Antimalware Service Executable hög CPU använding

Permalänk
Medlem

Antimalware Service Executable hög CPU använding

På sistone, sedan senaste stora windows uppdateringen tror jag, så har min Windows Defender börjat bete sig märkligt.
Den ligger nästan konstant på 5-15% CPU-användning och processorn blir betydligt varmare än den brukar vara vid lätt användning, även om jag kompenserat för dom höga ute temperaturerna genom att höja fläktarna från steg 1 till steg 3.

Jag märker också att saker som att öppna Notepad och andra enkla saker tar 1-2 sekunder innan dom startar när dom tidigare öppnat ögonblickligen. Jag har bara SSD i min dator men det känns lite som när man har en HDD som är lite för belastad, men nu tror jag verkligen det är Windows Defender som flippat på något sätt, jag har haft problem med det tidigare på andra datorer också men då verkade problemet vara något annat.

Någon som känner till något liknande problem eller har någon aning om var jag ska börja rota för att komma åt problemet?

EDIT: Ska tillägga att jag redan har lagt till så att programmet inte scannar sig själv vilket har varit ett stort problem tidigare.

Permalänk
Medlem

Har också lagt märke till att antimalware service har börjat gå på högvarv sedan den senaste uppdateringen

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Tidigare problem med det har varit någon bugg där programmet scannar sig självt. Lägg till mappen för Antimalware i undantag för scanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Tidigare problem med det har varit någon bugg där programmet scannar sig självt. Lägg till mappen för Antimalware i undantag för scanning.

Det är precis det problemet jag haft tidigare, men problemet nu verkar vara något annat.

Den lösningen som funkade då verkar inte funka nu iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt allt möjligt. Den har sitt eget liv och äter batteri och prestanda. Jag förstår inte varför den gör så

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

På sistone, sedan senaste stora windows uppdateringen tror jag, så har min Windows Defender börjat bete sig märkligt.
Den ligger nästan konstant på 5-15% CPU-användning och processorn blir betydligt varmare än den brukar vara vid lätt användning, även om jag kompenserat för dom höga ute temperaturerna genom att höja fläktarna från steg 1 till steg 3.

Jag märker också att saker som att öppna Notepad och andra enkla saker tar 1-2 sekunder innan dom startar när dom tidigare öppnat ögonblickligen. Jag har bara SSD i min dator men det känns lite som när man har en HDD som är lite för belastad, men nu tror jag verkligen det är Windows Defender som flippat på något sätt, jag har haft problem med det tidigare på andra datorer också men då verkade problemet vara något annat.

Någon som känner till något liknande problem eller har någon aning om var jag ska börja rota för att komma åt problemet?

https://i.imgur.com/IGl6qWd.png

EDIT: Ska tillägga att jag redan har lagt till så att programmet inte scannar sig själv vilket har varit ett stort problem tidigare.

Kan ta sjuk tid för det om det hittar någon stor RAR filer eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan ta sjuk tid för det om det hittar någon stor RAR filer eller nåt.

Det tror jag inte är vad som är problemet.
Det har varit så här i nån vecka nu och jag har haft min dator i 1½ år och aldrig märkt av det tidigare.

Och den scannar liksom ingenting aktivt.

Men jag provade att koppla ifrån mina nätverksdiskar och ska se om det gör något skillnad.

Permalänk
Avstängd

Frukta ej, ty det finns en gratis lösning på eder problem! 🎈
https://www.bitdefender.com/solutions/free.html
Mvh r3mpuh 🤗

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade Microsofts Chat Support för att få hjälp och supporten där sade att jag skulle prova att inaktivera "Windows Defender Scheduled Scan" i Schemaläggaren.
(Microsoft, Windows, Windows Defender)

Min processor temperatur sjönk omedelbart ifrån ~80 grader till 45-50 och datorn känns sådär snabb och responsiv som den brukade göra.

Så det verkar ha löst problemet. Jag återkommer med uppdateringar om något nytt händer.

EDIT: Det har inte löst problemet, men hjälpt lite. Men väldigt marginellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Frukta ej, ty det finns en gratis lösning på eder problem! 🎈
https://www.bitdefender.com/solutions/free.html
Mvh r3mpuh 🤗

Då jag inte orkar med systemåterställning eller ominstallation av Windows vilket var nästa steg som Microsoft supporten föreslog så körde jag helt enkelt på den här lösningen, nu är det bäst för dig att bitdefender funkar bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Då jag inte orkar med systemåterställning eller ominstallation av Windows vilket var nästa steg som Microsoft supporten föreslog så körde jag helt enkelt på den här lösningen, nu är det bäst för dig att bitdefender funkar bra.

ProTips: Kom ihåg att stänga av reklam inne på options bara.

Gl hf!
Mvh r3mpuh