"Talangprogram" eller fast anställning efter studier

Permalänk
Medlem

"Talangprogram" eller fast anställning efter studier

Tja!

Ska snart till att ta civilingenjörsexamen (inom IT) och har därmed påbörjat processen att söka jobb, men känner att jag behöver lite råd och tips angående hur man ska tänka.

Söker först och främst jobb som systemutvecklare och har inga problem med att hitta tjänster som verkar intressanta. En del av tjänsterna är dock inom så kallade "talangprogram" där man jobbar med konsultuppdrag samtidigt som detta kombineras med både interna och externa utbildningar. Dessutom har man tillgång till en personlig mentor för att hjälpa en att utvecklas. Blev idag uppringd angående en sådan tjänst och det verkade ganska schysst. Att få lite kött på benen med en liten "mjukstart" på arbetslivet där man kanske inte förväntas att prestera på högsta nivå känns ju betryggande. Jag är dock rädd för att det kan bli lite för mycket handhållning. Det största "problemet" är också lönen som ligger på runt 28-29k, vilket är en bit under Sveriges Ingenjörers rekommenderande lägsta ingångslön på lite drygt 33k för civilingenjörer. Nu är det väl dumt att stirra sig blind på lönen om man känner att jobbet verkar intressant, men man vill ju samtidigt inte gå för lågt heller.

Någon här som har erfarenhet av talangprogram rent generellt? Är de bortkastad tid och därmed bättre att söka sig till en fast anställning med lite högre lön direkt? Eller är de faktiskt så givande som de låter? Tacksam för all input jag kan få!

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Vila i frid

Ta det som en språngbräda in i arbetslivet. I början av karriären kommer du förmodligen att byta jobb vart annat till vart fjärde år. Var aktiv och snöa inte in på endast en möjlig arbetsgivare. Arbetsmiljön och därefter uppgifterna är det viktiga. Att t.ex. sitta i ett öppet landskap där förtiörton samtal pågår samtidigt och du förväntas vara kreativ, det funkar inte.

Permalänk
Medlem

Jag körde på liknande efter min examen, "traineeprogram". Tycker det funkade bra. Blev provanställd direkt efter programmet och fick fast jobb två månader efter det.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Om nu "talangprogram" är samma sak som trainee-program så är det klart värt att hoppa på. Ofta en "genväg" till mer intressanta och välbetalda jobb. Ofta även ett sätt för företaget att satsa på utvalda individer för framtida mer ansvarsfyllda jobb, chefsbefattningar eller dylikt.

Om det du blivit erbjuden verkligen är motsvarande ett trainee-program.

Permalänk
Medlem

Håller med övriga tråden. Är det ett större företag med bra organisation så är det antagligen en bättre väg in än en vanlig anställning. Förr (20 år sedan) var fackens rekommenderade ingångslön högre än vad som var realistiskt. Jag har dock ingen riktig uppfattning om hur det är idag. Jag tycker inte du ska skämmas för att ta referenser, dvs be att få prata med någon som gått igenom programmet. Fråga denne om hur löneutvecklingen sett ut. När du får fast anställning/är klar med programmet ska du inte vara blyg för att ta i ordentligt i löneförhandlingen (se till att det blir en), då vet dom att du är vettig och har investerat i dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ta det som en språngbräda in i arbetslivet. I början av karriären kommer du förmodligen att byta jobb vart annat till vart fjärde år. Var aktiv och snöa inte in på endast en möjlig arbetsgivare. Arbetsmiljön och därefter uppgifterna är det viktiga. Att t.ex. sitta i ett öppet landskap där förtiörton samtal pågår samtidigt och du förväntas vara kreativ, det funkar inte.

Ja, det är väl det också. Kör man via ett talangprogram så förväntas man väl jobba kvar där en längre tid. Men känns det inte rätt så är det väl bara att byta jobb i alla fall när det är avslutat.

Skrivet av Baxtex:

Jag körde på liknande efter min examen, "traineeprogram". Tycker det funkade bra. Blev provanställd direkt efter programmet och fick fast jobb två månader efter det.

Skrivet av videopac:

Om nu "talangprogram" är samma sak som trainee-program så är det klart värt att hoppa på. Ofta en "genväg" till mer intressanta och välbetalda jobb. Ofta även ett sätt för företaget att satsa på utvalda individer för framtida mer ansvarsfyllda jobb, chefsbefattningar eller dylikt.

Om det du blivit erbjuden verkligen är motsvarande ett trainee-program.

