nVidia RTX, därför galet pris?!

Permalänk
Inaktiv

nVidia RTX, därför galet pris?!

Varför galet höga priser på RTX korten, vad är din teori?

Själv tror jag på dessa möjliga anledningar till den höga prissättningen:

1. Ingen konkurrens nu eller närmaste tiden, de vet att NAVI inte har Raytracing i hårdvara.

2. Vill kunna sälja sitt överskott av Pascal gpu:er parallellt till så högt pris som möjligt.
Exempel, om 2070 kostar 6500-7000 så kan de rea ut 1070 för runt 3500-4000kr och göra bra vinst på restlagret.

3. Folk har vant sig vid de galet höga priserna på grafikkort som mining skapade tidigare i år.
1080Ti 10000-14000kr
1080 8000-9000kr
1070 6000-7000kr

Jämför med nVidia's RTX founder priser:
2080Ti 14000kr
2080 9200kr
2070 6900kr

För att sänka priserna på RTX måste folk vänta med att köpa, det enda som håller priserna uppe vid bristande konkurrens är hög försäljning.

Om försäljningen avtar snabbt efter den första vågen av ivriga köpare så blir de tvungna att börja sänka priserna för att få resten att börja handla.

Frågan är om tillräckligt många har disciplin att hålla sig, rösta längre ner o visa vad du tänker göra så andra vet.

Permalänk
Medlem

Javisst, de är nog inte dumma.

Hoppas bara att det kommer tillbaka och biter dem i arslet som Intel. Aldrig bra att få imagen av den giriga jätten.
Dock ser det ju tyvärr inte ut som att AMD har några stora överraskningar på grafikfronten i bakfickan.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Avvaktar några månader och ser hur läget ser ut, kanske 2070 eller begagnat 1080 Ti. Blir det inga intressanta priser på dessa så avvaktar jag nog helt ett tag till.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Ska man leka djävulens advokat kan man ju påpeka att grafikkretsarna blir mer och mer avancerade för varje generation.
Det går åt en väldans massa ingenjörstimmar för att få till en arkitektur. Sedan ska kretsen tillverkas.
1080Ti har en kretsyta på 471mm^2, och 2080Ti en kretsyta på 754mm^2, en ökning med 60%, trots en tillverkningsteknik på 12nm mot Pascals 16nm. Kiselplattor är inte gratis.

Sen tycker jag också att priserna är helt galna idag.
Jag köpte min första helt egna dator 2007. Jag slog till på värstingkortet Radeon 3870, vilket då kostade 2000kr.
På den tiden kostade en duglig speldator ca 7500kr, idag får man väl ge det dubbla.
Lite mer konkurrens vore nog nyttigt.

Permalänk
Medlem

När jag såg prislappen för nya 2080 Ti så bara "meh?". Visst är ny teknik roligt men detta är ju bara girigt av Nvidia. Så nej tack. Att köpa 2080 Ti nu skulle bara visa dom att prissättningen är okej.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

När jag såg prislappen för nya 2080 Ti så bara "meh?". Visst är ny teknik roligt men detta är ju bara girigt av Nvidia. Så nej tack. Att köpa 2080 Ti nu skulle bara visa dom att prissättningen är okej.

Samma här. Visst vill man ha, men dom kommer inte undan med precis vad som helst.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Skulle vara roligt att se er när ni löneförhandlar.

-Nä men va fan Chefen, Jag tycker om dig, och det är ganska hög arbetskraft konkurrens i dagens läge. Va fan, vi sänker lönen lite Mybossman så jag blir glad, och inte känner mig girig.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag köper något till dessa priser. Däremot är jag väldigt taggad på raytracing, så det blir väl till att vänta och hoppas på att AMD gör underverk med Navi (ej troligt då det fortfarande är GCN) eller vänta på 2100-serien, som ju lär ha ytterligare förbättringar och även 7nm-noden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Köper inget innan jag vet hur det presterar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Skulle vara roligt att se er när ni löneförhandlar.

-Nä men va fan Chefen, Jag tycker om dig, och det är ganska hög arbetskraft konkurrens i dagens läge. Va fan, vi sänker lönen lite Mybossman så jag blir glad, och inte känner mig girig.

Det är två helt olika saker. Ska du inte dra paralleller till hur vår julshopping ser ut eller vilken karusell vi åker också? Get a grip mate. Eller tog du personlig vid dig med anti-prissättning ala Nvidia 2080 Ti?
För du drar ju personliga slutsatser om hur vi är i privatlivet/arbetslivet.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Låter mer som att du tog det personligt.

