Bytte till AMD 2700X från Intel 6700K ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Efter en del tester, så verkar jag få stanna vid 4190MHz och 1.325V.

Testade 4290MHz, men hade voltage uppe i 1.38V och den kraschade i Cinebench i alla fall.

Kan vara någon inställning jag missat, men jag är rätt nöjd ändå.

Det är bra resultat och en frekvens första Ryzen bara kunde drömma om!

Men jag är ännu mer nöjd med PBO och auto vcore med minus offset, blev riktigt bra

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Gick från 6700K till 1800X, ångrar det inte en sekund.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Nu har jag meckat med 2700x i drygt ett halvår.

2 identiska maskiner, så det är fortfarande bara anekdotiska data.
Spared no excpences typ, Crosshair 7, 1300w seasonic osv och med en Noctua DH15s för att den är bra på att tweaka det till tysthet

Två saker först: Kan man ändra BLCK så kan man finjustera eller gå full bananas, så det är bra men det är inte alla moderkort som man kan köra det med.

Två: Kylare, och det är en stor grej. Originalkylaren är "ok"-ish. Ljudnivå är lite över där man kanske vill men helt ok för en "gratis" box kylare.
Kan man hålla nere tempsen funkar XFR bättre, och framförallt funkar det bättre när man maxgasar, men då gäller det att ha redigt bra kylning.

Min 2700x funkade att låsa till 4,260GHz på 1.319v vilket gav 1950 CB score, men den blev satfläsk varm i Prime 95 small ftt.

Nedjusterad till 4.21GHz fungerade den bra och stabilt, men drog väldigt mycket ström och gick varmare än man vill.

Fullt upplåst powerdraw på moderkortet och XFR & PBO funkar idiotbra. Med lite BLCK clockning kör man 4.150-4.400ish frekvenser automatiskt, utan BLCK 4.1-4.35GHz.

Så personligen efter ha testat alla möjliga och omöjliga iterationer på mitt o brorsans specifika kisel känns XFR bäst. Spel känns till att flyta bättre när processorn kan boosta upp, men det kan iofs vara placebo. Men så känns det, och hela klumpen går svalare när Sense MI eller vad det nu hette får fria tyglar att reglera skiten, vilket innebär att fläktarna inte fäktar så förfärligt

Vcore på auto ger skrämmande höga siffror, men vad jag förstår är det så kallade "tom volts". Alltså volt på inaktiva cores. Kan man köra negativ offset är det bra, men det ger ofta kracher i windows om man drar ner det för mycket. Full automation via XMP & PBO ger vansinniga siffror i HW-info och dylikt. Kiselet dör inte av det, jag har haft uppemot 1.6v intermittent på två maskiner i ett halvår nu, och det funkar bra fortfarande att manuellt dra ner till 1.25v och köra 4.1GHZ., eller 1.319v och 4.2GHz.
Kolla på average volten och inte topparna, sålänge topparna inte far upp över 1.55 eller så är mitt tips. Förmodligen skall man upp rätt ordentligt i volt innan man sabbar kretsen, men att köra onödigt hög volt sliter en smula på den och ger mer värme och därmed mer oljud. Men som sagt, kolla genomsnittet, det är med största sannolikhet helt ok

TDLR; XMP is da shit. AMD´s gubbar har gjort ett bra jobb!

Jag kör nu bara med upplåst powerdelivery, Vcore offset - auto, och XMP/PBO. 4.1-4.35GHZ operativa frekvenser. Den ligger alltid på 4.35 i spel, men drar en smula mindre ström än mina tidigare iterationer av "justeringar"

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hall[oo]n:

TDLR; XMP is da shit. AMD´s gubbar har gjort ett bra jobb!

Jag kör nu bara med upplåst powerdelivery, Vcore offset - auto, och XMP/PBO. 4.1-4.35GHZ operativa frekvenser. Den ligger alltid på 4.35 i spel, men drar en smula mindre ström än mina tidigare iterationer av "justeringar"

/A

Exakt vad jag kommit fram till också, fast efter två veckor

Jag har inte BCLK på mitt moderkort, men jag saknar det inte för jag märkte redan med 6700K att min NVMe drive 950Pro inte gillade höjd BCLK alls och började korrumpera filer vid relativt låg höjning av BCLK. Jag är alltså lika glad utan.