Skrivet av KAD:

Håller med övriga tråden. Är det ett större företag med bra organisation så är det antagligen en bättre väg in än en vanlig anställning. Förr (20 år sedan) var fackens rekommenderade ingångslön högre än vad som var realistiskt. Jag har dock ingen riktig uppfattning om hur det är idag. Jag tycker inte du ska skämmas för att ta referenser, dvs be att få prata med någon som gått igenom programmet. Fråga denne om hur löneutvecklingen sett ut. När du får fast anställning/är klar med programmet ska du inte vara blyg för att ta i ordentligt i löneförhandlingen (se till att det blir en), då vet dom att du är vettig och har investerat i dig.

Då verkar det låta som en vettig väg att gå i alla fall! Tack för de värdefulla svaren! Från vad jag kan se så verkar trainee- och talangprogram mer eller mindre vara synonymer för samma koncept, men får kolla lite mer på det.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem

Har vänner som kör traineeprogram och de verkar gilla det.
Du får en inblick i verksamheten, du förväntas inte prestera på topp i början vilket vissa kan tycka är skönt. Dock är det nog ett stort plus att visa framfötterna under en traineetjänst.
Samtidigt får du ofta känna på flera arbetsuppgifter, vilket faktiskt kan vara riktigt bra då man ganska snabbt märker vad man tycker är intressant och vad som är mindre intressant. För att få ultimat utveckling tycker jag det är viktigt att älska det man jobbar med

Är själv nyanställd efter civ.ing utbildningen (6 månader sedan) och vi har fått två nya killar sedan jag började. I mitt fall är vi relativt överbelastade pga en enorm omsättningsökning detta året (hittills 47%). Detta betyder att när jag och mina nya kollegor började, fick vi 2-3 veckor internutbildning sedan började man lägga en hel drös med uppgifter på våra skrivbord. Kanske lite mindre på mig då jag var "helt grön" in i branschen.

Du ska absolut inte stirra dig blind på lönen. Om du efter traineetjänsten är omtyckt sitter du i en väldigt bra förhandlingsposition och jag tror att det kan ge dig ett stort lyft vid löneförhandlingen när du byter tjänst. Ingen är oersättlig, men det kan vara svårt att ersätta duktiga ingenjörer som är "inne i systemet". I mitt fall tog det 3-4 månader innan jag började prestera likvärdigt som de kollegor jag har på samma tjänst, innan dess var jag bara en belastning. Tänk då vilka kostnader en nyanställning kan innebära.

Permalänk
Medlem

@Daggemanz: Gör en enkel cost-benefit-analys as situationen.

Kostnaden verkar du redan ha klart för dig - skillnaden mellan den lön traineeprogrammet ger och den du kan få någon annanstans (hint: sök även "vanliga" arbeten och se vad du får där) - men sen handlar det om att mappa programmets nytta för dig.

Nu är inte jag systemutvecklare, men vilka mervärden ger programmet? Får du lära dig något extra, mer än vanligt stöd från en annan anställd? Har de några roliga arbetsuppgifter som du kan få möjlighet att göra under eller efter programmet, men som du inte fått göra annars? Och hur ser den långsiktiga uppsidan ut?

Slutligen måste jag leverera en viktig läxa - se till att allt som lovas även står i kontraktet. Det kanske inte är din chef som verkligen bestämmer, men det han fått in i anställningskontraktet kommer ske, och även om din chef är världens bästa just nu, så betyder inte det att han kommer vara kvar som din chef om 6-12-24 månader när saker skall infrias. Visserligen kommer han lova färre saker om du kräver det skriftligt, men du kommer samtidigt kunna säkerställa att det du lovas kommer inträffa. Och ja, det här gäller oavsett anställningsform

Slutligen... lycka till!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Talangprogram, det var nytt för mig. Vad de hittar på nuförtiden, på min tid hette det traineeprogram

Tryckte på tråden i tron om att någon undrade om de skulle medverka i Idol eller X-factor eller ta anställning Blev positivt överraskad.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Har vänner som kör traineeprogram och de verkar gilla det.
Du får en inblick i verksamheten, du förväntas inte prestera på topp i början vilket vissa kan tycka är skönt. Dock är det nog ett stort plus att visa framfötterna under en traineetjänst.
Samtidigt får du ofta känna på flera arbetsuppgifter, vilket faktiskt kan vara riktigt bra då man ganska snabbt märker vad man tycker är intressant och vad som är mindre intressant. För att få ultimat utveckling tycker jag det är viktigt att älska det man jobbar med

Är själv nyanställd efter civ.ing utbildningen (6 månader sedan) och vi har fått två nya killar sedan jag började. I mitt fall är vi relativt överbelastade pga en enorm omsättningsökning detta året (hittills 47%). Detta betyder att när jag och mina nya kollegor började, fick vi 2-3 veckor internutbildning sedan började man lägga en hel drös med uppgifter på våra skrivbord. Kanske lite mindre på mig då jag var "helt grön" in i branschen.