Det jag syftar på att många chockeras över att priserna är dyra och kostar många pengar samt kallar bolagen för giriga etc etc. Det är så samhället ser ut och alltid kommer att göra. Företag sysslar med företagande och är ute efter vinster, Dom lägger miljarder på utveckling och jobbar för att förbättra samt öka vinster för att ha kapital till att fortsätta utvecklingen. Om intresset svalnar och folk inte lägger tusenlappar för att dom vill spara 1 MS i fps för att känna sig stolta i grabbgänget vid spellägret så kommer även utvecklingen sluta och priserna sjunka.

Och det är inte olika saker. Om du hade varit en utvecklare på Nvidia och cheferna sagt, du kompis vi höjer inte din lön för vi tänker inte höja priserna och gå lite back.

Skrivet av Tomika:

Det är två helt olika saker. Ska du inte dra paralleller till hur vår julshopping ser ut eller vilken karusell vi åker också? Get a grip mate. Eller tog du personlig vid dig med anti-prissättning ala Nvidia 2080 Ti?
För du drar ju personliga slutsatser om hur vi är i privatlivet/arbetslivet.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Inget av alternativen ovan.

Avvaktar fram tills dess då recensioner kommer ut och bestämmer mig då vilket kort jag kommer att införskaffa. Lyckligtvis åker man ju hem från USA i början på oktober och kanske kan få tag på ett där för en lite billigare peng än i Sverige, om det nu inte blir så att dollarn hamnar över 10 kronan då...

Har ett ha-begär på 2080 Ti från det vi fått se, men om det visar sig att 2080 eller 2070 presterar väldigt bra i 1440p så blir det förmodligen något av dessa istället.

EDIT: Kan ju även passa på att nämna att jag är för det mesta ute efter Tensor kärnorna. Titan V var ett lite för dyrt val när det väl lanserades och har varit tvungen att antingen vänta väldigt länge eller träna ANN m.h.a. datorn på jobbet, men om det visar sig att något av dessa kort kommer att innehålla åtminstone 1/4 av mängen Tensor kärnorna i Titan V OCH dessa inte är låsta för utnyttjande utanför spelande så blir detta perfekt för mig!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Löneförhandling och prissättning av ett grafikkort är fortfarande två skilda saker. Du riktade din kommentar mot varenda medlem rent personligt. Fortsatt god dag

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Brorsan letar efter ersättare till sitt gamla GTX 770 men 6 lax är lite drygt så beroende på hur framtida kort i 3000-4000 klassen presterar jämfört med ett begagnat 1070 ser ut att vara situationen just nu.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag ser det mer som att dessa grafikkort är tillägg i generationen. Vill du ha ett billigt grafikkort, köp 1060/1060ti, vill du ha mera medelklass köp 1070-1080, vill du ha high end köp 2070/2080 vill du ha det absolut bästa köp 2080Ti.
Jag ser inget negativt med priserna. Helt normalt skulle jag säga för att vara helt splitternya.
Det som skulle förvåna mig är om priserna är desamma om cirka ett år.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kommer högst troligt att köpa (ett 2080 Ti), men inte pga RTX utan pga gammal hederlig råprestanda att ersätta mina två 1080 i SLI med.

Förutsatt att denna råprestanda verkligen finns där. Så givetvis inväntar jag vettiga tester först.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Älskar titlarna på trådarna du skapar... "Har nVidia RTX slagit ut AMD o Intel?!".

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@backfeed: Samma här, just nu lutar det ju mot ca 18% mer prestanda än 1080Ti och det är på tok för lite imo.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

När jag såg prislappen för nya 2080 Ti så bara "meh?". Visst är ny teknik roligt men detta är ju bara girigt av Nvidia. Så nej tack. Att köpa 2080 Ti nu skulle bara visa dom att prissättningen är okej.