Men som du skriver, upplåst powerdelivery, Vcore minus offset och PBO är så jag också kör och det fungerar fint. För mycket offset och Windows fryser i idle(inte load) så man får testa lite varianter. Fläktarna varvar en del men chippet ligger nära sitt max i stort sett i alla lägen.

Vill man ha det tystast är fast vcore bättre, så låg som möjligt, men då ser man inte riktigt lika höga boost frekvenser. Sen kan man mecka lite med load line calibration och nivå på PBO som ju är 1-10. Jag kör 6 just nu.

Jag kör med offset på VSOC också, plus offset.

Ska bli kul när jag får min Dark Rock Pro 4 monterad, men det lär inte bli dom närmsta dagarna eftersom det är en större operation att få in den besten och flytta på radiatorn för grafikkortet till ett lämpligt ställe i lådan. Jag har ju en rätt liten Corsair Carbide 200R som allt är inklämt i.

Kan nämna att det finns ett nytt Beta-bios för ditt CH7 på ROG-forum nu, med AGESA 1.0.0.6, ingen changelog men det verkar ju vara minneskontrollern man ständigt förbättrar med dessa AGESA.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Idag tog jag det stora steget och beställde mig en Ryzen 5 2600, kör på standard kylaren tills jag bestämt mig om jag ska köra luftkylning eller vattenkylning senare.
Sitter och uppdaterar sidan konstant för se om de skickat paketet, även om jag vet det är helg.

Permalänk

Jag körde cpu fläkt tåten i chassits fläkthubb. Så moderkortet styr inte bara Noctuan på cpu´n utan de tre 140mm fläktarna i chassit oxo.

Fungerar bra. Tänkte testa med Fractals originalfläktar först, och kanske uppgradera till noctua fläktar senare, men Fractalgrejerna funkar utmärkt känns det som.

Har gjort en fin fläktkurva i bios som håller alla fläktar på 33% upp till 47grader, sedan ökar det gradvis upp till 63grader och 62ish % fart, och därefter upp till max vid 69grader.

Går mycket bättre än default "silent", man kan surfa, kolla youtube/netflix osv under absolut tysthet. Indiespel och lättare titlar går oxo tyst, Noctuan börjar höras först vid typ 66% varv, alltså över 1000rpm.

När allt går på max hörs det lite, men man har ju hörlurar på sig då. Och dessutom, Vegakortet låter i vilket fall som mer

Jag har undervoltat och pillat bort fabriksöverklockningen och klockat upp minnena på mitt Gigabyte vega64 så det ger lite bättre prestanda än original turbo-läget medans det går tystare och svalare. Runt 250watt max.

Sedan, med Radeon chill så kan man få ner det ytterligare. Jag stryper alltid fps till 90 i shooters, det är typ där man får det där fina flytet, och lite lägre i andra typer av spel som jag känner inte behöver så mycket fps.

Min förra maskin var rätt gammal, en I5 2500k @ 4.5GHz som jag byggde tidigt 2011 måste det ha varit. Den var ju väldigt bra och höll länge, men överklockningen och meckandet var inte så roligt med den. Bara typ en vända in i bios o ställa in den på 4.5GHz och sedan var det klart

Väldigt nöjd med mitt Ryzen system, mycket större uppgradering ifrån 2500k & GTX980 än jag egentligen trodde det skulle vara.

Köpte ett Vega mest för att det skulle vara fullt AMD och för att testa freesync eftersom skärmen jag ville ha hade det.
Och det må jag säga, jag blev oerhört nöjd med skärmen. En Acer 27" 1440p ips 144Hz var ju ett rejält kliv upp ifrån en 8 år gammal 1080p 60Hz TN panel

Men av allt grejs jag köpte (japp, det var en köpfest utan dess like ) var jag mest imponerad av ljudkortet. Hade ett "Asus Xonar någonting" som var rätt dyrt när jag köpte det och bytte till ett "Asus Strix raid DLX" och klart mycket bättre ljud direkt.