Du ska absolut inte stirra dig blind på lönen. Om du efter traineetjänsten är omtyckt sitter du i en väldigt bra förhandlingsposition och jag tror att det kan ge dig ett stort lyft vid löneförhandlingen när du byter tjänst. Ingen är oersättlig, men det kan vara svårt att ersätta duktiga ingenjörer som är "inne i systemet". I mitt fall tog det 3-4 månader innan jag började prestera likvärdigt som de kollegor jag har på samma tjänst, innan dess var jag bara en belastning. Tänk då vilka kostnader en nyanställning kan innebära.

Låter ju grymt, tack så mycket för inputen! Känns som att jag mer och mer lutar mot att köra via ett traineeprogram trots allt då jag fått höra mer fördelar än nackdelar!

Skrivet av moreempty:

@Daggemanz: Gör en enkel cost-benefit-analys as situationen.

Kostnaden verkar du redan ha klart för dig - skillnaden mellan den lön traineeprogrammet ger och den du kan få någon annanstans (hint: sök även "vanliga" arbeten och se vad du får där) - men sen handlar det om att mappa programmets nytta för dig.

Nu är inte jag systemutvecklare, men vilka mervärden ger programmet? Får du lära dig något extra, mer än vanligt stöd från en annan anställd? Har de några roliga arbetsuppgifter som du kan få möjlighet att göra under eller efter programmet, men som du inte fått göra annars? Och hur ser den långsiktiga uppsidan ut?

Slutligen måste jag leverera en viktig läxa - se till att allt som lovas även står i kontraktet. Det kanske inte är din chef som verkligen bestämmer, men det han fått in i anställningskontraktet kommer ske, och även om din chef är världens bästa just nu, så betyder inte det att han kommer vara kvar som din chef om 6-12-24 månader när saker skall infrias. Visserligen kommer han lova färre saker om du kräver det skriftligt, men du kommer samtidigt kunna säkerställa att det du lovas kommer inträffa. Och ja, det här gäller oavsett anställningsform

Slutligen... lycka till!

Kloka råd! Ska kolla upp exakt vilka fördelar som tjänsten skulle ge i form av utbildning och coachning, samt slutligen se till att få allt skriftligt på kontraktet om jag skulle vilja köra vidare på det. Tack, det uppskattas verkligen!

Skrivet av tuomi:

Talangprogram, det var nytt för mig. Vad de hittar på nuförtiden, på min tid hette det traineeprogram :')

Tryckte på tråden i tron om att någon undrade om de skulle medverka i Idol eller X-factor eller ta anställning :') Blev positivt överraskad.

Grymt! Verkar nästan bara höra positiva saker om dessa program! Haha, någon sådan talang besitter jag tyvärr inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror att traineeprogram är utmärkt om man både är duktig/smart och duktig på att netwörka och vara social. Däri lär den stora vinsten ligga. Du skaffar dig tentakler ut i organisationen vilket kommer vara dig till godo om du spelar dina kort rätt. Men som sagt, att bara snacka bör man inte komma långt med.. ibland undrar man ju dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Ja, det är väl det också. Kör man via ett talangprogram så förväntas man väl jobba kvar där en längre tid. Men känns det inte rätt så är det väl bara att byta jobb i alla fall när det är avslutat.

Då verkar det låta som en vettig väg att gå i alla fall! Tack för de värdefulla svaren! Från vad jag kan se så verkar trainee- och talangprogram mer eller mindre vara synonymer för samma koncept, men får kolla lite mer på det.

Det enda jag tycker du ska göra innan du hoppar på det hela är att kolla med facket om vad de tycker. Trainee program, för mig som arbetsgivare, låter som ett sätt att lönedumpa. Om jag skulle anställa någon på ett sådant skulle det därför finnas en tydlig plan efter programmet. Gör ett bra resultat och du kliver upp till 35 000kr med dessa uppgifter, ungefär. Annars är risken att enda möjligheten att gå upp i lön är genom att byta arbetsgivare.

Permalänk
Inaktiv

Att bli anställd med eller utan en barnvakt som passar en är den stora frågan?

Nå ren ekonomi gäller. En person kostar pengar i form av lön, skatter och administrativa kostnader.
Man drar sedan in pengar genom fakturering.

Om en arbetsgivare väljer att öka kostnaderna för den anställde, samtidigt som den minskar tiden som personen fakturerar, så kommer denna arbetsgivare få problem att gå runt i en marknad där man tävlar om att lägga lägsta priset.

Jag tror då att vissa arbetsgivare försöker locka till sig anställda genom att låta som att man blir mer uppassad av barnvakten än vad man egentligen blir.

