Vinn nätagg från Seasonic

BSOD – Page fault in nonpaged area

Permalänk

BSOD – Page fault in nonpaged area

Hej!

Då har man åkt på den roliga blue screen problemet "Page fault in nonpaged area" som vägrar att försvinna. Har märkt att detta sker när jag går ut på YouTube och klickar runt på olika klipp. I Safe Mode hittade jag en massa instabila drivrutiner på bla mitt headset och Nvidias grejer. Då dem vägrade att avinstalleras så blåste jag om datorn men problemet kvarstår efter ominstallation, och efter lite reasearch så läste jag om att denna blue screen kan bero på hårdvaruproblem, främst hos ram minnena. Det jag undrar är om detta även kan gälla annan hårdvara? Har provat att köra datorn med andra minnen samt utan min GPU för att se om det eventuellt skulle funka, vilket det inte gjorde, så jag bedömmer att min GPU samt ram fungerar som den ska.

Vad är era erfarenheter med detta? Vill bara checka av läget innan jag ev inhandlar nya hårdvaruprylar. Har även i skrivande stund tagit bort min överklockning för att se om det ev kan vara problemet. Specsen hittar ni i signaturen.

//GreatLinkan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

@GreatLinkan:

kör prime 95. Visar det inga fel efter 1 timme kan du testa med att köra sfc /scannow med admin i cmd
Uppdatera bios på moderkortet, samt firmware på dina hårddiskar också

Eller installera om windows

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Hur hittade du vilka drivrutiner som var instabila?
Jag har typ samma problem, jag får enligt windows loggen en del sådana fel ibland men det blir inte en BSOD utan datorn låser sig helt i 30-40 sekunder sen springer allting igång igen.

Permalänk
Skrivet av twix112:

Hur hittade du vilka drivrutiner som var instabila?
Jag har typ samma problem, jag får enligt windows loggen en del sådana fel ibland men det blir inte en BSOD utan datorn låser sig helt i 30-40 sekunder sen springer allting igång igen.

Jag gick in i Safe Mode, där var det en massa trianglar på dem instabila drivrutinerna. För min del så har jag identifierat vad som utlöser min BSOD, händer varje gång jag går in på YouTube i Chrome. Anledningen är antagligen drivrutinerna som jag måste få bukt på. När får du din BSOD?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

Skulle köra memtest86. Låter som trasiga minnen imo

Permalänk
Skrivet av Hothep:

Skulle köra memtest86. Låter som trasiga minnen imo

Provade med andra ram minnen, BSOD kommer i alla fall. Youtube i Edge fungerar utmärkt och då övriga saker fungerar som det ska så är jag skeptisk till hårdvarufel. Har som sagt en massa trasiga drivrutiner som jag har hittat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatLinkan:

Jag gick in i Safe Mode, där var det en massa trianglar på dem instabila drivrutinerna. För min del så har jag identifierat vad som utlöser min BSOD, händer varje gång jag går in på YouTube i Chrome. Anledningen är antagligen drivrutinerna som jag måste få bukt på. När får du din BSOD?

Prova stäng av maskinvaruaccelerationen i Chrome. Har bråkat för mig också (dock ej bsod).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatLinkan:

Oftast så blir det när jag spelar något krävande, typ PUBG, eller något som kräver massa minne. Men det är inte konsikvent så jag kan inte testa mig fram heller. Ibland blir det efter en match och ibland kan man spela i flera timmar utan problem. Dock blir det ingen BSOD utan att den bara låser sig, fast det hade nog gått snabbare och få liv i den igen om den hade stendött och man startade om den

Permalänk
Medlem

@GreatLinkan

Jag hade samma problem fram tills igår, datorn fungerade som den skulle förutom youtube (i chrome..), 10-15s in i ett klipp fick jag en bluescreen.. Hade kollat alla drivare, körde Windows memtest (borde ha kört memtest också..) och scannade av så ingen hårddisk var knasig.. Lösningen för mig var dock så jävla enkel.. jag avinstallerade Avast, kunde använda youtube som vanligt efter avinstallation & omstart! Ska se huruvida det var flux eller om problemet kvarstår även idag. Vet inte om du använder Avast, men det kan vara värt att testa ifall du har det installerat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 400Q - Corsair RM750x - Asus Z170 PRO - i5 6600k - be quiet! Pure Rock - 16gb Corsair Vengeance LP @ 3000Mhz - 1070 Asus Dual OC - 500gb Samsung 750 EVO - Dell U2515h - CM Quickfire Rapid Cherry red

Permalänk
Avstängd

acceleration i chrome är för många ett jävla skit som kan ställa till problem och kan vara drivrutiner som jävlas så börja med att fixa dom sakerna och som näms så kan avast ställa till problem "även andra antivirus" och är långt mycket mer problem med antivirus än många tror

Annars har du oc och är inte helt ovanligt man får en sån bsod vid ostabilitet så testa så den verkligen är stabil eller dra på lite extra volt för är ju inte nya saker så kan hända om du ligger exakt på gränsen och att spänningen inte levererar 100 % utan bara 98% så man får dra på lite mer för att få skiten stabil

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av twix112:

Oftast så blir det när jag spelar något krävande, typ PUBG, eller något som kräver massa minne. Men det är inte konsikvent så jag kan inte testa mig fram heller. Ibland blir det efter en match och ibland kan man spela i flera timmar utan problem. Dock blir det ingen BSOD utan att den bara låser sig, fast det hade nog gått snabbare och få liv i den igen om den hade stendött och man startade om den

Ok. Aa, Windows har sina lustiga saker för sig, sjukt störande.

Skrivet av -ekback:

@GreatLinkan

Jag hade samma problem fram tills igår, datorn fungerade som den skulle förutom youtube (i chrome..), 10-15s in i ett klipp fick jag en bluescreen.. Hade kollat alla drivare, körde Windows memtest (borde ha kört memtest också..) och scannade av så ingen hårddisk var knasig.. Lösningen för mig var dock så jävla enkel.. jag avinstallerade Avast, kunde använda youtube som vanligt efter avinstallation & omstart! Ska se huruvida det var flux eller om problemet kvarstår även idag. Vet inte om du använder Avast, men det kan vara värt att testa ifall du har det installerat!

Skickades från m.sweclockers.com

Kör AVG. Provade nu att avinstallera det samt en omstart av datorn, so far so good, inga problem med 10 h filmen jag har igång. Tack för tipset!

Skrivet av lord_vasagos:

acceleration i chrome är för många ett jävla skit som kan ställa till problem och kan vara drivrutiner som jävlas så börja med att fixa dom sakerna och som näms så kan avast ställa till problem "även andra antivirus" och är långt mycket mer problem med antivirus än många tror

Annars har du oc och är inte helt ovanligt man får en sån bsod vid ostabilitet så testa så den verkligen är stabil eller dra på lite extra volt för är ju inte nya saker så kan hända om du ligger exakt på gränsen och att spänningen inte levererar 100 % utan bara 98% så man får dra på lite mer för att få skiten stabil

Skrivet av m4gnify:

Prova stäng av maskinvaruaccelerationen i Chrome. Har bråkat för mig också (dock ej bsod).

Tack för tipset, får prova det om problemet kvarstår.

Visa signatur