Permalänk
Medlem

Köptips solglasögon

Hej!

Har aldrig ägt ett par riktiga solglasögon så jag skulle vilja ha lite tips på vad man ska kolla efter när man ska köpa solglasögon

- Vilken hemsida/butik har bra utbud och priser?
- Vilka "features" är bra att ha eller ett måste? Är polarisering bra?
- Vad är en rimlig budget för bra skydd och kvalitet?
- Några speciella märken som står ut från högen?

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Ray Ban aviators med polarisering när de var 50% på synsam, bra investering då polarisering är sjukt nice när man kör bil eller seglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Köpte ett par Ray Ban aviators med polarisering när de var 50% på synsam, bra investering då polarisering är sjukt nice när man kör bil eller seglar.

+1. Polarisering hjälper ju mot blänk (reflektioner från vatten, så fiske, båt- och bilkörning framförallt). Annars är det bra att ha hyfsat stora så dom verkligen täcker ögat från sol. Köpte två par på synoptik till priset av ett, ett mindre par Polaroid och ett par rayban aviators (båda polariserande) och tar mina aviators 9ggr av 10 en solig dag just för att jag då slipper stora glepor åt sidorna som släpper in onödigt mycket ljus.

Permalänk
Medlem

*Ingen koll, jag kör på synsams abonnemang.
*Polarisering är ett "måste". Helt klart värt att kolla samtidigt om du behöver någon mindre korrigering och få solglasögonen slipade.
*Ingen koll här heller, var på 3 ställen och kollade glasögon innan jag tog synsams abonnemang. Men bågar är en stor del av budgeten om du väljer exkl märken.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Lensway.se, netlens.se och smartbuyglasses.se är de sidor jag har kikat på. Har handlat vanliga glasögon av lensway flera ggr och det fungerar perfekt. Beställde ett par slipade solglasögon ifrån netlesn för ett tag sen och där är leveranstiden lite längre (iaf för brillorna jag ville ha).

Verkar vara hyfsat lika priser sidorna emellan. Netlens har väl inga "märkes-bågar", men jag tror att jag får bäst kvalité på glasen för egen del, som behöver med styrka.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag köper alltid ifrån netlens.se. Finns fler som erbjuder samma saker till ungefär samma pris.
Har köpt tre par pilotbrillor genom åren.
Slipade, max styrka på gråtoningen och såklart polarisering.
Kvalitetsmässigt på bågarna så är just pilot/aviators samma där som äkta RayBan.
Den svarta färgen skavs dock av om man inte hanterar dem varsamt.
Senaste kostade 500kr för båge med slipade glas, och ytterligare 800kr för polariseringen.

Permalänk
Medlem

Jag beställde hem från Mister Spex, gick fort, och returen fungerade smärtfritt.

Beställde hem en 10 par för att prova lite.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Fick hem mina solglasögon ifrån netlens idag. Glasen ser inte ut att vara de tunnare 1.67 som jag beställde. Har mailat och frågat, får se vad de säger.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

*Ingen koll, jag kör på synsams abonnemang.
*Polarisering är ett "måste". Helt klart värt att kolla samtidigt om du behöver någon mindre korrigering och få solglasögonen slipade.
*Ingen koll här heller, var på 3 ställen och kollade glasögon innan jag tog synsams abonnemang. Men bågar är en stor del av budgeten om du väljer exkl märken.

Varför slipar man solglasögon? Pga repor på glasen?

Permalänk
Medlem

@finally: Med slipade menar man "med styrka". Dvs. för personer med synfel

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par solglasögon med styrka som justerar min närsynthet. De är polariserande också men jag är inte insatt i vad det gör. Det ska skydda mot onda solstrålar sägs det...
Det kostade en del men jag finner att jag är mer rädd om mina solglasögon än jag varit tidigare med billigt skräp som jag tappar bort hela tiden.

Hade jag inte haft synfel och handlat hos optiker hade jag kanske köpt på nätet för att komma undan billigare.

I princip alla solglasögonsmärken har en och samma tillverkare. Det finns ett dolt monopol på solglasögon:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Jag köper alltid ifrån netlens.se. Finns fler som erbjuder samma saker till ungefär samma pris.
Har köpt tre par pilotbrillor genom åren.
Slipade, max styrka på gråtoningen och såklart polarisering.
Kvalitetsmässigt på bågarna så är just pilot/aviators samma där som äkta RayBan.
Den svarta färgen skavs dock av om man inte hanterar dem varsamt.
Senaste kostade 500kr för båge med slipade glas, och ytterligare 800kr för polariseringen.