Problemet med att anställa någon för att lära upp är att jag har sett detta för många gånger i mitt arbetsliv. Där resultatet är att den anställda enbart tänker på sig själv. Företag kostar på personal ena efter andra utbildning och efter de har fått detta så vill de ha högre lön, får de ej det så söker de ett nytt jobb.

Förtydligande, jag tror inte alls jobbet du blir erbjuden är dåligt. Bara det att jag tror att företaget har gjort ett medvetet stategival på att försöka ge intrycket att man får mer hjälp än på vanliga anställningar.

Permalänk
Medlem

Traineeprogram är jättebra, men från seriösa stora företag har jag aldrig hört talas om att inte provanställningstiden börjar från dag 1???

Permalänk
Medlem

Hade 2 klasskompisar från universitetet som hoppade på trainee(antar att det är samma). De fick väl en 6k mindre i lön i månaden än oss andra som tog ett ”riktigt” jobb. Sen när perioden var över så fick de inte jobb ändå p.g.a besparingar....
De ångrar sig väl lite idag men är väl ingen katastrof direkt, de hittade andra jobb.

Men överlag är det säkert en ok grej att köra om man vill ha en mjukstart in i arbetslivet.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Hade 2 klasskompisar från universitetet som hoppade på trainee(antar att det är samma). De fick väl en 6k mindre i lön i månaden än oss andra som tog ett ”riktigt” jobb. Sen när perioden var över så fick de inte jobb ändå p.g.a besparingar....
De ångrar sig väl lite idag men är väl ingen katastrof direkt, de hittade andra jobb.

Men överlag är det säkert en ok grej att köra om man vill ha en mjukstart in i arbetslivet.

Om inte annat så får man referenser och lite kunskap om arbetsrollen då man söker nytt jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det är ett talang-/traineeprogram hos ett större företag, kör! Vissa bemanningsaktiga företag (Framtiden, Academic Work etc.) har liknande program men då är det sällan värt det. I så fall är det vettigare att bara börja på något av konsultbolagen istället.

Rörande hur Sveriges Ingenjörer rekomenderar ingångslön så är den satt till 75:e percentilen av inrapporterade ingångslöner för föregående år (plus märkes- ohc inflationsjustering).

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så är det produkt/tjänstebolag (Volvo, Ericsson, Scania, etc.) som kör Traineeprogram. Detta kan då innebära att man får prova på olika saker inom företaget för att sedan få en fast tjänst inom den inriktning man gillade mest. Talangprogram å andra sidan brukar istället vara benämningen som konsultbolag använder för nyexaminerade konsulter, som de därmed tar mindre betalt för. Så i min värld är det en markant skillnad av dess innebörd (har konsultbolaget ett traineeprogram så kan det också innebära att man får prova på lite olika saker/avdelningar hos konsultbolaget).

Jag gick själv igenom ett (relativt nystartat) "talangprogram" hos en av Sveriges större konsultbolag efter att jag gjort färdigt min utbildning (inom IT) för några år sedan. Jag gick direkt ut på uppdrag hos kund och var egentligen som vilken konsult som helst, fast med skillnaden att jag klassades som junior, vilket innebär att konsultbolaget kan ta betydligt mindre betalt. Då man ofta jobbar med ramavtal mot stora kunder (som Volvo, Ericsson, Scania, etc.), så finns det fasta priser för konsulter inom olika klassningar, vilket kan vara ett hinder i löneutvecklingen (i alla fall i början).

Så jag bytte jobb efter 1,5 år då jag inte tyckte att de kunde erbjuda mig en relevant lönehöjning, då det skulle innebära att de gick back på mig varje månad. Jag bytte istället till ett mindre, privat bolag och har det senaste 18 månaderna sedan jag bytte jobb ökat min lön med över 50% (med kommande lönerevision i januari).

Med det sagt så kan man även göra oerhört bra lönekarriär inom konsultbranchen. Så i valet mellan de två får man personligen värdera om man vill kunna byta uppdrag relativt ofta, utan att byta arbetsgivare, eller om man vill enklare kunna byte mellan olika avdelningar på samma arbetsplats.

En annan sak jag personligen tar hänsyn till i valet ovan är den tilltänkta arbetsplatsens personalsammansättning. Det finns en hel del stora produktbolag där det absolut kan vara intressant att arbeta, men medelåldern kan vara relativt hög, där många kollegor kanske har helt andra familjeförhållanden än vad den nyexade ingenjören har. Om man då värdesätter att knyta bekantskaper även utanför arbetsplatsen (AW, skidresor, etc.), så kan det vara en god idé att gå igenom ett konsultbolag, där det förhoppningsvis hamnar i en grupp med personer med liknande livssituationer.