Och ja, själva Ryzenproppen var ju riktigt trevlig oxo

Brorsan bytte från I7 2600k och GTX Titan (det första) till helt identiska grejer med mig och blev oxo väldigt nöjd. Rätt bra att ha två likadana system om man behöver felsöka nåt, det har vi lärt oss över åren

/A

Permalänk
Medlem

Jag jag fulkör ju med 1080Ti

Tyvärr verkar inte Nvidia-dräparen komma förrän tidigast 2020 om man skall tro ryktena i branschen så det verkar som att jag kommer att använda 1080Ti åtminstone tills dess. Det gör inget eftersom det är vattenkylt och riktigt tyst. Och det fungerar perfekt för mina 1440P/60, eftersom jag mest kör open world RPG. En eventuell uppgradering av grafikkort kan ju bli aktuellt när jag byter till 4K och kanske 32". Ingen brådska.

Fläktarna har jag inte behövt bråka någonting med, Asus har riktigt bra fläktstyrning och det är tyst vid normal användning. Har två Fractal 140mm och en Corsair 120mm i lådan, samt en Arctic Cooling 120mm och en Silent Typhoon 120mm i PP till radiatorn för grafikkortet. Samt Wraith Prism till processorn, den är det enda som låter när den går upp i varv, därför jag har en Dark Rock Pro 4 på hyllan som kommer att monteras in för att slippa höga varv helt. Prism gör verkligen jobbet, men under tung last låter den ändå en del.

Fullt nöjd med 2700X än så länge!

edit. kuriosa är att jag haft triple boot eftersom jag deltagit aktivt i Windows Insider, nu kör jag bara dual boot och har egentligen den andra installationen bara som en recovery installation vilket är praktiskt om något skulle faila. Hursomhelst, den var ju installerad på 6700K-systemet. Min main disk(950 Pro) körde jag fresh install på såklart, men recovery OS:et hade jag inte rört. Så idag testade jag bara på skoj att boota den med Ryzen systemet, hör och häpna inga som helst problem Windows puttrade och bytte ut drivers automatiskt och bad om att få boota om ett par gånger. Inte ett enda felmeddelande eller frysning och just nu kör jag på en fullt uppdaterad recovery helt utan problem. Imponerande av Microsoft, så var det inte några generationer tillbaka.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Intressant tråd
Om jag förstår det korrekt har ni båda två kommit fram till att 2700X mår bäst av att köras stock (oklockad) delvis beroende på höga temps under överklock men också eftersom boost, xfr etc fungerar såpass bra på en oklockad 2700X, stämmer mina slutsatser? Förutom möjligtvis single core score bör ni väl dock fått klart bättre score i tex cinebench när ni körde klockat?

Den här meningen tycker jag också är intressant: "Kan man hålla nere tempsen funkar XFR bättre, och framförallt funkar det bättre när man maxgasar, men då gäller det att ha redigt bra kylning."

Frågan är egentligen hur bra XFR fungerar? Är det som med tex 1600X och 1800X att XFR enbart fungerar riktigt bra på lägre temperaturer och man har ingen direkt nytta av den under högre cpu belastningar (pga för höga temps) om man inte har en riktigt vass CPU kylning (dvs absolut inte med originalkylare)?

1080Ti@H2O är ju trevligt, 1080 ti mår verkligen bra av lägre temps med tanke på att den börjar justera klockan neråt redan vid ca 50 grader? (jag har enbart ägt mitt begagnade 1080 ti ett par veckor men det verkar så)

Får ibland intrycket av att många missar gpu kylning trots att de framförallt använder datorn till att spela men det har ju varje fall inte du med vattenkylningen gjort. Jag tror varje fall att jäkligt många spelsystem skulle må bra av en tvärtemot strategi, bättre kylning på gpu och att det räcker med stockkylning av cpu.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Intressant tråd
Om jag förstår det korrekt har ni båda två kommit fram till att 2700X mår bäst av att köras stock (oklockad) delvis beroende på höga temps under överklock men också eftersom boost, xfr etc fungerar såpass bra på en oklockad 2700X, stämmer mina slutsatser? Förutom möjligtvis single core score bör ni väl dock fått klart bättre score i tex cinebench när ni körde klockat?

