Kan vi inte spara sådana copy-paste poster till facebook där det är fullt av sympatifiskande folk som "mine'ar" likes med precis sådant: Jag blir så trött på världen, allt skulle vara mycket bättre om ... fred på jorden / ingen blev våldtagen / allt barnarbete upphörde / vi kunde rädda miljön / osv. osv. osv...

Givetvis är det ett öppet forum och folk får säga lite vad de vill. Jag är ingen samhällspolis, men min åsikt om ditt medverkande är att jag vill uppmuntra dig till att fortsätta posta intressanta fakta, länkar och anekdoter, eller diskutera, med poster riktade till personer som faktiskt finns här. Men snälla, tona ner den fördömande tonen som letar sig in i dina texter när du skriver något som inte riktar sig till någon person i synnerhet, utan bara till det där "folket" som finns runtomkring. Det är trist att höra att du tycker vår värld är dålig hela tiden.

Om det är viktigt för dig att få ventilera här så respekterar jag det behovet, lite motvilligt. Annars ber jag dig tona ner den aggressiva negativiteten. Om du gillar att anta rollen 'en röst för folket' kan du väl satsa på att bli politiker. Fast då du uttrycker en tro om att "folket" inte tycker som dig, så är väl tyvärr mitt förslag till ny plattform ologiskt. (Aja, nu har jag gjort min röst hörd, vet inte vad det är värt.)

Hur som helst, säkerhet är ju bara för plebs, och riktiga män kör så klart med alla portar öppna!

Jag ber inte alla som tycker att kryptovalutor är bra att tona ner snacker bara för att jag själv utövar lite hälsosam skepticism. Jag värdesätter allas åsikter och tycker att det är mycket bra att alla sidor får komma till tals. Jag tar kraftigt avstånd från skapandet av "filterbubblor".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag vet inte vad "filterbubblor" är, jag ber dig bara vara mer återhållsam och positiv. Att uttrycka sin åsikt har inget med hälsosam skepticism att göra. Hälsosamt skeptiska är något alla kan vara.

Edit: Men du kanske missförstod vad jag menade. Det är mest ditt nerklankande på "folket" - att höra att världen är dum och dålig - som är tråkigt att behöva läsa så ofta. Du upprepar sådan negativitet väldigt mycket.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dpom86:

Jag vet inte vad "filterbubblor" är

Ett högst relevant ämne att känna till om man spenderar tid på dagens internet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Filter_bubble

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Ozzed: Jag vet inte vad "filterbubblor" är, jag ber dig bara vara mer återhållsam och positiv. Att uttrycka sin åsikt har inget med hälsosam skepticism att göra. Hälsosamt skeptiska är något alla kan vara.

Edit: Men du kanske missförstod vad jag menade. Det är mest ditt nerklankande på "folket" - att höra att världen är dum och dålig - som är tråkigt att behöva läsa så ofta.

Vad har det med detta att göra? Det är knappast folket i stort det handlar om utan detta är ju människor som utbyttjar andras datorkraft för att bryta kryptovaluta åt sig själv, och det har jag mycket svårt att se någonting positivt med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ett högst relevant ämne att känna till om man spenderar tid på dagens internet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Filter_bubble

Tack, det var intressant.

Skrivet av Ozzed:

Vad har det med detta att göra? Det är knappast folket i stort det handlar om utan detta är ju människor som utbyttjar andras datorkraft för att bryta kryptovaluta åt sig själv, och det har jag mycket svårt att se någonting positivt med.

Hmm, du kanske borde läsa om din första post i tråden? Tyckte kopplingen till det jag sa var glasklar.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Anledningen så många blev påverkade av detta är på grund av att Funka som erbjuder ett verktyg som hjälper funktionshindrade. Funka har nått ut till en mängd myndigheter och fått dem att alla implementera Browsealoud eller "Talande webb" som det heter på svenska.

Den tjänst kräver att man laddar javascriptet externt, och man får helt enkelt inte ta en kopia och lägga lokalt. Vi spenderade en hel del tid med att få till denna lösning på ett säkert vis men gav upp och slutade använda denna. Detta var för några år sedan.

Alldeles för många organisationer där ute gör ett bra jobb att nå ut med hjälpmedel till de som behöver hjälp, men precis som med IoT tar datorbranchen inte sitt ansvar och bygger säkra lösningar.

Istället "tvingas" myndigheter hamna i blåsväder för att inte supporta tjänsten, eller använda osäkra lösningar.

Det skulle behövas någon form av skyldighet från leverantörer att leverera fungerande och säkra lösningar annars kostar det dem pengar eller liknande.

Sedan kan jag ur ett tekniskt perspektiv tycka att text to speech-funktionen som denna ger är klart sämre den de inbyggda i operativsystemen. Med en bra kodad hemsida så blir sidan bättre uppläst av OSet. Men då tjänar inte funka några pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Tack, det var intressant.

