Rykte: Nvidias kommande grafikkort blir del av Geforce GTX 11-serien

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nvidias kommande grafikkort blir del av Geforce GTX 11-serien

Inom kort är det dags för GTC 2018, där Nvidia väntas visa sina kommande grafikkort. Nya uppgifter talar nu för att dessa blir del av Geforce GTX 11-serien, och inte GTX 20-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte komma som en chock för dom flesta. Jag vet inte varför vissa hårdvarusidor och användare envisats med att kalla den 20**. Om dom däremot går ifrån 60, 70, 80 och 80Ti så blir jag förvånad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Längtar till 1180ti då 1080ti inte duger längre. : ))

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det lär ju inte komma som en chock för dom flesta. Jag vet inte varför vissa hårdvarusidor och användare envisats med att kalla den 20**.

Jag har aldrig förstått varför 20XX skulle vara nästa, räknar folk "...8, 9, 10, 20..." eller vad är motiveringen?

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Funderar på vad det kommer kosta. Hoppas det inte kosta 1 miljonkr

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Nu börjar Nvidia segmentera marknaden såsom Intel gjorde efter att AMD släppte Bulldozer, kommer nya kort varje år eller var 6:e månad med endast små prestandaskillnader, större hopp sparas på för att kunna maximera försäljningen på varje arkitektur.

Om det sker så är min åsikt att det är kommer bli riktigt bra, förhoppningsvis ökar tillgången på kort samtidigt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har alltid hävdat att nästa borde hete 11- och inte 20-serien, jag har aldrig förstått varför 20 skulle komma efter 10.
Jag väntar även på att AMD ska presentera nya grafikkort baserade på Vega 12 kretsen som ska ersätta polaris.
Vega 12 finns redan i linux drivrutin.

Permalänk
Medlem

Längtar till man kan lira 4k 144hz 3840x2160 i 120 fps
den som väntar på något gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Väntar några år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

144hz i 120fps.....

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Hype inför 1130 vs 2200G

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

144hz i 120fps.....

Ja då får man ingen tearing iaf

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

"Enligt uppgift ändrar Nvidia namnschemat något för dessa för att särskilja dem från nuvarande modeller, med andra ändelser än 60, 70 och 80."
Räcker inte 1:an i 11xx?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

"Official topics for the keynote: Data Center and Cloud Infrastructure, Autonomous Machines, IoT, Robotics & Drones, Autonomous Vehicles, Deep Learning and AI Frameworks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jepp. Lär nog inte komma förrän 2019 dock.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

"Sett till namnet på arkitekturen har det tidigare talats om både Ampere och Turing. Uppgifter talar även för att en av dessa är specifikt inriktad på brytning av kryptovalutor, medan den andra är anpassad för spelande."

Fantastiskt goda nyheter om det stämmer. Hoppas det kortet som är bra på brytning suger för spel och vice versa, så att det blir en tydlig skiktning, segmentering, och uppdelning av marknaden, så att vi som bara spelar återigen kan få de skäliga grafikkortspriser vi slitit och kämpat så hårt för!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

"Enligt uppgift ändrar Nvidia namnschemat något för dessa för att särskilja dem från nuvarande modeller, med andra ändelser än 60, 70 och 80."
Räcker inte 1:an i 11xx?

Kanske 1180A och 1180V.

För att sen övergå till 1180A 6GB, 1180A 8GB och 1180A 11GB, 1180V 6GB, 1180V 8GB och 1180V 11GB.

För att sen sälja nerskalade modeller vid namn 1180A 6GB, 1180A 8GB och 1180A 11GB, 1180V 6GB, 1180V 8GB och 1180V 11GB.

Och sen upptäcka att bloaten inte förtydligar, så de streamlinar namngivningssystemet ytterligare och passar på att byta japanska delar till billigare taiwanesiska, dra ner TDP och andra finjusteringar och sälja alla 20 versioner som 1180.

Svårt att inte vara cynisk när de beter sig som de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det lär ju inte komma som en chock för dom flesta. Jag vet inte varför vissa hårdvarusidor och användare envisats med att kalla den 20**. Om dom däremot går ifrån 60, 70, 80 och 80Ti så blir jag förvånad.

Skrivet av FlygarStenen:

Jag har aldrig förstått varför 20XX skulle vara nästa, räknar folk "...8, 9, 10, 20..." eller vad är motiveringen?

Skulle tro det har med Intel att göra.

Vi gick från 8/9 serien med Haswell/Broadwell, till 100 serien med Skylake (som alla trodde först var 10-serien).
Så det blev 170 istället för 107. Sen blev det 200, och 300... och där står vi nu.