Den här meningen tycker jag också är intressant: "Kan man hålla nere tempsen funkar XFR bättre, och framförallt funkar det bättre när man maxgasar, men då gäller det att ha redigt bra kylning."

Frågan är egentligen hur bra XFR fungerar? Är det som med tex 1600X och 1800X att XFR enbart fungerar riktigt bra på lägre temperaturer och man har ingen direkt nytta av den under högre cpu belastningar (pga för höga temps) om man inte har en riktigt vass CPU kylning (dvs absolut inte med originalkylare)?

1080Ti@H2O är ju trevligt, 1080 ti mår verkligen bra av lägre temps med tanke på att den börjar justera klockan neråt redan vid ca 50 grader? (jag har enbart ägt mitt begagnade 1080 ti ett par veckor men det verkar så)

Får ibland intrycket av att många missar gpu kylning trots att de framförallt använder datorn till att spela men det har ju varje fall inte du med vattenkylningen gjort. Jag tror varje fall att jäkligt många spelsystem skulle må bra av en tvärtemot strategi, bättre kylning på gpu och att det räcker med stockkylning av cpu.

XFR verkar fungera mycket bättre på andra generationens Ryzen rent generellt sett.

Temps vill man ju alltid hålla låga i vilket fall som. Och generellt sett vad jag kommit fram till är det så väldigt lite extra prestanda man kan få till en relativt sett stor kostnad i energiförbrukning, vilket leder till högre temps och för min del är det det extra oväsendet ifrån extra kylning som gör att jag väljer de settings jag gör; ingen begränsning på strömförsörjningen, CPU´n får själv bestämma hur den vill köra ( den begär in 1.48v när den testar XFR settings, det overshootar oftast rejält, så negativ offset en smula så har man sitt på det torra )

Det är ju högst subjektivt, men jag tycker mina spel känns bättre när jag kör XFR jämfört med att låsa CPU´n till 4.2GHz t.ex.

Gamers Nexus och Hardware Unboxed kör stenhårt på sina låsta 4.2GHz 1.4v, och dom settingsen hade jag inte varit nöjd med.
Min och brorsans kan köra 4.2GHz låst med 1.319v, och redan där tycker jag den drar för mycket juice och blir varm.

Och ja, med låsta frekvenser kan man definitivt få högre scores i utvalda benchmarks, jag kunde kötta på till 1950 Cinebench multi med temps som var höga men acceptabla, men det var bara att glömma Prime 95 stabilitetstest. Hade kunnat funka med en riktigt bra customloop kanske, men jag är barnsligt förtjust i mina Noctuakylare

Ryzen har en volt/frekvenskurva som kommer till ett "knä" och sticker iväg så fruktansvärt så det är inte värt det alls. Däremot med XFR så kommer man en bit in i "knäet" intermittent utan att det blir helt vansinnig förbrukning, lite "best of both worlds" skulle man kanske kunna säga.

Och japp, visavi GPU kylning; Har kollat på en massa tester av chassin. Vad som är gemensamt är att sitter det ingen fläkt lågt nog i fronten som orkar sjussa in luft till grafikkortet kommer det ha sämre GPU temps. Ännu bättre är nog en fläkt i sidan på chassit, men det är rätt få chassin som har det nuförtiden.
Såg en video där någon satt en stor Noctua CPU kylare på sitt videokort, det funkade riktigt bra förutom att det är ju rätt svårt att få plats med det i ett normalt chassi
Så vattenkylning av någon variant på GPU är nog en bra idé som jag nog skall lägga lite vikt vid till nästa uppgradering.

/A

Permalänk
Medlem

@makatech: JA, kylning på gpu är toppen, höjer jag power limit boostar mitt kort till 2050MHz och fortfarande tyst. Kör jag helt stock boostar det till 1897MHz.

Vad gäller 2700X, det är ju INTE stock vi kör eftersom vi har aktiverat PBO(precision boost overdrive) det är den som sköter överklockningen automatiskt i realtid åt oss. Den måste man gå in i bios och godkänna för att den skall kunna aktiveras. XFR2 är däremot aktiverat stock, men det är inte lika kraftfullt.

