Permalänk
Medlem

ny dator till pappa

Min pappa gamla dator har börja gjort sitt och tänkte överraska honom med något nytt.
vad tror ni om detta, har jag glömt någoting?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12246217

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av j0mppie:

Min pappa gamla dator har börja gjort sitt och tänkte överraska honom med något nytt.
vad tror ni om detta, har jag glömt någoting?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12246217

Vad är det för skärm, funkar den bra? Annars kanske en Chromebook vore något, om webbläsaren är det enda som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vad är det för skärm, funkar den bra? Annars kanske en Chromebook vore något, om webbläsaren är det enda som används.

han har en skärm som har några år på nacken, men han säger att han är nöjd med den. Jag har aldrig tänk på en chromebook ärligt talat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av j0mppie:

han har en skärm som har några år på nacken, men han säger att han är nöjd med den. Jag har aldrig tänk på en chromebook ärligt talat.

Jag skulle varmt rekommendera en Chromebook för din budget, så blir det lite smidigare. Han är säkert van vid stationär men det går bra när han använt den i några dagar.

Permalänk
Medlem

Chromebook = sälj ditt liv till Google/Big Data.

Permalänk
Skrivmaskin

Om ChromeOS är ett alternativ finns även Chromebox, vilket är den stationära varianten av Chromebook. Ofta bjuder de på lite fler utgångar och något bättre kylning (även om det sällan är ett problem) än de bärbara varianterna.

Det är absolut ett smidigt alternativ om man klarar sig med webbläsaren och ordbehandlare m.m. som finns att tillgå där. För de flesta modellerna finns även Android-appar, men jag misstänker att stöd för exempelvis BankID är begränsat, så om några desktop-program behövs är ju NUC väldigt kompetent. Jag hade i så fall slängt till ytterligare 4 GB primärminne, men i övrigt har du fått med det som behövs.

Permalänk
Medlem

ChromeOS suger för allt annat än skolarbete i Google drive/docs

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag rekommendera dig att köpa några komponenter här på marknaden i Sweclockers och sätta ihop en dator. Chassit kan du köpa helt nytt för ~350kr och då ser datorn splitterny ut från utsidan. Du kan få en riktigt fin dator som håller många år framåt för 4000kr med beg. komponenter. Utnyttja dig då av en Intel processor som har integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0mppie:

Min pappa gamla dator har börja gjort sitt och tänkte överraska honom med något nytt.
vad tror ni om detta, har jag glömt någoting?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12246217

För 5K så får du ett hyfsat Raven Ridge system

Be Quiet Pure Power 11 400W 636 kr
Fractal Design Define Nano S 699 kr
Crucial MX500 250GB 499 kr
Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI 1373 kr
AMD Ryzen 3 2200G 1049 kr
Corsair Vengeance LPX - DDR4 3000 MHz 778 kr

Total ca 5040 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle utan tvekan istället faktiskt köpa något från Lenovo med hyfsad spec inkl. Windows 10 till farsan (vilket jag precis gjorde i somras och det har funkat löjligt bra).

Det finns mängder av modeller med en massa olika specar men här är ett exempel (Proshop är bra på Lenovos proffsdatorer):

Lenovo V520S hos Proshop

Färdigbyggt med OS och garanti och jag tvivlar på att din farsa ska överklocka eller köra så mycket gaming...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag tycker idén med NUCen är bra. Eventuellt en portabel dvd-brännare om han vill läsa skivor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AGI:

ChromeOS suger för allt annat än skolarbete i Google drive/docs

Lås oss säga att det enda datorn används till är Aftonbladet, hemsida via Gmail.com/Outlook.com, Youtube och Spotify. Då suger det väl inte? Rätt många som bara har det behovet.

Permalänk
Medlem

Jag brukade hata Chromebook. Men sen så fick jag en i skolan, och den här helt ändrat vad jag tänker om dem. Små, smidigt, lätt och bra batteritid aka skit bra för nån som ska kolla genom Aftonbladet, kanske lite YouTube och betala räkningar.

Permalänk
Medlem

det blev en Nuc och jag känner att det var helt rätt val och pappa blev nöjd med den lilla datorn. klämde på en chromebook och gillade inte alls den.