500 för båge och slipade glas?! Senast jag köpte glasögon tror jag slipningen kostade typ 2500:-, hur går det ihop? Eller har jag blivit lurad?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera https://www.leechstore.com/
Leech är mest känd för sina fiske solglasögon med grym polarisering, men finns flera olika bågar, och användningsområden.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej!

Har aldrig ägt ett par riktiga solglasögon så jag skulle vilja ha lite tips på vad man ska kolla efter när man ska köpa solglasögon

- Vilken hemsida/butik har bra utbud och priser?
- Vilka "features" är bra att ha eller ett måste? Är polarisering bra?
- Vad är en rimlig budget för bra skydd och kvalitet?
- Några speciella märken som står ut från högen?

Har du vanliga glasögon är ett väldigt bra tips att beställa slipade glasögon från din lokala optiker.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@Azzz1: Med slipade menar man "med styrka". Dvs. för personer med synfel

Skrivet av griid:

Har du vanliga glasögon är ett väldigt bra tips att beställa slipade glasögon från din lokala optiker.

Har inga synfel. Då ska jag alltså leta efter solglasögon som inte är slipade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Har inga synfel. Då ska jag alltså leta efter solglasögon som inte är slipade?

Ja, alltså 'vanliga' solglasögon.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

500 för båge och slipade glas?! Senast jag köpte glasögon tror jag slipningen kostade typ 2500:-, hur går det ihop? Eller har jag blivit lurad?

Skrivet av griid:

Har du vanliga glasögon är ett väldigt bra tips att beställa slipade glasögon från din lokala optiker.

Handlar ni hos vanlig optiker så får alltid betala mycket mer än vad det kostar att handla på nätet.

Prisexempel:

Synundersökning (för att få ut recept) - 400:-
Billigaste möjliga glasögon - 300:-
Glasögon med lite trevligare kvalité/märke - 1000:-
Slipade solglasögon med polarisering - 1350:-

För drygt 3000:- får man alltså 3 par glasögon för olika tillfällen (hör på säljar'n!). Hos min lokala optiker är det annars vad man får betala för 1 av dessa par.

Det näst bästa alternativet är troligen Synsam Lifestyle, men där "hyr" man bara bågarna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja, alltså 'vanliga' solglasögon.

Någon nämnde i en annan tråd att materialet ska vara gjort av plast och inte glas för att få fullt skydd mot UV-strålar. Det brukar dock bara nämnas vad hela produkten är för material men inte glasen.

Permalänk
Medlem

Maui Jim

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Handlar ni hos vanlig optiker så får alltid betala mycket mer än vad det kostar att handla på nätet.

Prisexempel:

Synundersökning (för att få ut recept) - 400:-
Billigaste möjliga glasögon - 300:-
Glasögon med lite trevligare kvalité/märke - 1000:-
Slipade solglasögon med polarisering - 1350:-

För drygt 3000:- får man alltså 3 par glasögon för olika tillfällen (hör på säljar'n!). Hos min lokala optiker är det annars vad man får betala för 1 av dessa par.

Det näst bästa alternativet är troligen Synsam Lifestyle, men där "hyr" man bara bågarna.

Beror på vilket glas du väljer också. Mina glasögon kostade ~5000:- på synsam, men då köpte jag ray ban och de bästa glasen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Köp ett par RayBan Clubmaster, riktigt nice brillor

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Beror på vilket glas du väljer också. Mina glasögon kostade ~5000:- på synsam, men då köpte jag ray ban och de bästa glasen.

Därav använde jag ordet "prisexempel". Du kanske missade det?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Om slipade glas och polarisering vet jag inget. Men de snyggaste bågarna kommer enligt min ringa mening från Selima Optique.

http://selimaoptique.com/products/view/Money_2/169

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Därav använde jag ordet "prisexempel". Du kanske missade det?

Det gjorde jag säkert

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det gjorde jag säkert

Har man lite kraftigare synfel så "måste" man ibland ha tunnare glas, vilket också påverkar priset.

Men om du kollar liknande bågar online så lär totalpriset ändå bli lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Finns ett märke som heter Maui Jim, har de i särklass bästa glasen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag köper enbart på Otticanet.
https://www.otticanet.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Har haft några par från Maui Jim genom åren som jag varit nöjd med. Inte helt lätt att hitta optiker som säljer dem tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Jag köper enbart på Otticanet.
https://www.otticanet.com/

Jag också! Jag var osäker första gången, kommer lådan komma eller inte? Men allting fungerade perfekt och priset var oslagbart!