Så alla trodde väl att Nvidia skulle göra samma 1080, 2080, 3080 osv... för att siffrorna skulle bli större.
Är lite kul att Nvidia faktiskt valt att vara lite logiska iaf. 11-19 och sen 20 är ju betydligt mer framtidssäkrat namnschema

Skrivet av Bankai:

Då får du vänta.... först lär ju 1180 (vanliga komma), du lär inte se 1180 Ti förrän 2019 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nu börjar Nvidia segmentera marknaden såsom Intel gjorde efter att AMD släppte Bulldozer, kommer nya kort varje år eller var 6:e månad med endast små prestandaskillnader, större hopp sparas på för att kunna maximera försäljningen på varje arkitektur.

Om det sker så är min åsikt att det är kommer bli riktigt bra, förhoppningsvis ökar tillgången på kort samtidigt.

Mvh

Små prestandaskillnader? Pascal-korten var en massiv ökning, sett emot föregående generation.
Är väl snarare AMD som tappat spelprestandan samt tar hutlösa priser med dålig tillgång.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Skrivet av FlygarStenen:

Nu har ju inte alltid Nvidia följt den svenska läroplanen för matematik, när dom namnger sina grafikkortsserier

Ex efter GF 256, kom GF 2. efter det GF 3, och 4. Sen borde ju GF 5 kommit, kan man tycka. Men icke. För enligt Nvidia så räknar man 256, 2, 3, 4, 5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

144hz i 120fps.....

Är ju inget konstigt alls om man tänker till en sekund, bara för att skärmen är 144Hz betyder inte att man kan hålla den hastigheten i ett spel. Hz != FPS.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

När kommer dessa kort då?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Sett till namnet på arkitekturen har det tidigare talats om både Ampere och Turing. Uppgifter talar även för att en av dessa är specifikt inriktad på brytning av kryptovalutor, medan den andra är anpassad för spelande."

Fantastiskt goda nyheter om det stämmer. Hoppas det kortet som är bra på brytning suger för spel och vice versa, så att det blir en tydlig skiktning, segmentering, och uppdelning av marknaden, så att vi som bara spelar återigen kan få de skäliga grafikkortspriser vi slitit och kämpat så hårt för!

Spelar det någon roll om största problemet är brist på minneskretsar?

Permalänk
Medlem

Tror nästan mer på ryktena om att det blir en senare reveal än GTC. Hoppas bara att dom inte ökar kostnaden ännu mer.

Permalänk
Medlem

@TheSlicker: nej absolut inget konstigt att endast uppnå 120fps på 144hz men om man nu längtar efter något kan man väl längta till att hårdvaran nyttjar hela 144hz?

Håller dock med om att 120fps på en skärm med 4k i 144hz vore trevligt.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Hoppaas! Lidit med 3440x1440 på ett 970 allt för länge nu

Permalänk
Digital fyndjägare

Smart drag av NVIDIA... vi släpper ett kort med nya funktioner (Raytrace) som spel kan utnyttja och endast de med NYA kort kan få njuta av för att MAXA sina nya spel med. Mmm... de vet vad de håller på med för att folk INTE ska köpa gamla kort då de kommer översvämma begagnade marknaden men INTE ha den funktionen.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Smart drag av NVIDIA... vi släpper ett kort med nya funktioner (Raytrace) som spel kan utnyttja och endast de med NYA kort kan få njuta av för att MAXA sina nya spel med. Mmm... de vet vad de håller på med för att folk INTE ska köpa gamla kort då de kommer översvämma begagnade marknaden men INTE ha den funktionen.

Precis, tror som dig. För att inte konkurrera med billiga begagnade kort som kommer översvämma begagnatmarknaden så måste Nvidia differentiera sina nya kort på nått sätt, så varför inte lägga till nya funktioner för en gångs skull som gör att spelarna blir hänförda av nya grafiska funktioner om man väljer att köpa ett helt nytt grafikkort.

Fram tills nu har man kunnat köpa ett gammalt fermi/kepler/hawaii kort å ändå njuta av moderna spel, men nu verkar det dras ett sträck i sanden. vilket e la på tiden

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

1180 låter bra i tunga men ser mindre bra ut i skrift. Men när målgruppen är nördar så står logisk nummerföljd högt upp på önskelistan. Så vi får se

Skrivet av Bl4ckIce:

Förut var det ju så. Ett nytt kort hade nytt i kislet som du behövde för att slå på vissa settings eller ens kunna köra nya spel öht. (Hardware T&F, t.ex.). Sen var Nvidia så hyggliga, implementerade programmerbara shaders och vi har kunnat åtnjuta förlängt värde på begagnatmarknaden sedan dess.

Nåja, inte tror jag varken då eller nu att deras designbeslut har handlat om att hjälpa eller stjälpa andrahandsvärdet. Ray-tracing i real-time är ambitiöst som fasiken, det finns belägg att något kanske behövde designas om för att nå den drömmen.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att utvecklingen av prestandan har stannat?
Tar ju evigheter innan nya kort lanseras.