PBO ger med stockkylaren samma prestanda i multi som en fast överklock till 4025-4050MHz, men väsentligt bättre single core eftersom den ofta boostar till 4350MHz på alla kärnor(fast inte samtidigt). Det är det här som skiljer X från icke-X.

Kör man helt auto får man räkna med väsentligt lägre multi än med PBO, i alla fall med stock kylaren, det är möjligt att just riktigt bra kylnming tillåter XFR2 att ge i stort sett samma resultat.

För bästa multi resultat måste man köra en helt fast gammaldags överklockning över alla kärnor, men då får man sämre single prestanda eftersom boost blir avaktiverat. Boosten är viktigare på en dekstop, eftersom dpm där snabba hoppen till 4.35GHz gör skrivbordet aningen smidigare. Med en fast överklock till tex 4.2GHz som är riktigt krävande så kommer inget att gå över 4.2GHz.

Man tjänar alltid på så låga spänningar som möjligt, både vcore och soc eftersom det ger mer strömutrymme för XFR2 och PBO att jobba med. Ryzen har en hard limit i hur mycket ström som får gå ut. Även om man kör "stock" tjänar man på att iaf sänka spänningar om det går, eftersom Ryzen då boostar oftare och längre, och datorn blir som bieffekt tystare eftersom snitt temperaturerna sänks.

Problemet när man undervoltar på Ryzen är att hela datorn kan frysa, inget kraschar, det bara fryser. Så man måste prova sig fram.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ahhh, tack för skolan, jag måste läsa på mer om 2700X, återkommer.

Permalänk

@the squonk: Glömde skriva det innan, jag fick oxo köra SoC volt på offset. Den hoppade väldigt konstigt upp och ner på auto, och ändrades väldigt mycket beroende på BLCK eller fasta multipliers.

Dessutom, och framförallt, jag hade problem att köra mina minnen i 3200MHz som dom är gjorda för. Tog den enkla vägen och kastade pengar på problemet och köpte dom där dyra 3200 cl14 b-die g-skill ryzen specialarna, men det ville inte köra i mer än 2933.
Brorsans likadana bara funkade direkt, men jag fick mecka lite.

Läste en post på Asusforumen om att för hög SoC volt kan ställa till det, och bara testade med offset på SoC och det funkade på första försöket.

Kan nu köra "Stilts" fördefinierade snabba timingprofil. Det är en rätt najs feature på CH7. Känner att jag sparade rätt mycket tid eftersom jag e så klyddig o omständlig, så det hjälper till att motivera det höga priset på moderkortet

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@makatech: JA, kylning på gpu är toppen, höjer jag power limit boostar mitt kort till 2050MHz och fortfarande tyst. Kör jag helt stock boostar det till 1897MHz.

Nice, tyst och snabbt, ibland blir man helt klart trött på gpu fläktarna under spel även om det hjälper att höja volymen i lurarna. Att köra kortet på lägre volt men med lite lägre max core clock som följd kan så klart hjälpa också (klockning med frekvens/volt kurva).

PBO funktionen verkar riktigt bra på 2700X, kul.

Permalänk
Medlem

Sådär, då monterade jag mina beställda minnen som har exakt samma modellnummer som dom Corsair som sitter i. Men de nya var såklart single rank istället för dual rank som jag redan hade. Typiskt hårdvaru tillverkare, man vet aldrig vad man får.

Det innebar iofs inte jättemycket men jag tappade 1500MB/s i read hastighet vid samma frekvens pga single rank. Write, Copy och Latency verkar dock vara samma. Det positiva är iaf att dom klarar 2933MHz med 4 stickor vilket min tidigare setup inte gjorde, har inte provat fler inställningar men det är bra tillsvidare. Det var bra pris på dessa, Black Friday, men iofs mycket dyrare än vad jag köpte det första paret för. Betalade 899Kr 2016, och dom 2x8GB som skall gå till servern med 6700K kostade bara 699Kr när jag köpte dom.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nu fick jag upp dom i 3000MHz med något relaxade timings, bandbredden ungefär densamma dvs sämre med fyra än med bara mina två dual rank. 3066MHz gick också men då jobbade SoC som tokig och drog upp fläkten hela tiden.