Hmm, du kanske borde läsa om din första post i tråden? Tyckte kopplingen till det jag sa var glasklar.

Jag kan inte se att det är gnälligt eller negativt att fördöma en negativ konsekvens av kryptovalutorna, och sedan ondgöra sig över att det är så poppis. Om du tycker det gnälls för mycket så kanske du borde "vara förändringen du vill se" istället för att ha synpunkter på att andra har vissa åsikter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Kryptovaalutor är hippt nu och kritiserar man dem så heter det att man "inte förstår dur de fungerar" och sådant trams, med den generella attityden skulle det inte förvåna mig om det finns folk som tycker att det här är bra.

Du får väl kritisera kryptovalutor så mycket du vill? Förstår inte varför du tycker illa om det bara för att det går att användas av kriminella.
Tycker vi lägger ner banken istället, där de mesta pengarna tvättas under ytan. Där har du inte en chans att spåra vad som händer heller. Om det skulle upmärksammas något fuffens kan du ge dig på att ingen åker dit. Krypto kan i viss mån i alla fall spåras.

Du använder väl inte kalsonger, bil, dator, tandborste eller skor? Det gör kriminella vet du väl
Du får skaffa lite bättre argument om du vill att jag skall ta din kritisism seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan inte se att det är gnälligt eller negativt att fördöma en negativ konsekvens av kryptovalutorna, och sedan ondgöra sig över att det är så poppis. Om du tycker det gnälls för mycket så kanske du borde "vara förändringen du vill se" istället för att ha synpunkter på att andra har vissa åsikter.

Jag håller med om att det är vedervärdigt beteende, det artikeln handlar om.

Jag tror dock att reaktionerna mot ditt/dina inlägg i ämnet handlar inte om att du kritiserar de negativa aspekterna kring något annorlunda, utan att du blåser upp det till något som inte längre representerar ämnet och utgår att det är vad folk vill ha, du sätter ord i munnen på dina meningsmotståndare. Det är ett typexempel på strawman argument. Att du sen får svaret att...

Skrivet av Ozzed:

"inte förstår dur de fungerar" och sådant trams

... så handlar det inte så mycket om deras perspektiv, utan ditt. Återigen, som jag förstår det. Det är lite som att kritisera grannen som lämnar sina tända ljus obevakade medan ens eget hus står i lågor, även fast det finns sanning i argumentet så gör omständigheterna argumenten svagare, håller du inte med? Jag tror det är därför du får svar som att du "inte förstår hur de fungerar", lite annan formulering för "reality check", dvs.

Som du säger, du har rätt till din åsikt. Min fråga är varför bada i ignorans när du kan läsa på och ha en informerad åsikt istället? Visar det sig sen att din åsikt är oförändrad har du åtminstone ordentligt med underlag för din åsikt och du förstår bättre varför du har just den, en förståelse som bara gör ditt liv rikare.

Jag åtminstone ser att det är den kriminella som bär skulden för ett brott, inte 20-lappen som användes vid det brottet. Varför kritisera 20-lappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Meanwhile in Russia:
Anställda på ett kärnkraftverk som fick en av världens kraftfullaste datorer för några år sedan fick sparken sedan det framkom att de bröt Monero på datorn :/

(http://tt.omni.se/7ea01ea31edec43dd915847eab92ad143e883311)

De försökte, men stoppades innan de lyckades.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Att kriminella använder krypto är inget nytt men problemet växer hela tiden.

När myndigheter får upp ögonen är det slutet på denna bubblan.

Då kan du väl be dem öppna ögonen. Varför de blundar är ju intressant, brukar de göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''rapporterar dock att varken polisen eller Luftfartsverket hört talas om problemet och de har inte fått in några rapporter om det.''

Jag tror inte ens de vet vad Kryptovalutor är för något..

Och det baserar du på vad? Har du ens en liten aning om hur myndigheters it-avdelningar ser ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Och det baserar du på vad? Har du ens en liten aning om hur myndigheters it-avdelningar ser ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Mac, iPhones och PS4.

Det är säkerligen vad 99% av alla de som arbetar där använder.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför skulle folk tycka att det är bra att någon eller några infekterar sidor och använder andras hårdvara till att minea?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle inte ha något emot det om siter använde säg max 1% av cpun och det kunde användas i stället för all hemsk reklam på många sidor.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orber:

Jag skulle inte ha något emot det om siter använde säg max 1% av cpun och det kunde användas i stället för all hemsk reklam på många sidor.

Nu är du något på spåren tror jag, det är inte precis så att min cpu storknar när jag surfar, men blodtrycket blir lite väl högt emellanåt på riktigt skräpiga reklamsidor.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Mac, iPhones och PS4.

Det är säkerligen vad 99% av alla de som arbetar där använder.

Du har med andra ord ingen som helst aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |