Bygga server och internt nätverk för att kunna kommunicera mellan smartphones lokalt

Permalänk

Bygga server och internt nätverk för att kunna kommunicera mellan smartphones lokalt

Hej!

Jag har fått en spännande uppgift på jobbet som jag inte alls är kvalificerad för. Därför söker jag hjälp hos er här på Sweclockers!

Jag jobbar i maskinrummet på en stor lyxkryssare och ska som rubriken lyder bygga server och internt nätverk för att kunna kommunicera mellan smartphones lokalt. Tanken är att man skall kunna ringa videosamtal till kollegor i maskinrummet för att kunna visa problem som man stöter på.

Jag undrar vad jag skall använda mig av för komponenter för att bygga detta trådlösa nätverket. Har funderat på mesh, men om jag förstått det rätt kan man inte använda mer än 10st noder samtidigt? Maskinrummets totala yta är ca 4300 kvadratmeter med diverse stålväggar och hinder ivägen, så har uppskattat att jag skulle behöva ungefär 24st noder.

Och sedan undrar jag om det är någon som kan tipsa mig om hur man löser så att man kan ansluta 3st smartphones till detta lokala nätverk (utan internetanslutning) och sedan kunna ringa videosamtal till varandra.

Väldigt tacksam för hjälp eller tips om vart jag kan vända mig!

Tack på förhand.

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem

@FredrikT0428
Det här låter som ett väldigt stort projekt att utföra speciellt med tanke på kriterirna både när det kommer till yta men också till det med stålväggar osv.

Min rekommendation är inte att sitta och fiska information på sweclockers eller internet överhuvudtaget för jag tycker det låter som att det ovan är ett för stort projekt att ge sig på oavsett hur tekniskt kompetent man är.

Därmed skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med en firma som eventuellt arbetar med sådana lösningar för att utforma något sådant åt er som faktiskt fungerar.
Jag vet inte om något företag på rak arm som håller på med just det du efterfrågar men kommer säkerligen fler i tråden som kan rekommendera något önskar dig iallafall all lycka till och en fortsatt trevlig kväll/natt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@FredrikT0428:
Generellt intressant att se hur företag egentligen tänker. En stackare i maskinrum ska fixa storskaligt nätverk. Inget illa menat mot TS, men att de ens ger stackaren en sådan uppgift som inte är kvalificerad öht är för mig en vetenskap. Bra iaf att du vet om att du inte är det FredrikT0428 För att slippa huvudvärken så skulle jag be chefen att ta in ett företag som hjälper er att sätta upp det. Dock så är det nog bra om du är med så du har lite koll på hur det fungerar, så du har en chans att felsöka när ni är ute till havs med boten. Lite svårt att få in support annars Vad gäller hårdvara så skulle jag kollat på ubiquitits APs PRO/HD, ev cisco beroende på budget och kunskap. Men något system som har en kontroller, skippa mesh också kanske. Beroende på möjligheten att dra kablar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

rent generellt så borde det inte vara så svårt att lösa med unifi och tex Zello Walkie Talkie app

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Bygga wifi i stålbåt kommer vara en rätt klurig uppgift..
Hur stor är budgeten?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@BaZZe: Min chefs samt min förhoppning och tro var att det inte skulle vara ett så stort projekt. Men detta verkar vara betydligt större än vi båda trott.

Får helt enkelt prata med chefen om att ta in en extern firma.

Tack för snabbt svar!

Permalänk

@fragwolf:
Det får nog bli så som du säger. Trodde det skulle vara enkelt att lösa, med det här blir nog ett större projekt än jag trott. Tack för tipset och rådet.

Permalänk

@aragon: Tack för tipset. Ska kika vidare på detta samtidigt som jag letar efter ett extern företag som kan hjälpa till!

Permalänk

@Haptic: Ja, det verkar som att det kan bli rätt svårt. Inget budget satt än, men företaget brukar kunna vara rätt generösa när det gäller förbättringar. Vågar inte säga någon siffra, men målsättningen var att det skulle bli relativt billigt och smidigt att bygga ihop.

Permalänk
Rekordmedlem

Bygga med meshteknik är nog det sista man bör göra i en sådan miljö.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Stålväggar är väl inget problem ifall man drar nätverkskabel till de olika rummen, och sedan sätter upp accesspunkter på de ställena. Låter inte så avancerat. Sedan kopplar man bara allt detta till en router som tillåter mobilerna att kommunicera med varandra.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Låter som ett spännande projekt!
Skulle vara kul om du kunde berätta mer om hur det löser sig i framtiden med det.

Om du funderar på mesh-nätverk kanske du kan höra av dig till den svenska filialen 'Exclusive Networks' för Aerohive ( https://www.aerohive.com/ ) ang. råd:
Company Name: Exclusive Networks Group Sweden
Technical Email: info_se@exclusive-networks.com
Technical Phone: +46 8 400 255 00

Aerohive är ett företag med lite annorlunda inriktning när det kommer till WLAN.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aerohive_Networks

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi behöver lite bilder på båten här

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@mrqaffe: Okej. Varför inte? Ställer frågan för att jag är intresserad och vill lära mig

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Stålväggar är väl inget problem ifall man drar nätverkskabel till de olika rummen, och sedan sätter upp accesspunkter på de ställena. Låter inte så avancerat. Sedan kopplar man bara allt detta till en router som tillåter mobilerna att kommunicera med varandra.

Det var detta som var förhoppningen. Det är 7st olika rum som skall förses med nätverk, och de är åtskilda med stålväggar och ståldörrar. Så tanken var om det går att lösa trådlösa accesspunkter i varje rum och ha trådbundet mellan rummen.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Låter som ett spännande projekt!
Skulle vara kul om du kunde berätta mer om hur det löser sig i framtiden med det.

Om du funderar på mesh-nätverk kanske du kan höra av dig till den svenska filialen 'Exclusive Networks' för Aerohive ( https://www.aerohive.com/ ) ang. råd:
Company Name: Exclusive Networks Group Sweden
Technical Email: info_se@exclusive-networks.com
Technical Phone: +46 8 400 255 00

Aerohive är ett företag med lite annorlunda inriktning när det kommer till WLAN.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aerohive_Networks

Det ska jag absolut göra.
Tack för tipset. Skall kolla på detta!

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Jag tror vi behöver lite bilder på båten här

Det ska nog gå att lösa. Har gjort en enklare ritning av de rum där systemet skall installeras. Men jag som är lite ovan på forum vet inte hur jag enklast delar bilder här haha

Permalänk
Avstängd

Varför inte rådfråga elektronikingenjören ombord? är väl ändå den stackars som kommer bli nerringd sen när allt strular

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FredrikT0428:

@mrqaffe: Okej. Varför inte? Ställer frågan för att jag är intresserad och vill lära mig

Mesh innebär att du har radiolänk via en annan kanal mellan accesspunkterna, alltså snarlikt en repaeer, hursomhelst så lär det vara stålväggar/plåt/andra stora metallytor i båten och de skärmar radiovågor bra så det fungerar troligen dåligt med mesh, i ett nät med normala accesspunkter med kabelanslutning kommer inte stålföremål att störa trafiken på samma sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikT0428:

Det var detta som var förhoppningen. Det är 7st olika rum som skall förses med nätverk, och de är åtskilda med stålväggar och ståldörrar. Så tanken var om det går att lösa trådlösa accesspunkter i varje rum och ha trådbundet mellan rummen.

Det är lite så man bör tänka. Om möjligheten finns så är det egentligen inte raketforskning. 7 APs med en kontroller så är du i land. Hö hö, i land! nåja, det är inte dumt att ha någon som har mer kunskap ifall (när) det krånglar. Beror lite på hur övrig IT ser ut på båten. Hade gärna varit med i projektet intressant uppgift och på en båt gör det lite extra spännande.

Visa signatur

.