Single core blev lite bättre i 3000MHz, multi ingen skillnad.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Har haft min 2700x sen i somras och är mycket nöjd, Kör den i 4.00Ghz och mina minnen kör jag i 3200mhz, kylning kör jag med Noctua NH-D15-SE-AM4.

Permalänk
Medlem

Beställde ny låda för att få det lite prydligare, och för att kunna placera radiatorn för gpu lite bättre samtidigt som jag får fritt utblås för Dark Rock Pro 4 och kan sätta fläktar i taket som blåser rätt ner på VRM. Låda med vita detaljer på bilden, men jag beställde en helsvart:

Det ser ut att vara en låda att växa i om man vill köra custom lopp eller större AIO någon gång

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Sådär, slängde in Ryzen i en lite prydligare låda, NZXT 700! Mycket tystare med Dark Rock Pro 4, men ingen jätteskillnad i temps, gick upp till 80C i full load med Wraith Prism nu går det upp till 72C. Men jag plockar ut 170W ur processorn så inte så konstigt. Jag har för mig att jag har sett på Youtube-videos att det krävs custom loop för att krypa under 70C med Ryzen 7 2700X i fullt blås så det är OK antar jag. Wraith Prism är i alla fall överraskande bra, enda felet att den låter.

Hursomhelst, mycket tystare var värt det

Däremot var det som rapporterats i förväg en mardröm att installera Dark Rock Pro 4, jag vet inte hur jämnt pastan ligger nu och jag har INGEN lust att ta bort den för att kolla .... Dessutom tidsödande med alla mina diskar och vattenkyld gpu. Men nu är det klart.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

FYI så kom det nytt bios igår till Prime X470-Pro, 4204, med AGESA 1.0.0.6. för Ryzen+. Blev lite bättre minnesbandbredd med samma inställningar och lite bättre Cinebench. Man har tagit bort möjlighten att ställa PBO nivå manuellt. Det verkar som att den går på 10 by default nu, om man har aktiverat PBO, det innebär att man mer eller mindre måste ställa negativ offset. I praktiken blir det ingen skillnad, så jag kan förstå varför man tog bort den.

Det står att man måste ha senaste chipset drivarna från AMD installerade innan man uppgraderar bios.

Q-Fan fungerade bra iaf, såg att en del klagat över X470-F med samma bios att Q-Fan ballade ur. Med Q-Fan är det riktigt tyst om datorn, blev ett helt ok bygge

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

FYI så kom det nytt bios igår till Prime X470-Pro, 4204, med AGESA 1.0.0.6. för Ryzen+. Blev lite bättre minnesbandbredd med samma inställningar och lite bättre Cinebench. Man har tagit bort möjlighten att ställa PBO nivå manuellt. Det verkar som att den går på 10 by default nu, om man har aktiverat PBO, det innebär att man mer eller mindre måste ställa negativ offset. I praktiken blir det ingen skillnad, så jag kan förstå varför man tog bort den.

Det står att man måste ha senaste chipset drivarna från AMD installerade innan man uppgraderar bios.

Q-Fan fungerade bra iaf, såg att en del klagat över X470-F med samma bios att Q-Fan ballade ur. Med Q-Fan är det riktigt tyst om datorn, blev ett helt ok bygge

Chipset drivare skall inte spela någon rol om man uppgraderar från UEFI.
edit eller är det något med nya UEFI som kräver fräscha chipsetdrivare?

Klipper in från min tråd om minnen.

Enkel guide för att flasha UEFI, görs alltid på egen risk.

  1. Ladda ned ditt UEFI och packa upp UEFI-filen.

  2. Lägg den uppackade UEFI-filen på en USB-sticka formaterad med FAT32, i många fall fungerar det även att lägga den på C: diskens rot alltså c:\ (testa detta).

  3. För att du skall flasha så säkert som möjligt, skall du göra detta från UEFI och du skall flasha oklockat

  4. Börja med att gå in i UEFI, välj standardinställningar spara och starta om, det skall nu vara oklockat.

  5. Gå in i UEFI igen och gå in under avancerat->verktyg, där skall det finnas ett program för att flasha.

  6. När att allt är klart skall det komma up en OK ruta, för att starta om, gör detta.

  7. Efter omstart skall man gå in i UEFI, först välja defautlinställningar och sedan välja personliga inställningar, efter tycke och smak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur det blivit när man går från i7 5820K till RYzen 2700/2700X?