Girigt? Det är ett vinstdrivande företag. Det är HELT ny teknik, HELT nya generation, the best of the beast of the best. 14k? Låter absolut rimligt då. Personligen kommer jag vänta, mitt 1080 håller för det jag gör idag.
Att ta fram dessa tekniker och grafikkort kostar säkert detsamma som att åka till månen och tillbaka 10 gånger, det är klart att de måste få tillbaka detta på något vis, eller tycker ni det skall göra detta gratis?
GIRIGT hade vart att inte släppa en ny generation och chockhöja priserna på Pascal, DET hade vart girigt om något..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag saknar ett röstalternativ:
Jag vill ha RTX men inte till dom priserna. Inväntar nästa generation och ser hur priset och tekniken utvecklats

Vore intressant att veta hur mycket Nvidia lagt på det här i utvecklingskostnader. 10 år med trial and error kan fan inte vara billigt. Lär inte vara nyexaminerade ingenjörer som jobbat på det direkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Skulle vara roligt att se er när ni löneförhandlar.

-Nä men va fan Chefen, Jag tycker om dig, och det är ganska hög arbetskraft konkurrens i dagens läge. Va fan, vi sänker lönen lite Mybossman så jag blir glad, och inte känner mig girig.

Nästan så jag sa på mitt lönesamtal, slutade med 3000 mer i lön ändå :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Älskar titlarna på trådarna du skapar... "Har nVidia RTX slagit ut AMD o Intel?!".

Det är lite aftonbladet/expressenvarning på rubrikerna. lol

Permalänk
Medlem

Håller med @ClintBeastwood. Jag vill ha RTX men inväntar kommande generation(er). Håller med nVidia om att RTX är det största som hänt på grafikkortsmarknaden på åratal. RTX är framtiden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Varför är ingen teori om det höga priset på grund utav att det är en helt ny lösning som ingen annan har (RT Core) + (Tensor Core) vilket ger en väldigt stor krets som är dyr att tillverka. Sedan har vi GDDR6 som är purfärskt och kostar säkert extra just nu.

Kollar vi på dollarpriset så skiljer det sig ~$100 för detta godis på 2080/2070 vs 1080/1070. 2080Ti har betydligt högre pris, men lanseras i och för sig mycket tidigare än vad 80Ti varianter brukar göra, så de har antagligen inte lyckats förfina tillverkningen av så stora kretsar.

Sedan att svenska kronan är som den är har ju inte direkt med Nvidia att göra.

Permalänk
Avstängd

7nm bakom hörnet dvs nästa år.
dumt köpa nu när korten ersätts inom ett år

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag saknar ett röstalternativ:
Jag vill ha RTX men inte till dom priserna. Inväntar nästa generation och ser hur priset och tekniken utvecklats

Vore intressant att veta hur mycket Nvidia lagt på det här i utvecklingskostnader. 10 år med trial and error kan fan inte vara billigt. Lär inte vara nyexaminerade ingenjörer som jobbat på det direkt.

Det är säkert ett av 70 projekt. Folk har normalt 2-10 olika projekt man jobbar i. Är nog inte så många som varit involverade år 1-7. Säker mycket flera senaste 3 åren men det är ju normalt oavsett.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker RTX är intressant och skulle väl inte ha något emot att testa tekniken, men i dagsläget är det nog lite för tidigt för att motivera ett köp. Nvidias techdemos vore ju coolt att köra i realtid, men sen då? Jag köpte ett Titan Xp från Nvidia mitt i miningkaoset, så kostade mer eller mindre som ett 1080ti. Mådde väl illa i 2 dagar (smålänning). Not so crazy now huh

Men prestandamässigt så finns det inget skäl för mig att uppdatera på flera år. Jag tror dock att de hade kunnat få fler entusiaster att uppgradera om prissättningen var ungefär som föregående generation. Om de hade tjänat mer på det eller inte är svårt att säga. Det är ju trots allt ett ganska smalt intresse.

Permalänk
Medlem

Jag ska behålla min GTX 1080 några år till

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Byter ifrån 1080 (som ges bort till en vän) till 2080ti. Självfallet hade jag vart gladare om det inte kostat nära 15.000kr, men det blev ett köp iaf.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag saknar ett röstalternativ:
Jag vill ha RTX men inte till dom priserna. Inväntar nästa generation och ser hur priset och tekniken utvecklats

Vore intressant att veta hur mycket Nvidia lagt på det här i utvecklingskostnader. 10 år med trial and error kan fan inte vara billigt. Lär inte vara nyexaminerade ingenjörer som jobbat på det direkt.

Man undrar hur det skulle sett ut ifall AMD hade haft hälften av marknaden, skulle Nvidia lagt ut så mycket pengar på att utveckla RTX?
Det skulle nog ha kommit iaf, men antagligen bra mycket senare, gissningsvis 10 år.
Så något gott har Nvidias totala dominan$ faktiskt bidragit till.