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Chipset drivare skall inte spela någon rol om man uppgraderar från UEFI.
edit eller är det något med nya UEFI som kräver fräscha chipsetdrivare?

Det står som sagt i Asus changelog, så jag skulle tro att dom är måna om att man gör det ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sukero:

Är det någon som vet hur det blivit när man går från i7 5820K till RYzen 2700/2700X?

Har du bytt eller?

https://www.youtube.com/watch?v=EXL0K3MC84Q

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Är det någon som vet hur det blivit när man går från i7 5820K till RYzen 2700/2700X?

Det blir bättre prestanda i multithread, sen om man tycker att det värt det är en annan femma. Man får ju lite nya gränssnitt som M.2, USB-C, USB 3.1 och man är betydligt säkrare mot Spectre och helt säker mot Meltdown.

För egen del fick jag dubbla antalet trådar, och single thread är tillräckligt bra även om min 6700K var vassare på just det.

Men nu ryktas ju 3700X mfl presenteras redan på CES i Januari, så med den kunskapen skulle jag vänta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

Det står som sagt i Asus changelog, så jag skulle tro att dom är måna om att man gör det ...

Nej då bör man byta till fräsha drivare, det är sant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

FYI så kom det nytt bios igår till Prime X470-Pro, 4204, med AGESA 1.0.0.6. för Ryzen+. Blev lite bättre minnesbandbredd med samma inställningar och lite bättre Cinebench. Man har tagit bort möjlighten att ställa PBO nivå manuellt. Det verkar som att den går på 10 by default nu, om man har aktiverat PBO, det innebär att man mer eller mindre måste ställa negativ offset. I praktiken blir det ingen skillnad, så jag kan förstå varför man tog bort den.

Det står att man måste ha senaste chipset drivarna från AMD installerade innan man uppgraderar bios.

Q-Fan fungerade bra iaf, såg att en del klagat över X470-F med samma bios att Q-Fan ballade ur. Med Q-Fan är det riktigt tyst om datorn, blev ett helt ok bygge

Någon anledning att uppgradera om nuvarande version funkar bra?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det blir bättre prestanda i multithread, sen om man tycker att det värt det är en annan femma. Man får ju lite nya gränssnitt som M.2, USB-C, USB 3.1 och man är betydligt säkrare mot Spectre och helt säker mot Meltdown.

För egen del fick jag dubbla antalet trådar, och single thread är tillräckligt bra även om min 6700K var vassare på just det.

Men nu ryktas ju 3700X mfl presenteras redan på CES i Januari, så med den kunskapen skulle jag vänta.

Tack för inputen, men är mkt sugen på AMD plattformen. Dock är jag lite orolig att jag måste köpa nya RAM minnen då mina är bara 2400Mz. Och Ryxen gillar ju höga minnes hastigheter.
Samt så ligger ju Zen 2 runt hörnet.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Någon anledning att uppgradera om nuvarande version funkar bra?de

Ja, om man försöker klocka sina minnen, det är vad AMD ständigt förbättrar med varje ny AGESA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, om man försöker klocka sina minnen, det är vad AMD ständigt förbättrar med varje ny AGESA

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, okay. Mina 3200 CL16 är klockade till CL14, tror inte det blir så mycket bättre. Men, lika bra att uppgradera kanske.

Detta svarade en person på ett annat forum till samma fråga:

Citat:

Well, AGEA 1006 is my main reason and there are some improvements in OC and memory, also I'd say that stability when under high OC is improved. PBO, while it lost settings, most probably works in background, boost is a bit better in my case, goes to 4.3GHz on at least 4 cores while before it never hit over 4.1.
YMMW but those are my findings up to now, Have more testing to do yet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det står som sagt i Asus changelog, så jag skulle tro att dom är måna om att man gör det ...

Har Asus börjat skriva en changelog för bios/agesa uppdateringarna eller hur menar du??? kors i taket i så fall

Tidigare har de varit provocerande kortfattade när det gäller uppdateringarna för Asus Prime X370 bordet, typ ett par ord som beskrivning.